امروز : شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۶ - 2017 August 19
۲۲:۲۶
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 102487
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۳ - ساعت ۲۳:۲۰
تعداد بازدید: 137
به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; ، مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری میان وزارت آموزش و پرورش و وزارت صنعت، معدن و ...

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; ، مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری میان وزارت آموزش و پرورش و وزارت صنعت، معدن و تجارت با حضور محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت و علی‌اصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش در ساختمان مرکزی وزارت آموزش و پرورش برگزار شد.

علی‌اصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش در سخنانی بیان داشت:‌ همکاری بین دستگاهی، از مصادیق تدبیر است که رئیس جمهور به آن اشاره کردند و در شرایطی که دولت در مورد مسائل مالی با مشکل روبه‌رو است، این همکاری بسیار خوب و مفید است.

وی ادامه داد: مشارکت آموزش و پرورش با دانش‌آموزان در مدرسه، مؤسسات دولتی و عمومی مثل شهرداری‌ها و دستگاه‌ها از موارد توسعه مشارکت در آموزش و پرورش است و به هم‌افزایی کار اضافه می‌کند و در حال حاضر با وزارت ورزش و جوانان، کشور، شهرداری، محیط زیست، جهاد کشاورزی و فرهنگ و ارشاد اسلامی، تفاهم‌نامه داریم.

*تجهیز خدمات سخت افزاری 110 مدرسه توسط شهرداری

فانی افزود: وزارت ورزش در بخش ورزشی امکانات خوبی دارد که صبح‌ها خالی است و دانش‌آموزان می‌توانند از آن استفاده کنند و با تعاملات با دستگاه‌های دیگر در انتظار آینده بهتر در آموزش و پرورش هستیم.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به توافقات با شهرداری گفت: امسال 110 مدرسه را از نظر خدمات‌ سخت‌افزاری به شهرداری واگذار کرده‌ایم و امکانات خوبی نیز از سایر دستگاه‌ها به سوی آموزش و پرورش سوق می‌دهیم.

وی اضافه کرد: تا وقتی که آموزش فنی و حرفه‌ای عرضه محور باشد، مشکلی از کشور حل نمی‌شود و باید این روند تغییر کند و تقاضا محور شود و آموزش‌ها بر اساس نیازها شکل گیرد و اگر همین کار را بکنیم بزرگترین خدمت را کرده‌ایم.

*صاحبان صنعت هنرستان‌ها را تجهیز کنند

فانی خاطرنشان کرد: تجربه کشورهای دیگر را در آموزش‌های دوگانه داریم و این کشورها تجهیز هنرستان‌ها را نیز بر عهده صنعت گذاشته‌اند و انتظار داریم با همکاری وزارت صنعت به تجار و صاحبان صنعت تکلیف شود تا هنرستان‌های ما را از نظر تجهیزات به‌روز کنند.

وی خطاب به وزیر صنعت گفت:‌ هنرستان‌های جوار کارخانه‌ای متأسفانه در سال‌های اخیر جمع شده، یا کم شده است و آموزش هنرآموزان نیازمند بازآموزی است؛ انتظار داریم صنعت به ما کمک کند و رویکرد مهم این تفاهم‌نامه تقاضامحوری است و به عنوان یک راه حل اساسی برای خروج از شرایط فعلی است.

وزیر آموزش و پرورش بیان داشت:‌ تا پایان برنامه پنجم 48.2 درصد دانش‌آموزان باید به هنرستان بروند و 80 درصد هنرجویان نیز در پنج رشته درس می‌خوانند که این نیاز به بازسازی جدی دارد و شورایی 6 نفره از هر دو وزارتخانه این تفاهم‌نامه را عملیاتی می‌کنند.

*مشکل مهارت در همه رشته‌ها وجود دارد

به گزارش فارس، محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری میان وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت آموزش و پرورش که  در ساختمان مرکزی وزارت آموزش و پرورش برگزار شد، در سخنانی اظهار داشت: ضرورت آموزش‌های هدفمند و پرورش استعدادهای خدادادی جوانان بر همگان روشن است.

وی ادامه داد: هر چقدر آموزش‌ها را با کیفیت‌تر کنیم و منطبق بر تقاضا محوری باشد، منافع بیشتری خواهیم برد.

