امروز : جمعه ۱ بهمن ۱۳۹۵ - 2017 January 20
۱۹:۰۶
ادموند
کمک مالی
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 100714
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۳ - ساعت ۰۶:۰۰
تعداد بازدید: 39
رضا قدیمی در بازدید از خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس در این خصوص گفت: 80 درصد اعتراضات مردم نسبت به مزاحمت های شغلی مربوط به خدمات ...

رضا قدیمی در بازدید از خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس در این خصوص گفت: 80 درصد اعتراضات مردم نسبت به مزاحمت های شغلی مربوط به خدمات خودرویی و در صدر آنها نمایشگاه های اتومبیل است. برای مثال یک واحد 30- 40 متری که تنها به اندازه دو تا سه ماشین فضا برای خرید و فروش دارد، در پیاده رو و اطراف خیابان 30- 40 ماشین پارک کرده است.

وی ادامه داد: در حوالی این نمایشگاه ها در نزدیکی غروب، دلال ها در حاشیه خیابان تجمع می کنند و یک صندلی حصیری در دست می گیرند و در پیاده رو می نشینند و هر خودرویی عبور می کند، جلوی آن را می گیرند و اتفاقات غریبی در این زمینه رخ می دهد.

قدیمی اضافه کرد: بعد از نمایشگاه ها، تعمیرگاه های خودرو در رده دوم مزاحمت شغلی قرار دارند. این صنف که بالغ بر 15 رسته را شامل می شود، اغلب ظرفیت رسیدگی به 3 تا 4 خودرو را دارند، اما به دلیل اینکه طمع می کنند، در یک زمان 15 خودرو را می پذیرند و آنها را 200 متر دورتر از مغازه خود صافکاری و 50 متر این سوتر سیم کشی می کنند.

مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تصریح کرد: جمعیت این صنف در تهران 4 تا 5 هزار نفر است و ساماندهی آنها کار بسیار پردردسری است. بیش از یک سال است که زنگ خطر برای نمایشگاه داران تهران به صدا درآمده است. اما متاسفانه اتحادیه این صنف رئیس ندارد و در حال حاضر توسط یک سرپرست اداره می شود. ما به این فرد چندین بار هشدار داده ایم که این صنف باید تکلیف خود را روشن کند، زیرا در پایتخت جمهوری اسلامی این قبیل نابسامانی ها زیبنده نیست.

وی تاکید کرد: استراتژی ما در ساماندهی به صنف خدمات خودرویی این بوده که کار را از پردردسرترین ها و دانه درشت ها شروع کنیم تا باقی متوجه اوضاع شوند. زیرا وقتی ببینند ما در خیابان بهشتی و دادمان، خودروهای بنز پلاک نشده با قیمت های میلیاردی را جمع آوری می کنیم، متوجه می شوند که ما در کار خود جدی هستیم و ملاحظه کسی را نمی کنیم.

قدیمی درباره روند کار توضیح داد: در ابتدا ما چند دانشجوی عکاسی را می فرستیم تا در قالب پروژه دانشجویی از تخلفات نمایشگاه ها در اشغال خیابان عکس بگیرند. ما در سه مرحله درباره تخلفات نمایشگاه داران به آنها اطلاع رسانی کرده ایم. در مرحله اول با سرپرست اتحادیه جلسه گذاشتیم و دو آلبوم هزار صفحه ای از مزاحمت های این صنف در 22 منطقه تهران با آدرس و ساعت جلوی وی گذاشتیم و گفتیم این بلایی است که شما دارید بر سر تهران می آورید و کل شهر را اشغال کرده اید.
 



