امروز : جمعه ۳۱ شهریور ۱۳۹۶ - 2017 September 22
۲۰:۵۹
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 101575
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۳ - ساعت ۱۷:۴۰
تعداد بازدید: 180
به گزارش خبرنگار پارلمانی پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; ، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی صبح امروز (چهارشنبه) طی سخنانی در مراسم اختتامیه ...

به گزارش خبرنگار پارلمانی پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; ، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی صبح امروز (چهارشنبه) طی سخنانی در مراسم اختتامیه ششمین دوره مجلس دانش‌آموزی، اظهارداشت: اینکه نمایندگان مجلس دانش‌آموزی با نشاط خاصی به موضوعات مختلف می‌پردازند، برای ما خوشایند است.

وی با بیان اینکه مجلس دانش‌آموزی کارگاهی برای فهم مشارکت در کشور است، افزود: باعث خوشحالی است که مجلس دانش‌آموزی توانسته به خوبی مشکلات کشور را شناخته و در گردهمایی‌های دانش‌آموزی به بررسی و رفع آنها تا حد امکان بپردازد.

رئیس مجلس با تأکید بر اینکه باید مقصود از برگزاری مجالس دانش‌آموزی تعیین هدفی مشخص برای مشارکت در امور مختلف کشور باشد، تصریح کرد: در مجلس دانش‌آموزی باید ابتکارات نوجوانان شناخته و شکوفا شود و نباید تنها به تقلید و دنباله‌روی اکتفا کرد.

وی با بیان اینکه مجلس دانش‌آموزی به نحوی دنبال مجلس شورای اسلامی به شمار می‌رود، گفت: امید است ظرفیت‌های بالای دانش‌آموزان در این مجالس پویاتر شده و بتواند باری از مشکلات کشور بردارد.

رئیس نهاد قانونگذاری با تشکر از هیأت رئیسه مجلس دانش‌آموزی برای انتخاب تالار مدرس برای برگزاری مراسم اختتامیه ششمین دوره مجلس دانش‌آموزی، یادآور شد: این مکان بسیار مقدس و ارزشمند است چرا که در این مکان مشروطیت در کشور شکل گرفت.

وی خطاب به نمایندگان مجلس دانش‌آموزی تأکیدکرد: شما بخشی از تفکر جمهوریت هستید، از این جهت برای ما خوشبختی دارد که شما خانه ملت و به ویژه تالار مدرس را برای برگزاری این مراسم انتخاب کردید.

جمهوریت یک لفظ نیست بلکه راهی است که برای پیمودن آن باید به آداب مربوطه باور داشت

لاریجانی با بیان اینکه مجلس دانش‌آموزی کارگاهی برای فهم مشارکت در امور مختلف کشور است، تصریح کرد: دانش‌آموزان با مشارکت در چنین جلساتی با چگونگی تحقق بسیاری از امور و ساماندهی برخی کارها از نزدیک آشنا می‌شوند.

وی با تأکید بر ضرورت کسب تجربه از سوی دانش‌آموزان برای افزایش سطح آگاهی از موضوعات کشور، گفت: جمهوریت یک لفظ نیست بلکه یک راه است و برای پیمودن آن باید به آداب مربوطه باور داشت.

رئیس قوه مقننه ادامه داد: اگر ما می‌خواهیم مشروطیت که یکصد سال پیش در کشور ما نهضتش آغاز شد را با فراز و فرودهایش درک کنیم، باید بدانیم این موضوع از سنین پایین باید در نهان و سرشت افراد شکل گیرد تا در بزرگسالی در اداره کشور و آداب آن مقیّد باشیم.

وی با تأکید بر ضرورت در نظر گرفتن هدفی مشخص برای انجام هر کاری، گفت: برای اینکه بتوانیم فرزندانی تربیت کنیم تا فردا بتوانند آینده کشور خود را تامین کنند، باید هدف را به درستی شناخته و به آن پایبندی داشته باشیم.

لاریجانی با بیان اینکه مقصود از تشکل مجالسی چون مجالس دانش‌آموزی باید شناخت دقیق هدف باشد، افزود: در برگزاری مجالس دانش‌آموزی نخستین هدف کسب تجربه در مشارکت فعال در امور کشور، تصمیم‌سازی‌ها و کمک به تصمیم‌گیری‌هاست.

