امروز : شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 3
۱۳:۵۲
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 105818
تاریخ انتشار: ۲ شهریور ۱۳۹۳ - ساعت ۱۱:۳۱
تعداد بازدید: 33
پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; -رقیه عزیزی شیرکوهی: جریان‌سازی تولید نوشت‌افزار و لوازم‌التحریر اسلامی _ ایرانی بیش از 2 سال است که توسط ...

پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; -رقیه عزیزی شیرکوهی: جریان‌سازی تولید نوشت‌افزار و لوازم‌التحریر اسلامی _ ایرانی بیش از 2 سال است که توسط تولیدکنندگان متعهد، جوان و انقلابی کلید خورده است، به گونه‌ای که برخی از تولیدکنندگان سرمایه‌های شخصی خود را برای احیای فرهنگ اسلامی _ ایرانی هزینه می‌کنند، بدون اینکه چشم‌داشتی داشته باشند و تنها تقاضای حمایت و پشتیبانی دولت را برای ادامه راه دارند.

از جمله کسانی که در عرصه تولید نوشت‌افزار اسلامی _ ایرانی پیشقدم بوده و به تولید دفاتر و لوازم‌التحریر با نماد‌های اسلامی که ترویج دهنده فرهنگ عفاف و حجاب و سبک زندگی ایرانی است، اهتمام داشته‌اند، برند «قاصدک» با تصاویر «ثنا، ثمین و سینا» و «ایام» با دفاتری از شهدای هشت سال دفاع مقدس و جهان اسلام بوده است که همه آنها در مرکزی به نام مجمع نوشت‌افزار و مراکز لوازم‌التحریر اسلامی _ ایرانی گردهم آمده و به تولید و توزیع محصولات فرهنگی در خاکریز دشمن اهتمام دارند.

دراین راستا پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; میزگردی را با موضوع وضعیت‌ بازار نوشت‌افزار ایران و مشکلات و نواقص با حضور آقای وزیری مدیرعامل نوشت‌افزار اسلامی _ ایرانی قاصدک، محمد صادق منصور عضو هیأت مدیره مجمع مراکز تولید و توزیع نوشت افزار اسلامی _ ایرانی و نماینده برند «ایام»، مهدی کلانتری مدیر مؤسسه فرهنگ اول اصفهان به عنوان توزیع‌کننده نوشت‌افزار و مهدی شکوهی از موسسه تخصصی محصولات کودک و نوجوان بچه‌های آفتاب مشهد مقدس برپا کرده است که در ذیل حاصل این نشست را می‌خوانید:

* ظرفیت خاکستری جامعه را بهتر از گذشته فعال‌تر خواهیم کرد

آقای وزیری درباره وضعیت بازار نوشت‌افزار و موجی که از سوی جبهه فرهنگی و جوانان انقلابی در این حوزه راه افتاده است، سخن بگویید؟

به نظر می‌آید علی رغم اینکه غفلت‌هایی در گذشته در حوزه نوشت‌افزار داشتیم و کوتاهی‌هایی در این حوزه صورت گرفته اما اکنون از منظر ایستادن در مقابل تهاجم دشمن و بایسته‌هایی که باید انقلاب اسلامی در این حوزه ایجاد می‌کرد، همانند شخصیت‌سازی و الگوسازی برای کودکان و نوجوانان، گام‌های خوبی توسط افراد انقلابی و متعهد صورت گرفته است.




 
کسانی که امروز علی‌رغم غفلت‌های گذشته به ویژه در حوزه نوشت‌افزار، وارد صحنه شده و به این موضوع به صورت کاملاً جدی، حرفه‌ای و درازمدت پرداخته‌اند. اکثراً از جوانان متعهد به انقلاب اسلامی هستند و به نوعی فضا، فضای حاکمیتی نبوده است بلکه همان جناح مومن انقلاب که حضرت آقا در سخنرانی‌شان به آن اشاره کردند، وسط میدان آمدند و به شدت هم در حال تکثیر و گسترش است. به عبارتی  این حرکت خودجوش مردمی، به نوعی الگو شده برای خیلی از جوانانی که ظرفیتی را در خودشان و یا در مجموعه‌شان می‌بینند برای اینکه بیشتر از گذشته در جامعه حضور داشته باشد.

موجی که در جبهه فرهنگی انقلاب افتاده است بسیار خوب و ارزشمند است نکته بعدی اینکه به نظرم اکنون همه طرفین این ماجرا که مجموعه‌ای چند بُعدی است، دارند به این نکته می‌رسند و باور کردند که نوشت‌افزار اسلامی _ ایرانی ظرفیت‌های جدی برای فروش دارد و مخاطب به طور بسیار قابل قبولی از این کارها استقبال می‌کند. به نظر بنده این مهم که می‌گویم طرفین ماجرا ما خودمان ایمان این کار را داشته و با این ایمان به میدان آمده‌ایم اما منظورم مسئولان و بازاریان است. امسال وضعیت ما نسبت به سال گذشته بسیار بهتر است و قطعاً نیز سال آینده به نسبت امسال بهتر خواهد بود و مسلماً ما نیز ظرفیت خاکستری جامعه را خیلی بهتر از گذشته فعال‌تر خواهیم کرد.

* حوزه نوشت‌افزار، اولویت چندم مسئولان و متولیان فرهنگی است!!

آقای وزیری درباره مشکلات پیش روی تولیدکنندگان نوشت‌افزار اسلامی سخن بگویید؟

مشکلات قطعاً برای تولید نوشت‌افزار اسلامی- ایرانی در کشور وجود دارد. ولی به نظرم مشکل اصلی، فضای باورمندی به این حوزه است یعنی باید به این باور برسیم که در گذشته یک غفلتی در این موضوع داشته‌ایم و رصدبانان کشور ما در این حوزه خوابیده بودند و اتفاقی در این حوزه نیفتاده است. این، نخستین قدمی است که باید برداریم و اگر به این باور برسیم آن وقت در پی جبران آن برخواهیم‌ آمد؛ به نظرم این یکی از مشکلات است هنوز وقتی با برخی از دستگاه‌ها، متولیان و مسئولان مورد خطاب هم به لحاظ گفتمانی و هم به لحاظ قانونی درباره نوشت‌افزار و لوازم‌التحریر صحبت می‌کنیم متوجه می‌شویم که این جزو اولویت چندمشان است که باید به آن اهمیت داده شود.
 




