امروز : سه شنبه ۳ اسفند ۱۳۹۵ - 2017 February 21
۰۹:۱۹
نمایشگاه رسانه دیجیتال
ادموند
کمک مالی
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 104659
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۳ - ساعت ۱۷:۲۵
تعداد بازدید: 36
به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; ، سومین جشنواره علمی جابربن حیان ویژه دانش‌آموزان ابتدایی سراسر کشور امروز با شرکت ...

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; ، سومین جشنواره علمی جابربن حیان ویژه دانش‌آموزان ابتدایی سراسر کشور امروز با شرکت 172 دانش‌آموز برگزیده و با حضور علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش، محمد دینی‌ور معاون آموزش ابتدایی و جمعی از مدیران وزارت آموزش و پرورش در اردوگاه شهید باهنر آغاز شد.

علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش در سخنانی اظهار داشت: دوره ابتدایی مهمترین دوره آموزشی در تحصیلات هر انسان است زیرا شخصیت نوآوری، ابتکار، تدبیر و در یک جمله مبنای فکری، اعتقادی و رفتاری دانش‌آموزان در این دوره شکل می‌گیرد.

وی با بیان اینکه شما دانش‌آموزان نمایندگان تفکر، خلاقیت، نوآوری و پژوهش هستید، ادامه داد: انسان در برخورد با پدیده‌ها به 3 سؤال چیستی، چرایی و چگونگی مواجه می‌شود که انسان‌های عادی معمولا در تقابل این 3 سؤال حساس نیستند. اما با برخورد با پدیده‌های اطراف همواره چیستی بوجود می‌آید.

فانی افزود: انسان‌هایی که به عمق مسائل توجه دارند، سعی می‌کنند چیستی را عمیق‌تر تحلیل کرده و پاسخ دهند و در گام دوم چرایی مطرح است و پس از آن چگونگی مطرح می‌شود مانند مسائل آموزش و پرورش که در این شرایط آدم‌های معمولی خیلی زود تصمیم می‌شوند اما انسان‌هایی که فکر و احساس مسئولیت بیشتری می‌کنند، به دنبال حل مسئله هستند.

وزیر آموزش و پرورش با تاکید به امر پژوهش، اظهار داشت: امر پژوهش در آموزش و پرورش یک حلقه مفقوده‌ای است که باید به آن پرداخت و در آموزش و پرورش بجای انباشته کردن ذهن دانش‌آموزان از محفوظات و دانش‌ها باید سراغ لایه‌های عمیق یادگیری برویم.

فانی یادآور شد: متاسفانه در آموزش و پرورش و خانواده‌ها اگر دانش‌آموز زیاد سؤال کند موجب ملال‌آوری می‌شود اما نه تنها نباید ملال شده بلکه باید روحیه پرسشگری آن را تقویت کنیم و دانش‌آموز پرسشگر می‌تواند دانش‌آموز پژوهنده شود و در آینده یک دانشمند و شخصیتی شود که مرزهای علم را در می‌نوردد.

وی با اشاره به نهضت تولید علم، افزود: نهضت تولید علم یعنی مرزهای علم را به عقب برانیم و وزارت آموزش و پرورش در دولت یازدهم با قرار دادن راهبرد اساسی خود ارتقای کیفیت آموزشی و تربیتی وارد حوزه‌های پژوهشی، کاربردی و مطالعات فراموقعیتی می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش گفت: در آموزش و پرورش باید کیفیت آموزشی و پرورشی دانش‌آموزان را افزایش دهیم و امروز حدود 12.5 میلیون دانش‌آموز با تجربه 35 ساله و نیروهای مومن و متخصص می‌توانیم به کیفیت آموزش و پرورشی دست پیدا کنیم و پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی جایگاهی برای شناخت استعدادهای دانش‌آموزان، ارتقای پژوهشگری آنها و تربیت دانشمندان آینده کشور است.

فانی خاطرنشان کرد: در سال جاری تعداد پژوهش‌سراها از 300 پژوهش‌سرا به 400 واحد پژوهش‌سرا افزایش پیدا می‌کند یعنی رشدی 25 درصدی و در سال 84 تعداد پژوهش‌سراها 230 بود که از سال 84 تا 92 تنها 80 پژوهش‌سرا اضافه شده است اما امسال به تنهایی در یک سال 100 پژوهش‌سرا اضافه می‌شود و پژوهش‌سراهای قبلی را نیز تجهیز می‌کنیم.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه معاونت فناوری رئیس جمهور در مجهز شدن پژوهش‌سراها و ایجاد پژوهش‌سراهای جدید با ما همکاری می‌کند، اظهار داشت: اساسنامه پژوهش‌سراها در شورای عالی آموزش و پرورش در حال بررسی است و قبلا این پژوهش‌سراها مربوط به مقطع متوسطه بود اما در حال حاضر پژوهش‌سراها مربوط به همه دوره‌ها مثل ابتدایی، متوسطه اول و دوم است.

وی یادآور شد: جایگزینی بسته‌های آموزشی بجای کتاب گامی در جهت ارتقای کیفیت و پژوهش محور شدن آموزشی و شامل کتاب دانش‌آموز، راهنمای معلم و نرم‌افزار و سی‌دی‌های آموزشی برای کلاس‌های چهارم و هشتم است که امسال آماده توزیع است.

در پایان مراسم سومین نمایشگاه‌های نمایشگاه کشوری پروژه‌های علمی جابربن حیان ویژه دانش‌آموزان دوره ابتدایی توسط وزیر آموزش و پرورش افتتاح شد.
انتهای پیام/

منبع : فارس

برچسب ها:
آخرین اخبار
پربازدید ها