امروز : یکشنبه ۶ فروردین ۱۳۹۶ - 2017 March 26
۰۶:۱۹
ادموند
کمک مالی
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 105350
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۳ - ساعت ۱۰:۴۵
تعداد بازدید: 101
حسین وکیلی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ;  در مورد تفاوت معافیت مالیاتی و مالیات با نرخ مالیات صفر و اینکه چه اهدافی

حسین وکیلی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ;  در مورد تفاوت معافیت مالیاتی و مالیات با نرخ مالیات صفر و اینکه چه اهدافی برای اجرای آن وجود دارد،‌ اظهارداشت: معافیت مالیاتی در دنیا خیلی مرسوم نیست، زیرا به صورت بی‌هدف انجام می‌شود، اما نرخ مالیاتی صفر گروه هدف دارد، با شرایط معینی اعطا می‌شود و حداقل کار این است که افراد اطلاعات پایه خود را به دولت اعلام می‌کنند.

* معافیت مالیاتی به صورت بی هدف انجام می‌شود

معاون مالیات‌های مستقیم سازمان امور مالیاتی کشور افزود: افراد مشمول معافیت مالیاتی نیاز برای تشکیل پرونده مالیاتی ندارند و اطلاعات این افراد وجود نخواهد داشت، اما نرخ صفر این امکان را به دولت می‌دهد تا براوردی از میزان مالیات داشته باشد، اما برای کمک به تولید آن‌ را دریافت نکند.

* مالیات صفر برای اجرای مالیات بر ارزش افزوده رایج است
وی با بیان اینکه نرخ‌گذاری صفر از روش‌های رایج در زمینه اجرای مالیات بر ارزش افزوده است، گفت: این نوع نرخ‌گذاری به معنی آن است که کالاهایی که با نرخ صفر مشمول مالیات قرار می‌گیرند، مالیات بر ارزش افزوده پرداخت نمی‌کنند.

* حمایت از تولیدکنندگان مشمول مالیات

به گفته این مقام مسئول،‌ البته تولیدکنندگان این نوع کالاها ممکن است از نهاده‌هایی استفاده کرده باشند که مشمول مالیات با نرخ صفر نبوده‌اند. در نتیجه‌، نهاده‌های خریداری شده مشمول مالیات بر ارزش افزوده شده است. در این حالت تولید کنندگان فوق، مالیات پرداختی بابت نهاده‌ها را از دولت باز پس می‌گیرند.

* استرداد مالیات به بخش‌های تولیدی

وکیلی ادامه داد:‌ در واقع، تولید کننده یا عرض کننده‌ای که کالایش مشمول مالیات به نرخ صفر است، از پرداخت این مالیات معاف می‌شود و تمام پرداختی‌ او بابت نهاده‌ها نیز به وی مسترد می‌شود و خریداران چنین کالاهایی نیز متحمل مالیات بر ارزش افزوده از طریق افزایش قیمت نمی‌شوند.
* مالیات بر املاک بهترین روش کنترل سوداگری مسکن

معاون سازمان امور مالیاتی در پاسخ به این سوال که وضع مالیات بر سود سرمایه‌ای املاک و مستغلات با چه مکانیزمی صورت می‌گیرد و از چه طریق باعث تحرک بخشی در اقتصاد می‌شود؟ راههای شناسایی آن چگونه خواهد بود؟، گفت: به عنوان مهمترین روش برای کنترل نوسانات شدید قیمت و کنترل سوداگری در بازار، اعمال مالیات بر عایدی سرمایه معرفی می‌شود.

*تنها مالیات املاک برای نقل و انتقال سرقفلی است

وی با تاکید بر اینکه مهمترین ابزار کنترلی دولت‌ها در بازار زمین و مسکن به منظور کنترل سوداگری در خرید و فروش، «ابزارهای مالیاتی» است، تصریح کرد: در حال حاضر «مالیات بر نقل و انتقال و سرقفلی» تنها مالیاتی است که به صورت سراسری در کشور از بازار زمین و مسکن اخذ می‌شود.

* مشکلات دریافت عوارض از لحاظ قانونگذاری
وکیلی یادآور شد: البته علاوه بر این دو مالیات، «عوارض تراکم صدور پروانه»، «عوارض نوسازی شهری» و «عوارض اراضی و املاک بلااستفاده شهری» عوارضی هستند که توسط شهرداری‌ها اخذ می‌شوند که هر کدام از این موارد با مشکلاتی، در حیطه قانونگذاری و اجرا مواجه هستند.

