امروز : پنجشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۶ - 2017 May 24
۰۲:۳۱
ادموند
کمک مالی
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 101510
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۳ - ساعت ۰۶:۰۵
تعداد بازدید: 20
 به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; ٍ مراسم رونمایی از کتاب الهیات محیط زیست با حضور غلامرضا اعوانی؛ هومان لیاقتی؛ ...

 به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; ٍ مراسم رونمایی از کتاب الهیات محیط زیست با حضور غلامرضا اعوانی؛ هومان لیاقتی؛ شهین اعوانی و آیت الله مصطفی محقق داماد اساتید حوزه فلسفه و با حضور علاقه مندان به فلسفه عصر امروز (14 مرداد) در شهر کتاب مرکز برگزار شد.

در ادامه این برنامه هومان لیاقتی با اشاره به اهمیت بحث‌های حقوق محیط زیست، عدالت، تاریخ و توسعه و محیط زیست که در کتاب «الهیات محیط زیست» نیز بدان اشاره شده است، گفت: پیشینه ایرانی ـ اسلامی ما نشان می‌دهد که ما مبرزترین ملت‌ها در زمینه محیط زیست هستیم.

وی در ادامه افزود: نکات حساس محیط زیستی که در تمدن ما وجود داشته به طور مثال استاد محقق داماد چون یک استاد مسلم کشاورزی مبحث را تشریح کردند. بنابراین در این اثر مشکلات دنیا و کره زمین به خوبی تشریح و فصول مشترک محیط زیست و کره زمین بیان شده است.

اعوانی با بیان اینکه نمی‌توان از محیط زیست به عنوان یک محیط ملی سخن گفت چرا که این محیط میراث بشری است و بشر در این نقطه به هم می‌رسد، افزود: سید حسین نصر یک جا به شوخی گفتند که در تخریب طبیعت همه ملت‌ها اشتراک و همدلی دارند، البته این در کنار شوخی بودن، واقعیت دارد!

وی در ادامه افزود: مسئله فقه محیط زیست نشان می‌دهد اسلام چقدر حساس و دقیق به این مسائل پرداخته البته من گزارشاتی دیدم که ادیان دیگر هم دارای نقاط قوت هستند، اما با مسائل ملی و نژادی طور دیگر برخورد می‌کنند در نهایت ادیان جهان باید به همکاری بر مسئله محیط زیست برسند.

لیاقتی با ارائه آماری از وضعیت تخریب محیط زیست گفت: ما در کره‌ای با مساحت 510 میلیون کیلومتر و هفت میلیارد انسان زندگی می‌کنیم، از ازل تاکنون حدود 80 میلیارد بر این زمین زندگی کرده‌اند ولی در قرن هجده، تنها 890 میلیون زندگی کردند همه اساتید بر اهمیت دو قرن اشاره کرده‌اند که از 2014 تاکنون ما فقط هفت و نیم میلیون هکتار جنگل خراب کرده و 76 هزار گونه نابود کردیم و ...

وی با اشاره به اینکه تکنولوژی در خدمت جوامع کمتر پیشرفته زیان بیشتری زده است و این بلاها بیشتر بر سر جوامع در حال توسعه می‌آید،توضیح داد: با وجود اینکه ما تنها یک درصد آب جهان را می‌توانیم استفاده کنیم هر دقیقه هم یک هکتار جنگل را تخریب می‌کنیم اما آیا در کنار همه اینها مسئله زباله‌ها و ریختن 100 میلیون تن زباله در اقیانوس آرام قابل توجیه است؟

لیاقتی با تشریح علل تخریب محیط زیست گفت: بچه‌های ما باید از  دبیرستان‌ها تا دانشگاه درباره محیط زیست بخوانند و این کتاب باید در دانشگاه‌ها تدریس شود. گزینه مناسب برای محیط زیست بازگشت به درک از مذهب است امروز انسان به خطاهای خود نسبت به طبیعت واقف شده است.

وی در ادامه بحث خود با بیان اینکه تخریب تهران از سال‌های 1350 با پول فراوان نفت آغاز شد، توضیح داد: علامه اقبال لاهوری مشاهده کرده بود که چطور بنگلادش نابود، چوب‌ها فروخته و سیلاب‌های کنونی زیاد شده بود. لاهوری در یک جایی عنوان کرده بود که من در غرب زندگی کردم اما مبهوت و شیفته غرب نشدم.

وی در پایان گفت:‌ به تعبیر من این اثر تعریف یک توسعه پایدار به زبان اسلامی ـ ایرانی است.

*جدایی دین از زندگی عامل انفصال انسان از محیط زیست است

همچنین در این نشست شهین اعوانی،‌ عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران با تأکید بر اهمیت نگاه ما به طبیعت گفت: در این کتاب مباحث مختصر علمی درباره محیط زیست پرداخته شده است و جای تشکر از نویسنده دارد.

وی نگاه انسان به طبیعت را دارای چند نوع الهی، تقلیل گرایانه و زنده به شمار آورد و گفت: انسان با طبیعت همزیستی می‌کند اما وقتی گفته می‌شود الهیات محیط زیست باید دید منظور چه محیط زیستی است که در این کتاب به خوبی تشریح شده است.

وی اظهار داشت:‌ ما در قبال محیط زیست مسئول هستیم چرا که تنها بازخورد آن در آن دنیا نیست بلکه ثمره و دارایی با طبیعت در این دنیا نیز مشاهده می‌شود.

وی یادآور شد: جدایی دین از زندگی می‌تواند یکی از عوامل منفصل کننده محیط زیست از انسان باشد.

اعوانی در ادامه با اشاره به اهمیت ارتباط انسان با صلح گفت:‌ اگر صلحی نباشد زمینی هم معنا ندارد با جنگ محیط زیست بی فایده می‌شود، شرایط الان کشورهای اسلامی اصلاً به صلاح زمین نیست.

انتهای پیام/و

منبع : فارس

برچسب ها:
آخرین اخبار