امروز : سه شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 6
۰۵:۴۶
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 101564
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۳ - ساعت ۱۷:۴۰
تعداد بازدید: 78
به گزارش پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; از مشهد سید محمد بطحایی دقایقی پیش در همایش دبیران دبیرستان‌های معارف اسلامی که در مجتمع ولایت مشهد ...

به گزارش پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; از مشهد سید محمد بطحایی دقایقی پیش در همایش دبیران دبیرستان‌های معارف اسلامی که در مجتمع ولایت مشهد برگزار شد اظهار کرد: از سال‌ها پیش آموزش و پرورش به معنای عام آن به عنوان مهم‌ترین ابزار و وسیله اداره جوامع وجود داشته و در واقع جوامع از قرن‌ها پیش به این نتیجه رسیده‌اند که برای رسیدن به آمال خویش باید آموزش و پرورش را مدنظر قرار دهند.

وی افزود: جوامع با عنایت به اهمیت این موضوع می‌تواند مختصات جامعه فضای خود را در قالب یک نقشه در آموزش و پرورش طراحی کنند و زمانی در آموزش و پرورش تقویت قوای نظامی و بدنی مورد توجه قرار گرفت و در زمان دیگر استدلالات منطقی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار شد و به تدریج این روند نظریه‌های مختلفی را در دنیای تعلیم و تربیت رقم زد و سبک‌های نوینی را به مختصات نیاز جوامع طراحی کرد.

بطحایی تصریح کرد: صرف‌نظر از ارزش‌های مختلف جوامع تقریباً تمامی جوامع بر روی این موضوع اتفاق‌نظر دارند که شکل و شمایل جوامع فردا در مدارس امروز رقم می‌خورد.

وی ادامه داد: از تحلیل آنچه در مدارس امروز می‌گذرد می‌توان جامعه آینده را پیش‌بینی کرد مانند اینکه اگر امروز نمازخانه‌های مدارس ما از حضور نمازگزاران شلوغ و پرازدحام است می‌توان نتیجه گرفت که مساجد در آینده نیز از حضور پررنگ نمازگزاران بهره‌مند خواهد بود.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش افزود: طبق گزارش سال 81 در آمریکا با عنوان «ملتی در خطر»این کشور متذکر شد که ژاپن درحال رشد و تسلط بر بازار دنیا است و این سومین مرحله‌ای بود که آمریکایی‌ها احساس کردند در خطر هستند چرا که در نخستین بار فرستادن موشک به فضاپیمای روس‌ها به فضا آمریکا زنگ خطر خود را احساس کرده بود و در این هنگام به واکاوی در ارگان‌های مختلف اقدام کرد.

وی تصریح کرد: در گزارش مذکور نظامات را با توجیه مؤکد به شناسایی نقاط ضعف و قوت ارشاد کرده و پس از تجزیه و تحلیل گزارش متوجه شدند که باید فرایندها و محتوای درونی آموزش و پرورش خود را تغییر دهند و توانستند تا حدودی پیش‌بینی‌های لازم را انجام داده و در شرایط مسلط شوند.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: درحال حاضر نیز کشور ما در نظام آموزشی خود با مشکلات عدیده‌ای مواجهه است که باید با تجزیه و تحلیل واقع‌بینانه از شرایط امروز برنامه‌های خود را انسجام بخشیم.

وی ادامه داد: سرویسی که تحت عنوان برنامه‌های آ‌موزش و پرورش به دانش‌آموزان داده می‌شود توجیه اقتصادی ضعیفی دارد درحالی که حتی حوزه فرهنگ نیز باید توجیه اقتصادی داشته باشد.

بطحایی ادامه داد: در سال 93 به طور متوسط برای هر دانش‌آموز دولت یک میلیون و 850 هزار تومان هزینه جاری صرف می‌کند و این درحالی است که این هزینه غیر از هزینه‌های تملک و دارایی است.

وی خاطرنشان کرد: نسبت دانش‌آموز به کارمند آموزش و پرورش نیز 11 به یک است و این درحالی است که این نسبت تقریباً در هیچ کشوری حتی کشورهای توسعه یافته مشاهده نمی‌شود و ما نسبت نیروی اصلی به نیروی پشتیبانی آموزش و پرورشمان نیز 2 به یک است.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: طی 10 سال گذشته برخلاف بهبود ظاهری، کیفیت کاهش یافته است و عدم استقلال در مدارس نیز مشکل دیگر در نظام آموزشی است و مدارس امروزه ما تقریباً هیچ اختیاری از خود نداشته و نظام آموزشی کشور متمرکز بوده درحالی که محور همه مسائل آموزشی باید مدرسه باشد.

وی با اشاره به اینکه مدرسه محوری در کشور ایران از جایگاهی برخوردار نیست و این مسئله در مدارس دولتی صفر است گفت: در برخی از کشورها 30 درصد هزینه‌های آموزشی در مدارس تصمیم‌گیری می‌شود.

بطحایی در ادامه مشکل دیگر نظام آموزشی کشور را بلندی دیوارهای مدارس عنوان کرد و گفت: ضریب نفوذ مشارکت بیرون از مدرسه و ورود علما و صاحب‌نظران به مدارس بسیار مشکل است.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش گفت: در این راستا سیاست‌گذاری‌هایی اعم از مدرسه محوری و تقویت ارتقای مدیریت آموزشگاهی انجام شده که در سال تحصیلی جدید اجرایی خواهد شد و 7 هزار مدرسه در کشور مدرسه محور می‌شوند و در این راستا آموزش‌های لازم از هفته آینده اجرایی خواهد شد.

بطحایی افزود: در آموزش و پرورش امروز و به عبارتی در سال 93، 98.5 درصد اعتبارات صرف هزینه‌های پرسنلی است و تنها 1.5 درصد اعتبارات امکان هزینه‌کرد برای دیگر موارد آموزشی را دارد.

وی با تأکید بر اینکه سیستم فلج شده و از سویی از دولت نیز با توجه به مشکلات اقتصادی موجود نمی‌توان بیش از این انتظار داشت گفت: دولت در سال‌جاری بیش از 13 درصد از بودجه خود را به آموزش و پرورش اختصاص داده است.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش در ادامه تصریح کرد: باید در آموزش و پرورش نیروی انسانی بهسازی شده و نسبت دانش‌آموز به کارمند از 11 به 15 برسد و سهم غیر پرسنلی به 5 درصد افزایش یابد و چرا که اگر چنین اقداماتی صورت نگیرد تیر خلاص آموزش و پرورش را شاهد خواهیم بود.

وی افزود: در حوزه بهسازی نیروی انسانی تاکنون اقداماتی انجام شده و در مهرماه 93، 50 هزار نیروی انسانی این سازمان ساماندهی می‌شود تا مجرای تنفس در سال 93 برای آموزش و پرورش کشور باز شود.

بطحایی همچنین با اشاره به ظرفیت مطلوب مدارس عموم اسلامی در کشور گفت: باید ایده‌های بلند در حوزه آموزش و پرورش را در مدارس علوم و معارف اسلامی دریافت کنیم چرا که به طور مثال فیزیک زمانی کاربرد خواهد داشت که با آموزه‌های دینی عجین شود.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش در خاتمه بیان کرد: حرکت در آموزش و پرورش باید مبتنی بر تعلیم و تربیت اسلامی باشد چرا که درحال حاضر از 150 هزار مدرسه کشور تنها در 3 تا 4 هزار مدرسه روحانیت حضور داشته و فعالیت می‌کند.
انتهای پیام/70005/الف40

منبع : فارس

برچسب ها:
آخرین اخبار