امروز : دوشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۶ - 2017 December 11
۲۱:۰۲
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 105523
تاریخ انتشار: ۱ شهریور ۱۳۹۳ - ساعت ۰۶:۰۰
تعداد بازدید: 37
به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; ، حجج اسلام رضا غلامی، رئیس مرکز پژوهش‌های علوم انسانی‌اسلامی صدرا و حسینعلی سعدی، ...

به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; ، حجج اسلام رضا غلامی، رئیس مرکز پژوهش‌های علوم انسانی‌اسلامی صدرا و حسینعلی سعدی، رئیس دانشکده الهیات دانشگاه امام صادق(ع) در برنامه این هفته «دیروز، امروز، فردا» به بررسی نقش روحانیت در عرصه فرهنگی کشور پرداختند.

* در بعضی عرصه ها به فرهنگ نمره منفی نمی دهم

حجت الاسلام غلامی در این برنامه با بیان اینکه نه تنها فرهنگ، پایه های پیشرفت همه جانبه ما را می سازد بلکه قوه متحرکه ما در همه عرصه های پیشرفت به شمار می رود، تاکید کرد: باید توجه کنیم که در در طول 35 سال گذشته در مسأله فرهنگ به حال خود رها نشده ایم و با هجمه وسیع فرهنگی در نظام جهانی مواجه بوده ایم به طوری که دشمنان ما همه امکانات خود را در عرصه مقابله با ما به میدان آورده اند.

وی با اشاره به اینکه هنوز آثار فضاسازی های غلط دهه قبل از در نسل فعلی ما مشهود است، خاطرنشان کرد: خوشبختانه مردم ما در مقابل هجمه های فرهنگی وارده به جدّ مقاومت کرده اند در غیر این صورت شاکله فرهنگی ما پا برجا نمی ماند.

رئیس مرکز پژوهش های علوم انسانی – اسلامی صدرا یادآور شد: باید بگویم که علیرغم خطیر بودن و منفی بودن نمره فرهنگی کشور در برخی عرصه ها به مقوله فرهنگ کشور نمره منفی نمی دهم.

وی در بخش دیگری از صحبت هایش با مذموم شمردن تفکیک فرهنگ ایرانی از فرهنگ اسلامی ابراز داشت: وقتی صحبت از فرهنگ ایرانی می کنیم باید توجه کنیم که فرهنگ ایرانی در فرهنگ اسلامی ذوب و جذب شده است لذا تفکیک این دو ممکن نیست و در واقع چنین تفکیکی نه مقبولیت تاریخی بلکه مقبولیت عقلانی هم ندارد.

* باید رسالت حوزه و روحانیت را از نو بشناسیم

غلامی با تاکید براینکه فرهنگ را نمی توان از سایر ابعاد زندگی انسان جدا کرد چراکه در تمامی ابعاد فرهنگی- اجتماعی انسان تعریف و توجیه پذیراست، گفت: سیاست زدگی در عرصه فرهنگی عامل ایجاد تناقضات فرهنگی موجود در کشور است.

وی ریشه بروز تناقضات فرهنگی کشور را در تن ندادن به فرهنگ اصیل اسلامی که مورد سفارش دین است دانست و افزود: متأسفانه با ورود دولتها به مقوله فرهنگ باعث سیاسی شدن آن شده ایم اما تا چه زمانی باید شاهد ظلم دولتها و اعمال مطالبات آنها در مقوله فرهنگ باشیم؟!

غلامی همچنین درمورد سطح و نحوه ارتباط بین نسل جوان و نسل جدید روحانیت حوزه خاطر نشان کرد: این ارتباط در عصر حاضر بسیار خوب و صمیمانه است اما خوب و صمیمانه بودنش آنچنان که باید انعکاس نیافته و دیده نشده ضمن اینکه نمی توان ادعا کرد که در این مقوله با نقطه مطلوب فاصله ای وجود ندارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در دهه اول انقلاب اصل نظام و تثبیت آن مسئله ای بوده که بخش عمده از عملکرد روحانیت را به خود مشغول می کند، گفت: این در حالی است که بعد از اتمام جنگ حوزه علمیه در تلاش بود تا به ازای مابه‌ازاهای لازم به بخشی از انتظارات روز از خود پاسخ دهد بنابراین باید نگریست که آیا مسئله نرسیدن به نقطه مطلوب ارتباط با نسل جوان از حوزه و روحانیت و دوگانگی رفتاری آنهاست یا اینکه اصلا اجازه پیاده کردن اصول اسلامی توسط دولتها به این قشر داده نمی شود؟