وی افزود: در ابتدا از سرپرست اتحادیه خواستیم شخصا به نمایشگاه داران متخلف اخطار بدهد و از ابزارهای قانونی خود استفاده کند تا ما مجبور نشویم با ابزارهای قهری به موضوع ورود کنیم. 20 روز بعد دوباره با این فرد جلسه گذاشته و از اقداماتی که انجام داده، جویا شدیم. اما سرپرست اتحادیه تنها با پیامک به متخلفان هشدار داده بود! از وی خواستیم مجددا اخطار کتبی به نمایشگاه داران بدهد و یک ماه بعد که دوباره پیگیری کردیم، این کار انجام شده بود.

مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل در ادامه گفت: در مرحله بعد برای 200 تا 300 واحد متخلف، یک آلبوم عکس از تخلفات مغازه شان فرستادیم تا در صورت انجام اقدامات بعدی از ما گلایه نکنند. همچنین از طریق شهرداری های مناطق به آنها اخطار دادیم، اما باز هم عده معدودی به این هشدارها بی توجهی کردند. وقتی یک بار به یک فرد تذکر می دهید، شاید متوجه اشتباهش نشود و بعد از دو یا سه تذکر، رفتار خود را اصلاح می کند. اما وقتی به یک نفر 10 بار تذکر می دهید و اعتنایی نمی کند، چاره ای جز برخورد ندارید.

قدیمی اضافه کرد: یکی از این تخلفات، وجود ماشین پلاک نشده صفر در خیابان است، زیرا اگر این ماشین منجر به جرح و فوت و تصادف شود، کسی پاسخگو نیست. البته خرید و فروش این قبیل ماشین ها بیشتر یک نوع قدرت نمایی است تا معامله؛ زیرا افراد تازه به دوران رسیده ای که ثروت هنگفت به چنگ آورده اند، با این ماشین ها به دنبال نمایش قدرت خود هستند. بسیاری از شاغلان این صنف تنها به واسطه گری می پردازند و برای بخش فراگیر جامعه خدمات مفیدی ارائه نمی دهند، شاید تنها به 5 درصد جامعه که افراد مشابه خودشان هستند، خدمت رسانی کنند.

وی تصریح کرد: این افراد خود را صاحب خیابان و پیاده رو می دانند. البته درگیر شدن با آنها ممکن است برای ما تبعاتی هم به همراه داشته باشد.

قدیمی با انتقاد از سیاست های واردات خودرو در سال های گذشته گفت: البته سیاست گذاری واردات خودرو به حیطه کاری ما مربوط نیست، اما اگر در سال هایی که تحریم بودیم، ارز دولتی را به جای دارو صرف واردات خودروهای لوکس نمی کردیم، امروز بسیاری از این مشکلات را نداشتیم.

مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل در ادامه گفت: یک نمایشگاه در منطقه 18 که چهار دستگاه پراید و پژو را در خیابان پارک کرده نیز متخلف است، ‌اما اگر اول به سراغ دانه درشت ها برویم، بقیه متوجه جدیت ما در ساماندهی می شوند و تخلف خود را اصلاح می کنند.

وی توضیح داد: دو بخش از پلیس، شامل پلیس راهور و اداره اماکن شدیدا درگیر ساماندهی نمایشگاه های خودرو هستند و در این زمینه زحمت می کشند. بخش های مختلفی از شهرداری نیز درگیر کار هستند و شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل، بیشتر نقش هماهنگ کننده را دارد. اما با این همه، شخصا از ساعت 3 و 4 بعدازظهر تا غروب به سراغ نمایشگاه ها می روم.

مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل همچنین گفت: وقتی می خواستیم حکم قضایی برای جمع آوری خودروهای مزاحم از سطح خیابان دریافت کنیم، قوه قضائیه با دیدن مستندات ما ظرف 48 ساعت حکم صادر کرد. در زمان اقدام نیز با همراهی پلیس شامل افسران ارشد و جزء و تعدادی سربازان وظیفه به سراغ نمایشگاه ها می رویم، اما برخی از آنها به خود جرات می دهند و به افسر پلیس پرخاش می کنند.

