امروز : چهارشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 7
۲۳:۲۳
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 102450
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۳ - ساعت ۱۲:۲۰
تعداد بازدید: 11
علی باقرزاده، معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; و در ...

علی باقرزاده، معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; و در پاسخ به این پرسش که «برنامه‌هایی که در سوادآموزی دارید چیست و آیا آسان‌سازی این آموزش‌ها انجام می‌شود و از فناوری‌ها چگونه استفاده می کنید؟»، اظهار داشت: دو دوره داریم که منجر به مدرک تحصیلی در سازمان نهضت سوادآموزی می‌شود که مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش دارد.

وی افزود: یک دوره سوادآموزی داریم که آموزش‌های عمومی و پایه داده می‌شود و ارزش تحصیلی آن معادل سوم ابتدایی است و 400 ساعت آموزش ارائه می‌شود و طول دوره آن حداقل 2 ماه و حداکثر 7 ماه است.

باقرزاده با بیان اینکه ثبت‌نام این دوره از 15 فروردین آغاز می‌شود و تا پایان بهمن‌ماه ادامه دارد، خاطرنشان کرد: روش آموزش‌های عمومی و پایه، کلاسی است و هم از طریق آموزش‌های فرد به فرد انجام می‌شود؛ یعنی یک نفر باسواد، یک نفر بیسواد را آموزش می‌دهد.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی دوره دیگری از آموزش نهضت سوادآموزی را با عنوان «دوره انتقال» نام برد و تصریح کرد: در دوره انتقال حدود 7 ماه آموزش زمان نیاز است و 800 ساعت آموزش برای آن پیش‌بینی شده است که 600 ساعت آن به شکل حضوری و 200 ساعت به شکل غیرحضوری و فعالیت‌های خارج از مدرسه است که ارزش تحصیلی آن معادل ششم ابتدایی است و ثبت‌نام آن از اول شهریور آغاز می‌شود و تا 15 آذرماه ادامه دارد.

وی با بیان اینکه در واقع کلاس اول تا ششم ابتدایی را در دو دوره نهضت آموزش می‌دهیم، گفت: بیسوادان در یک دوره، آموزش‌های اول تا سوم ابتدایی را دریافت می‌کنند و در یک دوره دیگر چهارم تا ششم آموزش داده می‌شود.

معاون وزیر آموزش و پرورش «دوره تحکیم» را در سازمان نهضت سوادآموزی برای افرادی که نمی‌خواهند ادامه تحصیل دهند، اعلام کرد و اظهار داشت: موضوعی که در سوادآموزی با آن مواجه بودیم، بازگشت به بیسوادی است؛ اگر آموزش‌هایی که در طول دوره سوادآموزی به دست آمده استفاده نشود در دراز مدت به فراموشی سپرده می‌شود.

وی افزود: برای اینکه این اتفاق بیفتد با تصویب شورای عالی آموزش و پرورش دوره 200 ساعته‌ای پیش‌بینی شده است که از نظر روش آموزش و کتاب‌ها کاملاً با دیگر آموزش‌ها متفاوت است و 70 ساعت حضور دارد و در این مدت سه کتاب 35 تا 40 صفحه‌ای را می‌خوانند و تمرکز آن به تثبیت مهارت‌های خواندن و نوشتن و حساب کردن است.

*انجام طرح خواندن با خانواده در سوادآموزی

باقرزاده در گفت‌وگو با خبرنگار فارس ادامه داد: موضوع دیگری هم وجود دارد که 730 ساعت آموزش‌های غیرحضوری دارند و 12 کتاب در اختیارشان گذاشته می‌شود که مطالعه می‌کنند و کتاب را بر می‌گردانند؛ این تجربه جزء تجربیات موفق سازمان نهضت سوادآموزی بود و جایزه بین‌المللی گرفته است؛ در «طرح خواندن با خانواده» فرد کتاب را با اعضای خانواده و دوستان مطالعه می‌کند و برداشت‌های خودشان را در قالب فعالیت‌هایی که در کتاب پیش‌بینی شده، می‌نویسند و دوباره کتاب را برمی‌گردانند که برای تحکیم و تثبیت سواد انجام می‌شود و مدرکی داده نمی‌شود.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور در پاسخ به این پرسش که «پس از برگزاری دوره‌های نهضت سوادآموزی تا ششم دبستان، وضعیت سوادآموزی تا سوم راهنمایی چگونه انجام می‌شود؟»، گفت: شورای عالی آموزش و پرورش این 6 سال اول ابتدایی را به عنوان مرحله اول نظام آموزش بزرگسالان تعریف کرده است.

وی افزود: دو پروژه تحقیقاتی داریم که چگونه می‌شود خدمات آموزش بزرگسالان را تا پایان دوره متوسطه گسترش داد؛ چون نیازها و شرایط و زمان آنها که می‌توانند در کلاس‌ها حضور پیدا کنند کاملاً متفاوت با بچه‌های خردسال است؛ در حال طراحی نظام آموزش بزرگسالان در دوره دوم هستیم؛ وزیر آموزش و پرورش در برزیل تعهد کرد که نظام آموزش جامع بزرگسالان را طراحی کند؛ منتهی تا پایان برنامه پنجم توسعه با همین ساختار کار را ادامه خواهیم داد.

باقرزاده در پاسخ به این پرسش که «آیا برای آموزش سوادآموزی با فناوری‌های نوین فکری شده است؟»، خاطرنشان کرد: موسسه آموزش از راه دور که قبلاً در این زمینه فعال بود، اقداماتی کرد و کتاب‌های الکترونیکی تولید کرد و از فضای مجازی و آموزش رسانه‌ای استفاده می‌کرد، اما با ادغام آن در بخش مشارکت‌های مردمی وزارتخانه فعالیت‌های آنها هم متوقف شد؛ در خود سوادآموزی به این نتیجه رسیدیم که بخشی از نیاز جامعه و مخصوصاً ساکنان شهرها، آشنایی با فناوری‌ها و روش استفاده از سخت افزارها برای تسهیل کارهاست.

*پروژه تبلت سوادآموزی در نهضت سوادآموزی

وی با بیان اینکه یک پروژه آموزشی داریم که سخت افزار قابل حملی مانند «تبلت سوادآموزی» را دنبال کنیم، تصریح کرد: این ارتباط با فناوری را وارد زندگی مردم می‌کنیم تا یک مقدار ترس استفاده از فناوری ریخته شود که این پروژه در حال تحقیق است و کارهای آموزشی انجام می‌شود و اگر به نتیجه رسید به اجرا در خواهد آمد؛ البته در خیلی از کشورها آموزش از طریق موبایل و تبلت یک تجربه کاملاٌ موفق بوده است، مخصوصاٌ در افغانستان یک شرکت امریکایی کار موفق و موثری کرده است زیرا یکی از نیازمندی‌های امروز استفاده از موبایل است و مردم ناگزیر به استفاده و خواندن موبایل هستند.

*وجود بیش از 100 هزار بیسواد در پایتخت

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: این کار جدیدی است منتهی وقتی بررسی می‌کنیم زندگی افراد بیسواد زیر 50 سال خیلی آمیخته با این چیزها نیست، اما شاید تعدادی از افراد بیسواد و کم سواد شهرهای بزرگ آمادگی این بحث‌ها را داشته باشند؛ زیرا بررسی‌ها نشان می‌دهد که 50 درصد بیسوادان در نقاط شهری هستند و در شهر تهران و بر اساس سرشماری سال 1390 بیش از 100 هزار نفر بیسواد وجود دارد.
انتهای پیام/

منبع : فارس

برچسب ها:
آخرین اخبار