نعمت‌زاده افزود: با توجه به اهمیت آموزش‌های با کیفیت، فکر کردیم اگر در این خصوص بتوانیم نقشی را ایفا کنیم و مثمرثمر باشیم با کمال میل آن را انجام ‌دهیم؛ نظاماتی که در کشورهایی مثل آلمان و سوئیس در خصوص آموزش است و آنها آموزش را با کار چه در آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و یا در دانشگاه همراه کرده‌اند نتایج خوبی در بر داشته است؛ نظیر روش پزشکان که آموزش‌های آنها هم در دانشگاه درس است و هم در کنار آن کار بالینی انجام می‌دهند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت یادآور شد: تنها بحث صنعت، کشاورزی و تولید نیست؛ حتی در علوم انسانی نیز مشکل مهارت داریم، برای اینکه فارغ‌التحصیلان در رشته خود کار نکرده‌اند و مهارت نیاموخته‌اند تا پخته‌تر شوند.

وی بیان داشت: وقتی خواستیم پتروشیمی را توسعه دهیم، دیدیم نیروی متخصص در این خصوص نداریم و گفتیم باید نیروهای دیپلمه را جذب و آموزش دهیم؛ با بیش از 200 نفر در ماهشهر شروع کردیم و 90 هزار نفر در کشور طی دوره‌های 3 تا 6 ماهه با هزینه‌ای برابر یک میلیون تومان در آن زمان آموزش دیدند و آنها با پیمانکاران خصوصی کار می‌کردند.

نعمت‌زاده اضافه کرد: بعد از آن خواستیم این روند را در رشته مهندسی انجام دهیم و با دادن آگهی تعدادی آمدند و چند شرکت را مأمور آموزش 450 نفر در دوره آزمایشی کردیم؛ اما  این روند متأسفانه بعدها ادامه پیدا نکرد و با این حال همه اینها استخدام شدند و این تجربه خوبی بود که خود دیده‌ام و بسیار علاقه‌مند هستم تا در این شرایط کار کنیم.

*گروه‌های مختلف باید از واحد های صنعتی بازدید کنند

وزیر صنعت، معدن و تجارت به تفاهم‌نامه خود با وزارت علوم اشاره کرد و گفت: باید با یک دیدگاه‌های نوآورانه حتی از کلاس اول ابتدایی شروع کرد و دانش‌آموزان از واحدهای تولیدی دیدن کنند و در دوره‌های مختلف گروه‌هایی مانند صنعتگران، دانشجویان، دانش‌آموزان و حتی گروه‌های مختلف از این واحدها دیدن کنند که این بازدیدها بسیار موثر است و بنده دو نفر از مجموعه خود را نیز به دانش‌آموزان فنی و حرفه‌ای اختصاص می‌دهم.

*حرکت از آموزش فنی و حرفه ای 2 ساله به 3 ساله

علی زرافشان، معاون آموزش متوسطه وزیرآموزش و پرورش نیز در این مراسم طی سخنانی با اشاره به اهمیت آموزش‌های فنی و حرفه‌ای اظهارداشت: 41.5 درصد دانش‌آموزان پایه دوم متوسطه در شاخه کاردانش مشغول هستند و نقطه هدف ما 48.26 درصد است که باید به آن برسیم و در سال‌های آینده از فنی و حرفه‌ای دو ساله به سه ساله تغییر جهت می‌دهیم و این، توفیق ما را افزون خواهد کرد.

وی ادامه داد: آموزش‌های فنی و حرفه‌ای با رویکرد تقاضا محوری است و بخش عمده‌ای از آموزش‌ها بر اساس نیازسنجی از بازار کار است و تقاضا محوری اهمیت آن را دوچندان می‌کند و خوشحال هستیم در تفاهم‌نامه‌ها با وزارتخانه‌های صنعت، کشاورزی، فرهنگ و ارشاد اسلامی و کار به این تقاضا محوری پاسخ داده و نیازهای بخش‌های صنعت، معدن و تجارت را با همکاری این وزارتخانه پاسخ دهیم.

زرافشان افزود: از نکات مهم در آموزش‌های فنی و حرفه‌ای وابستگی به محیط کار است و زمینه خوبی که در این تفاهم‌نامه دیده شده است، فراهم کردن این بستر برای دانش‌آموزان در جهت بروز استعدادهاست و در دور جدید به دنبال برون‌سپاری در آموزش و پرورش هستیم که این در شاخه کاردانش نمود جدی‌تری دارد.

*80 هزار دانش‌آموز خارج از آموزش و پرورش آموزش دیده‌اند

زرافشان یادآور شد: در سال گذشته بیش از 80 هزار دانش‌آموز در محیط‌های خارج از آموزش و پرورش آموزش دیدند تا آمادگی لازم را به دست آورند.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: این تفاهم‌نامه به دلیل همدلی وزیر آموزش و پرورش در فضای عمومی کشور و دولت ایجاد شده است و امیدواریم بندهای دیده شده در آن باعث ایجاد اشتغال و نیازهای جدید شود و در جهت سیاستهای اشتغال و اقتصاد مقاومتی حرکت کند.

