امروز : پنجشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 8
۰۴:۱۶
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 103728
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۳ - ساعت ۱۷:۴۳
تعداد بازدید: 106
سیروس حسن‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار سینمایی فارس، با اشاره به نقش‌ موثر نهادهای مختلف در بهبود وضعیت تولید و چرخش اقتصادی فیلم‌های کودک و نوجوان،گفت: ...

سیروس حسن‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار سینمایی فارس، با اشاره به نقش‌ موثر نهادهای مختلف در بهبود وضعیت تولید و چرخش اقتصادی فیلم‌های کودک و نوجوان،گفت: مجموعه عوامل باید دست به دست هم دهد تا بتوانیم به سینمای کودک و تاثیرگذاری آن امیدوار باشیم.

برنده پروانه زرین دوره بیست و یکم جشنواره کودک برای فیلم «تصمیم کبری» اظهار داشت: در سال‌های قبل سینمای کودک رونق و تنوع بیشتری داشت اما متاسفانه نهادهای مرتبط از جمله آموزش و پرورش از این سینما حمایت فرهنگی لازم را صورت نداد. آموزش و پرورش نهادی است که در فراگیری فرهنگ فیلم دیدن و قراردادن فیلم و سینما در سبد آموزشی بچه‌ها، نقش مهمی دارد و این در حالی است که متاسفانه سالهاست سینمای کودک و نوجوان را به فراموشی سپرده است.

برنده دیپلم افتخار بهترین کارگردانی برای فیلم «چوپان دروغگو» از جشنواره بیستم فیلم کودک، ادامه داد: اگر نگاهی دقیق به نهادهای تربیتی در کشور بیاندازیم، خواهیم دید بی‌جهت نیست که ماهواره و محصولات جدید رسانه‌ای مورد توجه مخاطبان میلیونی و جمعیت هدف ما (کودک و نوجوان) قرار می‌گیرد. واقعیت این است که وقتی کودک و نوجوان ما فیلمی را در کنار هم‌سن و سالان و همدوره‌ای‌های خود به تماشا بنشیند، سینما برایش خاطره‌انگیز می‌شود، اما این امکان در مراکز آموزشی ما وجود ندارد.
 
از مخاطبان میلیونی سینمای کودک غافلیم

کارگردان فیلم تحسین شده «مروارید» در ادامه به مخاطب میلیونی سینمای کودک و نوجوان اشاره کرد و گفت: ما از مخاطبان میلیونی سینمای کودک غافلیم و حلقه‌های مفقوده بسیاری در جریان سینمای کودک وجود دارد. هر یک از فیلمسازان در حیطه خود به فعالیت می‌پردازند و حتی صدای یکدیگر را هم نمی‌شنوند. به عقیده من تنها  نقطه قوت باقی مانده در سینمای کودک برگزاری جشنواره است که من آن را به فال نیک می‌گیرم چرا که حرکت مثبتی است. البته ممکن است عده‌ای بر این باور باشند که وقتی چرخه این سینما نمی‌چرخد چه نیازی به جشنواره است اما جشنواره محمل و بهانه و انگیزه‌ای است که دوستان و همکاران فعال در این سینما، کنار هم جمع شوند و راجع به این گونه از سینما صحبت کنند.
 
چرخه معیوب سینمای کودک، جرأت سرمایه‌گذاری را می‌گیرد

برنده جایزه فیلمنامه‌نویسی و مجمع سینمای کودک از دوره هفدهم جشنواره کودک برای فیلم «دهقان فداکار» به ضعف تولید فیلم برای کودک اشاره کرد و گفت: چقدر فیلم در سال مختص کودک و برای سرگرمی این گروه سنی ساخته می‌شود و متولیان آموزش و پرورش تا چه حد در حمایت از نمایش این آثار نقش دارند؟ هر فیلمسازی برایش دیده شدن فیلم و تاثیرگذاری آن از اهمیتی خاص برخوردار است، اما اکثر فیلم‌های کودک رنگ پرده به خود نمی‌بیند. متاسفانه به دلیل چرخه معیوب فیلم کودک، سرمایه‌گذار جرأت سرمایه‌گذاری روی فیلم‌ کودک را ندارد زیرا نمی‌تواند چیزی از بازگشت سرمایه‌اش  متصور باشد و به همین دلیل، ترجیح می‌دهد به جای سینما در جای دیگر سرمایه گذاری کند.

حسن‌پور در ادامه تأکید کرد: متاسفانه سالن‌های سینمای کودک به تدریج بسته شده است و این در حالی است که کماکان هر چه به جشنواره کودک نزدیک می‌شویم، تشکل‌های مختلف برای حضور در جشنواره کودک سفارش تولید فیلم می‌دهند. با این رویکرد چگونه می‌توان برای کودکان و نوجوانان برنامه‌ریزی داشت؟

کارگردان «غاز مهاجر» و «قطار کودکی» ادامه داد: من مشخصا در این سال‌ها به آموزش و پرورش پیشنهاد کرده‌ام فیلم‌هایی تولید کنند و روی موضوعات آن نظارت داشته باشند اما این امر محقق نشده است. در دوره‌های گذشته مدیران دغدغه نداشتند اما بودجه آنها متناسب بود. در حال حاضر دغدغه وجود دارد و باید بودجه این کار فراهم شود.

وی در پایان گفت: بدون اغراق همه دوره‌های جشنواره و هر محفلی که برای کودک و نوجوان برگزار می‌شود محملی است که برای این نسل شور و هیجان ایجاد می‌کند و تلنگری برای مسئولین  است تا از بچه‌ها غافل نشوند!

انتهای پیام/

منبع : فارس

برچسب ها:
آخرین اخبار