 
* در حوزه فرهنگ نیازمند نگاه و کار جهادی هستیم

نکته دیگر اینکه مسئولان باید باور کنند که این اتفاق شدنی است یعنی ما می‌توانیم در برابر هجمه سنگین دشمن بایستیم. اگر نگاه جهادی که مقام معظم رهبری به ویژه در حوزه فرهنگ که مدنظرشان قرار دارد، توجهی داشته باشیم، این اتفاق دور از ذهن نیست.الان هم می‌بینیم تولیدکنندگان نوشت‌افزار اسلامی _ ایرانی با اینکه مشکلات بسیاری را متحمل شدند و خون دل‌های بسیاری خوردند ولی اتفاقات خوبی در حال رخ دادن است.

چه مشکلاتی؟

ضعف قانونگذاری در اجرا، اینکه متولی کار به طور مشخص معلوم نیست و حمایت‌کنندگان این حوزه نیز مشخص نیستند. وزارت آموزش و پرورش که باید هم‌اکنون در عرصه وجود داشته باشد اصلاً حضور فعالی ندارند و باید تازه به توجیه آنها پرداخت و ... در صورتی که حوزه نوشت‌افزار مربوط به قاصدک، روشنا و بسیاری دیگر از برندهای اسلامی- ایرانی نیست بلکه ظرفیت جمهوری اسلامی ایران است که می‌خواهد در این عرصه گام بردارد بنابراین در فضای مالی و امکانات می‌خواهیم قدم بزرگی را برای جبران گذشته برداریم که برای این مهم باید حمایت‌های جدی صورت گیرد یعنی یک نفر یا چند نفر چقدر توان دارند که بتوانند کمبود این حوزه را جبران کنند.

* سبک زندگی کودکان و نوجوانان ما سبک زندگی باربی شده است!!

بازار نوشت‌افزار و لوازم‌التحریر ایران، بازار بزرگی است و ظرفیت آن نیز فراتر از ظرفیت چندین تولیدکننده اندک است به همین منظور معتقدم همه تولیدکنندگان نوشت‌افزار باید گردهم آمده و دست به دست هم دهند تا در این حوزه به موفقیت دست یابیم اما برخی‌ها حاضر نیستند که این فضا فضای دست‌به‌دست هم دادن برای جبران عقب‌‌ماندگی بزرگ باشد هر کسی می‌خواهد که در این راستا یک نقش جدی را ایفا کند و خودش کاری را در این راستا انجام دهد اما با همبستگی می‌توان یک کار بزرگ و تأثیرگذار را برای فرزندان این مرز و بوم انجام داد و تا زمانی که هر کسی این کار را تنها برای خود انجام دهد به نتیجه مطلوبی دست نخواهد یافت اتفاق نتیجه همین نوع دیدها و عملکردها به گونه‌ای شده است که سبک زندگی برخی از کودکان و نوجوانان ما سبک زندگی غربی و باربی شده است و مثل او زندگی می‌کنند. اگر ما همه «من‌ها» را کنار بگذاریم و برای فرزندان این مرز و بوم دست به دست هم داده و یک کار تأثیرگذاری را انجام دهیم، تغییر جهت‌ها را هم در حال‌ و‌ هوا در آینده حس خواهیم کرد.




 
* نگاه سطحی یک مدیر به نوشت‌افزار اسلامی _ ایرانی!!

سال گذشته مدیری که از مناطق آموزش و پرورش شهر تهران تماس گرفته بود که می‌خواهم نوشت افزار اسلامی _ ایرانی تولید کنم و گفت شما کمک می‌‌کنید و بنده نیز مشتاقانه پذیرفتم اما او گفت من دو شخصیت دارم که شخصیت‌هایم را می‌دهم و شما برای آن طرح بزنید اما بنده نپذیرفتم و گفتم هم‌اکنون کاراکترهای بسیاری خلق شده است، چرا یکی از آنها را برای استفاده در مدرسه انتخاب نمی‌کنید اما او گفت من برای خودم شخصیت دارم، یعنی این مدیر فکر کرده است که باید طرحی را مدنظر قرار داده و شخصیت‌سازی کند و با نام خودش در مدارس پخش کند.

وقتی به این بنده خدا گفتیم که کار شما اصلاً این نیست و شأن شما کاملاً باید ستادی باشد و باید امثال بنده را پیدا کرده و ملزومات مورد نیاز مدرسه و دانش‌آموزان خود را طبق اصول اسلامی _ ایرانی سفارش دهید، قبول نکرد. او دارای دو شخصیت مهدیه و مهدی بود و حاضر بود که برند قاصدک شخصیت ثنا و ثمین را به جای اسم مهدیه قرار دهد. اما اسم‌ها توسط او انتخاب شود. که متأسفانه باید گفت نگاه بسیار سطحی و پائین نیز نسبت به این موضوع وجود دارد. نکته‌ای که بنده به این مدیر گفتم این بود که سال آینده مشخص نیست که شما سال بعد در این سمت مشغول به کار باشید اما اگر امروز کاری را انجام می‌دهید سعی کنید که کار تأثیرگذار باشد، اما این فرد گوش نداد. امسال این مدیر وجود ندارد. اما حرکتی که انجام داد،‌ حرکتی بی ارزش بود چرا که امسال کسی مهدی و مهدیه تولید نمی‌کند.

به آموزش و پرورش مراجعه کردیم و گفتیم که شخصیت‌های مختلف دفاتر اسلامی _ ایرانی را به دانش‌آموزان معرفی کنید، گفت من نمی‌توانم یک برند را معرفی کنم، گفتیم ایرادی ندارد چندین برند را معرفی کنید، در آخر تنها بخشنامه‌ای که آموزش و پرورش زد همین معرفی نمایشگاه نوشت‌افزار بود که در فلان منطقه نمایشگاهی برپا می‌شود و در آنجا ملزومات مدرسه را خریداری کنید.

* بی‌برنامگی آموزش و پرورش نسبت به حوزه نوشت‌افزار و لوازم‌التحریر اسلامی

آموزش و پرورش به عنوان وظیفه تربیتی خودش که پرورش دسته گل‌های خانواده‌های این کشور می‌رود زیر دست او و وظیفه و بودجه دارد، جزو یکی از مصرف‌کنندگان این محصولات فرهنگی به شمار می‌رود و او باید در این راستا برنامه داشته باشد.

اصلاً این وظیفه آموزش و پرورش است که دعوت کند و بگوید که من میلیون‌ها نفر دانش‌آموز دارم و باید برای نوشت افزار آنها کاری کرد حتی بخواهد که تنوع سلیقه در نوشت‌افزار با شکل و شمایل بومی برای او به وجود آورند ولی هیچ درخواستی نمی‌شود.