قدیمی درباره روند برخورد با نمایشگاه های متخلف گفت: ما ابتدا بنرهایی در محدوده مورد نظر نصب می کنیم و اطلاع رسانی می کنیم که به زودی در این محور طرح ساماندهی خودروها اجرا می شود. سپس 24 ساعت قبل از اقدام، تراکت هایی در محل پخش می کنیم. اما بسیاری از این نمایشگاه داران حتما پشت گرمی به افراد قدرتمند دارند که وقتی می بینند کاروان عظیمی از جرثقیل و پلیس و خودروهای ساماندهی به سراغشان آمده، با خونسردی در مغازه خود می نشینند.
 



وی تصریح کرد: در بسیاری از موارد، افراد  که کارشان وصول چک های نمایشگاه ها است، به صورت نظام مند جلوی نمایشگاه های متخلف ایستاده اند تا مانع انتقال خودروها شوند. ما با بسیاری از این افراد درگیر شده ایم. البته ما با مردم دعوا نداریم و چشمداشتی هم به درآمدهای میلیاردی آنان نداریم، اما می گوییم در حریم ملک خود کسب درآمد کرده و حق مردم از خیابان را اشغال نکنند.

مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل توضیح داد: ما ابتدا خودروهای صفر و پلاک نشده را جمع آوری می کنیم، زیرا برای باز پس گرفتن آن ابتدا باید خودرو را شماره گذاری کنند و در این صورت خودرو دیگر صفر به شمار نمی رود، زیرا سند خورده و تا حد زیادی قیمت آن افت می کند. بنابراین حق دارند که ناراحتی کنند و با ما درگیر شوند و حتی در بعضی موارد جلوی جرثقیل بخوابند تا مانع انتقال خودرو شوند، اما ما به این صحنه ها عادت کرده ایم.

قدیمی اضافه کرد: ما تا کنون 100 خودروی خارجی صفر را به پارکینگ برده ایم، اما نمایشگاه داران هنوز برای ترخیص آنها اقدامی نکرده اند، زیرا فکر می کنند با پارتی بازی می توانند مشکل را حل کنند. وقتی خودروی پلاک نشده را کنار خیابان پارک می کنند، فکر می کنند پلیس، شهرداری و سایر دستگاه ها با آنها هماهنگ هستند. اما ما قبل از اجرای طرح با شهردار منطقه جلسه برگزار می کنیم و شهرداران کاملا با ما هماهنگ هستند.

وی تصریح کرد: تا کنون بیش از 20 نمایشگاه متخلف را در طرح ساماندهی خودرو پلمب کرده ایم. وقتی وارد برخی نمایشگاه ها می شویم، می بینیم فردی با مقام بالا نشسته و می فهمیم وی پشت ماجرا بوده که نمایشگاه به اخطارهای ما بی توجهی کرده است. این افراد بعضا پیشنهادهای زیادی به ما می دهند، اما از آنجا که آقای قالیباف و عبداللهی هیچ کدام گوششان به سفارش ها بدهکار نیست، به این پیشنهادها بی اعتناییم. زیرا وقتی برای جلوگیری از یک اقدام سفارشی می آید، از درستی کار خود مطمئن می شویم.

مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر با ذکر نمونه ای از این اقدامات گفت: اخیرا برای پلمب نمایشگاه متخلفی به بلوار دریا در شهرک غرب رفتیم. این نمایشگاه به رغم دو سال فعالیت، جواز نداشت و در یک زمین بزرگ روبروی نمایشگاه هم 15 ماشین پلاک نشده پارک کرده بود.

وی تصریح کرد: ما گزارش های بسیاری از تصادف، کیف قاپی و حوادث دیگری داریم که فعالیت این صنف ایجاد کرده است. زیرا وقتی پیاده رو و خیابان را بند می آورند، عابران و خودروها مجبور می شوند راه خود را کج کنند و همین تغییر مسیر ناگهانی باعث بروز حادثه می شود.

مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر گفت: از دیگر تخلفات نمایشگاه داران، این است که بعضا مغازه هایی را داریم که ارتفاع آنها یک متر از سطح زمین بالاتر است، در حالی که طبق ضوابط، مغازه با ارتفاع بیش از 30 سانتی متر نباید جواز کسب دریافت کند. این نمایشگاه ها وقتی می خواهند خودرو را به داخل مغازه انتقال بدهند، خیابان را از نیمه می بندند و هشت متر لوله و آهن می گذارند تا پل درست کنند و ماشین را عبور بدهند. این کار باعث بند آمدن خیابان می شود.
 



قدیمی اضافه کرد: از پل چوبی تا میدان امام حسین (ع) در فضایی که اصلا جای خرید و فروش خودرو نیست، پلیس از فعالیت این صنف و تخلفات آنها گزارش گرفته است. برای نمونه یک نمایشگاه به اندازه یک اتاق که هنوز تابلوی لوسترفروشی دارد و مشخص است که جواز هم نگرفته، ده ها ماشین را زیر پل چوبی پارک کرده و دلال ها هم در مغازه نشسته اند. مشخص است که این نوع کسب، بیشتر قدرت نمایی است.

مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل تاکید کرد: ما بازخورد اقدامات خود را توسط معاونت فرهنگی اجتماعی در مناطق 7، 2 و برخی مناطق دیگر از مردم گرفته ایم. واکنش ها جالب بود، برخی معتقد بودند ساماندهی خودروها یک نمایش است که یکی دو ماه اجرا می شود و بعد اوضاع به حال اول باز می گردد. برخی می گفتند اقدام خوبی است، به شرطی که ادامه یابد. زمانی که ما خودروها را منتقل می کنیم، عده ای فقط مستندسازی کرده و از نظرات مردم درباره این اقدام گزارش تهیه می کنند.

قدیمی اعلام کرد: قصد داریم در سال 93 این فرهنگ را نهادینه کنیم که پیاده رو جای ماشین نیست و اگر امسال تنها موفق به انجام همین یک کار شویم، کافی است. زیرا اکنون چشم ها به دیدن این صحنه ها عادت کرده و زشتی آن به چشم نمی آید.

وی تاکید کرد: طرح ساماندهی خودروها ادامه خواهد یافت و ما برنامه مشخص داریم که در چه روز و چه ساعتی سراغ چه نمایشگاهی برویم. در فاز دوم این طرح نیز به سراغ خودروهای غیر نمایشگاهی می رویم. در این فاز تراکت هایی را زیر برف پاک کن خودروهای غیرنمایشگاهی می گذاریم که در پیاده رو پارک کرده اند. به این خودروها نیز در سه مرحله اخطار می دهیم و از آنها عکس تهیه می کنیم و در مرحله سوم، این خودروها را نیز انتقال می دهیم.

مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر با بیان اینکه در بسیاری از پایتخت های دنیا با گواهی داشتن پارکینگ، خودرو به فروش می رسد، گفت: پیاده رو و اماکن عمومی امانت مردم دست شهرداری و حق شهروندان است که ما باید از آن حراست کنیم. البته مردم هم باید به ما کمک کنند و در غوغاسالاری و معرکه گیری افراد متخلف شرکت نکنند. زیرا بسیاری از آنان در زمان پلمب نمایشگاه، قیافه حق به جانب به خود می گیرند و ادعاهای دروغینی مطرح می کنند که شهرداری جلوی کاسبی ما را می گیرد و از ما پول می خواهد، در حالی که ما برای اجرای این طرح، نه تنها پولی نمی گیریم، بلکه هزینه هم می کنیم و خارج از ساعت کاری به سراغ آنان می رویم و بعضا توهین و بی احترامی هم به ماموران ما صورت می گیرد، اما به کار خود ادامه می دهیم.
انتهای پیام/ 
برچسب ها:
آخرین اخبار