امروز : سه شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 6
۱۵:۲۸
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 104355
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۳ - ساعت ۰۶:۰۰
تعداد بازدید: 13
به گزارش پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; ، هشتمین جشنواره سراسری طنز سوره از صبح امروز شنبه 25 مرداد با افتتاح نمایشگاه عکس های راه یافته به مرحله ...

به گزارش پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; ، هشتمین جشنواره سراسری طنز سوره از صبح امروز شنبه 25 مرداد با افتتاح نمایشگاه عکس های راه یافته به مرحله نهایی این جشنواره آغاز به کار کرد. این نمایشگاه به مدت 3 روز در گالری سوره دایر است.

همچنین نمایش های راه یافته به مرحله نهایی این جشنواره در تالار سوره، تماشاخانه مهر و ماه در حضور رحمت امینی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری، علی قربانی دبیر اجرایی جشنواره و مدیر مرکز محافل و جشنواره های حوزه هنری، علی نصیریان بازیگر پیش کسوت تئاتر، سینما و تلویزیون کشور و علیرضا خمسه دیگر بازیگر پیش کسوت کشورمان به روی صحنه رفتند.

علی نصیریان در حاشیه تماشای نمایش های طنز، به دقت نکات مد نظرش درباره نمایش ها را یادداشت می کرد. او درباره طنز نیز نظرات جالب توجهی داشت و به هنرمندان جوان توصیه کرد مطالعه کنند و طنز را به عنوان ژانری جدی و مفهومی دنبال کنند.

علیرضا خمسه نیز با همان روحیه همیشگی و طنازانه خود به بازدید نمایش ها می پرداخت و درباره آثار نظرات کارشناسی خود را ارائه می داد. وی با تاکید بر اهمیت طنز و خنده در بین عموم مردم، گفت: پژوهش‌های رسمی نشان می دهد که یک هفته نخندیدن باعث می شود به ماسک جدی بودن عادت کنیم و همین رویه را در پیش بگیریم. در حالی که اگر مدتی حتی تلاش کنیم بخندیم، این ماسک جزئی از ما می شود.

از دیگر بخش های نخستین روز هشتمین جشنواره سراسری طنز سوره اکران فیلم های کوتاه طنز در سالن اوستای حوزه هنری و همچنین سالن شهر قصه سینما آزادی بود. همچنین حضور مخاطبان عام در کنار شرکت کنندگان در جشنواره نیز از نکات قابل توجه بود.

خانمی 40 ساله با اشاره به علاقه مندیش به حضور در جشنواره ها و همایش هایی که با محتوای طنز برگزار می شود، می گوید: نمایش ها را دیدم و بازی های یکی از نمایش ها بسیار دلنشین و زیبا بود. فیلم های کوتاه نیز بخش مورد علاقه من است که حتما از آن دیدن می کنم.

دو جوان دانشجو نیز با اشاره به این که از طریق دفتر طنز حوزه هنری در جریان برگزاری این جشنواره قرار گرفتند، معتقد بودند این گونه حرکت ها در طول سال و در شهر تهران کمتر دیده می شود و خوب است که حوزه هنری به طور جدی به طنز می پردازد.

البته عوامل نمایش ها و فیلم های کوتاه و نویسندگان و شاعران حاضر در جشنواره نیز از آثار یکدیگر بازدید می کردند و به نظر می آمد علاقه مندند تا هیچ بخشی را از دست ندهند.

یکی از برنامه های ویژه نخستین روز جشنواره سراسری طنز سوره که با استقبال پرشور مخاطبان برپا شد کارگاه مکتب طنز بود. این کارگاه با حضور رضا ساکی، جلال سمیعی، اسماعیل امینی، نیما پاشاک، حامد اسحاقی و نسیم عرب امیری برگزار شد که در آن طنزپردازان جوان آثارشان را قرائت کردند و نقد و بررسی بر روی آثار ارائه شد. این برنامه به قدری مورد توجه مخاطبان واقع شده بود که از ساعت 18 تا 21 به طول انجامید و بحث ها و تبادل نظرهای مفیدی درباره طنز و کمدی در آن شکل گرفت.

