امروز : پنجشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۶ - 2017 July 27
۰۹:۲۷
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 106392
تاریخ انتشار: ۴ شهریور ۱۳۹۳ - ساعت ۲۲:۱۸
تعداد بازدید: 49
به گزارش خبرنگار سیاسی پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; ، حسن رحیم پورازغدی ظهر امروز در نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال انقلاب اسلامی که در محل بوستان

به گزارش خبرنگار سیاسی پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; ، حسن رحیم پورازغدی ظهر امروز در نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال انقلاب اسلامی که در محل بوستان گفت‌وگو برگزار شد، با اشاره به برگزاری این نمایشگاه ‌گفت: خدا را سپاسگزارم که در یک فاصله کوتاه و بدون حمایت واقعی از طرف نظام و دولت یک برنامه قدرتمند فرهنگی و ارتباطی و همچنین چنین نهادسازی و فرهنگ‌سازی توسط جوانان مؤمن در زمینه پیشرفت و ارتقای رسانه‌های دیجیتال شکل گرفته است.

وی افزود: این جنبش اگر درست شناخته شود و به خوبی حمایت گردد ظرف یک یا دو سال آینده جهانی خواهد شد و البته بدون حمایت‌های رسمی تبدیل به این جنبش شده است.

وی افزود: اگر ما این خاکریز را در عرصه دیجیتالی با موفقیت دنبال کنیم فاصله‌ای با جهانی شدن نداریم.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه حتی بنیانگذاران ارتباط از راه دور هم تصور نمی‌کردند که چنین ظرفیتی را ایجاد کنند ادامه داد: آنان به سرعت به اهمیت ارتباطات از راه دور پی برده‌اند ما باید به این نکته توجه کنیم که خودیابی بدون خودسازی امکانپذیر است و خودسازی نیز بدون خودیابی صورت نخواهد گرفت.

رحیم‌پور ازغدی در ادامه با اشاره به اینکه ما به همان قدر که در عرصه فضای مجازی ضربه‌پذیر هستیم باید ضربه‌زن نیز باشیم گفت: ما باید خود را هر چه سریعتر به چیزی که امروز کامپیولوکیشن یا ترتیب رایانه و ارتباط از راه دور نامیده می‌شود برسانیم.

وی افزود: رقبای ما قبل از ما شروع به آموزش و هژمونی‌سازی در عرصه رسانه کرده‌اند و روی آن نیز کارهای فراوانی انجام شده است. هدف ما باید این باشد که همه مؤلفه‌های مورد علاقه یا کم و بیش مورد پسند مخاطب خود را در ذیل اصل هژمونی خود قرار دهیم.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: ما باید در این اقیانوس عظیم ارتباطات و اطلاعات با شناسایی مخاطب و سلیقه آن خود را به ثبت جهانی برسانیم.

رحیم‌پور ازغدی با اشاره به روال کار غربی‌ها در عرصه فضای مجازی گفت: آنها کاری می‌کنند که شما بدون اینکه احساس کنید در حال خفه شدن هستید به این نقطه برسید یعنی شما متوجه نیستید اما در واقع در حال شستشوی مغزی هستید تا آنچه منافع آنها فراهم می‌کند اجرا کنید که به این کار مدیریت ذهن می‌گویند و به این تأسیس سحر و هم اکنون به آن کاریزما می‌گویند.

وی افزود: رقبای ما وسایل، تجهیزات و علم و تخصصی بیشتری نسبت به ما دارند چون قبل از ما به آن رسیده‌اند اما ما نیز در برخی رشته‌ها عضو چهار کشور برتر جهانیم و می‌توانیم هژمونی سرمایه‌داری و لیبرالیسم را در جهان از بین ببریم.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: نخبگان، صنعت و ابزار تولید در اختیار آنهاست و آنها متأسفانه منافع خود را به جهان تحمیل می‌کنند آنها با این وسایل افکار عمومی را شکل می‌دهند و واقعیت را به صورتی که خود می‌خواهند به  صدا، تصویر و خبر تبدیل می‌کنند آنها وقتی اتفاقات را به میل خود سانسور می‌کنند چیزی که به نفع خودشان است را ارائه می‌کنند.

