امروز : شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 10
۲۰:۳۸
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 106075
تاریخ انتشار: ۳ شهریور ۱۳۹۳ - ساعت ۱۲:۱۴
تعداد بازدید: 29
به گزارش خبرنگار سینمایی فارس، سیزدهمین جلسه سینمای روایت با نمایش و نقد و بررسی دو فیلم داستانی «رو به قبله» و «ضربدر دایره مربع» و با حضور امیرمهدی ...

به گزارش خبرنگار سینمایی فارس، سیزدهمین جلسه سینمای روایت با نمایش و نقد و بررسی دو فیلم داستانی «رو به قبله» و «ضربدر دایره مربع» و با حضور امیرمهدی پوروزیری کارگردان، محمدرضا شفاه و محمدامین نوروزی منتقد در سالن مجموعه اسوه برگزار شد.
 
*تا می‌خواهیم حرف جدی بزنیم در اثرمان اخم می‌کنیم

شفاه تهیه‌کننده فیلم «روبه قبله» در این نشست گفت: ما خیلی فکر می‌کردیم در مورد مسئله ماهواره باید حرف بزنیم و وقتی این سوژه مطرح شد به نظرم آمد که بهترین موقعیت برای ساخت چنین فیلمی است و خیلی هم علاقه‌مند بودیم که سوژه خاص ماهواره را با طنز کار کنیم. ما خیلی از حرف‌هایمان را می‌توانیم در قالب طنز بگوییم چون ما تا می‌خواهیم حرف جدی بزنیم در اثرمان اخم می‌کنیم.

امیرمهدی پوروزیری نیز درباره فیلم «رو به قبله» عنوان کرد: کار به اصرار محمد شفاه شکل گرفت و یک شب تصمیم گرفتیم که این فیلم را بسازیم و اتفاقا ماهواره طنز تلخی در خود دارد.

وی افزود: ماهواره خوب است به شرط اینکه ما در آن حضور داشته باشیم که این خود طنزی را ایجاد کرد و به کسانی فکر کردیم که از روحانیون در این فیلم استفاده کنیم. تأثیرگذاران اصلی فرهنگی ما روحانیون هستند و کار فرهنگی کمی ترس دارد برای همین آثاری می‌سازند که روشنفکری هستند.

پوروزیری ادامه داد: روحانی که من در این کار دیدم این بود که آبروی خود را در دست گرفته و برای مقابله با ماهواره‌ به پشت‌بام می‌رود. در عرصه فرهنگ اولین قدمی که برمی‌دارید از چپ و راست زده می‌شوید. این فیلم یک پیام داشت و اینکه کسانی که متولی امور فرهنگی هستند از آبروی خود نترسند هر بار که این فیلم را می‌بینم احساس می‌کنم که ضعف دارد چون این کار با توجه کم و زمان کم ساخته شد که با ساخت این فیلم هم مخالفت شد.

* درباره موضوع ماهواره باید دقیق‌تر و عمیق‌تر با مخاطب حرف بزنیم

بنابراین گزارش محمدامین نوروزی منتقد در نقد فیلم داستانی «رو به قبله» عنوان کرد: این فیلم و  فیلم «ضربدر دایره مربع» مواجهه با سینمای ما است و بدون شروع و پایان دقیق و مشخص تمام می‌شود و به لحاظ فنی می‌توانست بهتر باشد البته نگاه هر دو فیلم‌ساز نگاه جدیدی را در بحث ماهواره برای مخاطب باز می‌کند که در فیلم نمایان بود و در حد حرف هم در فیلم باقی می‌ماند.

وی افزود: فیلم «رو به قبله» زیاد به سمت تفریحی مخاطب غلتیده و کمی باورپذیری در آن کم است. وقتی می‌خواهیم به سمت موضوع مهمی مثل ماهواره برویم باید دقیق‌تر و عمیق‌تر با مخاطب حرف بزنیم و همه می‌دانند که شاید فیلمم بد پخش کند و آن چنانی باشد.

این منتقد سینما در ادامه با اشاره به تولیدات سینمای ایران در زمینه ماهواره گفت: فیلم دایره زنگی که ما فکر می‌کنیم بهانه ماهواره است برعکس آزادی اجتماعی را می‌خواهد به تصویر بکشد و به بهانه ماهواره حرف‌هایشان را می‌زنند حتی آنهایی که ماهواره را نگاه می‌کنند این چیزها را می‌دانند و ما که به دنبال این موضوعات می‌رویم به دنبال چه هستیم.

