امروز : سه شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 6
۱۱:۴۶
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 10690
تاریخ انتشار: ۵ خرداد ۱۳۹۲ - ساعت ۲۱:۵۱
تعداد بازدید: 80
به گزارش خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس از شرق استان تهران، هر ساله در این روزها، پس از گذراندن اوقات تحصیل و مطالعه مستمر و بی‏وقفه ...

به گزارش خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس از شرق استان تهران، هر ساله در این روزها، پس از گذراندن اوقات تحصیل و مطالعه مستمر و بی‏وقفه متون درسی و پس از وارد آمدن فشار ذهنی و روانی ناشی از گذراندن آزمون‏ها و امتحانات مختلف، اوقات تعطیلی تابستان فرا می‏رسد.

تعطیلات تابستانی در مدارس و دانشگاه‏ها بدون شک در تأمین بخشی از نیازهای جسمی و روانی جوانان و نوجوانان مؤثر بوده و برای آنها از جوانب مختلفی نیز بسیار خوشایند و لذت‏بخش است.

طبق استانداردهای بین‏المللی، تعداد روزهای فراغت در کشورهای دیگر 80 روز در سال بوده و این رقم در کشور ما، 90 روز است.

گسترش دامنه اوقات فراغت موجب شده است تا نهادهای متولی برای گذراندن مناسب این ایام به فکر برنامه‏ریزی مناسب برای جوانان باشند؛ برنامه‏ریزی‏هایی که گاهی موازی‏کاری است و گاهی نیز عمدتاً با اصول مشخصی همراه نمی‏شود اما به هر حال، مثمر ثمر است.

نتایج بررسی‏های موجود نشان می‏دهد که 5/43 درصد جوانان کشور، سازمان‏های مسئول اوقات فراغت را می‏شناسند و 5/56 درصد دیگر شناختی از این دستگاه‏ها ندارند.

کثرت و استمرار فعالیت‏های ذهنی و عملی در زندگی روزمره، بدون بهره‏گیری از فرصت‏های آزاد برای تعمق و بازنگری به عملکرد و برخورد با افراد و مقابله با پدیده‏های مختلف، ممکن است به تدریج موجب پدیداری عادات و رفتارهای نامطلوب در انسان شود که در برنامه‏ریزی‏های اوقات فراغت باید به این امر توجه شود.




اوقات فراغت و پاسخ مناسب به نیازهای دانش‏آموزان

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان فیروزکوه در این زمینه گفت: نباید اوقات فراغت دانش‏آموزان را با بزرگسالان یکسان در نظر گرفت و باید تفاوت فضای ذهنی و نوع تفکر نوجوانان با بزرگسالان در برنامه‏ریزی اوقات فراغت جدی گرفته شود.

علی‏اکبر عالیشاه با اشاره به مقوله خطیر اوقات فراغت دانش‏آموزان اظهار داشت: قرار گرفتن اراده برتر خداوند بر امور، محقق‏کننده تلاش‏ها و زحمات است تا جامعه‏ای سالم و به دور از هر گونه فساد و بی‏بندوباری داشته باشیم.

وی گفت: هماهنگی مناسب و در خور سازوکارهای موجود در آموزش و پرورش و استفاده از وجود آنها و حضور مسئولان در راستای پیشگیری از جرم، سبب می‏شود تا به جای اینکه امروز با معلول‏ها برخورد کنیم، علل بی‏بندوباری و فساد را ریشه‏کن سازیم.

دادستان فیروزکوه افزود: آموزش و پرورش و مدرسه خوب، جانشین مناسبی برای محیط خانه و معلم و مربی خوب، جانشین مناسبی برای اولیای خانه است؛ پس به یک مدرسه خوب و آموزش و پرورش توانمند بیاندیشیم.

وی با اشاره به تفاوت فضای ذهنی، فیزیک جسمی، نوع تفکر و خواسته‏های نوجوانان و جوانان با بزرگسالان، تصریح کرد: نباید اوقات فراغت دانش‏آموزان را با اوقات فراغت خود یکسان در نظر بگیریم.

عالیشاه ادامه داد: اگر بناست تا دانش‏آموزان و دانشجویان موفقی در اجتماع داشته باشیم، باید تفریحات مناسب و در خور آنها فراهم کنیم.

وی خاطرنشان کرد: فقط در صورت ارضای مناسب نیازهای دانش‏آموزان است که آنها نیز به خواسته‏های بزرگ‏ترها، والدین و مربیان خود تن می‏دهند.

دادستان فیروزکوه با اشاره به لزوم افزایش مطالعه، به‏روز بودن و کنار گذاشتن تفکرات سنتی در این زمینه، خاطرنشان کرد: گاهی اوقات یک ایده مناسب، تحولی اساسی و کلان در نظام تعلیم و تربیت به وجود می‏آورد.

