امروز : جمعه ۱۹ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 9
۲۰:۲۵
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 103744
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۳ - ساعت ۱۷:۴۳
تعداد بازدید: 9
محمد سعید نژاد در گفت‌‌و‌گو با خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; درباره جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برای توسعه بنادر خصوصاً بندر

محمد سعید نژاد در گفت‌‌و‌گو با خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; درباره جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برای توسعه بنادر خصوصاً بندر چابهار، اظهار داشت: سازمان بنادر و دریانوردی در راستای اجرای قانون اصل 44 تلاش می‌کند در اغلب بخش‌های قابل واگذاری بندری، از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی استفاده کند.

وی ادامه داد: با درخواست سرمایه‌گذاران برای حضور در بنادر و سرمایه‌گذاری استقبال می‌کنند و آمادگی داریم برای حضور هر یک از سرمایه‌گذاران در بنادر، ساز و کار اداری را ‌تسهیل کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه موتور محرکه توسعه محور شرق، توسعه بندر چابهار‌ است، گفت:‌ قبلاً اجرای طرح توسعه این بندر در قالب EPCF طراحی شده بود اما به دلیل مسائل و مشکلات، پیمانکار نتوانست فاینانسر خارجی جذب کند، در حال حاضر اجرای پروژه‌ از محل منابع محدود سازمان در حال اجرا است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی بیان کرد: ‌به هر حال پیمانکار طرح توسعه این بندر در حال حاضر مشغول به کار است،‌ ‌سازمان بنادر و دریانوردی هم مصمم است از منابع عمومی برای این پروژه جذب سرمایه و اعتبار داشته باشد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ‌توسعه بندر چابهار موجب اشتغال‌زایی و تولید ثروت برای کشور و همسایگان ایران می‌شود، گفت: به تازگی تفاهمنامه‌ای با کشور چین و مذاکراتی با سرمایه‌گذاران هندی برای سرمایه‌گذاری در بنادر داشته‌ایم اما هیچ یک به قطعیت و اتخاذ تصمیم نهایی نیانجامیده است.

به گزارش فارس پیش از این هم معاون بندری سازمان بنادر و دریانوردی در این‌باره به فارس گفته بود: در حال نهایی کردن تفاهماتی با کشور هند برای سرمایه‌گذاری آنها در این بندر هستیم، درخواست آن‌ها در حال بررسی است و در صورت نهایی شدن آن رسماً در این رابطه تصمیم گیری خواهد شد، البته کشورهای دیگر نظیر کره و چین نیز درخواست حضور در طرح توسعه این بندر و سرمایه‌گذاری داشته‌اند.

بنا به گفته علی جهاندیده کشورهای زیادی از آسیای میانه،‌ شمال ایران و غرب ایران از طرح توسعه بندر چابهار متنفع می‌شوند.

* برگزاری مناقصه جذب اپراتور بندر شهید رجایی به زودی/ قطعاً دو شرکت پورت‌اپراتور خواهند بود

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین درباره جذب پورت‌اپراتور در بندر شهید رجایی برای سال آینده، اظهار داشت: باید تا پایان امسال مناقصه را برگزار کنیم، بنابراین هم‌اکنون در حال آماده‌سازی مدارک هستیم.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه در حال حاضر شرکت‌های سینا و بتا اپراتور‌های این بندر کانتینری کشور هستند، تأکید کرد:‌ قطعاً سال‌آینده هم دو شرکت اپراتور بندر شهید رجایی خواهند بود.

به گزارش فارس پیش از این معاون بندری سازمان بنادر و دریانوردی به فارس گفته بود:‌ اسناد مناقصه سال آینده را در قالب شرکت‌‌های داخلی و خارجی تنظیم می‌کنیم.

در حال حاضر ‌شرکت سینا به عنوان اپراتور دوم بندر شهید رجایی در فاز دوم این بندر و شرکت بتا در فاز یک بندر شهید رجایی شرکت بتا به عنوان پورت اپراتور، عملیات تخلیه و بارگیری کانتینر را بر عهده دارند؛ در حال حاضر 100 درصد ظرفیت در فازهای یک و دو در اختیار این اپراتورها است که تا پایان سال اپراتوری این بندر را برعهده دارند؛ قراردادها برای پورت اپراتورها در این بندر یک ساله است‌.

بندر‌ شهید رجایی به عنوان اولین بندر تجاری و مهم‌ترین بندر کانتینری کشور و یکی از ارکان مهم کشور در امر صادرات و واردات کالا است، اتصال این بندر به شبکه بین‌المللی جاده‌ای و ریلی‌، دسترسی به آب‌های آزاد بین‌المللی از طریق خلیج فارس، برخورداری از موقعیت جغرافیایی منحصر به فرد، بهره‌گیری از تأسیسات و تجهیزات مدرن روز و نزدیکی به مناطق آزاد کیش، قشم و بنادر منطقه خلیج فارس‌،‌ مجتمع بندری شهید رجایی را به مکانی منحصر به فرد و استراتژیک تبدیل کرده است.‌

موقعیت دریایی این بندر در پناه جزیره قشم و مصون از امواج بلند دریای عمان و خلیج فارس است؛ در این بندر سیستم مدیریت یکپارچه‌ مدیریت کیفیت سال 2008 میلادی (ISO9001)، ‌مدیریت زیست محیطی سال 2004 میلادی (ISO14001) ‌و مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی سال 2007 میلادی‌ (OHSAS18001) برقرار است؛ ارتقاء کیفیت خدمات بر اساس الزامات استاندارد و شناسایی، ساماندهی و بهبود مستمر فرآیندهای جاری بندر شهید رجایی در جهت ارتقای کیفیت محصول و جلوگیری از آلودگی محیط زیست و افزایش ایمنی، از محورها‌ ‌و مبنای انجام فعالیت‌ها در این بندر ‌است.

ورود و خروج کالا بدون پرداخت عوارض گمرکی و سود بازرگانی جهت پردازش‌، تولید‌، تبدیل‌، تکمیل و از این قبیل را می‌توان از مزیت‌‌های منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی برشمرد، همچنین‌ ‌‌آزادی مشارکت و سرمایه‌گذاری برای اتباع داخلی و خارجی از دیگر مزایای این منطقه ویژه اقتصادی است.

انتهای پیام/

منبع : فارس

برچسب ها:
آخرین اخبار