امروز : سه شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 6
۱۳:۰۸
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 100934
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۳ - ساعت ۲۲:۵۵
تعداد بازدید: 9
پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; - محمدتقی فهیم : طی دو دهه اخیر فیلم مستند نه تنها در کشورهای دارای سینمای غالب بلکه دربسیاری از کشورهای  جهان تا ...

پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; - محمدتقی فهیم : طی دو دهه اخیر فیلم مستند نه تنها در کشورهای دارای سینمای غالب بلکه دربسیاری از کشورهای  جهان تا حدودی به جایگاه شایسته اش دست یافته است . نکته بارز قضیه دراین است که این نوع فیلمسازی در ممالک اهل سینما بیشتر از همه سردمداری می کند چرا که دلایل بسیاری حکایت از آینده ی این سینما دارد . فردای سینما با فیلم و گرایش مستند رقم خواهد خورد . این واقعیت و باور به خصوص از سوی جامعه صنفی حامی مستند سازی و رسانه ها همواره مورد توجه و تقویت واقع  شده است .

متاسفانه درکشورما هنوز که هنوز است فیلم مستند جایگاهی یتیم گونه دارد . اگر چه مستند سازی ایران در گرایش کمی قابل قیاس با دهه های قبل نیست با این حال مهجوریت آن نیز غیرقابل کتمان است . رسانه‌ها به شکل سنتی از اهمیت و ارزش های فیلم مستند غافل و دنباله رو جاذبه های فیلم بلند داستانی هستند . از آنجا که اغلب اخبار تولید و نمایش فیلم ها از کانال های غیرتولیدی رسانه ها تامین می شود ، شاید بتوان عملکرد خبرنگاران و رسانه ها را در بی یا کم توجهی به فیلم مستند ، توجیه کرد ، اما وقتی جشنواره ها و روابط عمومی های این رویدادها از کنار اطلاع دهی و ارسال اخبار پیرامون فیلم های مستند و کوتاه ، ناخن خشکی به خرج می دهند جای تامل جدی دارد  . مثلا در نظر بگیرید که درباره فعالیت هیات انتخاب بخش فیلم های بلند جشن خانه سینما هر دو سه روز یک خبر از سوی روابط عمومی این مجموعه ، به رسانه ها ارسال می شود . تعداد آثار با اعلام اسامی شرکت کنندگان اطلاع رسانی شده و حتی هر چند روز خبری از تعداد فیلمی که هیات انتخاب به تماشا نشسته اند را روانه رسانه ها می کنند و ... اما دریغ از یک خبر درباره فیلم های مستند . در واقع الان ارسال کنندگان فیلم مستند به جشن خانه سینما ، حداقل نمی دانند که آیا فیلمشان به این رویداد رسیده است یا نه ؟

پرسش جدی این است که آیا باید برای روابط عمومی خانه سینما فرقی میان فیلم بلند و کوتاه و مستند وجود داشته باشد ؟ چرا باید چنین تفاوت و بی عدالتی در حق فیلم مستند روا داشته شود ؟ باز هم اگر این روابط عمومی اخباری درباره همه بخش ها به رسانه ها ارسال می کرد ، ولی رسانه ها (به دلیل جذابیت بیشتر فیلم بلند)  به خبرهای درباره آثار کوتاه و مستند ، التفاتی نشان نمی دادند گله چندانی درکار نبود ، ولی مشکل دراین است که متولیان جشن و روابط عمومی هایشان هم مرعوب فیلم بلندند تا جایی که اصلا از بقیه بی‌خبرند ! 

اما تاسف آور تر اینکه حتی سایت های متعلق به صنوفی مانند انجمن مستندسازان ایران ، انجمن تهیه کنندگان فیلم مستند ، سایت مرکز گسترش و ... نیز دراین کم کاری و بی خبر گذاشتن مستندسازان ، منتظر عملکرد روابط عمومی خانه سینما هستند ! از روابط عمومی خانه سینما که اساسا نمی توان متوقع عملکردی پدرانه درحق این یتیم بود  ، حال آنکه از  صنوف مربوطه  انتظار می رود که در قد و قواره مادری باسواد و دلسوز(به منظور رونق مستندسازی کشور) ظاهر شوند . هیهات .
 
انتهای پیام / ا
منبع : خبرگذاری فارس نیوز
برچسب ها:
آخرین اخبار