امروز : سه شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 6
۲۲:۴۸
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 101528
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۳ - ساعت ۱۲:۴۴
تعداد بازدید: 126
 به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; ٍ مراسم رونمایی از کتاب الهیات محیط زیست با حضور غلامرضا اعوانی، هومان لیاقتی، ...

 به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; ٍ مراسم رونمایی از کتاب الهیات محیط زیست با حضور غلامرضا اعوانی، هومان لیاقتی، شهین اعوانی و آیت‌الله مصطفی محقق داماد اساتید حوزه فلسفه و با حضور علاقه‌مندان به فلسفه عصر روز گذشته(14 مرداد ماه) در شهر کتاب مرکز برگزار شد.

*محقق داماد: آلودگی محیط زیست نتیجه علم تجربی مدرن است نه دین

آیت‌الله سیدمصطفی محقق داماد عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی و مؤلف کتاب الهیات محیط زیست در این مراسم عنوان کرد: آنچه عامل تألیف این اثر شد، به بیست و اندی سال پیش باز می‌گردد که آقای خاتمی رئیس جمهور اسبق ایران وزیر فرهنگ و ارشاد بودند و از من درخواست کردند که در یک سمینار که میزبان آن وزارت فرهنگ و ارشاد بود، در آتن با عنوان نگاه ادیان به انسان شرکت کنم که بعد از مدتی سازمان محیط زیست این سمینار را به زبان اصلی منتشر کرد.

وی با اشاره به اینکه در یک کنفرانس دیگر نیز در دوران ریاست جمهوری آقای خاتمی شرکت کرده که باز هم موضوعش درباره محیط زیست بوده، یادآور شد: همین‌ها باعث شد تا بعد متوجه اهمیت برخورد ادیان به محیط زیست جهانی شوم.

آیت‌الله محقق داماد با تأکید بر اینکه از وضع مطالب آن دوره بر می‌آمد که ادیان متهم هستند که محیط زیست بشر را آلوده کرده‌اند، افزود: این عده معتقد بودند که محیط زیست بشر آلوده شده، چون پیروان ادیان سامی انسان را گل سرسبد آفرینش می‌دانند و می‌گفتند که زمین و جهان و دریاها برای انسان است و انسان را عامداً لوس بار آورده و انسان می‌تواند بیرحمانه طبیعت را تخریب کند.

وی ادامه داد: در حالی که من در این کتاب از این امر انتقاد کردم و بیان داشتم که اولاً این اتهام به ادیان وارد نیست و دوماً نگاه علم تجربی که جهان را تنها ابزار قدرت دانسته ناصحیح است.

عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی بیان داشت: بنابراین سخن اصلی من در این کتاب این است که ادیان ابراهیمی حتی زردشت و بودا از این اتهام بری هستند و نگاه آن‌ها به طبیعت قدسی است، بنابراین در نگاه اسلامی چنین چیزی بی‌معنا است، یک بخش این کتاب نیز به فقه و حقوق محیط زیست تأکید دارد و دغدغه‌ام از پرداختن به این حوزه این بود که فقها در آثارشان کمتر به محیط زیست توجه کرده‌اند.




وی با اشاره به اینکه حدود بیست و چهار سال پیش تحقیقاتش در زمینه محیط زیست را آغاز کرده و کار جدی‌اش نیز با مقاله‌ای که داوری اردکانی به او پیشنهاد داده بود، شروع شده است، ادامه داد: اخیراً نامه‌ای از بان‌کی مون دریافت کردم که در آن برای ارائه یک سخنرانی دیگر درباره ادیان دعوت شده‌ام.

آیت‌الله محقق داماد اظهار داشت: ما معتقد هستیم که ادیان طرفدار محیط زیست هستند، ولی برداشت کلیسا از کتاب مقدس در یک دوره‌ای متفاوت از نظر اسلام شد، به این معنا که در کلیسا در یک مقطعی تفسیر این بود که خدا توبه آدم را نپذیرفت و او را به زمین تبعید کرد و زمین محل تبعید آدم شد، اینجا آدم مجازات می‌کشد تا زمانی که مسیح(ع) به صلیب کشیده شد، در حالی که برداشت قرآن کریم در همان بهشت پذیرش توبه انسان بوده و انسان برای آباد کردن زمین او را به اینجا فرستاده است.

