امروز : شنبه ۵ فروردین ۱۳۹۶ - 2017 March 25
۱۱:۵۲
ادموند
کمک مالی
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 102642
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۳ - ساعت ۰۶:۰۲
تعداد بازدید: 35
پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; ، گروه کتاب و ادبیات: خرداد سال 93 «رضا کامیاب» به عنوان مدیر بازرگانی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منصوب ...

پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; ، گروه کتاب و ادبیات: خرداد سال 93 «رضا کامیاب» به عنوان مدیر بازرگانی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منصوب شد، به همین منظور به سراغ وی رفته و به دلیل نزدیک شدن به بازگشایی مدارس درباره حوزه نوشت‌افزار و برنامه‌های کانون پرورشی در این حوزه به گفت‌وگو نشستیم که در ذیل از خاطرتان می‌گذرد:

* سود اقتصادی، تنها دلیل استفاده تولیدکنندگان از تصاویر غربی

این سال‌ها نوشت‌افزارهایی با نشانه‌ها و تصاویر فیلم‌ها و کارتون‌های غربی به وفور در بازار مشاهده می‌شود؛ در واقع از این جذابیت‌ها برای تحت تأثیر قرار دادن کودکان و نوجوانان کشور استفاده می‌شود. به نظر شما چه‌طور می‌توان با این برنامه‌ها مقابله کرد؟

همان‌طور که در سؤال شما هم ذکر شد، محصولات نوشت‌‌افزاری برندهای غربی با تکیه بر فیلم‌ها و انیمیشن‌های قوی و جذابی که ساخته‌اند، تولید و عرضه می‌شود. در چنین حالتی کودکان و نوجوانان که هرکدام قبلاً بعضی از این فیلم‌ها و انیمیشن‌ها را دیده و به داستان و شخصیت‌های آن علاقه‌مند شده‌اند، به ‌طور طبیعی وقتی نوشت‌افزارهایی با تصاویر آشنای این شخصیت‌ها می‌بینند، احساس خوبی دارند و راحت‌تر این نوشت‌افزارها را انتخاب می‌کنند.
 


 

البته این هم یک راه تبلیغاتی  بسیار مهم و مؤثر برای رسوخ نمادها و نشانه‌های فرهنگ کشورهای غربی در میان کودکان و نوجوانان دیگر کشورها به‌شمار می‌آید و هم تکیه بر این جذابیت‌ها بستر و فرصت مناسبی بر ای کسانی فراهم می‌آورد که فقط به سود اقتصادی خود می‌اندیشند.

*موفقیت تولید نوشت‌افزار اسلامی  در گرو ساخت انیمیشن و فیلم تأثیرگذار در مخاطب است

در حال حاضر شاید پایدارترین و مؤثرترین راه برای مواجهه با این وضعیت، برخورد فعال باشد. یعنی فراتر از روش‌های دیگر لازم است به‌طور جدی، در پی ایجاد فرصت مناسب برای هنرمندان ایرانی باشیم که بتوانند فیلم‌های سینمایی و مجموعه‌های تلویزیونی زنده و انیمیشن مناسب و جذاب برای کودکان و نوجوانان این مرز و بوم بسازند و به خلق شخصیت‌های قوی و تأثیرگذار در بسترهای داستانی مناسب و گیرا اهتمام ویژه‌ای داشته باشند. وقتی چنین فیلم‌ها و مجموعه‌هایی بتوانند با بچه‌ها ارتباط مناسبی برقرار کند آن‌وقت با تولید انواع نوشت‌افزار و دیگر محصولات با استفاده از نمادها و نشانه‌های این آثار و این شخصیت‌ها، می‌توان آثار جذابی عرضه کرد و جذابیت نوشت‌افزارهای برندهای غربی را در بازار داخلی و شاید منطقه‌ای کم‌رنگ کرد.  
 
* آغاز فصل تازه‌ای از طراحی و تولید نوشت‌افزار در کانون پرورشی

کانون پرورشی در این حوزه چه  برنامه‌ای دارد؟

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با توجه به اهداف مندرج در اساسنامه و با تکیه بر فرهنگ غنی اسلامی _ ایرانی در دوره جدید، سعی می‌کند به دو صورت، فعال باشد. یعنی از یک سو، کانون در کوتاه مدت به تولید نوشت‌افزارهای جذاب و متناسب با فرهنگ اسلامی _ ایرانی می‌پردازد و از سوی دیگر در حال برنامه‌ریزی برای ساخت و عرضه‌ فیلم‌ها و مجموعه‌های زنده و انیمیشن با داستان‌های جذاب و مناسب برای بچه‌ها است؛ فیلم‌ها و مجموعه‌هایی که بتوانند با معرفی شخصیت‌هایی قوی، جذاب و تأثیرگذار مخاطبان کودک و نوجوان را جذب کنند.

این برنامه با نگاه بلند مدت و با هدف ایجاد زمینه‌های ارتباط قوی شخصیت‌های برخی از این آثار با مخاطبان دنبال می‌شود. به امید خدا، بعد از عرضه این آثار در سال تحصیلی گذشته، امسال فصل تازه‌ای از طراحی و تولید نوشت‌افزار و دیگر محصولات مناسب را برای مخاطبان کودک و نوجوان آغاز کرده‌ایم و امیدواریم آثار جدید که با رویکردی تازه و کیفیتی بهتر ارائه خواهد شد، بتواند در جذب مخاطبان خود به مؤفقیت دست یابد.

* تولید 40 طرح جدید دفتر اسلامی _ ایرانی در کانون

نوشت‌افزارهای فعلی با چه نگاه و رویکردی تولید شده است؟

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با تکیه بر پیشینه فرهنگی - هنری جامعه و فرهنگ غنی اسلامی _ ایرانی و با ارزیابی نیازها و خواسته‌های مخاطبان، امسال نیز از شماری از هنرمندان خواست که طرح‌های پیشنهادی خود را ارائه کنند که در نهایت از میان طرح‌های دریافتی، حدود 40 طرح پذیرفته شد؛ طرح‌هایی که هنرمندان چیره‌دست کشور به سفارش کانون با الهام از نمادهای اسلامی _ ایرانی و متناسب با گروه‌های سنی گوناگون آماده و ارائه کرده‌اند.

امسال کانون دفترچه‌هایی با استفاده از این طرح‌ها تولید و به بازار نوشت‌افزار عرضه می‌کند که امیدواریم بتواند بخشی از نیاز کودکان و نوجوانان کشور را تأمین کند و گامی مناسب در تقویت پیوند فرزندان عزیز میهن با نشانه‌های فرهنگی کشور بردارد.

* تشریح مدیر بازرگانی کانون برای عدم حضور این سازمان در نمایشگاه نوشت‌افزار

چرا کانون در نمایشگاه تخصصی بین‌المللی نوشت‌افزار و لوازم‌التحریر حضور نداشت؟

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به تولید محصولات طراحی شده با هدف ترویج نشانه‌های فرهنگ اسلامی _ ایرانی پرداخته است؛ اما دفترچه‌هایی با طرح های جدید هنوز در مرحله تولید است و به ‌صورت رسمی رونمایی نشده و با مرحله توزیع فاصله دارد، به همین دلیل ترجیح دادیم در نمایشگاه‌های آینده با کیفیتی بهتر  و با عرضه‌ محصولات متنوع و جدید خود ظاهر شویم.
انتهای پیام/و

منبع : فارس

برچسب ها:
آخرین اخبار