حتی اگر سال گذشته آموزش و پرورش اعلام کرد که برخی از تصاویر ممنوع است، به خاطر پیگیری بعضی از دوستان بوده است وگرنه خودشان چندان برنامه‌ای برای این موضوع نداشتند.

* مسئولان فرهنگی در اتاق‌های دربسته نشسته و اتفاقات ناخوشایند فرهنگ را نمی‌بینند

غفلت‌ها را شما در چه چیزی ارزیابی می‌کنید؟

در درک اصلی موضوع؛ یعنی اصلاً ما به رویمان نمی‌آوریم به گونه‌ای دیگر برخی از مسئولان باور ندارند که اصلاً تهاجمی صورت گرفته است یعنی تو اتاق‌های دربسته نشسته‌اند و فکر می‌کنند هیچ اتفاقی ناخوشایند در فرهنگ رخ نمی‌دهد.

فرض کنید، الان سیلی دارد می‌آید اما هنوز به در خانه شما نرسیده است، تا زمانی که این سیل به حوالی منزل شما نیاید و یکی از بستگان شما را با خودش نبرد، شما باور نمی‌کنید که این سیل است. موقعی که سیل می‌آید نمی‌گوید که ببخشید این مسئول است بلکه همه را با هم خراب کرده و با خود می‌برد.

* دشمن برای کودکان و نوجوانان این مرز و بوم برنامه‌ریزی دارد

نکته این است که قبول نداریم برنامه‌ریزی بسیار جدی برای کودک و نوجوان ما توسط دشمن صورت گرفته است و این برنامه‌ریزی جدی اگر فهم نشود، و یک کار هوشمندانه‌ای برای آن درنظر گرفته نشود، طبیعتاً کار اساسی اتفاق نمی‌افتد.

ما فکر می‌کنیم که الان تنها شخصیتی که در کشور در حوزه جبهه معارض شخصیت آن ممنوع بوده، «باربی» است که این کار هم برای 7 _ 8 سال پیش است اما در اینجا این سوال مطرح است که آیا دشمن به جز «باربی» هیچ کار دیگری انجام نداده است،‌ بعد از باربی بسیاری از عروسک‌های دیگر همانند برتز و ... آمده است. تازه این وسط تلویزیون ما «مرد عنکبوتی» را هم نشان می‌دهد. ظرفیت و بودجه خوبی را  هم برای عروسکی همانند «باب اسفنجی» هزینه کنیم که بعداً دفتر ساز ما بگوید که اگر باب‌اسفنجی بد است، پس چرا تلویزیون پخش می‌کند. و... اینها یعنی اینکه استراتژی مشخصی در این زمینه نداریم. چرا؟ به نظرم چون درک خوبی در این زمینه صورت نگرفته است و شاید این مهمترین غفلت ما بوده و هست. ما حاضر هستیم به تبلیغ محصولات فرهنگی غربی بپردازیم اما برای شخصیت‌های بومی کشورمان تبلیغ و این سرمایه‌گذاری را نکنیم.
 




 
* کلانتری: مسئولان هنوز جنگ نرم علیه کودکان و نوجوانان کشور را جدی نگرفته‌اند!!

آقای کلانتری درباره وضعیت نوشت‌افزار در کشور سخن بگویید؟ درباره کم و کاستی‌های این حوزه و وظیفه مسئولان؟

امام (ره) در مقطعی از جنگ که فرار می‌رسد به مردم می‌گویند که جنگ را جدی بگیرید، در آن مقطع از سیاسیون، رزمنده‌ها توی جبهه حرص می‌خوردند و اذیت می‌شدند و سپس به قطع‌نامه رسیدیم و این طرف مسئولان دعواهای سیاسی با خودشان داشتند، الان دقیقاً ما در چنین فضایی واقع شده‌ایم. کسانی که در عرصه کودک و نوجوان کار می‌کنند و به نوعی مسئولان که باید برای فرزندان این مرز بوم از خواب شب‌شان نیز بزنند، آنها هنوز به این جدیت نرسیده‌اند که قضیه جنگ نرم علیه کودکان و نوجوانان کشور بسیار جدی است.

به گونه‌ای دیگر مسئولان نفهمیدند که آن طرف ستاد جنگ و اتاق عملیات دارد و هر روز سربازانش را به خاکریز ما می‌فرستند. آن هم یک روز با باربی و روز دیگر با سایر شخصیت‌ها، کاراکترها و تصاویر تأثیرگذار و به رأس کار می‌آید اما متاسفأنه هنوز مسئولان ما این موضوع را جدی نگرفته‌اند.

* در حوزه نوشت‌افزار به خاکریز دشمن ورود یافته‌ایم اما پشتیبان و حامی نداریم

برخی از اساتید دانشگاه و یا روحانیون یا مسئولان، محصولاتی را در خانه استفاده می‌کنند که به طور مثال می‌توان به لباس مرد عنکبوتی اشاره کرد و وقتی یکی از فرزندان اساتید دانشگاه که دارای دکترا نیز است، از این تصاویر غربی در منزلش استفاده می‌کند و به آن استاد می‌گوییم آیا با تأثیر این نوع تصاویر در فرزندتان آگاهی دارید، می‌گوید چه اشکالی دارد من هم «بنتن» را دیده‌ام و هم «مرد عنکبوتی» را و هیچ مشکلی برای فرزندم ندارد و تنها «باربی» را کنار می‌گذارند.

متأسفانه ما این جنگ را جدی نگرفته‌ایم. به خاطر اینکه معتقدیم مسئولان کشور برای کودکان ما زمانی مناسبی را مدنظر قرار نداده‌اند. اگر به آن طرف نگاه کنیم، متوجه می‌شویم که همین بچه‌هایی که اوایل جنگ به صورت مردمی و خودکفا در صحنه حضور داشتند، و مبارزه کردند، اکنون بار دیگر به صحنه فرهنگی آمده و در حوزه نوشت‌افزار و لوازم‌التحریر ورود یافتند.

* حساس‌سازی بین موضوعات فرهنگی باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد

به گونه‌ای که اکنون خط دشمن شکسته شده است اما متأسفانه کسی نیست که به پشتیبانی و حمایت از آنها بپردازد. هم‌اکنون متعهدان در عرصه فرهنگی به صورت مردمی وارد عمل شده‌اند اما متأسفانه در حال حاضر با بازاری روبه‌رو هستیم که اکثر محصولات نامتناسب بوده و برخی دیگر تصاویر کارتونی است که به وفور از صدا و سیما پخش می‌شود اما برخی از تولیدکنندگان و یا واردکنندگان لوازم‌التحریر واقعاً مغرض هستند اما دوستان جبهه فرهنگی و برخی از جوانان متعهد انقلابی که نسبت به وضعیت فرهنگ عمومی و دیگر مسائل آن نقد دارند، با برنامه‌ریزی دقیق و با تولید محصولات فرهنگی اسلامی به مقابله پرداخته‌اند، همچنین حساس‌سازی بین موضوعات فرهنگی باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

* بی‌اطلاع مسئولان فرهنگی کشور از وضعیت فرهنگ و بازار محصولات فرهنگی!!!

