امروز : شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 2
۰۰:۲۴
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 102406
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۳ - ساعت ۰۶:۰۰
تعداد بازدید: 10
به گزارش پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; ، گبرلو به بهانه هفدهمین روز از داغ ترین ماه سال و به مناسبت روز خبرنگار، ضمن تبریک به خبرنگارن سینمایی، ...

به گزارش پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; ، گبرلو به بهانه هفدهمین روز از داغ ترین ماه سال و به مناسبت روز خبرنگار، ضمن تبریک به خبرنگارن سینمایی، سرمقاله خود را به توضیح و تفسیر پیرامون خبرنگاران ونقش آنان در این عرصه اختصاص داد. وی در همین راستا اذعان داشت: بخشی از حیات و سرزندگی سینمای ایران از فعالیت خبرنگاران نشات می گیرد. خبرنگارانی که افکارعمومی را نمایندگی می کنند و شبانه روز در تلاش هستند تا ضمن اثر گذاری بر سینمای کشور بین مدیر، هنرمند و مردم ارتباط درستی برقرار کنند.

وی ادامه داد:  باید بیش از پیش نقش خبرنگاران سینمایی را جدی گرفت و به این نکته توجه کرد که فضای رسانه ای کشور در حوزه سینما از دو سو نیاز دارد تا با حمایت رو به رو شود؛ یکی تلاش برای هر چه پربار شدن فضای فعالیت حرفه ای از سوی مدیران رسانه ای و دیگری توجه به جایگاه خبرنگاردرعرصه سینمای کشور ازسوی اهالی سینما.

گبرلو گفت: واقعیت این است که خبرنگار گرچه حلقه واسط میان مردم و هنرمندان به شمار می آید صرفا وظیفه این را ندارد که خواسته مدیر و سینماگر را اجابت کند بنابراین کمک کنیم خبرنگاران سینمای ایران هیچ وقت از استقلال و داشتن دیدگاه مستقل دور نشوند که بی تفاوتی و انفعال در قاموس خبرنگار جایی ندارد اما خبرنگاران ما  به این نکته واقف هستند که تاثیرگذاری و زنده بودن فقط  به نقد چشم بسته عملکرد ها نیست، چرا که آنها  هم جماعت هنرمند و سینماگر را نمایندگی می کنند و هم مردمی که به سینمای ایران عشق می ورزند.

سردبیر هفت با بیان اینکه خبرنگار سینمایی را نباید به جهتی برد که به یک کارمند  سفارشی از سوی مدیر و هنرمند بدل شود  اظهار داشت: نباید خبرنگار را درگیر سیاست بازی کرد که از یک چهره امین و عادل دور شود وخبرنگار سینمایی نباید بگذارد   وصله هایی مثل خبر فروشی و داد و ستد خبری به آن بچسبد، باید عمق داشته باشد و براساس طرز فکر مستقل خود جریان سازی کند.

وی در پایان بیان کرد: باید قدر جایگاه قدیمی ترهای این حرفه را بدانیم همانطور که باید به چهره های جدید میدان بدهیم و فضا را برای رشد سرمایه های آینده رسانه ها درحوزه سینما فراهم کنیم. از دیگر سو سینمای ایران برای رسیدن به آرامش نیازمند لبخند هاست. لبخندی که بخشی از آن را قلم خبرنگاربرتابلو سینمای ایران ترسیم می کند.

اما فصل الخطاب سرمقاله برنامه هفت را گزارش از هفت تا هفت تشکیل داد که همچون برنامه های پیشین به نمایش رویداد های سینمایی درهفته ای که سپری شد می پردازد.

گفتگوی این هفته برنامه به مهدی فخیم زاده، بازیگر و کارگردان سینمای ایران اختصاص داشت که باید خاطر نشان کرد که وی علاوه بر فعالیت در سینما در حوزه تلویزیون نیز کارهای قابل توجه ای را به نمایش گذاشته است وآخرین فعالیت وی در نقش بازیگر در فیلم آذر، شهدخت، پرویز و دیگران نیز در حال حاضر بر پرده اکران است.