وی با بیان اینکه الهیات غیر از کلمه کلام است و مفهوم وسیع‌تری دارد، توضیح داد: بنده در اواخر این کتاب فتاوای صریحی دادم که پای همه آن‌ها نیز ایستاده‌ام و معتقدم در قانون جمهوری اسلامی ایران مسئولیت حفظ محیط زیست بایستی با رئیس جمهوری باشد و شورای نگهبان هم باید کسی را برای ریاست جمهوری انتخاب کند که نخست درک صحیحی از محیط زیست داشته باشد تا بعد برآیند اینکه این فرد چقدر در مسیر تخریب یا ساخت محیط زیست گام برداشته، حساب شود.

مؤلف کتاب الهیات محیط زیست در پایان خاطرنشان کرد: تنفس بچه‌های شهر تهران در سایه فروش تراکم دچار آسیب می‌شود، اینها همه مسئولیت سنگین برای شهرداری و دیگر عوامل این حوزه است.




*نگرانی حکیم ایرانی از آینده زمین؟!

غلامرضا اعوانی در این همایش با اشاره به اینکه یکی از فصول مهم کتاب «فقه محیط زیست» است که پیش‌تر هیچ کس درباره این بحث اثری ننوشته است، توضیح داد: بحث درباره محیط زیست خوب است، اما متأسفانه ما دیر متوجه این امر شده‌ایم.

وی با اشاره به آیات متعدد قرآن کریم که طبیعت از زمان خلقت تاکنون خودش را حفظ کرده است ، اظهار داشت: در این دو ـ سه قرن اخیر انسان دست به تخریب فراوان محیط زیست زده است و علت این تخریب نیز تغییر در دید انسان بوده است.

اعوانی برای فهم عمق فاجعه تخریب محیط زیست به طرح چند مسأله فلسفی پرداخت و گفت: مسأله اول ما زمین است، زمین بزرگترین معجزه خداوند است و تجسد در زمین اتفاق افتاده است و قرآن کریم درباره تجسد روح در بدن سخن گفته است.

وی با طرح این سؤال که آیا زمین 200 سال بعد قابل زیست خواهد بود، افزود: بنده شک دارم قابل زیست باشد و معتقدم امکان حیات تا آن زمان غیر ممکن می‌شود، عجیب این است که آن قدر ما پیشرفت می‌کنیم که حیات غیرممکن می‌شود.

اعوانی در بحث از حکمت عنوان کرد: همه ادیان حکمت‌اند، اما اگر دین به معنای حکمت فهم شود، نتیجه مناسب می‌دهد، عالم آیات الهی و هستی نعمت است و در قرآن نیز آمده که هر نعمتی شما دارید از خداست، دوره جدید، جدایی دین از حکمت دینی است.

وی ادامه داد: علم جدید با حکمت و قدرت بی‌ارتباط است، الان تکنولوژی جدید علم منهای حکمت است و این خیلی خطر بزرگی است که باید درباره آن بیشتر اندیشه کنیم.

*گزینه مناسب برای محیط زیست؛ بازگشت به درک صحیح از مذهب است

در ادامه این برنامه هومان لیاقتی با اشاره به اهمیت بحث‌های حقوق محیط زیست، عدالت، تاریخ و توسعه و محیط زیست که در کتاب «الهیات محیط زیست» نیز بدان اشاره شده است، گفت: پیشینه ایرانی ـ اسلامی ما نشان می‌دهد که ما مبرزترین ملت‌ها در زمینه محیط زیست هستیم.

وی افزود: نکات حساس محیط زیستی که در تمدن ما وجود داشته، به طور مثال استاد محقق داماد چون یک استاد مسلم کشاورزی مبحث را تشریح کردند. بنابراین در این اثر مشکلات دنیا و کره زمین به خوبی تشریح و فصول مشترک محیط زیست و کره زمین بیان شده است.

لیاقتی با بیان اینکه نمی‌توان از محیط زیست به عنوان یک محیط ملی سخن گفت چرا که این محیط میراث بشری است و بشر در این نقطه به هم می‌رسد، افزود: سیدحسین نصر یک جا به شوخی گفت که در تخریب طبیعت همه ملت‌ها اشتراک و همدلی دارند، البته این در کنار شوخی بودن، واقعیت دارد!