حتی باید داستانی را شنید که این داستان حکایت از عدم آگاهی صحیح مسئولان فرهنگی در وضعیت کشور دارد، یعنی چندی پیش همراه با آقای وزیری به جاهای مختلف رفته و عکس و تصاویر بسیاری از محصولات فرهنگی به ویژه نوشت‌افزار را به مسئولان نشان دادیم و آنها با تعجب از ما می‌پرسیدند آنها را از کجا آورده‌اید!!! در صورتی که این تصاویر در تعاونی مصرف همان ادارات و در چند قدمی آنها به سهولت عرضه می‌شود. درحالی که آنها می‌گویند این گونه نیست و بازار لوازم‌التحریر ما شامل این تصاویر نمی‌شوند اما از آنها درخواست کردیم که چند دقیقه در بازار قدم بزنند و تصاویر را خود تماشا کنند اما باز هم می‌گفتند شما به بازار رفته‌اید و تصاویر بد را از تصاویر خوب و ارزشی تفکیک کرده‌اید. که در نهایت ما گفتیم اگر بخواهیم تصاویر بد را به شما نشان بدهیم، رویمان نمی‌شود و امکان اینکه دعوایمان شود، وجود دارد چرا که وقتی در گذشته به یکی از مسئولان تصاویر نوشت‌افزار را که در بازار عرضه می‌شود را نشان دادیم، به دعوا با ما پرداخت.
 




 
* روایت کلانتری از برخورد یک مدیر فرهنگی با مسئله فرهنگ

در ادامه آقای کلانتری بیان می‌کند: بنده خدایی می‌گفت؛ مدیر ما با ماشین اسکورت شده به سر کار می‌رود، و همچنان معتقد است که محصولات کودکان و نوجوانان با تصاویر و برند غربی در کشور عرضه نمی‌شود چرا که اصلاً خبر ندارد که در بخش فرهنگی چه اتفاقی رخ می‌دهد اگر آن مسئول با مترو و یا اتوبوس به رفت‌وآمد می‌پرداخت و می‌دید در متروها و در خیابان‌ها توسط این دست‌فروشان چه محصولاتی و با چه تصاویری به کودکان و نوجوانان ارائه می شود، هیچگاه این حرف را نمی‌زد.

* وقتی صدا و سیمای ایران به تبلیغ هالیوود و والت دیزنی می‌پردازد!

آقای کلانتری در فضای نوشت‌افزار چه موضوعاتی باید به صورت جد مد نظر قرار گیرد؟

یک چیزی که در فضای نوشت‌افزار جدی است،‌ این بوده که در تمام دنیا و کشورهای پیشرفته این مقوله بسیار حائز اهمیت است که بر روی اقتصاد فرهنگ سرمایه‌گذاری می‌کنند و پروژه‌هایی از نوع اقتصاد و فرهنگ را در برنامه‌هایشان برنامه‌ریزی جدی و اساسی دارند به گونه‌ای که در هیچ جای دنیا نشنیده‌ایم که بگویند تلویزیون ما محصول آمریکایی است و همه ما سالهاست مارک‌های مختلف لوازم صوتی و تصویری ژاپنی و کره‌ای داریم  اما در واقع باید بگوییم اکثر مردم با تلویزیون کره‌ای و ژاپنی فرهنگ غربی یعنی هالیوود و والت دیزنی می‌بینند یعنی تولید ابزارشان را به دست دیگری داده‌اند و خودشان بر روی فرهنگ یعنی هالیوود و والت دیزنی و شخصیت‌های آن سرمایه‌گذاری می‌کند و جدی بر روی آن کار می‌کند. اما اگر ما هرچقدر هم با قدرت کار کنیم مجموعه فرهنگی قدرت اینکه بتوانند جلوی هالیوود و والت دیزنی بایستند را ندارند و تنها زمانی این کار صورت می‌گیرد که صدا و سیما و دولت کمک حال ما باشد اما همین صدا و سیما فیلم‌ها و انیمیشن‌های هالیوودی می‌خرند و پخش می‌کنند که از جمله آن می‌توان به هاری‌پاتر، مرد عنکبوتی، باب اسفنجی، سلنا گومز و... اشاره کرد.

در بحث اقتصاد و فرهنگ باید بگویم که اگر حواس مسئولان جمع باشد به موفقیت خواهیم رسید به طور مثال لوازم‌التحریر از جمله محصولاتی است که هم در حوزه اقتصاد و هم در فرهنگ و به ویژه فرهنگ عمومی تأثیرگذار است. به گونه‌ای دیگر مقام معظم رهبری به حوزه کتاب و ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی تأکید بسیاری دارند اما چون فرهنگ کتابخوانی در کشور وجود ندارد، مطالعه کتاب نیز بسیار اندک است چراکه کتاب یک موضوع خاص است و شاید درصدی از مردم ما کتاب بخوانند اما آیا واقعاً در بحث نوشت‌افزار و لوازم‌التحریر نیز به این گونه است.

* به مسائل فرهنگی و مشکلات پیرامون آن،‌ مقطعی نگاه می‌کنیم

باید گفت بیش از 13 میلیون دانش‌آموز هر روز صبح تا شب و قریب به اتفاق هر ساعت با لوازم‌التحریر در ارتباط بوده و رابطه تنگاتنگی دارند. اما ما در این حوزه غفلت کردیم.

فرهنگ عمومی با مخاطب خود کاملاً در ارتباط است به طور مثال عده‌ای از مردم چادری و یا کتابخوان و یا به سینما می‌روند اما استفاده از لوازم‌التحریر و موبایل امری عمومی است و نمی‌توانیم بگوییم که قشری از مردم از لوازم‌التحریر و موبایل استفاده می‌کنند چراکه اکثراً از این دو محصول به وفور بهره‌مند می‌شوند.