مهدی فخیم زاده  دراین گفتگو در توضیح سال های دوری خود از سینما و حضور در تلویزیون گفت: در طول سال هایی که از سینما دور بودم قصدم بر این بود که به تلویزیون نزدیک شوم. چرا که در مقطعی که در اوج کارهای سینمایی ام بودم متوجه مانیتور این جعبه جادویی شدم. ما به عنوان کارگردان سینما پیش از کار در تلویزیون با این مدیوم آشنا نبودیم اما باید با پلان، دکوپاژ و خیلی موارد دیگر که مختص این جعبه جادویی است  نیز آشنا شویم. اگرچه که در این میان برخی معتقدند هنر پیشه و کارگردان سینما به تلویزیون نمی آید اما این نظر بعدها حتی به خود آنها نیز اثبات شد که درست نیست.

وی درباره شخصیت بهروز افخمی و همکاری با وی در فیلم آذر، شهدخت، پرویز و دیگران بیان کرد: بهروز و شخصیت وی را خیلی دوست دارم و از معدود آدم هایی است که به روز و در حال مطالعه است و پیش از حضور در بازی اخیر وی فیلم های عروس، شوکران و میرزا کوچک خان او را خیلی دوست داشتم  وزمانی که سناریو به من داده شد، آن را خواندم. حقیقت این است که اگر شخص دیگری سناریو را برای من می فرستاد آن را کار نمی کردم.

وی در پاسخ به این سوال که نزدیک بودن کارهایتان به تئاتر آیا نشات گرفته از سال هایی است که درتئاترحضور داشته اید گفت: بسترمطالعاتم درحوزه تئاتر و نمایش بوده است و تئاتر همیشه برای من قابل تامل بوده است.

بازیگر فیلم مسافران مهتاب اظهار کرد: در سینمای فعلی باید به همه جوانب اقتصاد و تماشاچی توجه کرد. در ارتباط با سینمای بدنه باید گفت که قبل از انقلاب نیز سینمای بدنه که سینمای نخبه گرا بود وجود داشت که برخی از آنها جعلی و برخی نیز اصلی بودند که در حال حاضر با عنوان فیلم های هنری و جشنواره شناخته می شوند. سینمای بدنه قبل و بعد از انقلاب با یکدیگر تفاوت ماهوی دارند چرا که سینمای بدنه بعد از انقلاب رشد خیلی خوبی را به ویژه درزمینه بازیگری شاهدبوده است و به سبب فضای فرهنگی حاکم، جذابیت فیلم ها به سمت قصه رفته است و قصه نیز احتیاج به شخصیت دارد و برای ایفای نقش شخصیت ها نیاز به بازیگر به وجود می آید.  

وی ادامه داد: در مقوله بازیگری و حضوردر آن همیشه عده ای نیز هستند که به صورت حرفه ای بدان می نگرند که در اینجا بحث بر سر اقلیت و اکثریت کسانی است که در این حوزه فعالیت می کنند.اما با وجود همه اینها همچنان نیز باید بگوییم کفه ترازو بازیگران تحصیل کرده ای که در قبال مخاطب پاسخ گو هستند سنگین تر است.

فخیم زاده در بیان صحبت های خود در خصوص وضعیت امروز سینمای ایران اظهار داشت: آقای ایوبی و مدیرانش آدم های منطقی هستند که واقع بینانه کار می کنند. واقع بینانه از آن جهت که می خواهند به سینما و بخش خصوصی توجه کنند و تنها نگاهشان به فیلم نیست. اگرچه در عمل آن چنان تحولی در درون سینما رخ نداده است که خود این تغییر و تحول نیز نیاز به زمان دارد. 

اما در پرده آخر برنامه شب گذشته هفت نیز در راستای روز خبرنگار میزگردی پیرامون بررسی جایگاه خبرنگار در سینمای ایران با حضور چهار روزنامه نگار شکل گرفت که به بحث و بررسی و ارائه دیدگاه در این موضوع پرداختند.

 

میزگرد نسبت رسانه و سینما

در این میزگرد  علی اکبر عبدالعلی زاده، سردبیر روزنامه سینمایی صبا با بیان اینکه خبرنگاری یک موقعیت شغلی است که روزی را برای تقدیر از آن تعیین کردن ادامه داد: خوب است که روز خبرنگار پایه ای شود برای فراهم شدن شرایط شغلی خبرنگاران که این پایه های شغلی از امنیت و تعریف شغلی آغاز می شود و تا ابزار کار و جایگاه خبرنگاران ادامه می یابد که آفت خیلی مشاغل نیز محسوب می شود. در حال حاضر نیز تعریف از خبرنگار نیز تعریف برداشت دیگران از فیل در تاریکی را شامل می شود و هرکس برداشت و نوع نگاه خود را دارد بدون آنکه رسمیتی برای آن شناخته شود و بدون آنکه صنفی برای آن در نظر گرفته شود. این روز نه تنها برای خبرنگار فرصت نیست بلکه یک نوع تهدید به حساب می آید.

