امروز : جمعه ۶ مرداد ۱۳۹۶ - 2017 July 28
۰۵:۱۳
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 102420
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۳ - ساعت ۰۶:۰۰
تعداد بازدید: 12
به گزارش خبرنگار فعالیت‌های قرآنی پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; جلسه هماهنگی هیأت داوران و کارشناسان برگزاری هجدهمین دوره آزمون اعطای مدرک ...

به گزارش خبرنگار فعالیت‌های قرآنی پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; جلسه هماهنگی هیأت داوران و کارشناسان برگزاری هجدهمین دوره آزمون اعطای مدرک کارشناسی و بالاتر به حافظان کل قرآن کریم امروز شنبه 18 مرداد ماه با حضور «ولی یاراحمدی» رئیس سازمان فعالیت‌های قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه، «ساعی» نماینده سازمان سنجش کشور، حجت‌الاسلام «سید مسعود میریان» کارشناس آموزش مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه و جمعی از کارشناسان و اساتید قرآنی برگزار شد.

آیین‌نامه آزمون اعطای مدرک به حافظان نیازمند بازنگری است

در ابتدای این جلسه حجت‌الاسلام میریان با اشاره به روش برگزاری آزمون اعطای مدرک کارشناسی و بالاتر به حافظان کل قرآن کریم اظهار داشت: حدود 10 سال گذشته روش برگزاری این‌ آزمون تصویب شد اما این روش به طور کامل مطابق با آنچه اجرا می‌شود، نبوده است و نیاز به بازنگری دارد.

وی درباره آیین‌نامه اجرایی آزمون‌ها ادامه داد: بر اساس آئین‌نامه اجرایی آزمون اعطای مدرک به حافظان قرآن، 200 نمره به صحت حفظ، 100 نمره به قرائت و 100 نمره به ترجمه اختصاص دارد که در مجموع نمرات داوطلبان از 400 نمره سنجیده می‌شود.

حجت‌الاسلام میریان با بیان اینکه داوطلبانی که از 100 امتیاز حداقل 70 امتیاز کسب کنند به سازمان سنجش معرفی خواهند شد، خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر آزمون ترجمه قرآن کریم از این آزمون حذف شده است و از سال 1389 طبق آئین‌نامه مصوب داوطلبان برای معرفی به سازمان سنجش باید حداقل‌ها را در حسن حفظ و صحت قرائت کسب کنند.

وی با بیان اینکه کسب مجموع حداقل 160 امتیاز از 200 امتیاز و در هر سؤال کسب حداقل 12 امتیاز از 20 امتیاز برای صحت حفظ در دوره‌های گذشته لازم بود، به لزوم توجه به نحوه برگزاری آزمون اشاره کرد و گفت: برای برگزاری اصولی آزمون اعطای مدرک کارشناسی و بالاتر به حافظان قرآن کریم باید به نحوه امتیاز‌دهی به داوطلبان توجه بیشتری شود.

ضرورت گسترش فرهنگ حفظ قرآن در کشور

در ادامه این جلسه ساعی ضمن تقدیر از سازمان اوقاف و امورخیریه برای برگزاری شایسته آزمون اعطای مدرک کارشناسی و بالاتر به حافظان قرآن کریم، گفت: همگی برای ترویج فرهنگ قرآنی به ویژه گسترش حفظ قرآن در جامعه باید برنامه‌ریزی کنیم که برگزاری این آزمون‌ها نیز در راستای ارتقای فرهنگ قرآنی در کشور است.

وی با بیان اینکه حافظان قرآن که در این آزمون‌ها موفق می‌شوند حافظانی مسلط بر محفوظات خود هستند، ادامه داد: طبق آئین‌نامه سال گذشته داوطلبان باید در مدت تعیین شده به سؤالات پاسخ دهند و اگر مجموع امتیازات دو سؤال قرائت آنها به 70 برسد و امتیاز یکی از موارد چهارگانه قرائت کمتر از نصف امتیاز کامل آن ماده نباشد آزمون آنها قابل پذیرش است.

شناسایی قهرمانان قرآنی با برگزاری آزمون و مسابقات قرآن

سپس ولی یار‌احمدی رئیس قرآن و عترت سازمان اوقاف امور خیریه با بیان اینکه نظام ایران قرآنی و زیر نظر رهبری قرآنی است اظهار داشت: از نظر مقام معظم رهبری داشتن زندگی قرآنی و توجه به قرآن لازمه کشوری است که الگویی برای سایر جوامع است.