وی ادامه داد: لازمه کسب تجربه، طرح آرای مختلف و وجود تحمل برای قبول و احترام به چنین آرایی است.

رئیس مجلس در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه نتیجه تعامل و قبول آرای مختلف به تحقق مشارکت در امور کشور منجر می‌شود، بیان کرد: نباید در بحث برگزاری مجالس خیلی تقلیدی عمل کرد، چون تقلید باعث دفن حرف‌های نو می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه انجام امور دیوانی نیازمند در نظر گرفتن ابتکاراتی مشخص است، افزود: این ابتکارات است که زنده بودن جامعه را نشان می‌دهد، از این‌رو باید مجال بروز نوآوری‌ها داده شود.

رئیس مجلس تصریح کرد: ما باید قبول کنیم که در این فرایند احتیاج به رفت و آمدهای مختلف فکری وجود دارد،‌ چراکه دانش‌آموزان در مقطع سنی‌ای قرار دارند که نوآوری در سرشت‌شان نهادینه شده است، اما باید این مهم را نیز مدنظر قرار دهیم که دانش‌آموزان باید مسائل مهم کشور را بشناسند تا ابتکاراتشان در مجرای صحیح فعال شود.

رئیس مجلس با بیان اینکه مجلس دانش‌آموزی باید مباحث ریز و کلان آموزش و پرورش را به خوبی بداند، بر ضرورت توجه این مجلس به رفع مشکلات آموزشی کشور تاکید و تصریح کرد: مجلس دانش‌آموزی به خوبی می‌تواند با استفاده از ظرفیت‌های بالقوه نوجوانان و جوانان به بهبود وضعیت آموزش و پرورش کمک کند.

وی با یادآوری اظهارات برخی از نمایندگان مجلس دانش‌آموزی مبنی بر وجود عدالت آموزشی در کشور افزود: وجود عدالت آموزشی و تاکید بر آن حرف حقی است و در نظام جمهوری اسلامی یکی از موضوعات مهمی که مورد پیگیری قرار می‌گیرد این است.

لاریجانی با بیان اینکه هزینه‌های کلانی برای تربیت انسان‌های برجسته از سوی آموزش و پرورش انجام می‌گیرد، افزود: بی‌شک کاستی‌هایی نیز در آموزش و پرورش وجود دارد، اما این استراتژی جمهوری اسلامی است که عدالت آموزشی را محقق کرده و کاستی‌ها را جبران کند.

وی ادامه داد: شما بدانید که مسئولان کشور هزینه‌های آموزشی را هزینه‌های جاری تلقی نمی‌کنند بلکه این نوع هزینه‌ها نوعی سرمایه‌گذاری برای بهترین‌هاست تا افراد قابلیت ساختن آینده کشور را پیدا کنند.

بودجه آموزش و پرورش یک‌پنجم بودجه کشور است

رئیس نهاد قانونگذاری با بیان اینکه امروز بیش از 20 هزار میلیارد تومان سرمایه‌ای است که هر ساله به بودجه آموزش و پرورش اختصاص داده می‌شود، گفت: این رقم بودجه برای آموزش و پرورش یعنی یک‌پنجم بودجه کشور و اگر بخواهیم متوسطی برای استفاده هر کدام از دانش‌آموزان از این بودجه قرار دهیم، چیزی در حدود 2 میلیون تومان برای هر دانش‌آموز بدون در نظر گرفتن سرمایه‌گذاری‌هایی که از گذشته صورت گرفته هزینه می‌شود.

وی با یادآوری لزوم افزایش بودجه آموزشی و پرورشی گفت: درست است که برای بحث آموزش و پرورش باید منابع بیشتری اختصاص یابد، اما اگر مکانیسم بودجه‌ای کشور را واقع‌بینانه نگاه کنیم بعید است معجزه‌ای از نظر سرمایه‌گذاری رخ دهد چرا که در سال‌های اخیر بودجه جاری کشور حدود 80 تا 85 درصد کل بودجه را در بر گرفته و آن 15 تا 20 درصدی که باقی می‌ماند، برای عمران اختصاص می‌یابد، آنچه کشور را متحرک می‌کند کارهای عمرانی است لذا بعید است بتوان از بودجه بخش‌های مختلف گرفت و سهم آموزش و پرورش را تکان جدی داد.