* تقاضای سوداگرایانه زمین و مسکن به دو شیوه

وی با اشاره به اینکه تقاضای سوداگرایانه در بازار زمین و مسکن به دو صورت عمل می‌کنند، بیان داشت: خرید ملک (زمین یا مسکن) و فروش مجدد آن در فواصل کوتاه با هدف کسب سود نامتعارف ناشی از انجام معاملات مکرر و نیز روش دیگر خرید ملک (زمین یا مسکن) و نگهداری آن به امید افزایش قیمت و کسب سود در آینده است.

* پیشنهاد کنترل سوداگری بخش مسکن

معاون مالیات‌های مستقیم سازمان امور مالیاتی بیان داشت:‌ به منظور کنترل فعالیت‌های نوع اول سوداگری، مالیات بر انجام معاملات مکرر زمین و مسکن و به منظور کنترل فعالیت‌های نوع دوم سوداگری مالیات بر عایدی سرمایه (CGT) پیشنهاد می‌شود که در آن درصدی از افزایش ارزش املاک از سوی دولت به عنوان مالیات در هنگام نقل و انتقال اخذ می‌شود.

*60 درصد مسکن دوم مالیات گرفته می‌شود

وکیلی ویژگی اصلی این راهکار اشاره کرد و گفت:‌ صرفاً تقاضاهای سوداگرانه در بازار زمین و مسکن را هدف قرار می‌دهد، به این معنی که در بسیاری از موارد مسکن اول و مصرفی خانواده‌ها معاف از مالیات است، اما در مورد مسکن‌های دوم و بالاتر مالیات حتی تا 60 درصد افزایش ارزش ملک اخذ می‌شود.

* راههای کارآمدی مالیات بر املاک

وی در مورد کارآمد شدن مالیات بر املاک عنوان کرد:‌ راهکارهایی از جمله برقراری مالیات بر مجموع درآمد، مبنا قراردادن ارزش روز معامله، اجرای دقیق خود اظهاری در بخش مالیات بر املاک، وصول مالیات بر املاک از سوی شهرداری‌ها یا دفترخانه‌ها، برقراری مالیات بر ارزش افزوده زمین (تفاوت قیمت خرید و فروش به قیمت ثابت سال خرید) به نوعی مالیات بر عایدی سرمایه و استفاده از یک روش استاندارد جهت ارزش‌گذاری دارایی‌ها ارائه شده است.

* ابزار جدید دولت برای پرداخت بدهی‌ها

معاون مالیات‌های مستقیم آیا لایحه یا طرحی تاکنون درباره تهاتربدهی‌ دولت از محل بدهی‌ مالیاتی اشخاص تهیه و تدوین شده است؟ دولت چه برنامه‌ای برای این موضوع دارد، اظهار داشت: بله در مورد راهکارهای دولت برای مدیریت و تسویه بدهی‌های دولت، رویکردی ارائه شده که کاملاً جدید است و می‌تواند علاوه بر حل مسائل کوتاه مدت در جهت تامین منابع مالی مورد نیاز بنگاه‌های اقتصادی، در میان‌مدت و بلند‌مدت نیز به عنوان یکبار ابزارهای تامین مالی بودجه دولت نقش مهمی در شفافیت و نوگرایی ساختار مالی دولت ایفا نماید.

*تغییر نگاه مالیات از درآمد به ثروت

به گفته این مقام مسئول،  البته انتقاداتی بر این طرح مطرح است از جمله اینکه معتقدند نگاه مالیاتی از مالیات بر درآمد به مالیات بر ثروت تغییر یافته و معتقدند که در وضعیت کنونی اقتصادی، ثروت اغلب فعالان اقتصادی ساکن است و افزایشی ندارد.

*پذیرش سند مطالبه بخش خصوصی به عنوان وثیقه وام

وی به پیشنهادات مطروح شده در این خصوص پرداخت و یادآور شد: تهاتر طلب واحدهای تولیدی از دولت با مالیات این واحدها و همچنین اقداماتی با هماهنگی بانک مرکزی که به موجب آن، بانک‌ها، پذیرش سند مطالبه بخش خصوصی از دولت را به عنوان وثیقه اعطای وام از جمله آنها است.

انتهای پیام/ب

منبع : فارس

برچسب ها:
آخرین اخبار
پربازدید ها