وی با اشاره به اهمیت ترویج سبک زندگی قرآنی خاطرنشان کرد: برگزاری مسابقات و آزمون‌های قرآنی به نوعی شناسایی و تجلیل از قهرمانان قرآنی است بنابراین برای اینکه بتوانیم الگوهای قرآنی را به جامعه معرفی کنیم باید قانون، آئین‌نامه و امتیازات آزمون‌ها و مسابقات قرآنی را به درستی تنظیم کنیم تا این فعالیت‌ها خاصیت تشویقی و ترغیبی خود را از دست ندهد.

یاراحمدی در ادامه به ضرورت برگزاری آزمون‌های اعطای مدرک کارشناسی و بالاتر به حافظان کل قرآن اشاره کرد و گفت: این آزمون‌ها باید در نهایت نظم و استاندارد‌ها برگزار شود. آئین‌نامه این آزمون‌ها در زمانی که به تصویب رسید مناسب برگزاری آزمون‌ها بود اما هم‌اکنون با توجه به تغییرات و استعداد‌های افراد این آئین نامه نیاز به بازنگری دارد.

لزوم تصویب قوانینی متناسب با رشد فزاینده فعالیت‌های قرآنی

رئیس سازمان فعالیت‌های قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: هم‌اکنون با موجب فزاینده‌ای که با هدایت رهبری و جهاد اساتید قرآنی در حال شکل‌گیری است باید آزمون‌ها و مسابقات قرآنی نیز به روز شده و همچنین قوانینی در راستای گسترش فرهنگ قرآنی به تصویب برسد.

وی با اشاره به اینکه امتیاز‌دهی در آزمون اعطای مدرک حافظان باید بر اساس معیارهای حفظ تغییر کند، خاطرنشان کرد: در این آزمون ملاک سنجش باید حسن حفظ باشد بنابراین شایسته است طوری برنامه‌ریزی شود که اگر افراد از 200 امتیاز بتوانند 160 امتیاز را کسب کنند موفق به کسب مدرک کارشناسی شوند.

یاراحمدی با بیان اینکه وحدت رویه در امتیاز‌دهی باید مورد توجه قرار گیرد، تصریح کرد: در هر اتاق داوری بهتر است دو داور حضور داشته باشد.

وی با اشاره به برگزاری دوره‌های آمادگی در آزمون اعطای مدرک به حافظان توسط برخی موسسات، اظهار داشت: هم‌اکنون برخی از مؤسسات قرآنی برای داوطلبان شرکت در آزمون کلاس‌هایی برگزار می‌کند که بهتر است این موسسات بر اساس آئین‌نامه مورد‌توافق سازمان سنجش و اوقاف فعالیت کنند تا هر موسسه‌ای مجوز برگزاری چنین کلاس‌هایی نداشته باشد.

آزمون اعطای مدرک به حافظان در دو مرحله برگزار شود

در ادامه این نشست «کریم دولتی» استاد قرآن کریم با بیان اینکه کسب کل امتیاز توسط داوطلب توقع زیادی است، گفت: اینکه ملاک قبولی در آزمون کسب 80 درصد امتیاز باشد رقم معقولی است که البته این امتیاز را می‌توان در سال‌های آینده نیز بالاتر در نظر گرفت.

سپس «علی‌اکبر حنیفی» استاد پیشکسوت قرآن به ارائه پیشنهاداتی برای برگزاری بهتر آزمون اعطای مدرک کارشناسی و بالاتر به حافظان کل قرآن کریم پرداخت و گفت: هم‌اکنون ملاک سنجش در این آزمون 10 درصد از کل قرآن است بنابراین اگر بخواهیم از 604 صفحه قرآن کریم آزمونی بگیریم شاید معقول به نظر نرسد بر همین اساس بهتر است این آزمون در دو مرحله برگزار شود.

تغییرات حداقلی در آزمون امسال

سپس ساعی نماینده سازمان سنجش کشور با اشاره به اینکه آزمون اعطای مدرک به حافظان در سال جاری با حداقل تغییرات برگزار می‌شود، گفت: حداقل تغییر به معنای هیچ‌گونه تغییری نیست بنابراین امسال داوطلبان شاهد تغییرات کمی خواهند بود که البته این تغییرات در راستای سنجش صحیح و اصولی داوطلبان است.

وی با اشاره به اینکه امسال آزمون مجدد برگزار نمی‌شود، ادامه داد: به نظر سازمان سنجش اخذ آزمون مجدد لزومی ندارد بنابراین امسال آزمون مجدد برگزار نخواهد شد.

در پایان این جلسه نیز داوران و کارشناسان قرآنی به بیان نقاط ضعف و قوت آزمون اعطای مدرک کارشناسی و بالاتر به حافظان قرآن پرداختند.
انتهای پیام/ م. آ

منبع : فارس

برچسب ها:
آخرین اخبار
پربازدید ها