امروز : سه شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 6
۱۱:۳۷
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 105799
تاریخ انتشار: ۲ شهریور ۱۳۹۳ - ساعت ۰۶:۰۰
تعداد بازدید: 24
به گزارش خبرنگار اعزامی فارس به همدان، سید حسین موسویان عضو هیئت علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران در سومین نشست همایش عقلانیت در حکمت سینوی که در ...

به گزارش خبرنگار اعزامی فارس به همدان، سید حسین موسویان عضو هیئت علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران در سومین نشست همایش عقلانیت در حکمت سینوی که در مرکز همایش های دانشگاه علوم پزشکی همدان برگزار می شود، گفت: ابن سینا علم را به دو دسته علم عقلی و نفسانی تقسیم می کند در دانشنامه اعلایی هم این تعبیر عینا آمده است و من هم در مقدمه تعلیقات بدان اشاره کردم.

وی با اشاره به اینکه برخی از بخش های تعلیقات با دانشنامه اعلایی شباهت دارد، گفت: چنین تعبیری در کتاب نفس از طبیعیات شفای او هم به چشم می خورد علم عقلی بسیط است و اجمالی و به هیچ صورت و کثرت مربوط نمی شود اما علم نفسانی جز در ترکیب و تفصیل پدیدار نمی شود و آکنده از صورت و کثرت است. آگاهی عقلی در عین بساطت و یگانگی مبدأ و منشأ آگاهی های گوناگون و متکثر نفسانی ست و در همه آن ها حضور و ظهور دارد.

موسویان در ادامه افزود: آگاهی عقلی پهلو به تصور می زند این تصور در مقابل تصدیق است و در آن هیچ حکمی وجود ندارد بلکه یک دریافت یکجا برای ما انسان ها است که گاهی ممکن است آن را درک کنیم.

این استاد فلسفه با اشاره به برخی کارکردهای آگاهی گفت: با شرایطی که امروز در آن زندگی می‌کنیم و کم و زیاد با گذشته متفاوت است باید بدانیم ما در زندگی روزمره به این پیوند دو آگاهی کمتر توجه می کنیم اگر به این توجه برسیم که تمام معلومات و تضادها و ... ما منشأ یگانه دارند.

وی در پایان یادآور شد: اگاهی عقلی پایه پیوند درونی انسانی با یکدیگر است و این اگاهی به تعبیر دیگر همان تفاهم است اما آگاهی نفسانی مایه ارتباط بیرونی انسان ها با هم است و همان تضارب آراء می شود. کسانی که همدیگر را تحمل نمی کنند به این منشأیت علوم تفسیری خودشان واقف نیستند تا در فضای اگاهی عقلی قرار نگیریم خود را به گفت وگو نمی شناسیم.
انتهای پیام/س

منبع : فارس

برچسب ها:
آخرین اخبار