محمدرضا شفاه‌ در ادامه این نشست خاطرنشان کرد: موضوعاتی که آقای نوروزی می‌گویند مبانی ما هم است کسی به من می‌گفت که شما که می‌خواهید این فیلم را بسازید مردم پس از این فیلم ماهواره‌ها را خاموش می‌کنند که من گفتم واقعاً از فیلم داستانی چنین توقعی دارید. اگر چنین کاری را تلویزیون پخش کند حتماً مردم آن را خواهند دید.

بنابراین گزارش، پوروزیری در تائید سخنان شفاه گفت: یکی از تصوراتی که در سینما اتفاق افتاد این است که سینما جایی برای گفتن سخنان عمیق متعالی است که نتیجه‌اش همین سینمای سوت‌کور است آیا ما می‌توانیم فیلمی بسازیم که در تهران 15 میلیون نفری 13 میلیون نفر ببیند؟
 
* سینمای ده‌نمکی سینمایی است که به دهن اصغر فرهادی می‌کوبد

وی افزود: سینمای ده‌نمکی سینمایی است که به دهن اصغر فرهادی می‌کوبد، کدام فیلم در رقابت باخت؟ مردم سینمای ده‌نمکی را بیشتر دیدند، قرار بود جدایی نادر از سیمین به اسکار نرود که در برنامه پارک ملت که برنامه روشنفکرها است فیلم آقای ده‌نمکی اول شد.

در ادامه این نشست محمدرضا شفاه با طرح این پرسش عنوان کرد: چرا بنیاد فارابی هیچ وقت نگفت می‌خواهم فیلم مردم‌پسند بسازم؟ فیلم‌هایی که با عنوان فاخر در دوران مدیریتی حزب‌اللهی ساخته شد مگر چقدر فروخت؟

پوروزیری نیز در بخشی دیگر از سخنان خود خاطرنشان کرد: جریانی که غالباً در سینما تدریس می‌شود خلاف جریان واقعی سینما حرکت کرده است.

محمدامین نوروزی در ادامه نقد خود عنوان کرد: کسی سینمای عامه پسندی که جذابیت داشته باشد را  نفی نمی‌کند اما اینکه ما جذابیت را چه تعریف می‌کنیم فرق می‌کند. جذابیت حرف و نگاهی است که فیلم‌ساز در بطن فیلم خود ارائه می‌دهد.

وی افزود: کسانی که سینمای تارکوفسکی را نگاه می‌کنند نمی‌توان نفی کرد اما می‌توان اینطور گفت که مخاطب عام با فیلم‌های سرگرم‌کننده است اگر افرادی که گنج قارون را دیدند با افراد حال حاضر مقایسه کنیم ایراد دارد من فیلمی را دوست دارم که مخاطب عام را همراه خود کند اما این را هم مدنظر بگیریم که مخاطب عام خیلی گرایش فکری به این موضوع ندارد.

نوروزی تاکید کرد: رو به قبله می‌توانست از این جهت فیلم بهتری باشد و فیلمساز می‌توانست روی نگاه جدی‌تر دقت کند.

شفاه در ادامه این مراسم در پاسخ به سؤال مجری برنامه که پرسید اتفاق ماهواره در کشور ما جا افتاده است و با این نگاه اتفاقی در زمینه فیلم ساختن درباره ماهواره نیفتاده است، گفت: ما به این رسیدیم که تولید اثر اولویت است اما همین را هم کسی انجام نمی‌دهد کاری که آقای پرویزی می‌کند به نوعی جهاد است. مدیران فرهنگی آنقدر حرف برای گفتن دارند که اثری تولید نمی‌شود.

بنابراین گزارش، امیرمهدی پوروزیری در پایان این نشست عنوان کرد: مردم بسیار گرایشات خوبی دارند ما اگر عینک روشنفکری را برداریم می‌بینیم که مردم «ستایش» را دوست دارند و «حریم‌سلطان» را نمی‌بینند.

این کارگردان تاکید کرد: سینمای منتقدپسند و هنرمندپسند سینماها را خالی کرد.

انتهای پیام/

منبع : فارس

برچسب ها:
آخرین اخبار