امروز : سه شنبه ۳ مرداد ۱۳۹۶ - 2017 July 25
۰۹:۳۹
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 103889
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۳ - ساعت ۰۶:۰۰
تعداد بازدید: 19
سینمای مقاومت: امسال جشنواره فیلم مقاومت و دفاع مقدس در بخش مستند داستانی فیلم هایی با موضوعات مختلف دارد. 48روایت متفاوت ازنوع مقاومت جهان.از به ...

سینمای مقاومت: امسال جشنواره فیلم مقاومت و دفاع مقدس در بخش مستند داستانی فیلم هایی با موضوعات مختلف دارد. 48روایت متفاوت ازنوع مقاومت جهان.از به تصویر کشیدن زندگی فرمانده جوان اطلاعات عملیات گرفته تا خاطرات جانبازان هشت سال دفاع مقدس و همچنین پیامدهای ممنوعیت حجاب یا مشکلات مربوط به مسلمانان کشمیر و ... .به نظر می رسد در این دوره جشنواره بخش مستند داستانی جدای از بخش های دیگر این فستیوال از پویایی و جذابیت خاص همراه باشد. سه تن از فیلمسازان بخش مسابقه در خصوص مضامین فیلمشان و چگونگی روند برگزاری این فستیوال  بهاظهار نظر پرداخته اند.

* مهدویان:اگر کیفیت جشنواره با سالانه شدن افت می کند همان دوسالانه برگزار شود بهتر است

این کارگردان گفت: خیلی مطمئن نیستم که سالانه برگزار شدن جشنواره قابل تاثیر باشد. مهم کیفیت فیلم ها و آثاری است که در جشنواره حضور دارند. این به تشخیص مدیران بر می گردد که در یک سال به اندازه کافی آثار باکیفیت برای جشنواره ای باشکوه تولید می شود یا خیر؟ اگر این تعداد آثار باکیفیت باشد که خوب است، اما اگر سالانه برگزار شدن باعث افت کیفی فیلم های حاضر در جشنواره شود همان بهتر که دو سالانه برگزار شود.

کارگردان فیلم« آخرین روزهای تابستان» درباره موضوع فیلمش گفت: فیلمم درامی مستند درباره زندگی شهید غلامحسین افشردی معروف به حسن باقریست. فرمانده جوان اطلاعات عملیات در دوسال ابتدایی جنگ.

وی در مورد جایگاه جشنواره فیلم مقاومت در بین سایر جشنواره های داخلی گفت: به هر حال بخش زیادی از تولیدات فرهنگی ،تولیدات در حوزه مقاومت است که دولت و حاکمیت اینگونه آثار را حمایت می کنند. متاسفانه به خاطر حجم زیاد تولید، کارهای بی کیفیت هم کم تولید نمی شوند. بنابراین اینکه جشنواره ای اختصاصا به موضوع مقاومت بپردازد و یک نظام کیفی را حاکم کند و یک سلیقه و احساس رقابت بین فیلم های با موضوع مقاومت ایجاد کند و در صورتی که بتواند نظام کیفی را بین فیلم ها حاکم کند این جشنواره متمایز از دیگر جشنواره های داخلی می شود.
 
محمدحسین مهدویان در خصوص مستندسازی در مقوله دفاع مقدس و انقلاب اسلامی و اینکه تاکنون توانسته این رویداد مهم آنچنان در خور توجه به تصویر کشیده شودگفت: به نظر من همه مستندسازان تلاش خود را کردند و می شود گفت مستندسازی در سینمای مقاومت نسبت به سینمای داستانی موفق عمل کرده. در واقع حجم تولیدات و کیفیت حوزه تولید دفاع مقدس سینمای مستند فاصله زیادی با سینمای داستانی دارد.
 