به همین منظور معتقدم باید بر روی فرهنگ عمومی سرمایه‌گذاری صورت گیرد اما ما متأسفانه به حوزه فرهنگی به ویژه نوشت‌افزار به صورت جامع نگاه نمی‌کنیم، یعنی از آنجا که آن را به عنوان جنگ نمی‌بینیم و مقطعی به آن می‌نگریم، نتوانسته‌ایم در این حوزه بخوبی عمل کنیم در صورتی که اکنون در جنگ نرم حضور داریم که بخشی از آن را خط مقدم و بخش دیگر پشت جبهه قرار گرفته است که اگر یک کار عملیاتی خوب و اساسی در آن صورت گیرد، بتوانیم خاکریزها را در دست بگیریم.

* یکی از دغدغه‌های بچه‌های انقلابی، نگاه قرارگاهی نکردن به موضوع فرهنگ است

در این راستا ناگفته نماند که همه می‌خواهند خط مقدم باشند و به مصاحبه و ارائه خبر می‌پردازند چراکه می‌خواهند بگویند ما داریم کار می‌کنیم در صورتی که هر کسی باید با حمایت دیگری به پشتیبانی فرهنگ اصیل ایرانی بپردازد.

موسسات که وارد میدان شدند همه می‌گفتند نه ما نیز بهتر می‌توانیم در صورتی که همه باید بدانند که انجام کار در حوزه فرهنگ مختص یک نفر نیست بلکه همه باید این مهم را وظیفه و دغدغه خود دانسته و در عرصه حضور فعال داشته باشند اما متأسفانه گاهی اوقات کار درستی در این حوزه صورت نمی‌گیرد.

فضای بازار اقتصادی که باید یک آرامش و تدبیری را دارا باشد به گونه‌ای می‌شود که یک موسسه و یا سازمان یک میلیارد تومان دفتر تحریر را تولید و به صورت رایگان یا با قیمت مناسب در بازار پخش می‌کند و فکر نمی‌کند یک موسسه‌ای که با یک ریال روی هم گذاشتن ارتقا یافته است، چگونه می‌تواند در این عرصه به ادامه فعالیت بپردازد به همین منظور موسسه‌ای که به فرهنگ‌سازی صحیح می‌پردازد به او لطمه وارد می‌شود.

همزمان کنار هم بودن و نگاه قرارگاهی نکردن به موضوع فرهنگ یکی از دغدغه‌های بچه‌های مومن و انقلابی است که در حوزه فرهنگ صورت نمی‌گیرد. متأسفانه آنجایی که قرارگاه مدیریت فرهنگی کشور است، همانند «شورای عالی انقلاب فرهنگی» نه به میدان‌ آمدند و نه کمکی کردند حتی وقتی برخی از آنها را می‌بینیم و می‌گوییم ما در بحث توزیع کار می‌کنیم، می‌گویند بچه‌های مذهبی و بسیجی خبر از نوشت‌افزار ایرانی ندارند و می‌گوییم حداقل بین پرسنل و در ادارات و تعاونی‌های خودتان به معرفی این نوع محصولات بپردازید و یا در هدایای سالیانه خود و در جوایز که میلیون‌ها تومان سالیانه محصولات بی‌کیفیت چینی می‌خرید از تولیدات ایرانی و طرح‌های اسلامی خرید کنید تا هم ترویج فرهنگ اسلامی- ایرانی باشد و هم کمک و حمایتی از تولیدکنندگان، قبول نمی‌کنند!!!




 
* حوزه نوشت‌افزار اسلامی _ ایرانی با برکت دعای مردم، جان گرفت

حدود دو سال است که یکی از اداره‌ها که مدیریت آن برعهده یک روحانی است می‌خواهد به معرفی نوشت‌ افزارهای اسلامی_ ایرانی در مساجد بپردازد و هنوز متأسفانه هیچ کاری نکرده بپردازد اما باید گفت کار تنها با چند موسسه و تولیدکننده صورت نمی‌گیرد.

این فضا فضایی است که با برکت دعای مردم جان گرفته و به صورت برکتی اتفاقات خوبی در آن در حال رخ دادن است حتی باید گفت بسیاری از افراد دعاهایشان پشت سر این کار است که دوستان موفق باشند اما به دلیل اینکه حمایت درستی از تولیدکنندگان ایرانی نمی‌شود باز هم نیازمند ترویج و معرفی آن هستیم.

چندی پیش یک معلم در اصفهان تدبیری از خود نشان داد، یعنی وقتی دید دانش‌آموزانش دفترهایی را با تصاویر برندهای غربی به مدرسه می‌آورند از همه شاگردانش خواست که دفترهای خود را با یک رنگ به طور مثال رنگ قرمز جلد کنند. یعنی معلم آن مدرسه می‌گفت که نتوانستم دانش‌آموزان را مجاب کنم که دفترهای گوناگونی را در مدارس نیاورند اما با این تدبیر تصاویر غربی را کنار گذاشته و همه بچه‌ها یکدست به مدرسه آمدند. اگر معلم ما می‌دانست که این دفاتر با طرح‌های بسیار مناسب وجود دارد و بگوید که دانش‌آموزان چه دفاتری را استفاده کنند، بچه‌های ابتدایی که معلم را همانند خدایشان می‌پرستند به حرف او گوش داده و سریع اجابت می‌کنند. اما متأسفانه نوشت‌افزارهای اسلامی _ ایرانی در مدارس تبلیغ نمی‌شوند.

* آموزش و پرورش می‌گوید تبلیغ شرکت‌های اقتصادی ممنوع است؟!

به گونه‌ای دیگر بسیاری از مواقع از طریق بخشنامه آموزش و پرورش هیچ تبلیغ صحیح درباره نوشت‌افزارهای صورت نمی‌گرفت و می‌گویند تبلیغ شرکت‌های اقتصادی ممنوع است؟!  اما وقتی حضورا به مدارس رفته و با معلم، معلم پرورشی و مدیر مدرسه صحبت کردیم خودشان به میدان عمل آمدند.

الان فضای ما این است که دوستان تولیدکننده انصافاً تولیدات خوبی دارند که خالی از اشکال نیست اما در ترویج و معرفی محصولات فرهنگی خیلی عقب هستیم و باید کمک کنیم.

* شکوهی: نوشت‌افزار اسلامی توانست یک انقلاب جدی و بنیادین در حوزه اقتصادی و فرهنگی به وجود آورد

آقای شکوهی درباره غفلت‌های صورت گرفته در حوزه فرهنگی و از فرصت‌ها سخن بگویید؟

در بحث نوشت‌افزار چون دوستان از ضعف‌ها و نبایدها گفتند، جا دارد که بنده از فرصت‌ها بگویم و فرصت‌هایی که در اثر این حرکت به وجود آمده است. به نظرم نوشت‌افزارهای اسلامی _ ایرانی یکی از کارهای موفق در عرصه‌ فرهنگ عمومی بوده است.

