امروز : سه شنبه ۳ اسفند ۱۳۹۵ - 2017 February 21
۲۱:۵۰
نمایشگاه رسانه دیجیتال
ادموند
کمک مالی
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 100883
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۳ - ساعت ۱۳:۵۳
تعداد بازدید: 12
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، به تازگی شاهرخ خسروانی، معاون مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های ...

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، به تازگی شاهرخ خسروانی، معاون مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی از ورود 2 محموله بنزین یورو 4 به کشور پس از گذشت حدود 6 ماه از آغاز واردات گسترده‌تر بنزین به کشور خبر داده است.

وی همچنین برای اولین بار گفته است ریفرمیت(ماده اولیه بنزین) پتروشیمی‌ها با استانداردهای زمان خود قابل قبول بوده است اما بنزین حاصل از آن با استانداردهای یورو 4 همخوانی نداشته است.

این در حالی است که دلیل قطع دریافت ریفرمیت از پتروشیمی‌ها از سوی وزارت نفت وارد شدن بنزین یورو 4 اعلام شده بود و در همه 6 ماه گذشته به جز 2 محموله مورد اشاره خسروانی حتی یک قطره بنزین یورو 4 وراد کشور نشده بود و کیفیت بنزین وارداتی در اغلب موارد به مراتب ضعیف‌تر از ریفرمیت پتروشیمی‌ها بود.

در عین حال نتایج آزمایشات انجام شده نشان می‌داد کیفیت ریفرمیت پتروشیمی نوری با ریفرمیت پالایشگاه اراک که پاک‌ترین بنزین کشور را در حد استانداردهای یورو 4 تولید می‌کند مشابه است.

بر این اساس، علیرم آنکه اسناد به شکل واضح نشان می‌داد اتهام آلایندگی به بنزین پتروشیمی‌ها از ابتدا بی اساس بوده و جایگزین آن یعنی بنزین وارداتی قطعا بی کیفیت‌تر از ریفرمیت پتروشیمی‌ها بوده است، وزارت نفت هنوز هم به واردات بنزین اصرار دارد و به همین دلیل سازمان استاندارد که بالاخره پس از کش و قوس های فراوان مسئولیت آزمایش بنزین‌های وارداتی را برعهده گرفته است باید به شکل منظم و با توجه به سوابق بنزین‌های وراداتی که بعضا به بنزین «پاتیلی» شهرت یافتند، تست‌های کاملی روی همه محموله‌های بنزین وارداتی انجام داده و نتایج آن را به شکل منظم در اختیار مردم بگذارد.

بر اساس این گزارش، با پیگیری‌های مجلس سازمان استاندارد در حال تجهیز خود برای تست و آزمایش انواع بنزین مصرفی در کشور به خصوص بنزین وارداتی است و مسئولان این سازمان قول داده‌اند به زودی آزمایش محموله‌های بنزین وارداتی را آغاز کنند.

اگرچه سازمان حفاظت از محیط زیست خود را در خصوص بنزین مصرفی در کشور نهاد مسئول معرفی کرده است اما برخی اظهارات غیر کارشناسی مسئولان و مشاوران ارشد این سازمان در خصوص صنعت پالایش و بنزین و همچنین موضع‌گیری‌های بسیار تند اما بدون سند این سازمان در خصوص مسائل صد در صد کارشناسی و قابل ارزیابی آزمایشگاهی، صلاحیت این سازمان را برای نظارت بر بنزین در معرض پرسش‌های جدی قرار داده است.

به همین دلیل با تاکید نمایندگان مجلس سازمان استاندارد نیز علیرغم آنکه مانند سازمان محیط زیست یک نهاد دولتی است مرجع قابل اعتماد‌تری برای تست و آزمایش بنزین به خصوص بنزین وارداتی دانسته شده است و مسئولیت این کار بر عهده این سازمان گذاشته شده است.