این کارگردان مستند در بخش دیگری از صحبت خود در خصوص اینکه سینمای ایران چه سهمی از بازتاب مقاومت کشورهای اسلامی جهان داشته توضیح داد: در سینمای داستانی این مقوله کم اتفاق افتاده. در حوزه مستند مستندسازان ما اولین کسانی هستند که در حوزه مقاومت کار کردند.تاریخ 30 ساله انقلاب را اگر مرور کنیم مستند سازان ما از همان ابتدا در اقصی نقاط دنیا راجع به مقاومت فیلم ساختند و اصلا در بسیاری از مناطق تنها فیلمسازانی بودند که در این مقوله حضور داشتند ولی در سینمای داستانی قضیه جور دیگر تعریف می شود. یا فیلمی در زمینه مقاومت در سینمای داستانی وجود ندارد و یا اگر هم هست آن کیفیت لازم را ندارد.
 
وی مصائب فیلمسازی دفاع مقدس را اینگونه برشمرد:مصیبت بزرگ این است که فیلمسازان دفاع مقدس مدام باید از شوراها، نهادها، مسولین فرماندهان و مدیران تائیدیه برای تولید فیلمشان بگیرند.اعتماد در این مقوله به شدت کم است و کارکردن در این حوزه از هر حوزه دیگری سخت چون حساسیت ها بیشتر است.
 
این کارگردان در پایان صحبتش گفت: به اعتقاد من جشنواره فیلم مقاومت همچون فجر اگر با نمایش ها ی عمومی خوبی همراه باشد که مردم در اکران آن حضور داشته باشند خوب است. به طوریکه شرایط برای تماشای مردم از فیلم ها فراهم شود.
 
* ساجدی:جشنواره فیلم مقاومت فقط به فیلمسازانی که از امکانات خوب استفاده می کنند توجه نکند
 
ساجدی گفت: متاسفانه جشنواره فیلم مقاومت به فیلمسازانی که از امکانات خوب استفاده می کنند توجه کرده و از آنها به عنوان فیلمساز برجسته نام می برد اما فیلمسازانی که اعتبار لازم و تکنیک دارند اما امکانات ندارند توجه نمی کند.
 
این کارگردان گفت: مضمون فیلم برگرفته از یکی از خاطرات جانبازان هشت سال دفاع مقدس است که از همرزمان اینجانب بودند .در این فیلم نگاهی که به این خاطرات داشتیم بر اساس باورهای دینی ماست. اینکه شهدا با ما زندگی می کنند آنها ما را نظارت و بر زندگی ما مشرف هستند. مطابق با آن آیه شریفه که می فرمایند: شهیدان زنده هستند و نزد پروردگارشان روزی می خورند.
 
وی ادامه داد: بنده در این کار سعی کردم بر این باورها دامن بزنم و به این خاطرات با این دید که نسبت به عملکردمان به شهدا باید پاسخگو باشیم نگاه کردیم. در این فیلم جنگ را با خاطرات دینی تلفیق کردم.
 
حسن ساجدی با بیان اینکه از اولین دوره جشنواره فیلم دفاع مقدس با این رویداد همراه است گفت:فیلم داستانی من با نام اجابت در اولین دوره این جشنواره شرکت داشته است.
 
وی در خصوص برگزاری این جشنواره در سالهای گذشته گفت: این فستیوال در دوره های مختلف فراز و نشیب زیادی داشته، اما رفته رفته تکنیکی تر برگزار شد. البته این را باید گفت که اگر جشنواره چیزی را به دست آورده چیزی را هم از دست داده است. طبیعی است وقتی انسانی با فضای مدرنیته آشنا می شود در کنارش از سنت دور می شود.
 
این کارگردان در ادامه صحبتش به معایب جشنواره اشاره کرد و گفت: جشنواره فیلم مقاومت فقط به فیلمسازانی که از امکانات خوب استفاده می کنند توجه نکند و از آنها به عنوان فیلمساز برجسته نام نبرد بلکه به فیلمسازانی که اعتبار لازم و تکنیک دارند اما امکانات ندارند هم توجه کند.
 