معتقدم حوزه نوشت‌افزار اسلامی- ایرانی توانست فتح بابی را برای فرهنگ و اقتصاد مملکت ایجاد کند که می‌توان آن را توسعه داده و به عنوان نقطه شروع در نظر گرفت و یک انقلاب جدی،‌ اساسی و بنیادین در حوزه اقتصادی و فرهنگی ما به وجود آورد. یک حرکت مستمر و منظم چندین ساله داشته باشد یعنی همانند یک اکسیژن تازه می‌تواند زمین بازی را به کلی تغییر دهد.
 




 
حوزه نوشت‌افزار اسلامی _ ایرانی مختصاتی را با خودش داشته است که هم تولید ملی و هم اقتصاد آن هم از نوع بدون نفت و هم فرهنگ ایرانی ما را دربر دارد و یکسری فرصت‌ها و مزیت‌هایی هم دارد. کشورهای همسایه که دارای فرهنگ‌های اصیل هستند و از جمعیت بالایی نیز برخوردار بوده، مخاطب خوبی به شمار می‌روند چراکه مردم ما فرهنگ‌دوست بوده و انقلاب ما نیز انقلاب فرهنگی است و دارای نسل کودک و نوجوان خوب هستیم که پدر و مادرها اکثراً جوان بوده و نسبت به نسل‌های جدید دغدغه‌مند هستند و به تربیت و رشد فرزندان اهمیت می‌دهند و هزینه‌ می‌کنند و این دغدغه و نگرانی‌ها تنها مختص به والدین مذهبی نیست بلکه به همه خانواده‌ها مربوط می‌شود.

* از بحث و مقوله دانش‌بنیان در فرهنگ غافل هستیم

ما دارای فروشگاه بزرگی در منطقه سناباد مشهد هستیم که به دلیل قرار گرفتن در مکانی که به قول معروف با همه نوع مدل مخاطب و ذائقه فرهنگی مواجه هستیم، این نگرانی را به خوبی درک می‌کنیم.

واقعاً استقبال این خانواده‌ها از نوشت‌افزارهای اسلامی _ ایرانی بسیار خوب است چراکه آنها نیز در این حوزه احساس نگرانی می‌کنند. مردمی داریم که آماده به خدمت بوده و وقتی بحث رسانه‌ای خوبی را داشته باشیم، نشان خواهند داد که پای کار هستند و در عرصه فرهنگی نگرانی دارند.

از آن طرف نیز یکسری شرکت‌های دانش‌بنیان وجود دارد که طبق سخنان رئیس‌جمهور بودجه‌های این شرکت‌ها چند برابر شده است. در این راستا مؤسسه «خیبر»، «ایام»، «قاصدک»، «روشنا» و «بچه‌های آفتاب» یک شرکت دانش‌بنیان هستند و آمده‌اند دانش را مدیریت کنند. از بحث رصد علمی و حرکت فرهنگی دشمن گرفته تا شخصیت‌پردازی و اتاق فکر و کارهای کارشناسی ما از بحث و مقوله دانش‌بنیان در فرهنگ غافل هستیم و شاید بیشتر در مقوله صنعت این قضیه را مطرح کرده‌ایم.

این‌ها همه فرصت‌های ما است که حوزه نوشت‌افزار هم وجه اقتصادی دارد و هم وجه فرهنگی، حتی می‌تواند به اشتغال‌زایی نیز بپردازد و به شکل مستقیم و غیرمستقیم اشتغال‌زایی را در کشور به وجود آورد چراکه از چرخش مالی خوبی در این حوزه مطلع هستیم. در این راستا ناگفته نماند که غرب همه منظومه فکری و فرهنگی خود را در قالب محصول ریخته و تکثیر کرده است و بقیه هم در زمین آن بازی کردند و آنقدر در تیراژهای بالا محصولات خود را تولید کرده است که بقیه هم در آن زمین قرار گرفته‌اند.

معتقدم برای بهبود این وضعیت باید مؤلفه‌های بسیاری نقش ایفا کنند. بخش عمده‌ای از این راه که حضور بخش خصوصی برای تولید است، نیز صورت گرفته است، یعنی دیگر نمی‌توان گفت که محصولات فرهنگی اسلامی - ایرانی نیست چراکه تولیدکنندگان بخش خصوصی با هزینه‌های شخصی وارد صحنه شده‌اند اما مشکلات دیگر این حوزه به بخش قانونگذاری و حوزه رسانه مربوط می‌شود که در این موضوع نقد جدی وجود دارد.

به طور مثال چند وقتی است که صدا و سیما به تبلیغ خودکار می‌پردازد که صریحاً اعلام می‌کند که این خودکار اروپایی است نه برای فلان کشور – (خودکار یورو پن) - چراکه می‌خواهد عملاً تبلیغ کند که محصول اروپایی بسیار خوب و با کیفیت است که اگر ما همین مقدار ضریب را به محصول و تولیدات داخلی می‌دادیم این گونه وضعیت ما نبود. معتقدم اگر مبنای خودمان را بر پیشرفت و نگاه به داشته‌های درونی بگذاریم بسیار بهتر از دیگران می‌توان موفق‌تر عمل کنیم. زیرا ما هم دارای استعداد و هم زمینه‌هایی در مدیریت هستیم که اگر یک مدیریت خوبی در کنار هم قرار گیرد، می‌تواند یک حرکت عظیم و خیره‌کننده‌ای را با سرعت بالایی در حوزه اقتصاد و فرهنگ وارد کنیم.




* لزوم جلوگیری از واردات دفاتر تحریر و کیف مدرسه به کشور

آقای وزیری نظر شما درباره این موضوع چیست؟

تولید ملی خودش به تنهایی موضوعیت دارد و حمایت از کار و سرمایه ایرانی باعث ایجاد اشتغال و تقویت در تولید ملی می‌شود. ما در بحث لوازم‌التحریر کار کردیم و برخی از نمونه‌های خود را که در خارج از ایران تولید و به کشور ورود می‌یافت را به تولیدکنندگان ایرانی داده و گفتیم که می‌خواهیم این مدل‌ها را در ایران تولید کنیم. آنها می‌گفتند ما تاکنون این کار را انجام نداده‌ایم اما وقتی دیدند که با خلاقیت و ابتکار می‌توانند به تولید ملی بپردازند اکنون آنها نیز به تولید برخی اقلام نوشت‌افزار روی آورده و به رونق تولید ملی پرداخته‌اند که همین امر نشان‌دهنده جریان‌سازی در این حوزه است.