به گزارش فارس، در متن تفاهم‌نامه همکاری بین وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت آموزش و پرورش که در ساختمان مرکزی وزارت آموزش و پرورش به امضای محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت و علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش رسید، آمده است:

مقدمه‌

این تفاهم‌نامه به منظور اجرای بند 7 فصل چهارم اصل 43 قانون اساسی مبنی بر استفاده از علوم و فنون و تربیت افراد ماهر به نسبت احتیاج برای توسعه و پیشرفت اقتصاد کشور در اجرای مصوبات هیأت وزیران به شماره 27763.ت444هـ مورخ 1371.9.28 و شماره 13555.ت14144هـ مورخ 1374.10.11 در خصوص اجرای نظام جدید آموزش متوسطه و به لحاظ افزایش ارتباط و تعامل میان آموزش‌های رسمی با نیازهای بازار کار و تأمین شرایط و بستر مناسب آموزشی و همچنین برای تحقق اهداف مشترک وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت آموزش و پرورش در هدایت، تربیت و استفاده بهینه از ظرفیت آموزشی مشترک برای توسعه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی کشور، تنظیم شده است.

ماده1) طرفین تفاهم‌نامه

طرفین تفاهم‌نامه وزارت صنعت، معدن و تجارت به نمایندگی محمدرضا نعمت‌زاده و وزارت آموزش و پرورش به نمایندگی علی‌اصغر فانی، است که از این پس به ترتیب «وزارت صنعت» و «وزارت آموزش و پرورش» نامیده می‌شوند.

ماده2 ) موضوع تفاهم‌نامه:

1ـ توسعه مشارکت دو دستگاه در تربیت نیروی انسانی ماهر، کمک تکنسین و تکنسین متناسب با نیاز حال و آینده بازار کار داخلی و خارجی در بخش‌های صنعت، معدن و تجارت.

2ـ توسعه و تقویت نگرش مثبت و گرایش دانش‌آموزان، هنرجویان و فرهنگیان به صنعت و تجارت کشور.

3ـ متناسب‌سازی سرفصل و محتوای آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش مرتبط با بخش صنعت، معدن و تجارت.

4ـ همکاری در توسعه مفاهیمی چون کارآفرینی، تجاری‌سازی، فناوری پیشرفته، بهره‌وری، الگوی مناسب مصرف و رقابت‌پذیری و سایر مفاهیم توسعه‌ای بین دانش‌آموزان.

5ـ استفاده بهینه از ظرفیت‌های آموزشی طرفین برای نیل به اهداف مشترک.

ماده 3) زمینه‌های همکاری و تعهدات طرفین:

زمینه‌های همکاری:

1- همکاری در تألیف کتب در زمینه معرفی خبرگان، کارآفرینان، مدیران موفق و چهره‌های ماندگار بخش صنعت، معدن و تجارت آموزش و پرورش.

2- بهره‌گیری از توان خبرگان جهت برنامه‌ریزی درسی و تهیه محتوای آموزشی، سخنرانی‌های تخصصی و حرفه‌ای، ارائه مشاوره‌های شغلی و ... به دانش‌آموزان در حوزه صنعت، معدن و تجارت.

3- همکاری مشترک در تأسیس هنرستان‌های تخصصی به ویژه در حوزه فناوری‌های جدید مانند هنرستان‌های بایوفناوری، نانوفناوری، مدرسه کارآفرینی و...

4- اطلاع‌رسانی برنامه‌های مشترک با تعامل میان سایت آموزش وزارت صنعت با وزارت آموزش و پرورش.

5- تهیه برنامه‌های رسانه‌ای مشترک جهت معرفی مشاغل حوزه صنعت، معدن و تجارت.

تعهدات وزارت صنعت:

1- شناسایی نیازهای بازار در بخش‌های صنعت، معدن و تجارت و همکاری در تعیین موضوعات آموزشی، کمک آموزشی و برنامه‌های درسی مربوط  منطبق با ضوابط و معیارهای قانونی.

2- همکاری در برنامه‌ریزی‌های و حمایت از اجرای آموزش‌های کوتاه‌مدت تخصصی به منظور ارتقای علمی، عملی و مهارتی هنرآموزان، معلمین، کارشناسان و مدیران آموزش و پرورش.

3- توسعه آموزش‌های مهارتی در شهرک‌های صنعتی و تجاری، اتحادیه‌ها و اصناف به ویژه در بخش خصوصی.

4- همکاری در اختصاص سهمیه به منظور اجرای دوره‌های کارآموزی و کارورزی در بخش‌های  صنعت، معدن و تجارت.

5- حمایت از ایجاد هنرستان‌های وابسته (جوار کارخانه).