بر این اساس سازمان استاندارد باید در بررسی و نظارت بر انواع محموله‌های بنزین پس از انجام آزمایشات کامل به خصوص درباره افزودنی‌های مجاز و غیر مجاز نتایج آن را به شکل منظم در اختیار کارشناسان و افکار عمومی قرار دهد تا نشر اطلاعات غلط  موجب سردرگمی شهروندان، کارشناسان و مسئولان کشور نشود.

با توجه به اینکه استاندارد اجباری کشور در خصوص بنزین وارداتی استاندارد 4904 است آنالیز بنزین‌های وارداتی نیز باید بر اساس رعایت دقیق الزامات همین استاندارد انجام و منتشر شود و هیچ یک از افزودنی‌های ممکن به بنزین در این تست‌ها نباید از نظر دور بماند.

کما اینکه پیش از این آزمایش بنزین‌های وارداتی از سوی وزارت نفت اغلب شاخصه‌های مهم زیست‌محیطی مانند درصد بنزن، درصد آروماتیک‌ها و امثال آنها را شامل نمی‌شد و حتی در چند ماه گذشته محموله‌های بنزین حاوی مواد غیر مجازی مانند فروسین به کشور وارد شده است که قطعا از آروماتیک‌ها خطرناک‌تر است.

بر این اساس، همه ترکیبات موجود در بنزین باید در محدوده شاخص‌های استاندارد 4904 باشند تا از این پس با الفاظی مانند بنزین پاک، شبه یورو و نزدیک یورو 4 که هیچ معنای مشخصی ندارند و قابل سنجش نیستند بازی نشود.

*استاندارد 4904 درباره بنزین چه می‌گوید؟

بر این اساس به جز عدد اکتان، درصد بنزن و میزان آروماتیک‌ها، آزمایش دقیق میزان الفین، مرکاپتان، فروسین، انواع مشتقات الکلی از جمله متانول، انواع حلال‌های آلی، اتر، MMT، MTBE و امثال آنها و تایید قرار داشتن میزان این مشتقات در بنزین وارداتی در محدوده مجاز از سوی سازمان استاندارد ضروری به نظر می‌رسد.

کما اینکه بر اساس استاندارد 4904 و رویه‌های موجود وزارت نفت وجود موادی مانند انواع زایلن، متانول و MMT در ترکیب بنزین به طور کلی ممنوع و میزان مجاز ترکیبات گوگرد و سرب نیز بسیار ناچیز و نزدیک به صفر است. اگرچه درباره تاثیر مواد اکتان‌افزایی مانند MMT و MTBE نظرات متفاوتی وجود دارد و علیرغم اینکه استفاده از MMT در ایران ممنوع و استفاده از درصد مشخصی از MTBE مجاز است، در کشورهایی مانند آمریکا استفاده از MMT مجاز و استفاده از MTBE به دلیل آلایندگی آب‌های زیرزمینی به طور کلی ممنوع شده است.

به طور کلی بر اساس استاندارد 4904 عدد اکتان حقیقی حداقل 95، عدد اکتان موتوری 85، فشار بخار دوره گرم سال 60 و دوره سرد سال 70 در نظر گرفته شده است.

این استاندارد درصد‌های حداقلی مشخصی برای تبخیر بنزین در نظر گرفته است و مشابه استاندارد یورو 4 میزان الفین‌های مجاز در بنزین را حداکثر 18 درصد، آروماتیک را 35 درصد و بنزن را 1 درصد تعیین کرده است.

در عین حال مقادیر دقیقی نیز برای میزان حداکثر مواد اکسیژن‌دار از جمله اتانول، انواع ترکیبات الکل و انواع اترها را تعیین کرده است. بر اساس استاندارد 4904 میزان متانول موجود در بنزین باید صفر باشد.

این استاندارد همچنین برای میزان مجاز گوگرد و سرب موجود در بنزین نیز مقادیر دقیق و بسیار ناچیزی تعیین کرده است.

انتهای پیام/م
برچسب ها:
آخرین اخبار
پربازدید ها