* در مکتب خانه طنز بررسی شد/ جایگاه کمدی در هنگام بروز فاجعه کجاست؟

سلسله نشست‌های مکتب خانه طنز همزمان با افتتاحیه هشتمین جشنواره طنز سوره به بررسی جایگاه کمدی در هنگام بروز فاجعه و همچنین جایگاه کمدی و تراژدی در جامعه اختصاص داشت.

در ابتدای این نشست بخش‌هایی از سریال تلویزیونی طنز «بله، آقای وزیر» که پیش از این از شبکه دو سیما پخش شده بود به نمایش درآمد و درباره بازتاب مسائل اجتماعی در طنز تلویزیونی صحبت شد.

بعد از نمایش فیلم، چند نفر از طنزپردازان جوان آثارشان را خوانده و افراد حاضر در این نشست به نقد و بررسی آن‌ها پرداختند.

در این نشست که رضا ساکی، طنز‌پرداز، مدیریت آن را به عهده داشت، چهره‌های سر‌شناسی حضور داشتند از جمله اسماعیل امینی، جلال سمیعی، حامد اسحاقی، نیما پاشاک و... را می توان برشمرد.

در بخشی از این نشست، رضا ساکی و نیما پاشاک مناظره‌ای درباره کمدی و فاجعه انجام دادند. در این گفت و گو که با توجه به سانحه سقوط هواپیما و فوت چندین نفر از هموطنان مان در فرودگاه مهرآباد انجام شد، به این موضوع پرداخته شد که اساسا جایگاه فاجعه در طنز کجاست و چه مضامینی را می‌توان وارد کمدی کرد.

رضا ساکی با اشاره به این که دو روز پس از سانحه سقوط هواپیمای خبرنگاران، به این موضوع به طنز اشاره کرده و این واکنش مورد استقبال واقع شده است، گفت: طنز‌پرداز می‌تواند بسته به شرایط، موضوعات تلخ را هم سوژه طنز قرار دهد و به آن‌ها اشاره کند.

نیما پاشاک در این زمینه گفت: باید ببینیم پس از فاجعه، برای چه چیزی طنز را در تقابل با فاجعه قرار می‌دهیم.

وی با اشاره به تفاوت کمدی و طنز در این زمینه گفت: اگر هر کدام از این کلمات را استفاده کنیم، شکل و شمایل بحث عوض می‌شود و شاید بهتر بود اسم این گفت و گو را طنزنویسی در شرایط بحرانی می‌گذاشتیم چرا که وقتی صحبت از کمدی می‌شود بحث تغییر جهت می‌دهد.

این طنز‌پرداز با بیان این که کمدی و تراژدی در تقابل با یکدیگر قرار می‌گیرند، گفت: برای بررسی تفاوت کمدی و تراژدی شاید بهتر باشد ببینیم یونانی‌ها چطور به این دو موضوع نگاه می‌کردند. شاید اولین بحث، از نگاه ارسطو مطرح شده که معتقد بود کمدی در جایگاه دوم قرار دارد و تراژدی در مرتبه اول است که فرهنگ یک ملت را می‌سازد. ضمن این که تراژدی را مخصوص اشراف می‌دانستند و شاهان و شاهزاده‌ها قهرمانان تراژدی‌ها بودند. در مقابل، کمدی زبان مردم عادی بود و قهرمان‌ها مردم عادی بودند.