رئیس مرکز پژوهش های علوم انسانی – اسلامی صدرا در ترسیم افق پیش روی روحانیت و حوزه علمیه در عصر حاضر نیز گفت: برای پاسخ به این امر باید ابتدا رسالت حوزه و روحانیت را بشناسیم.

وی افزود: هنوز در حوزه فرهنگ و هنر نتوانسته ایم دستگاه جامع اسلام را کشف کنیم و هنوز مسائل فقهی فراوانی در حوزه فرهنگ و هنر بی جواب مانده است لذا نباید متوقع باشیم که حوزه های علمیه ما فیلم بسازند بلکه باید جایگاه روحانیت را شناخته و برطبق آن از این جامعه توقع داشته باشیم.

غلامی با بیان اینکه در شرایط کنونی شاهدیم که حتی در مورد اینکه آیا می توان سینمای دینی داشت یا نه بحث می شود افزود: لذا در مقام عمل به مدیریت فرهنگی کشور نقدهایی وارد است، حال آیا باید نشست و منتظر بود که تمام بار فرهنگی کشور بر دوش رهبری باشد یا باید در این امر با رهبری همکاری صورت گیرد.

* حرکت رو به رشد «سبک زندگی اسلامی» در قلب جهان و عقب‌نشینی نظریه‌پردازان غربی

رئیس مرکز پژوهش های علوم انسانی – اسلامی صدرا در بخش دیگری از صحبت هایش در مورد ریشه ایجاد فضای نگران کننده کنونی فرهنگی کشور هم با بیان اینکه امروز نظریه پردازی یک امر فرآیندی است و نمی توان با نگاه پروژه ای به آن نگریست، خاطرنشان کرد: باید زمان لازم برای به پختگی رسیدن این نظریه پردازی فراهم شود تا زمینه به بلوغ رسیدن نظریه های ارائه شده فراهم و فرصت عملیاتی شدن آنها نیز ایجاد شود.

وی عنوان کرد: در اقتصاد اسلامی تلاش های زیادی برای بست نظریه های اسلامی توسط شاگردان شهید صدر اعمال و دنباله روی شده تا جایی که به جایگاه خوبی رسیده ایم؛ در حوزه های تعلیم و تربیت نیز نظریه های پخته و پیشرفت های خوبی داشته ایم ولی تحول بنیادین اسلامی در دانشگاهها را نتوانسته ایم ایجاد کنیم چرا که امکان اجرا فراهم نشده است چرا که بخشی از این مقوله باید از سوی حوزه و بخش دیگر آن باید از سوی حاکمیت و دولتها تحقق یابد.

غلامی ادامه داد: نمی توان گفت در دهه اول انقلاب با مشکل فرهنگی مواجه نبوده ایم منتها ظهور و بروز فعلی را نداشته است، در برخی برهه ها نه تنها سیاست های خوبی نداشته ایم بلکه سیاستهایی را اعمال کرده ایم که فرهنگ را به حاشیه برده است.

وی در پایان با بیان اینکه جهانی شدن فرهنگ، بحثی تاریخ گذشته است که حتی نظریه پردازان مطرح آن نیز امروز از وحدت و واحد بودن آن دفاع نمی کنند، گفت: در عصر کنونی این مقوله به شدت به افول گراییده است و در مقابل ما شاهد گسترش فرهنگ اسلامی و سبک زندگی اسلامی در قلب جهان و نیز نفوذ تفکر انقلابی خود در بسیاری از کشورها حتی در قلب کشورهای غربی هستیم لذا اگر جهانی شدن مطرح بود امروز شاهد عقب نشینی نظریه پردازان آن نبودیم.