حمایت از کار و سرمایه ایرانی نیز یک اصل است یعنی اگر می‌خواهیم در حوزه اشتغال‌زایی به کشور کمک کنیم و اگر می‌خواهیم تولید ملی را رونق ببخشیم چرا باید دفاتر ما از کشور چین وارد شوند تولید دفتر تحریر و لوازم نوشت‌افزاری کاری برای تولیدکنندگان ایرانی هم ندارد. تولیدکنندگان ایرانی قطعا بیشتر از تولیدکننده چینی دلش برای فرزندان این مرز و بوم می‌تپد. چرا باید کیف مدرسه با بسته‌بندی‌های مختلف از خارج به ایران ورود یابد در صورتی که ما ظرفیت خوبی برای این حوزه داریم.

* باید متناسب با فرزندان این مرز و بوم،‌ شخصیت‌های جدیدی بسازیم

آیا این مهم که تهیه‌کنندگان هزینه‌های بالایی را برای استفاده تصاویر بر روی نوشت‌افزار و لوازم‌التحریر دریافت می‌کنند؟

البته کار دو بخش است، یکی تصاویر شخصیت‌های تلویزیونی و بخش بعدی سایر تصاویر تولید شده. ضمن پرداختن به این نکته که تنها راه الگوسازی برای کودک و نوجوان ما صرفاً پرداختن به شخصیت تلویزیونی و ... نیست یعنی ما قطعاً یک راه خلاقانه‌ای دیگری هم داریم که باید متناسب با بچه‌های خودمان شخصیت‌های جدیدی بسازیم که بتوانند الگودهی و سبک زندگی برای کودکان و نوجوانان ما داشته باشند.

* ارائه 150 طرح اسلامی _ ایرانی به صورت رایگان به تولیدکنندگان نوشت‌افزار اسلامی

درباره سوال شما که تلویزیون پول می‌گیرد یا نمی‌گیرد پاسخ را باید از دوستان صدا و سیما پرسید تا تعاملی در این حوزه صورت گیرد اما اکنون ما در مجمع نوشت‌افزار نزدیک به 150 طرح اسلامی- ایرانی آماده داریم که هر تولیدکننده‌ای اگر بخواهد نوشت‌افزار ایرانی را تولید کند می‌تواند این تصاویر را به صورت رایگان دریافت کند. البته ناگفته نماند که کار در حوزه کودک و نوجوان  و به تبع آن نوشت‌افزار ایرانی- اسلامی باید یک کار هوشمندانه و عالمانه باشد و نباید آن را فراموش کرد چراکه صحنه، صحنه جنگ است نه صحنه بازی کردن و کار دلبخواهی یعنی باید با آرایش جنگی وارد این فضا شد چراکه طرف مقابل ما کاملا هوشمندانه به این نکته نگاه و عمل می‌کند.




 
* شخصیت‌های کارتونی صدا و سیما محبوب هستند نه شخصیت‌های قهرمان!!

آقای شکوهی نظر شما درباره شخصیت‌های داستان‌ها و انیمیشن‌های صدا و سیما و مبالغی که دریافت می‌کنند، چیست؟

این سوال را از صدا و سیما داشته باشید که چقدر شخصیت‌هایی را توانسته است، خلق کند که الگویی برای سبک زندگی اسلامی و ایرانی باشد. به طور مثال برند «قاصدک» به تولید 5 شخصیت جدی پرداخته است که همه آنها به ترویج سبک زندگی اسلامی- ایرانی و عفاف و حجاب می‌پردازد که باید از صدا و سیما این سوال را کرد که تاکنون چه شخصیت‌هایی را تولید کرده است؟!!

بیشتر شخصیت‌هایی که تاکنون از صدا و سیما پخش شده است، شخصیت‌های محبوب هستند نه شخصیت‌های قهرمان شخصیت‌هایی که بین مخاطبان کودک و نوجوان محبوبیت‌هایی دارند اما مؤلفه‌های شخصیت قهرمان در آنها وجود ندارد. بیش از سی سال است که از پیروزی انقلاب اسلامی می‌گذرد اما در اینجا این سوال مطرح است که چرا تاکنون صدا و سیما نتوانسته است شخصیتی قهرمان را خلق کند که خط سیر داشته باشد؟!!

* جای شخصیت‌های الگو که ما به کودکان‌مان معرفی کنیم، خالیست

آقای کلانتری شما درباره سبک زندگی در بازار نوشت‌افزار سخن بگویید، آیا واقعاً تولیدکنندگان توانسته‌اند این خلاء را برطرف کنند؟

معتقدم کودکان را باید به سمت الگوهای اسلامی- ایرانی و سبک زندگی ایرانی سوق دهیم یعنی باید مشخص کنیم که سبک زندگی یک کودک چه باشد و چه اهدافی را دنبال کند و با این سبک در سن بزرگسالی به کجا خواهد رسید به گونه‌ای دیگر باید این را مشخص کنیم که کودک و نوجوان امروزی بیست سال آینده در چشم‌انداز جمهوری اسلامی ایران باید چگونه باشد.

* عدم سرمایه‌گذاری صدا و سیما برای به تصویر کشیدن سبک زندگی اسلامی _ ایرانی به کودکان

در این راستا ناگفته نماند که صدا و سیما تاکنون هیچ سرمایه‌ای برای الگوسازی و نشان دادن سبک زندگی اسلامی- ایرانی انجام نداده است. به طور مثال آیا کلاه قرمزی، پسرخاله و شخصیت‌های این چنینی می‌توانند برای کودکان و نوجوانان ما یک الگو باشند یا آنها چه چیزهایی دارند که می‌توانند در کودکان به ترویج سبک زندگی بپردازند.

به گونه‌ای دیگر آمریکایی‌ها به این نتیجه رسیدند که با ترویج عروسک «باربی» دختران آمریکایی با مشکل تغذیه مواجه شده‌اند و مجبور شدند شخصیت «برتز» را نیز خلق کنند و ده‌ها شخصیت دیگر که هر کدام نقش کلیدی را در این جنگ هوشمندانه ایفا می‌کند که در این مصاحبه مجال پرداختن به جزئیات آن نیست. چراکه آنها براساس تفکرات و هدایت لابی‌های صهیونیست‌ها به خودشان نیز رحم نمی‌کنند و تنها «باربی» را برای بچه‌های ما خلق نکرده‌اند حتی آنها را برای استثمار مردم خودشان استفاده می‌کنند و برای هر کشوری یک عروسک، تصویر و شخصیت را خلق می‌کنند آن هم با تحلیل. در کشور ما نه تنها شخصیتی خلق نشده است بلکه برخی اوقات از کاراکترها و شخصیت‌هایی که به سختی جوانان انقلابی و متعهد بر روی آن کار کرده‌اند، ایراد گرفته و مورد نقد قرار می‌دهند یعنی یک تولیدکننده در فضایی کمتر از 70 متر مربع توانسته است الگوی تصویری ایرانی- اسلامی بسازد اما صدا و سیمای ما نتوانسته است این کار را به صورت جدی انجام دهد.