پاشاک در ادامه اشاره کرد: در شرایط جدید این تفکیک از بین می‌رود و یک وقفه کمیک ایجاد می‌شود بنابراین باید دید چطور می‌توان این مرز تراژدی و کمدی را جا به جا کرد. باید ببینیم در شرایطی که فاجعه‌ای ایجاد می‌شود که مسببینی دارد و شرایطی است که عزای عمومی وجود دارد، وقفه کمدی در کجا قرار می‌گیرد؟

در پاسخ به این گفته‌های پاشاک، رضا ساکی با تایید این که گفته می‌شود تراژدی، جهان مردمان بر‌تر و کمدی جهان مردمان عادی است، گفت: اما این مسائل در جهان مدرن در هم تنیده‌اند؛ به طوری که گفته می‌شود هنگامی که کمدی به اوج خودش برسد، دیگر کمدی نیست و تراژدی هم وقتی به ‌‌نهایت تراژدی برسد، خنده دار می‌شود.

این طنز‌پرداز تاکید کرد: شاید در این میان باید حساب طنز‌پرداز با کسی که صرفا می‌خواهد به موضوع به چشم یک موضوع طنز نگاه کند را جدا کرد، ضمن این که با در نظر گرفتن مرور زمانی و این که اجازه دهیم مدتی از این موضوع بگذرد، شاید بتوان به آن قضیه نگاه طنزآمیز داشت. هنگامی که در حادثه‌ای مانند سقوط هواپیما، مسئولین صرفا همه چیز را توجیه می‌کنند، به نظر می‌رسد می‌شود از طنز کمک گرفت.

اما نیما پاشاک در ادامه گفت: به گفته فروید، خنده نوعی مکانیزم گریز است و این بحث درباره طنز و کمدی متفاوت است و چون درباره کمدی بحث شد، ناچاریم به کمدی برگردیم و از آن زاویه به این موضوع نگاه کنیم.

وی همچنین گفت: باید دقت کرد که چه سوژه‌هایی را می‌توان کمدی کرد؛ چرا که گاهی با کمیک کردن یک شرایط حاد اخلاقی، از ارزش آن موضوع کاسته می‌شود. به عنوان مثال هنگامی که در اثر سقوط هواپیما، یک شوک خبری ایجاد می‌شود، اگر بلافاصله آن را وارد فضای کمدی کنیم، از ارزش تراژدی آن کاسته و آن را به سمت کمدی سوق داده‌ایم. این کار می‌تواند واقعیت امر را تحریف کند و تمرکز را از ماجرای اصلی کنار بزند. بنابراین به عقیده من بلافاصله واکنش طنز نشان دادن نسبت به این موارد اتفاق خوبی نیست و یک بازه زمانی لازم دارد.

رضا ساکی هم در پاسخ با بیان این که افکار عمومی منتظر نمی‌ماند، گفت: در عین حال باید به این توجه داشته باشیم که تعریف ما از کمدی در حال حاضر با آنچه در قرون گذشته از کمدی و تراژدی تعریف می‌شده تفاوت دارد.

نیما پاشاک هم در ادامه این گفت و گو تاکید کرد: باید به این دقت کنیم که قالب نمی‌تواند موافقت یا مخالفت صددرصدی را ایجاد کند بلکه باید با حساسیت زیادی به این موضوعات پرداخت؛ چرا که پرده درانی است که در چنین شرایطی آزارهنده می‌شود.

وی با اشاره به این که شکسپیر، هم قبل و هم بعد از فاجعه، از وجه کمیک استفاده می‌کند، گفت: شکسپیر با این روش کاری می‌کند که مخاطب، تحمل اتفاق تلخ را داشته باشد اما نحوه پرداختن به این مسئله است که مهم است. درست است که با استفاده از طنز قرار است اعتراضی به آن فاجعه داشته باشیم اما می‌توان کمی به احترام آدم هایی که در آن فاجعه صدمه دیده‌اند صبر کرد و بعد نسبت به شرایط اعتراض کرد.