لاریجانی با بیان اینکه مشکلات آموزش و پرورش نیز کم نیست، افزود: اگر چه وزیر آموزش و پرورش تلاش‌های زیادی می‌کند اما برای تحرک جدی و عمیق نیاز به منابع بیشتری است، لذا سوال اینجاست که باید چه کرد؟ مجلس دانش‌آموزی باید به این سوال توجه کند و تا سال‌های بعد باید محور کاوش و تلاش خود را به این سوال اختصاص دهد که چطور می‌توان از این منابع که در نظام بودجه‌ریزی به آموزش و پرورش اختصاص می‌یابد، بیشترین بازدهی را داشت.

وی ادامه داد: در ابتدا باید بررسی شود که آیا خروجی آموزش و پرورش همانی است که در اهداف و سند آموزشی کشور آمده یا از آن هدف فاصله داریم و پس از آن باید تفکر کرد که بهترین مکانیسم برای آموزش و تربیت نسل جوان آیا همین مکانیسم است یا مکانیسم‌های دیگری وجود دارد که بتوان با آنها از همین منابع بهترین استفاده را کرد و خروجی آموزش و پرورش را بالا برد.

رئیس نهاد قانونگذاری با تأکید بر اینکه همه ناچاریم که به این سوال درست پاسخ دهیم، گفت: از آنجا که ضیق منابع داریم هر عقلی حکم می‌کند که از این منابع بهترین استفاده را ببریم لذا باید این فرصت را به آموزش و پرورش و مجالس دانش‌آموزی بدهیم تا با ابتکارات نو راه‌هایی را پیدا کنند که با این منابع به اهداف و چشم‌انداز‌های آموزش و پرورش برسیم.

لاریجانی در ادامه با تأکید بر اینکه گاهی ما یک هدفی را آغاز می‌کنیم، اما به دلیل گم شدن هدف نمی‌توانیم آن را به سرانجام برسانیم، افزود: به عنوان مثال آیا هدف مشروطیت همانی بود که پس از 10 تا 15 سال بعد به آن رسیدند؟ مشروطیت با یک فکر بزرگ آغاز شد و هدف آن تشکیل عدالتخانه بود، اما پس از مدتی هدف تشکیل عدالتخانه به تشکیل مجلس شورای ملی تبدیل شد و در ادامه آن هم شیخ فضل‌الله نوری به دار آویخته شد. بنابراین می‌بینیم که در ابتدا هدف چیز دیگری بود اما در طی مسیر و عوض شدن شرایط اهداف گم شد. در واقع در قیل و قال‌های بحث‌های سیاسی و اجتماعی هدف از مسیر خود خارج  و گم شد پس ممکن است که گاهی هدف گم شود.

وی ادامه داد: مشروطه از آن هدف خود به جایی رسید که از دل آن یک دیکتاتوری بیشتری بوجود آمد و دیکتاتوری قاجار به دیکتاتوری پهلوی که بدتر از آن بود رسید لذا اگر هدف را گم کنیم نمی‌توانیم به کارمان شکل پویا بدهیم.

رئیس مجلس با بیان اینکه در آموزش و پرورش هدف تربیت انسان‌ها و پرورش آنهاست، گفت: از نظر آموزشی باید به دنبال تربیت انسان‌ها در بالاترین شکل خود و در زمینه پرورشی باید به دنبال پرورش نخبگان باشیم. لذا جا دارد که فکر کنیم آیا این سرمایه‌گذاری ما را به این هدف رسانده یا نیاز به تجدیدنظر در مسیر است؟ البته تجربه‌های جدیدی در دنیا به‌وجود آمده که مجلس دانش‌آموزی می‌تواند با ابتکارات جدید و استفاده از تجارب دیگر کشورها به یک مسیر درست برسد.

رئیس نهاد قانونگذاری در پایان گفت: امید است مجلس دانش‌آموزی در ادامه مسیر خود توفیقات قابل توجهی را به دست آورده تا بتواند پویاتر در مسیر خواسته‌های خود حرکت کند.
انتهای پیام/

منبع : فارس

برچسب ها:
آخرین اخبار
پربازدید ها