* بودجه‌های میلیاردی کشور صرف خرید چه فیلم‌ها و انیمیشن‌هایی می‌شود؟

باید بگویم شبکه پویای ما سالیانه میلیاردها تومان انیمیشن خریداری می‌کند و با دوبله و زیرنویس‌ آن مبلغ‌های هنگفتی در این راستا هزینه می‌شود اما واقعاً این هزینه‌ها اگر در دسترس تولیدکنندگان برنامه‌های با محتوای کودک و نوجوان قرار گیرد آیا ما نمی‌توانیم محصولات بومی که دارای فرهنگ اصیل ایرانی و ثبت زندگی ایرانی- اسلامی است را تولید کنیم.

* ورود دشمن به بنیان و حریم خانواده‌های ایرانی

در این راستا ناگفته نماند که این حوزه و این جبهه نیز مانند دفاع مقدس کارهای زیادی روی زمین مانده ازجمله شخصیت‌سازی، انیمیشن‌سازی، سرمایه‌گذاری، تبلیغ،  ترویج،  معرفی به دیگران، توزیع و... ما در جنگ تا آنجایی موفق بودیم که همه از تمام وجود برای کمک به جنگ  و زمین نماندن حرف نائب امام زمان (عج) تلاش می‌کردند. یکی تنها پسرش را و یکی شوهر و چند پسرش را می‌فرستاد جبهه؛ یکی پول، یکی وقت و هر فردی هر چه می‌توانست کمک می‌کرد تا جنگ در رأس امور باشد.

حالا هم مانند همان روز است بلکه سخت‌تر و پیچیده‌تر از آن روز چون دشمن در پشت خاکریز روبه‌رو نیست بلکه در خانه ما و توی کیف بچه ما است و ما از آن غافل هستیم، معتقدم  اگر هر فردی در هر نقطه از کشور کمک کند تا این جریان زاینده با قوت به پیش برود، انشاالله در آینده‌ای نه چندان دور شاهد آن خواهیم بود که الگویی غیر ایرانی بر روی دفاتر دانش‌آموزان ایرانی وجود ندارد. اگر تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان گوناگونی که در کشور حضور دارند مثل چاپخانه‌داران و تولیدکنندگان لوازم التحریر، بنکداران و فروشندگان بسیار گسترده لوازم التحریر ظرفیت‌های زیادی که دارند را به میدان بیاورند قطعاً ما در این جنگ نیز مانند جنگ سخت و دفاع مقدس هشت ساله پیروز میدانیم انشاالله.

آقای شکوهی درباره چگونگی ترویج فرهنگ اسلامی _ ایرانی در محصولات فرهنگی به ویژه نوشت‌افزار سخن بگویید؟

برخی تصور می‌کنند، ورود نمادهای اسلامی و انقلابی در حوزه محصولات و عرضه در حوزه عمومی مردم کاری پر ریسک و بدون بازخورد است. در برابر این تفکر باید گفت این افراد درک صحیحی از واقعیت فرهنگی و هویتی جامعه ایرانی ندارند. این طرز تفکر نه تنها درک صحیحی از واقعیت فرهنگی جامعه ایرانی ندارد بلکه در تلاش است هویت اسلامی و انقلابی آن را نیز سانسور کند. آنچه واضح بوده این است که هر مقدار ما این هویت انقلابی و اسلامی را درک کرده و بر آن تکیه کرده‌ایم، توانسته‌ایم به دستاوردهای متعدد علمی فرهنگی، سیاسی و اقتصادی برسیم. نوشت‌افزارهای ایرانی _ اسلامی حرکتی جهادی در حوزه فرهنگ و اقتصاد است که با استقبال عمومی مردم و عزم ملی آنها در مصرف کالای ایرانی در چند سال اخیر نوید حرکت‌های پرشتاب در تولید سایر حوزه‌های محصولی در انتظار است.
 




 
* ورود قانونی یا قاچاق محصولات فرهنگی به کشور به ضرر منافع ایران است

آقای منصور شما دیرتر از دوستان در جلسه ما شرکت کردید، درباره وضعیت نوشت‌افزار و وظایف سازمان‌های متولی این امر سخن بگویید؟

به طور کلی صنایع فرهنگی خیلی جایی در ایران ندارد. وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌تواند بخشی از صنایع که اولویت بخش فرهنگ است را در صدر اولویت‌های صنایع مورد نیاز قرار دهد و با حمایت‌های خود به ایجاد و رشد این صنایع و در نهایت رفع نیاز این حوزه کمک کند.

بسیاری از اقلام لوازم‌التحریر را می‌توان در ایران تولید کرد اما به دلیل عدم توجه به این موضوع بسیاری از این اقلام وارد می‌شود. قانونی یا قاچاق! در برخی از این اقلام حتی با وجود تولید در ایران باز هم با واردات مواجه هستیم. تولید این اقلام می‌تواند به اشتغال و جلوگیری از خروج ارز کمک زیادی کند.

* استقبال خوب نوجوانان و جوانان از تصاویر شهدا بر روی دفاتر تحریر

درباره تصاویر نوشت‌افزار «ایام» و به ویژه طرح تصاویر «شهدا» و چگونگی استقبال مخاطبان شرح دهید؟

کودکان و نوجوانان بیشتر طرح‌های فانتزی دوست دارند و برعکس قشر دبیرستانی و دانشجو بیشتر طرح‌های ساده و غیر فانتزی را می‌پسندند. شهدای دفاع مقدس از بهترین الگوهای شخصیتی و مفاخر این سرزمین هستند. ابتدا در مجموعه «ایام» چند طرح جلد را برای گروه دبیرستانی تولید کردیم و با استقبال بسیار خوب مخاطبان مواجه شدیم. از این رو در سال دوم تعداد 8 طرح برای گروه‌های دبیرستان و دانشجویی تولید کردیم که باز هم مورد توجه مخاطبان قرار گرفتیم. علاقه به این مفاخر در بسیاری از جوانان ما وجود دارد و البته معرفی این مفاخر جزو وظایف ما در مجموعه نوشت افزار «ایام» است.
انتهای پیام/و

منبع : فارس

برچسب ها:
آخرین اخبار