* کاوه مهدوی : جشنواره طنز رویکرد تخصصی به تئاتر می دهد

کاوه مهدوی از شرکت کنندگان هشتمین جشنواره طنز سوره در بخش نمایش، ایجاد بخش نمایش به جشنواره طنز را باعث ایجاد رویکرد تخصصی به اصل هنر تئاتر عنوان کرد و گفت: این نگاه باعث هدفمند شدن گروه های تئاتری می شود و باید از مسئولان حوزه هنری تشکر کرد که چنین نگاه تخصصی به مقوله طنز دارند که باعث می شود عملکرد بهتری در این حوزه تئاتر اتفاق بیفتد و آینده خوبی را رقم بزند.

وی افزود: نیاز جامعه به این جشنواره وجود داشته است. از برگزاری این جشنواره هم مردم می توانند سود ببرند و هم کارشناسان برداشت علمی خود را داشته باشند و با ادامه این گونه جشنواره های تخصصی اتفاقات خوبی رقم خواهد خورد.

این کارگردان تئاتر در مورد اجرای عموم نمایش ها در تهران و شهرستان ها گفت: حمایت از اجرای عموم  گروه هایی که در این جشنواره حضور پیدا کرده اند، می تواند علاوه بر آشنایی عموم جامعه با طنز فاخر، زمینه برای تجربه گروه های تئاتری را فراهم کند و این خود زمینه ساز آینده بهتری است.

مهدوی در پایان با اشاره به نقش خاص حوزه هنری در جریان امور هنری کشور گفت : عملکرد حوزه هنری در جریان امور هنری کشور درخشان بوده و باید تشکر ویژه ای از مسئولان حوزه برای این سرمایه گذاری و دقت نظر داشت، خلاقیت و اهمیتی که حتی در چیدمان هیئت داوران نیز دیده می شود و این سرمایه گذاری و تخصیص بودجه به تئاتر در آینده اثرات خود را بر جریان کل جامعه نشان خواهد داد و انگاه می توان کل مسیر این موفقیت را به خوبی ارزیابی کرد.

* حساسیت بیشتر در داوری جشنواره‌‌‌‌‌‌‌های منطقه‌ای سوره ماه

جلسه‌ هماهنگی داوران جشنواره‌های مناطق پنج‌گانه، از بیست و سومین جشنواره‌ سراسری تئاتر "سوره ماه" روز گذشته - 25مردادماه- با حضور دبیران و داوران جشنواره برگزار شد.

دکتر رحمت امینی، مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری و دبیر هنری جشنواره‌ بیست و سوم تئاتر سوره ماه، در ابتدای جلسه اظهار داشت: جشنواره‌ تئاتر سوره ماه ویترین تئاتر حوزه هنری است و کلیدواژه‌های "معنویت، اندیشه، هنر" نیز مبنای اصلی برگزاری این رویداد بوده و خواهد بود. لذا شما- به عنوان داوران جشنواره‌های منطقه‌ای تئاتر سوره ماه- آثاری را برای جشنواره‌ سراسری تئاتر سوره ماه برگزینید که تکنیک‌های هنری درستی را برای محتوای ارزشمند آثار خود به کار گرفته باشند.

وی با اشاره به تغییرات انجام شده در برگزاری جشنواره‌ بیست و سوم تئاتر سوره ماه، نسبت به دوره‌ قبل، خاطرنشان کرد: امسال برخلاف دو دوره‌ قبل، جشنواره‌های منطقه‌ای، جایگزین همایش‌های منطقه‌ای شده‌اند و این تغییر به درخواست و نظر کارشناسان و هنرمندان مراکز استانی اتفاق افتاده است؛ لذا پیش‌بینی می‌کنیم جشنواره‌های منطقه‌ای امسال با حساسیت بیشتری از سوی هنرمندان دنبال شود.

این استاد دانشگاه ادامه داد: گرچه محتوای آثار نمایشی باید همسو با خط مشی‌های حوزه هنری باشند اما قوت کیفی آثار نیز در اولویت است. نمی‌خواهم بگویم در قضاوت‌های خود سخت‌گیری کنید اما به هیچ عنوان سهل‌گیری نیز نکنید. بگذارید همه‌ گروه‌ها- بخصوص گروه‌های استانی جوان- متوجه باشند که توقع ما، کیفیت مناسب است.