6- همکاری در تدوین استانداردهای مهارتی مورد نیاز بخش صنعت، معدن و تجارت به منظور معادل‌سازی و تصویب رشته‌های مهارتی شاخه کاردانش.

7- همکاری و مشارکت در اجرای بازدید و اردوهای دانش‌آموزی برای تقویت فرهنگ تولید و کارآفرینی.

8- حمایت از ارائه طرح‌های علمی، فنی و هنری برتر دانش‌آموزی در زمینه صنعت، معدن و تجارت.

9- ایجاد دوره‌های مجازی آشنایی با فرآیند تولیدات بخش سامانه آموزش الکترونیکی وزارت صنعت.

10- مشارکت و همکاری در برپایی مسابقات و نمایشگاه‌های دانش‌آموزی در بخش صنعت، معدن و تجارت.

11- همکاری در اجرای برنامه آموزش همراه با تولید در هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش.

12- ایجاد دفاتر همکاری‌های آموزشی در شهرک‌های صنعتی و تجاری در زمینه آموزش‌های مهارتی شاخه کاردانش.

13- همکاری در اجرای آموزش‌های مهارتی شاخه کاردانش در مراکز آموزشی وزارت صنعت.

14- همکاری در برگزاری یا نظارت بر اجرای آزمون‌های مهارتی شاخه کاردانش مدون و صدور گواهینامه‌های مربوط.

15- حمایت از آموزش و پرورش در تجهیز هنرستان‌ها به ویژه اختصاص درصدی از مبادلات و قراردادهای خارجی خاصه با کشورهای صنعتی.

16- تهیه برنامه‌های رسانه‌ای مشترک جهت معرفی مشاغل حوزه صنعت، معدن و تجارت.

تعهدات وزارت آموزش و پرورش:

1- بسترسازی به منظور ادامه تحصیل کارکنان بخش صنعت، معدن و تجار برای اخذ دیپلم متوسطه.

2- آشنا کردن دانش‌آموزان با بخش‌های مختلف صنعت، معدن و تجارت از طریق سرفصل‌های آموزشی مرتبط، همچنین همکاری با وزارت صنعت در پژوهش‌هعای بخش‌های مربوط.

3- توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش در کشور براساس اعلام وزارت صنعت.

4- برگزاری مسابقات، جشنواره‌ها و سمینارهای مورد نیاز همکاری وزارت صنعت.

5- همکاری در احداث و تقویت موزه علوم و صنایع.

6- همکاری در احداث و توسعه پارک علمی-صنعتی.

7- استفاده از متخصصان وزارت صنعت در اجرای دوره‌های آموزشی وهمایش‌های تخصصی برای هنرآموزان و کارشناسان حوزه‌های ستادی.

8- اجرای برنامه‌های فرهنگی در راستای ارتقاء دانش و نگرش دانش آموزان نیست به تولید و مصرف کالای ملی.

ماده 4ـ مدت اجرای تفاهم‌نامه

این تفاهم‌نامه از تاریخ امضا بین طرفین به مدت 5 سال اعتبار خواهد داشت و پس از اتمام مدت تفاهم‌نامه با توافق طرفین قابل تمدید است  و در هر زمان و با اعلام قبلی یکی از طرفین و موافقت طرف دیگر و تشکیل کمیته دو جانبه جهت بررسی وضعیت همکاری، قابل فسخ است.

ماده 5 ـ شیوه اجرای تفاهم‌نامه

1- اقدامات پیش‌بینی شده در تفاهم‌نامه توسط شورای برنامه‌ریزی و هماهنگی که متشکل از 3 نفر نماینده از هر یک از وزارتخانه‌های صنعت و آموزش و پرورش است، صورت می‌پذیرد.

با توجه به پراکندگی اقدامات در سطح دو دستگاه کمیسیون‌های تخصصی با حضور نمایندگان مرتبط وظیفه تدوین راهکاری برای اقدامات مندرج در تفاهم‌نامه و ارائه به شورا برای تصویب را خواهند داشت.

2- آئین‌نامه‌های اجرایی مورد نیاز به تشخیص شورا توسط کمیسیون‌های تخصصی تدوین و به تصویب شورا خواهد رسید.

3- مسئولیت پیگیری مستمر اجرای این تفاهم‌نامه و سایر فعالیت‌های مورد توافق به عهده دبیرخانه شورای مذکور است که محل آن را شورا تعیین می‌کند.

این تفاهم‌نامه در دو نسخه و 5 ماده در تاریخ 1393.5.18 به امضا طرفین رسیده و از تاریخ امضا معتبر است.

انتهای پیام/

منبع : فارس

برچسب ها:
آخرین اخبار