وی با تقسیم‌بندی سانسور در جهان گفت: ما دو جهان داریم جهان واقعی و جهان رسانه هر چه جهان رسانه به واقعیت نزدیک‌تر باشد قابل اعتمادتر است اما هر چه از واقعیت دورتر باشد دیگر به اعتبار آن نمی‌توان اطمینان داشت.

وی افزود: رسانه و فضای دیجیتال هم به صورت اسلامی و غیراسلامی تقسیم می‌شود و هر چه با انسان و حیات و با انسانیت بیشتر سروکار داشته باشد به اسلامی نزدیک است البته ما می‌توانیم تقسیم‌بندی انقلابی و غیرانقلابی را در نظر بگیریم.

این عضو شورای انقلاب فرهنگی ادامه داد: در حوزه رسانه‌های اسلامی می‌توان کار را به دو دسته امر به معروف و نهی از منکر تقسیم کرد اگر ما بتوانیم به درستی کار کنیم مخاطبان، مشتریان و مصرف‌کنندگان ما می‌شوند.

پورازغدی با اشاره به اینکه امروز غربی‌ها با استفاده از سینما، انیمیشن و کارتون‌ها به دنبال تربیت ذهن کودکان هستند گفت: آنها تلاش می‌کنند تا ذهن کودکان که خام و نابالغ است را تحت تأثیر قرار داده و به گونه‌ای تجزیه کنند و همانند آنان فکر کنند.

وی افزود: البته نباید بر تسلط شیاطین و فراماسونری اغراق کرد برخی به گونه‌ای حرف می‌زنند که انگار همه جا مملو از نمادها و نمادهای شیاطین و فراماسونری هستند.

وی در ادامه با اشاره به تعریف ایدئولوژی و کار ایدئولوژی گفت: در ابتدا تعریف ایدئولوژی آگاهی کاذب بود و این گونه گفته شد که طبقه فرادست به جای آگاهی ایدئولوژی می‌سازد و در سینما و هنر به هنرمندانه ایدئولوژی را تحمیل و تلقین می‌کند البته این کارها بسیار سخت است چرا که هیچگاه ابزار و تجهیزات به تنهایی کافی نیست بلکه ابزار و تجهیزات هیچگاه نمی‌توانند بر محتوا چیره شوند آنها که می‌گویند ابزار همان محتواست سخن را ناقص گفتند اگر دقیق‌تر به تجربه تاریخی نگاه کنید ابزار محتوا نیست محتوا و ابزار ماهیت می‌دهد اما این کار، کار سختی است اما می‌شود و شده است.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: وقتی مسئله فناوری دیجیتال مطرح شد و پیشرفت کرد و وقتی متن تصویر و صدا با هم تلفیق شد معنای ارتباطات به کلی تغییر کرد ما اگر درست سرمایه‌گذاری کنیم جهانی شدن ارتباطات به نفع ماست چرا که هر گاه ایدئولوژی تبدیل به علم و آگاهی واقعی شود این کار به نفع کسانی است که از علم تعریف واقعی دارند.

رحیم‌پور ازغدی با اشاره به اینکه ما باید به جای ساختن سخت‌افزار به سراغ ساختن نرم‌افزار در سطح انبوه برویم گفت: اولین بار فرآیند دیجیتالی شدن و تأثیر آن بر جهان را بیل‌کلینتون مطرح کرد و در همین فضا بود که سانسور شکل گرفت سانسور قرن 21 چیزی است که در آن با استفاده از اتصالات بی‌سیم افکار و عقاید را شکل می‌دهد.

وی با اشاره به ساخته شدن وایبر و شبکه‌ای همانند فیس‌بوک توسط سیستم امنیتی اسرائیل گفت: آنها تلاش می‌کنند تا ما فکر کنیم این ابزار در اختیار ماست در حالی که ما مصرف‌کننده هستیم و آنها افکار ما را اداره می‌کنند رسانه‌های آنها برای آگاهی دادن نیست بلکه برای کار ایدئولوژی است.