* ایران اسلامی داریم ولی اسلام ایرانی نداریم

به گزارش فارس، سعدی رئیس دانشکده الهیات دانشگاه امام صادق(ع) نیز در برنامه «دیروز، امروز، فردا» با بیان اینکه وقتی دم از فرهنگ می زنیم مجموعه ای از عواطف و احساسات و سبک زندگی برایمان تعبیر می شود، گفت: گاهی در برخی رسانه هایی که نگاه سطحی به مقوله فرهنگ دارند شاهد این هستیم که از کاهش فرهنگ جامعه دم می‌زنند در صورتی که چنین نیست چرا که فرهنگ ما در سایه انقلاب رشد و توسعه قابل قبولی داشته است تا جایی که در عصر حاضر نیز شاهد دفاع های عقلایی جوانان از باورهای دینی و انقلابیشان هستیم.

وی افزود: باورهای فرهنگی عموم مردم نه تنها کم رنگ نشده بلکه در برخی جاها پررنگ ترهم شده است.

این استاد دانشگاه درباره فقدان نظریه های فرهنگی در عصر حاضر ابراز داشت: موافق این هستم که در عصر حاضر با فقدان نظریه های فرهنگی مواجه هستیم تا جایی که در بین نسل جوان ما مطرح است که الگوی ما ایرانی است یا اسلامی؟ بر این اساس باید گفت که ایران اسلامی داریم ولی اسلام ایرانی نداریم چرا که اسلام، اسلام است.

سعدی ضمن تاکید بر لزوم ارائه نظریه ثابت فرهنگی برای کشور رسالت روحانیت را تبیین عادلانه دین دانست و عنوان کرد: امروز روحانیت باید در تبیین عادلانه دین پررنگ تراز گذشته وارد شوند، با تکیه بر این دیدگاه نیز باید گفت که وقتی فردی تکلیف گرا حرکت کند، خیلی به فکر بیان کار خود نخواهد بود و صرفاً برمبنای تکلیفی که بردوشش است رفتار خواهد کرد.

وی اظهار داشت: بر مبنای همین تکلیف گرایی است که امروز روحانیت به عنوان پاسدار نهاد دینی سخت مشغول نهادسازی در حوزه دینی کشور است.

* پذیرش فرهنگ باید از طریق اقناع صورت گیرد با اعمال فشار نمی توان فرهنگ سازی کرد

رئیس دانشکده الهیات دانشگاه امام صادق(ع) با تاکید بر اینکه رسالت حوزویان و عالمان دینی تبیین دین است، عنوان کرد: متاسفانه در این زمینه با وضعیت مطلوب فاصله داریم البته باید بگویم با توجه به ارتباط نزدیکم با حوزویان شاهد تلاش های بسیار زیاد روحانیت در رساندن وضعیت فرهنگی کشور به شرایط مطلوب مد نظر بوده ام.

وی گفت: از جمله تلاش های انجام شده روحانیت در تبیین فرهنگی میتوان به تلاش های شهید صدر در حوزه اقتصادی و مکتب اقتصادی اشاره کرد که ایشان به موفقیت های ارزنده ای در تبیین دیدگاه اقتصاد اسلامی دست یافته اند اما در حوزه فرهنگ به دلیل مظلومیت آن رسیدن به مطلوب فرهنگی به تاخیر افتاده است.

این استاد دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی مسئولیت رصد مسائل فرهنگی و ارجاع آنها به مراکز حل مسائل را به عهده دارد، گفت: معتقدم بسیاری از مشکلات فرهنگی ناشی از جایگاه هایی است که باید در مقوله فرهنگی اعمال نظر داشته باشند.

وی با بیان اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی باید مسائل فرهنگی کشوررا رصد و دسته بندی کند تا حوزه آنها را به اجرا درآورد، تصریح کرد: مواجهه انبیاء با مخاطبین بخش مهمی از ایفای رسالتی بوده که برعهده آنها قرار داشته است.

سعدی همچین در پایان ابراز داشت: پذیرش فرهنگ باید از طریق اقناع صورت گیرد چرا که نمی توان با اعمال فشار فرهنگ سازی کرد، پس در عرصه فعالیت فرهنگی باید توجه شود که در سوی مقابل ما رقیب فرهنگی مان به دنبال اعمال شدیدترین مهندسی فرهنگی علیه ما است.
انتهای پیام/ک

منبع : فارس

برچسب ها:
آخرین اخبار