کیوان امجدیان دبیر سرویس هنر پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; نیز در ادامه در بیان نقطه نظرات خود گفت: سینما نیز جزیی از رسانه است و اساسا اغلب کشور های بزرگ دنیا پذیرفته اند که سینما کلید پیشرفت یک کشور است و اما اگر یک خبرنگار نباشد آن کلید نمی تواند منشا اثر باشد. چرا که خبرنگار کمک می کند که سینما و فیلم هایی که فکر می کند مناسب است مخاطب خود را داشته باشد و ذائقه ای شکل گیرد و دائقه های شکل گرفته شده اصلاح شوند.

امیر قادری نیز به عنوان یکی دیگر از مهمانان حاضر در استودیو در بیان موضوع  گفتگو اظهار کرد: رسانه سینمایی و خبرنگار سینمایی به عنوان یک هنر صنعت نوک قله یک کوهی است که صنعت یک کشور شروع می شود اما همه این ها نیز در ارتباط با هم هستند. زمانی که از کل این صنعت صحبت نکنیم خبرنگار نیز باید از حقوق خود استعفا دهد و خودش باید شرایط خود را به جامعه تحمیل کند. در حدود چهل سال است که جریان  معروف به سینمای هنری و جریان ارزشی و هنری رسانه ها و فرهنگ سازی ما  موفق نبوده است ومردم ایران در تمام این مدت فرهنگ قبلی خود را حفظ کرده اند. وقتی که این ماجرا رخ می دهد خبرنگار، منتقد و روزنامه نگار هیچ وقت نماینده فرهنگ مردمی نشده است بلکه نماینده اقتصاد مرکزی و رسانه نفتی بوده است و به همین خاطر به جای اینکه فقط موافق مردم باشد در حال حاضر فقط موافق منافع خاص بوده است.

امجدیان نیز در نقد این گفته قادری با بیان این نکته که رسانه ها بر اساس گروه های مخاطبان شکل می گیرند اذعان داشت: مردم فقط مردمی نیستند که در ذهن  شما هستند  بلکه مخاطبان مردمی هستند با سلایق مختلف.

و اما علیرضا بهرامی؛ مدیر اخبار سرویس فرهنگی و هنری ایسنا در ادامه صحبت های انجام شده توضیح داد: گله مندی اهالی سینما از رسانه ها نفعی به سوی سینما ندارد و آنها اساسا نیز باید گله مند باشند. اما با توجه به اینکه به دلایل شایسته یا ناشایسته ای گله مند هستند می توانیم برای آن ارزش گذاری کنیم.

در خلال این برنامه فریبرز عرب‌نیا بازیگر سینما و تلویزیون به‌صورت تلفنی وارد بحث شد و از پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; به‌دلیل انتشار اخبار نادرست درمورد فیلم «چ»و جانبداری از مدیر تولید این فیلم متهم کرد.

امجدیان نیز درپاسخ به عرب‌نیا گفت: در مواردی رسانه‌هایی مثل فارس وقتی درگیری و مشکلی پیش می‌آید کارکردی شبیه محکمه پیدا می‌کند که صرفا برای روشن شدن حقیقت زوایای پنهان ماجرا را بی‌جانبداری نشان می‌دهند. طبیعی هم هست که معمولا یک طرف این دعوی ( که هر دو مدعی حق بودن مطالباتشان هستند) در پایان ناراحت می‌شود. در آن ماجرا هم طرف مقابل شما مستندات خود را آورد و ما منتشر کردیم. شما نیز گویا تمایلی به این ماجرا نداشتید. از قضا همین حرف‌های شما مظلومیت خبرنگاران که بی‌جانبداری ماجرا را شرح می‌دهند،  را بیشتر نشان می‌دهد.

انتهای پیام / ا

منبع : فارس

برچسب ها:
آخرین اخبار