امروز : سه شنبه ۳ مرداد ۱۳۹۶ - 2017 July 24
۰۲:۲۸
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 102430
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۳ - ساعت ۰۶:۰۰
تعداد بازدید: 23
به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; ، نشست نقد و بررسی ادبیات مقاومت فلسطین با خوانش آثار داستانی «غسان کنفانی» و اشعار

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; ، نشست نقد و بررسی ادبیات مقاومت فلسطین با خوانش آثار داستانی «غسان کنفانی» و اشعار «محمود درویش» دقایقی پیش با حضور غلامرضا امامی نویسنده و مترجم پیشکسوت کشورمان در ترنجستان سروش برگزار شد.

در این مراسم غلامرضا امامی با بیان اینکه داستان ما و مقاومت یک داستان دراز است، گفت: بانوان بیشتر از مردان به فلسطین دل بسته‌اند و این در تمام جهان حکم‌فرما است به گونه‌ای که شاید به عقیده بنده بانوان رنج فلسطین، غم و درد آن را بیشتر احساس می‌کنند.

وی اضافه کرد: محمود درویش به فلسطین عشق می‌ورزید، مردی که ازدواج نکرد و قلبش در شصت و اندی تپید و خاموش شد آن هم در بیمارستان در آمریکا اما برخلاف آن غسان کنفان زود ازدواج کرد آن هم با خانمی دانمارکی به نام آنا که هنوز هم زنده است.

* اسرائیل قطعاً روزی از بین خواهد رفت

امامی ادامه داد: در اینجا این سئوال مطرح است که آیا فلسطین خواهد ماند، که باید گفت یک چیز در درونم به من می‌گوید اسرائیل قطعاً روزی از بین خواهد رفت، همچنین تجسم ادبیات مقاومت در همه جهان در فلسطین است و بنده تنها به مقاومت بسنده نمی‌کنم بلکه هنر مقاومت را نیز اشاراتی دارم چرا که ادبیات فلسطین بسیار متعالی است.

وی افزود: بحث درباره هنر مقاومت نیست بلکه ادبیات مقاومت است، ما نیز دارای یک ادبیات مناسبت هستیم، همانند مناسبتهایی که مناسبتهای شخصی و یا هجران و یا ادبیات اجتماعی است اما ادبیات مقاومت یک ادبیات پایدار است و در این ادبیات شاخصه اصلی و مؤلفه اول آزادی و در پی دنیایی نو است.

* اگر استبداد نباشد قطعاً مقاومت نیز معنایی نخواهد داشت

این نویسنده گفت: اگر استبداد نباشد قطعاً مقاومت نیز معنایی نخواهد داشت، در واقع بین غزه و اسرائیل دریا است، این سوی دریا بیداد است و آن سوی دریا داد، این سوی دریا عشق و آن‌سوی دریا نفرت است.

وی اضافه کرد: درباره ادبیات مقاومت چندین مشخصه وجود دارد که در وهله نخست می‌توان گفت ادبیات مقاومت به آگاهی، بیداری و هوشیاری می‌اندیشد و سپس اعتقاد به پیروزی دارد به گونه‌ای که ادبیات مقاومت به شکست تن نمی‌دهد و در نهایت ادبیات مقاومت صریح و آشکار است و رشادت، شجاع و دلیر است.

امامی با اشاره به برخی از اظهارات روشنفکران درباره اسرائیل، بیان کرد: مسئله اسرائیل و ستم بزرگ ربطی به سال 1948 ندارد بلکه از سال 1997 این نطفه نادرست در سوئیس ریخته شد و از زمان 1936 ، 94 درصد این جمعیت مسلمان و مسیحی و برخی‌ها یهودی بودند و 99 درصد زمین‌ها نیز به فلسطینی‌ها تعلق داشت. این اندیشه نادرست همچنان مشاهده می‌شود که برخی‌ها می‌گویند عرب‌ها زمین‌هایشان را به یهودیان فروخته‌اند، این دروغ است چرا که 2 یا 3 درصد آنها اینکار را کرده‌اند و بقیه زمین‌ها بالاجبار آنهم از طریق خاک و خون کشیدن مردم مظلوم تحت تصرف اسرائیل در آمده است، آنها حتی 250 نفر را زنده زنده کشتند و 110 نفر را به دار کشیده و سم‌هایی را به‌چاه‌ها ریختند و درختان زیتون را قطع کردند و حدود 800 هزار تن از مردم از خانه و کاشانه خود رانده شدند.

