امروز : جمعه ۲۶ آبان ۱۳۹۶ - 2017 November 17
۲۳:۴۴
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 102706
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۳ - ساعت ۱۳:۵۲
تعداد بازدید: 138
سید محسن قمصری در پاسخ پرسشی درباره مبدا بنزین وارداتی یورو 4 گفت: بارها گفته‌ام که ما بنزین را در بازار می‌خریم و از هیچ کشور و پالایشگاهی مستقیما ...

سید محسن قمصری در پاسخ پرسشی درباره مبدا بنزین وارداتی یورو 4 گفت: بارها گفته‌ام که ما بنزین را در بازار می‌خریم و از هیچ کشور و پالایشگاهی مستقیما خرید نمی‌کنیم، چرا که اساسا چنین کاری عملی نیست.

وی در پاسخ به پرسشی درباره اینکه اروپا مبداء بنزین وارداتی یورو 4 بوده است، گفت: مبدا محموله اخیر بنزین وارداتی یورو 4 هم معلوم نیست و تایید نمی‌کنم که از اروپا یا غیر آن وارد شده است.

مدیر امور بین‌الملل شرکت نفت ایران تاکید کرد: مشخصات این بنزین دقیقا با یورو 4 یعنی بنزن زیر یک درصد و دیگر مشخصات خواسته شده انطباق دارد.

به گزارش فارس، کارشناسان صنعت پالایش معتقدند خرید بنزین یورو 4 در خلیج‌فارس تقریبا غیر ممکن است چرا که اغلب پالایشگاه‌های منطقه از هند تا حاشیه جنوبی خلیج‌فارس بنزین یورو 4 تولید نمی‌کنند و دلالان بنزین منطقه نیز معمولا از طریق اختلاط اجزای سازنده بنزین با افزودنی‌های مختلف بنزین صادراتی را تهیه می‌کنند که طبعا نسبتی با یورو 4 خواهد داشت. بر این اساس گفته می‌شود محموله اخیر بنزین یورو 4 به سختی از طریق پالایشگاه‌های اروپایی تهیه شده است.

به گزارش فارس، وزارت نفت با تایید ادعای سازمان حفاظت از محیط زیست درباره آلایندگی بنزین پتروشیمی‌ها، از 6 ماه پیش دریافت ریفرمیت(ماده اولی بنزین) از پتروشیمی را متوقف کرد تا آن را با بنزین یورو 4 وارداتی جایگزین کند. با این وجود از 6 ماه پیش تا به امروز تنها یک محموله بنزین یورو 4 در روزهای اخیر وارد کشور شده است و بقیه محموله‌های بنزین وارداتی کیفیتی به مراتب ضعیف‌تر از بنزین پتروشیمی داشته‌اند.

علی‌رغم این مساله، مسئولان وزارت نفت به تازگی معیار سنجش آلایندگی بنزین پتروشیمی را تطابق با استاندارد یورو 4 اعلام کرده‌اند. آن هم در شرایطی که معیار بنزین توزیعی در داخل کشور هیچ نسبتی با یورو 4 ندارد و به جز دو واحد پالایشی کشور که طرح‌های بهینه‌سازی آنها به تازگی به پایان رسیده است و بنزین یورو 4 تولید می‌کنند، تولیدات دیگر پالایشگاه‌های کشور که در کشور به عنوان بنزین معمولی توزیع می‌شود تقریبا هیچ یک از معیارهای استاندارد یورو 4 را رعایت نمی‌کند.

به تازگی، حمیدرضا کاتوزیان رئیس اسبق کمیسیون انرژی مجلس و رئیس جدید پژوهشگاه نفت با اشاره به تجزیه و تحلیل بنزین پتروشیمی توسط پژوهشگاه صنعت نفت پس از مصوبه اخیر کمیسیون انرژی مجلس، گفته است: «سوخت تولیدی پتروشیمی‌ها برخی معیارهای بنزین یورو ٤ را داشت، اما در عین حال از آنجا که این بنزین در برخی شاخصها، با استانداردهای بنزین یورو ٤ مطابقت نداشت، استفاده از آن، پیامدهای زیست محیطی نامطلوبی به همراه داشته است.»

انتهای پیام/م

منبع : فارس

برچسب ها:
آخرین اخبار
پربازدید ها