این عضو شورای انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه رسانه‌های دیجیتال هم فرصت است و هم تهدید گفت: امروز آنها هر چه می‌خواهند را تبدیل به عرف و سبک زندگی بکنند از طریق رسانه وارد عمل می‌شود و کار را با عقاید خود شکل می‌دهند. عده‌ای فکر می‌کنند که هر گونه سرگرمی تنها یک شوخی است و غفلت است در حالی که در کنار اینها بحث ایدئولوژی هم مطرح است پیامبر گرامی اسلام هم رفاقت، بازی، شادی و سرگرمی را قبول داشتند.

رحیم‌پور ازغدی گفت: در این عرصه‌ها انسان بودن و  انسان ماندن سخت است متأسفانه الگوی تفریح سالم در کشور ما تبیین نشده است.

وی افزود: شما اولین نسلی هستید که با این امکانات تجهیز شده‌اید و اگر عقب بمانید 10 سال و صد سال دیگر هم عقب هستید. تولید سخت‌افزار در فضای مجازی بدون نرم‌افزار اشتباه محض است همه چیز پهنای باند اینترنت نیست اگر به آن فرهنگ اضافه نشود کاری انجام نمی‌گیرد.

این عضو شورای انقلاب فرهنگی ادامه داد: ما با دفاع منفعلانه از ارزش‌های اسلامی به جایی نمی‌رسیم.

رحیم‌پور ازغدی در ادامه با اشاره به اینکه پیامبران ما مأمور بودند با بشر جاهل مدارا کنند گفت: البته منظور جاهلانی است که در نادانسته در مسیر جهل و گمراهی هستند پیامبران ما اهل مدارا بودند اما لیبرال نبودند.

وی افزود: کسانی که برای کسب مال و حفظ قدرت حق را فدا می‌کنند به قدرت اصالت می‌دهند در حالی که اصالت با حق است. حق و باطل و درست و نادرست دو چیز جدا و غیرنسبی هستند.

این عضو شورای انقلاب فرهنگی با تأکید بر اینکه نمی‌توان برای به راه آوردن جاهل حق را نادیده گرفت گفت: مدارای اسلامی یعنی جلب حداکثری به سوی خداوند اما به بهانه فرصت دادن به شخص نباید تغییر ملاک‌ها و معیارهای انقلابی و اسلامی صورت بگیرد.

رحیم‌پورازغدی گفت: باید بین تحجر و لیبرالیست حد وسط را پیدا و انتخاب کرد. حد وسط همان حق و خداوند است.

وی با تأکید بر اینکه باید با قوی کردن نسل وارد عرصه دیجیتال شد گفت: اگر کسی با معرفت ضعیف وارد حیطه رسانه‌های دیجیتالی و ارتباطی شود زودتر آسیب می‌بیند، منفعل و مصرف‌کننده می‌شود اما اگر کسی قوی، قدرتمند و مجهز باشد هر کجا باشد قوی و قدرتمند است  حتی اگر آن سوی آبها اما اگر کسی ضعیف باشد در خانه خود نیز آسیب می‌بیند.

رحیم‌پور ازغدی گفت: ما در مسائل زنان، حقوق بشر و دموکراسی باید بستانکار باشیم نه بدهکار ما یک تولیت مسائل برای سبک زندگی می‌خواهیم که نه به معنای ترک لذت باشد و نه به معنای این باشد که به لذت اصالت دهد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه باید از کلیشه دوقطبی سنت و مدرنیته فاصله گرفت گفت: این دو قطبی باعث انحرافات بسیاری شده است و نه باید به تمام مسائل مدرن حمله کور کرد و نه باید مقابل آن منفعل بود.

وی در پایان با اشاره به اینکه باید در حوزه رسانه‌های دیجیتال خودتان را باور کنید تا دیگران شما را باور کنند گفت: امام خمینی (ره)  هم اگر می‌خواست منتظر تعارف شرق و  غرب باشد کاری انجام نمی‌شد ما باید در عرصه رسانه‌های دیجیتال دست به دست هم دهیم و به جلو برویم.

انتهای پیام/

 

منبع : فارس

برچسب ها:
آخرین اخبار
پربازدید ها