امینی اضافه کرد: هیچ اصراری نداریم در برگزاری جشنواره‌ سراسری از همه‌ ظرفیت جدول آن، استفاده کنیم. حتی می‌توان با 6 اثر نمایشی مناسب هم جشنواره‌ خوبی برگزاری کرد. بنابراین کمیت برای ما مهم نیست.

در ادامه‌ جلسه نیز علی قربانی، دبیر اجرایی جشنواره‌ تئاتر سوره ماه و مدیر مرکز محافل و جشنواره‌های حوزه هنری، ضمن ارائه‌ توضیحاتی در خصوص مقررات جشنواره، گفت: پیش از این قرار بود آثار بخش "تجربه‌های جوان" نیز در جشنواره‌های منطقه‌ای مورد قضاوت قرار گیرند؛ ولی از آنجایی که تعداد نمایش‌های متقاضی به حد نصاب لازم نرسید از این رو برای انتخاب آثار این بخش برای حضور در جشنواره‌ سراسری، فیلم تمامی آثار این بخش در مرکز مورد بازبینی و ارزیابی قرار خواهند گرفت؛ پس فقط بخش اصلی در جشنواره‌های منطقه‌ای مورد قضاوت شما خواهد بود.

وی ادامه داد: مسئولیت برگزاری جشنواره‌های مناطق، به طور کامل بر عهده‌ مراکز استانی میزبان است و از هیچ یک از عوامل ستادی مرکز در برگزاری جشنواره‌ها استفاده نخواهد شد. البته با توجه به بازدید‌ها و بررسی‌های انجام شده هیچ مشکل و کمبودی وجود ندارد و ان شاءالله شاهد جشنواره‌های خوبی در پنج مرکز استانی میزبان خواهیم بود.

این کارگردان در زمینه‌ جوایز جشنواره‌های منطقه‌ای توضیح داد: بودجه و اعتبار کل جشنواره‌ تئاتر سوره ماه کم و محدود است. گاهی در بررسی‌های خود حتی تا مرز حذف جشنواره‌های منطقه‌ای پیش رفته‌ایم و با تلاش‌های صورت گرفته سعی کرده‌ایم جوایز آبرومندی اهدا شود. در بخش‌های کارگردانی، نویسندگی، طراحی صحنه و بازیگری مرد و زن، معرفی یک برگزیده و یک تقدیر شده، پیش‌بینی شده است. اما اگر داوران قصد کنند در رشته‌ی خاصی همچون موسیقی یا بازیگر خردسال، جایزه‌ای اهدا کنند، حتما دبیرخانه با ایشان همکاری کرده و اعتبار لازم بلافاصله تامین خواهد شد.

وی همچنین در مورد تقسیم‌بندی استان‌ها در مناطق پنج‌گانه، عنوان داشت: امسال علاوه بر مولفه‌ بُعد مسافت استان‌ها، قدرت کیفی آن‌ها را نیز در تقسیم‌بندی‌ها لحاظ کرده‌ایم؛ به نحوی که استان‌های قوی‌تر در یک منطقه متمرکز نشده‌اند و سعی کرد‌ه‌ایم ترکیب یکسانی  از جشنواره‌ها را شاهد باشیم.

قربانی در پایان گفت: آنچه برای ما مهم است این است که در بخش اجرایی، برگزاری جشنواره‌ای قدرتمند و آبرومند را تدارک ببینیم و اعتقاد دارم با حضور شما هنرمندان محترم به عنوان داوران جشنواره، هنرمندان مراکز استانی حتما بهره‌ لازم را از تئاتر "سوره ماه" خواهند برد.
انتهای پیام/و

منبع : فارس

برچسب ها:
آخرین اخبار