او ادامه داد: به نظر من از ظرفیت جشنواره در جهت ترویج فرهنگ دفاع مقدس به درستی استفاده نمی شود. از 15 سالگی در جنگ حضور دارم کسی به اندازه من سابقه کار در میادین جبهه را ندارد اما هیچ وقت کسی به من تا به حال نگفته چه کرده ای چه نکرده ای..اصلا کسی از من حمایت نمی کند.
 
ساجدی در ادامه صحبت خود به مشکلات ساخت فیلمسازی دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: باور کنید برای دریافت نارنجک دو ماه مکاتبه کردم وقتی به نتیجه نرسیدم در میدان انقلاب مدل پلاستیکی آن را پیدا کردم که بعد با خودم گفتم کاش زودتر این مدل پلاستیکی را پیدا می کردم و اینقدر برای اصل آن سختی نمی کشیدم.
 
وی افزود: برای ساخت فیلم در ژانر دفاع مقدس بسیار مشکلات وجود دارد. به همین آسانی نیست که بتوانی در این حیطه کار کنی. حتی تظاهر به داشتن یک چنین اسلحه های جنگی سخت است. من فکر می کنم انجمن دفاع مقدس در این موارد با فیلمسازان همکاری کند. ما برای بدست آوردن جعبه مهمات خالی نامه نگاری چند مدت طولانی نامه نگاری می کردیم.
 
حسن ساجدی در کارنامه خود ساخت مستندهایی چون مجموعه 52 قسمتی حماسه خمینی، مجموعه 36 قسمتی همه با هم، مجموعه 52 قسمتی در جستجوی یاران را دارد
 
*صفری :جشنواره مقاومت هر چه بیشتر دیده شود، جدی تر می شود
 
این کارگردان گفت:قطعا جشنواره فیلم مقاومت به دلیل اختصاصی بودن موضوعاتش مخاطبین خاص خود را دارد.
 
به گزارش سیزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت؛ مهدی صفری گفت:ممنوعیت حجاب در دبیرستان های آذربایجان بهانه ای بود تا با مراجعه به خانم هدا کایای ترکیه بروم.خانم هدا کایا 20 سال پیش همراه 3 دخترش به دلیل مخالفت با ممنوعیت به زندان افتادند و حتی تا مرز اعدام پیش رفتند. در نهایت با تغییر روش حکومت از زندان آزاد شدند.در این فیلم هدا کایا با اشاره به تجربیاتش از موضوع حجاب به دولت و مسئولین آذربایجان در مورد پیامدهای این ممنوعیت هشدار میدهد.
 
این کارگردان در ادامه در مورد جایگاه جشنواره فیلم مقاومت در بین سایر جشنواره های داخلی گفت: قطعا جشنواره فیلم مقاومت به دلیل اختصاصی بودن موضوعاتش مخاطبین خاص خود را دارد.

وی در خصوص سالانه برگزار شدن جشنواره فیلم مقاومت گفت: طبیعیست که این جشنواره هر چه بیشتر به چشم دیده شود به همان اندازه جدی تر به نظر خواهد آمد.

وی در بخش دیگری از صحبت خود مستند سازی در مقوله دفاع مقدس و انقلاب اسلامی و اینکه توانسته این رویداد مهم را آنچنان در خور توجه به تصویر بکشدگفت: بدیهی است که قبل از آن جدا مستندسازی در این مقوله بازتاب گسترده ای نداشته است.

این کارگردان مستند با اشاره به اینکه سینمای ایران در نمایش مقاومت کشورهای اسلامی قطعا پیشرو است.بیان کرد:عدم سرمایه گذاری متاسفانه بزرگترین مصیبت است. نمونه اش گروه روایت فتح  که چند سالی است به دلیل عدم اختصاص بودجه در حالت نیمه تعطیلی است.
 
صفری در پایان ابراز امیدواری کرد:جشنواره فیلم مقاومت با تلاش مستمر به یکی از جشنواره های معتبر تبدیل شود.
انتهای پیام/

منبع : فارس

برچسب ها:
آخرین اخبار