امروز : پنجشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 8
۰۴:۳۲
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 104442
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۳ - ساعت ۱۹:۴۸
تعداد بازدید: 538
به گزارش پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; به نقل از پایگاه خبری «فلسطین‌الیوم»، مذاکرات آتش‌بس غزه در قاهره شاهد ...

به گزارش پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; به نقل از پایگاه خبری «فلسطین‌الیوم»، مذاکرات آتش‌بس غزه در قاهره شاهد اختلاف‌های بسیاری میان طرفین فلسطینی

و اسرائیلی است یکی از اختلافات در این مذاکرات اصرار طرف فلسطینی بر ایجاد بندر و فرودگاه در غزه است اما بسیاری نمی‌دانند که این درخواست مقاومت جدید نیست و فلسطینی‌ها پیشتر در غزه فرودگاهی داشتند که چند سال فعال بود و حداقل 2 بار با رژیم صهیونیستی در مورد ایجاد بندر توافق شد اما این امر هیچگاه تا پایان عملی نشد.

چرا بندر و فرودگاه؟

در زمانی‌که اهالی غزه از دو امر عدم آزادی سفر و عبور و مرور از طرق گذرگاه «رفح» تحت کنترل طرف مصری و گذرگاه «ایزر» تحت کنترل طرف اسرائیلی رنج می‌برند طبیعی است که خواهان حق مشروع خود برای پایان محاصره غزه و بندر و فرودگاه باشند تا به اخاذی اسرائیلی و مصری علیه نوار غزه با بستن گذرگاهها و حکومت بر آنها پایان دهند.
غزه هفت سال است که در محاصره قرار دارد.

فرودگاه غزه و فواید آن

تشکیلات خودگردان برای اولین بار در قراداد «اسلو» (1993) ایجاد یک فرودگاه بین‌المللی در غزه را مطرح کرد و در سال بعد (1994) «یاسر عرفات» رئیس اسبق تشکیلات دستور سازمان حمل و نقل هوایی را صادر کرد و این دستور شامل تاسیس فرودگاه و تاسیس و راه‌اندازی خطوط هوایی بود.

طرح فرودگاه به عنوان یکی از مهمترین طرح‌های استراتژیک در فلسطین به شمار میرفت و اهمیت سیاسی آن در استقلال ملی و نشانه‌ای از نشانه‌های وجود دولت بود ؛ اما از نظر اقتصادی ، محاصره اقتصادی فلسطین (واردات و صادرات) را می‌شکست و علاوه بر اینها مردم غزه به راحتی می‌توانستند سفر کنند و از برخوردهای نامناسب در گذرگاهها رها می‌شدند.

بندر غزه در مرکز توافق‌ها

طرح ساخت بندر در غزه برای اولین بار در توافق اسلو مطرح شد و بند هفتم این توافق‌نامه به آن اختصاص داشت و علاوه بر آن طرف اسرائیلی در توافقنامه «شرم الشیخ» مصر ( 1999) موافقت خود با ایجاد بندر در غزه را اعلام کرد و یاسر عرفات در سال 1999 دستور سازمان بنادر دریایی فلسطین را صادر کرد و ساخت بندر در غزه نیز در این دستور گنجانده شده بود.

مزایای اقتصادی بندر و فرودگاه در غزه

1- رشد اقتصادی فلسطین

2- تسهیل یکپارچگی جهانی اقتصاد فلسطین

3- ارتباط مستقیم فلسطین با بازارهای جهانی و منطقه‌ای

4- ارائه خدمات حمل و نقل دائمی

5- آسانی صادرات و واردات

6- کاهش هزینه‌های حمل و نقل

7- کاهش فاسد شدن کالاهای خاص

8- کاستن از هزینه واردات مواد اولیه و استهلاکی

9- کاهش تکیه غزه و کرانه باختری بر کالاهای اسرائیلی

10- کاهش معوقات تجاری با رژیم صهیونیستی

چرا رژیم صهیونیستی با ساخت بندر مخالفت می‌کند؟

رژیم صهیونیستی با این ادعا که بندر به امنیت این رژیم آسیب می‌رساند با تکمیل ساخت بندر در نوار غزه مخالفت می‌کند. این رژیم مدعی است این بندر به بندری ایرانی و ترکی و مرکزی برای قاچاق اسلحه و کالا تبدیل می‌شود؛ علاوه اینکه رژیم صهیونیستی ادعا می‌کند به محض ساخت بندر در غزه، «محمود عباس» نیز خواهان ساخت بندری در کرانه باختری می‌شود.

بر اساس توافق‌های امضا شده میان تشکیلات خودگردان و رژیم صهیونیستی، ایجاد بندر و فرودگاه حق مشروع ملت فلسطین است آنهم پس از اینکه نوار غزه نزدیک به 8 سال است در محاصره به سر می‌برد و زندگی اقتصادی و انسانی آن را در معرض تهدید قرار داده است.

انتهای پیام/ص

منبع : فارس

برچسب ها:
آخرین اخبار