* جنگ فلسطین و اسرائیل، جنگی میان آزادی و استبداد است

وی با انتقاد از سران عرب و خیانت‌های آنها به مردم مظلوم فلسطین، گفت: متأسفانه 42 کشور اسلامی و سران عرب یک درخواست ساده از شورای امنیت برای حمایت از مردم مظلوم غزه نکرده‌اند یا بلوک سابق مستضعفین و شوروی یک درخواست ساده هم درباره این مردم مظلوم نکرد اما باید گفت مردم جهان در کنار فلسطینیان هستند و این موضوع هیچ ربطی هم به مذهب ندارد.

امامی عنوان کرد: ما نمی‌توانیم این جنگ را بین مسیحی و مسلمان بنگاریم چرا که جنگی میان آزادی و استبداد است، همچنین در سال 1936 سمبل مقاومت «غسان کنفانی» به دنیا آمد اما اعتراض شاعران و ادیبان قبل از غسان بود.

وی با اشاره به این مطلب که ادبیات مقاومت در 4 دوره تقسیم می‌شود، ادامه داد: این ادبیات از اوایل قرن بیستم آغاز و تا سال 1948 و قبل از این تاریخ، مقاومت‌هایی صورت می‌گیرد اما در برابر عثمانی‌ها، همچنین در میان کسانی که تا 1948 مظاهر مقاومت بودند می‌توان تعدادی شاعر و نویسنده را نام برد اما در نهایت از سال 1948 تا سال 1967 قرارداد ننگینی با کشورهای عربی بسته می‌شود که کتاب غسان کنفانی با عنوان «ادبیات مقاومت در فلسطین اشغالی» اثر فاخر این سالها است.

امامی ادامه داد: سومین دوره از سال 1967 تا سال 1977 و چهارمین دوره نیز که در آن به سر می‌بریم به انتفاضه و از سنگ‌هایی که بچه‌های فلسطین بر اسرائیل می‌اندازند آغاز می‌شود.

* طنز، عنصر دوم ادبیات مقاومت است

وی با انتقاد از عملکرد وحشیانه رژیم صهیونیست گفت: جنایت هم حدی دارد، 23 بار نماینده سازمان ملل به اسرائیل اطلاع داد که در اردوگاه‌های مربوط به پناهنگان بچه‌ها و زنان بی‌سرپرست زندگی می‌کنند اما باز آنها به این نکته بی‌توجه بوده و آنجا را منفجر کردند حتی چندی‌پیش فیلمی را دیدم که 4 کودک فلسطینی در حال فوتبال بازی بودند که با اصابت موشک جان خود را از دست می‌دهند.

امامی عنوان کرد: با این غصاوت اسرائیل قطعاً کشوری به این نام باقی نخواهد ماند چرا که هم‌اکنون از اسرائیل یک نفرت جهانی به وجود آمده است و اکنون فلسطینی‌ها بر خانه و خاک خویش ماندند و همانند شمع می‌سوزند که خود این سوختن نیز یک مقاومت است.

وی با بیان اینکه فرهنگ ادبی و اصیل ایرانی هنوز به جهانیان معرفی نشده است، گفت: اسرائیل فکر می‌کند که نسل فلسطینی‌ها از بین خواهد رفت اما بنده مردم فلسطین را به خوبی می‌شناسم یعنی حتی اگر یک زن فلسطینی هموجود داشته باشد او فرزندی را به وجود خواهد آورد و فلسطین همچنان باقی خواهد ماند اما این مهم ناگفته نماند که جهان به نظاره نشسته است و تمام آزادگان جهان نیز از هر مذهب، ملیت و قوم در کنار فلسطین هستند.

* فلسطین یک اسم نیست، بلکه یک رسم به نام آزادی است

مترجم بیان کرد: در ادبیات مقاومت چند چیز برجسته اعم از عشق که همان آزادگی و مخالفت با بردگی است، وجود دارد. عنصر دوم ادبیات مقاومت نیز طنز است یعنی دشمن و کارگزاران را به مسخره گرفتن و عامل سوم هم ستیز است که در سلاح‌های مردم فلسطین کلمه و شعر وجود دارد که مردانه در برابر ظلم می‌ایستند.

امامی ادامه داد: فلسطین یک اسم نیست بلکه یک رسم است و رسم آن نیز آزادی است، همچنینادبیات مقاومت ریشه در جان‌ها دارد و به زبان مردم سخن می‌گوید.

انتهای پیام/

منبع : فارس

برچسب ها:
آخرین اخبار