وی ادامه داد: مسأله فقه محیط زیست نشان می‌دهد، اسلام چقدر حساس و دقیق به این مسائل پرداخته، البته من گزارشاتی دیدم که ادیان دیگر هم دارای نقاط قوت هستند، اما با مسائل ملی و نژادی طور دیگر برخورد می‌کنند، در نهایت ادیان جهان باید به همکاری بر مسأله محیط زیست برسند.

این استاد محیط زیست با ارائه آماری از وضعیت تخریب محیط زیست گفت: ما در کره‌ای با مساحت 510 میلیون کیلومتر و هفت میلیارد انسان زندگی می‌کنیم از ازل تاکنون حدود 80 میلیارد بر این زمین زندگی کرده‌اند، ولی در قرن هجده، تنها 890 میلیون زندگی کردند، همه اساتید بر اهمیت دو قرن اشاره کرده‌اند که از 2014 تاکنون ما فقط هفت و نیم میلیون هکتار جنگل خراب کرده و 76 هزار گونه نابود کردیم و ...

وی با اشاره به اینکه تکنولوژی در خدمت جوامع کمتر پیشرفته زیان بیشتری زده است و این بلاها بیشتر بر سر جوامع در حال توسعه می‌آید، توضیح داد: با وجود اینکه ما تنها یک درصد آب جهان را می‌توانیم استفاده کنیم، هر دقیقه هم یک هکتار جنگل را تخریب می‌کنیم، اما آیا در کنار همه اینها مسأله زباله‌ها و ریختن 100 میلیون تن زباله در اقیانوس آرام قابل توجیه است؟

لیاقتی با تشریح علل تخریب محیط زیست گفت: بچه‌های ما باید از دبیرستان‌ها تا دانشگاه درباره محیط زیست بخوانند و این کتاب باید در دانشگاه‌ها تدریس شود، گزینه مناسب برای محیط زیست بازگشت به درک از مذهب است، امروز انسان به خطاهای خود نسبت به طبیعت واقف شده است.

وی در ادامه بحث خود با بیان اینکه تخریب تهران از سال‌های 1350 با پول فراوان نفت آغاز شد، توضیح داد: علامه اقبال لاهوری مشاهده کرده بود که چطور بنگلادش نابود، چوب‌ها فروخته و سیلاب‌های کنونی زیاد شده بود، لاهوری در یک جایی عنوان کرده بود که من در غرب زندگی کردم، اما مبهوت و شیفته غرب نشدم.

این استاد محیط زیست در پایان گفت:‌ به تعبیر من این اثر تعریف یک توسعه پایدار به زبان اسلامی ـ ایرانی است.




*جدایی دین از زندگی عامل انفصال انسان از محیط زیست است

همچنین در این نشست شهین اعوانی عضو هیأت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران با تأکید بر اهمیت نگاه ما به طبیعت گفت: در این کتاب مباحث مختصر علمی درباره محیط زیست پرداخته شده است و جای تشکر از نویسنده دارد.

وی نگاه انسان به طبیعت را دارای چند نوع الهی، تقلیل‌گرایانه و زنده به شمار آورد و گفت: انسان با طبیعت همزیستی می‌کند، اما وقتی گفته می‌شود الهیات محیط زیست باید دید، منظور چه محیط زیستی است که در این کتاب به خوبی تشریح شده است.

اعوانی اظهار داشت:‌ ما در قبال محیط زیست مسئول هستیم، چرا که تنها بازخورد آن در آن دنیا نیست، بلکه ثمره و دارایی با طبیعت در این دنیا نیز مشاهده می‌شود.

وی یادآور شد: جدایی دین از زندگی می‌تواند یکی از عوامل منفصل کننده محیط زیست از انسان باشد.

عضو هیأت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران در ادامه با اشاره به اهمیت ارتباط انسان با صلح گفت:‌ اگر صلحی نباشد، زمینی هم معنا ندارد، با جنگ محیط زیست بی‌فایده می‌شود، شرایط الان کشورهای اسلامی اصلاً به صلاح زمین نیست.
انتهای پیام/

منبع : فارس

برچسب ها:
آخرین اخبار