وی هشدار داد: امروز ماهواره‏ها، سایت‏ها و ابزارهای تبلیغاتی دشمنان به شدت بر افکار عمومی و به ویژه افکار نوجوانان و جوانان تاثیر می‏گذارند که باید برای برخورد با آنها برنامه‏ریزی کرد.

عالیشاه یادآور شد: از مجموعه آموزش و پرورش انتظار می‏رود تا در این راستا از جامعه فرهنگی طلب ایده و فکر جدید کند.




اوقات فراغت و مقابله با انحرافات اجتماعی و اخلاقی

دادستان فیروزکوه هشدار داد: بسیاری از افراد هنوز باور ندارند که زمان بروز انحرافات در سن و سال نوجوانی و جوانی است و مواردی همچون سختگیری‏های ناروا و یا یک امتیاز ناحق در محیط آموزشی می‏تواند منجر به بروز انحراف شود.

عالیشاه بیان کرد: هر گاه دیدیم حضور نوجوانان و جوانان در محیط دادگستری و دادسرا کم است؛ آنگاه مطمئن باشیم که کار خود را به خوبی انجام داده‏ایم.

وی تصریح کرد: دانش‏آموز، نوجوان و جوان فقط یک کفه ترازو است و در سوی دیگر، اولیا و مربیان قرار دارند.

عالیشاه گفت: تمام مسائل فرهنگی و پرورشی تعلیم داده شده در مدارس ممکن است با وجود ماهواره در منزل از بین برود و در مقابل، مواردی همچون رعایت بهداشت، ایجاد ایده‏های نو، پرورش تفکرات صحیح و ... در محیط منزل کمک کار آموزش و پرورش است.

وی خاطرنشان کرد: اگر زمانی را صرف آموزش دانش‏آموز و نوجوان می‏کنیم، باید جلسه‏ای را نیز برای اولیا داشته باشیم تا به نتیجه مطلوب برسیم و این دو بال در کنار هم می‏توانند موجبات تعالی جامعه را فراهم کنند.

دادستان فیروزکوه با تأکید بر اینکه نباید از مجموعه فرهنگی شهرستان فیروزکوه غافل شد، افزود: گاهی اوقات حضور فیزیکی امام جمعه، فرماندار، یک مقام انتظامی، قضایی و ... و سخنرانی‏های آنها اگر چه به میزان اندک، در روحیه دانش‏آموزان بسیار اثربخش است و تا مدت‏ها در ذهنشان باقی می‏ماند.

وی تصریح کرد: انجام این امور ممکن است هزینه‏های زیادی در بر داشته باشد؛ اما در بلندمدت کارساز بوده و نتایج مطلوبی به دنبال خواهد داشت.




اوقات فراغت و لزوم توجه به ارزش‏ها در برنامه‏ریزی‏ها

امام جمعه فیروزکوه گفت: متولیان فرهنگی جامعه، تکامل فردی و اجتماعی و توجه به ارزش‏ها را در پُرکردن اوقات فراغت نوجوانان و جوانان برنامه‏ریزی کنند.

حجت‏الاسلام والمسلمین عبدالعلی استیری با اشاره به در پیش بودن اوقات فراغت دانش‏آموزان اظهار داشت: وظیفه تعلیم و تربیتی آموزش و پرورش فقط منحصر به 9 ماه تحصیلی نیست؛ بلکه باید برنامه ویژه‏ای برای اوقات فراغت دانش‏آموزان در تعطیلات تابستان نیز داشته باشند.

وی گفت: رها کردن محصلان در سه ماه تابستان، قطعاً اثرات تربیتی 9 ماه دیگر را از بین برده و خنثی خواهد ساخت.

امام جمعه فیروزکوه افزود: اوقات فراغت به معنای زمانی است که وقت انسان در اختیار خودش است؛ فرصتی که انسان در مقابل انتخاب‏های متعدد قرار می‏گیرد.

وی تصریح کرد: اوقات فراغت فرصت مغتنمی است که آموزش و پرورش، اولیای دانش‏آموزان و متولیان فرهنگ جامعه باید اهتمام ویژه‏ای به آن داشته باشند.

استیری با اشاره به روایتی از امام موسی کاظم(ع) در باب تقسیم‏بندی وقت و زمان، بیان کرد: به فرموده آن حضرت وقت انسان در چهار زمان مجزا برای مناجات با خدا، تأمین معاش، معاشرت با برادران دینی و پرداختن به لذات جسمی باید تقسیم‏بندی شود.

وی ادامه داد: اهمیت قسم چهارم این تقسیم‏بندی به اندازه‏ای است که انسان قادر خواهد بود با بهره‏برداری و استفاده مناسب از آن و پرداختن به تفریحات سالم، سه قسمت دیگر را به خوبی مدیریت کند.

امام جمعه فیروزکوه تأکید کرد: تکامل فردی و اجتماعی و توجه به ارزش‏های دینی، اسلامی و اجتماعی همه اهدافی است که در پرداختن به اوقات فراغت باید دنبال شود.

وی ابراز امیدواری کرد؛ مسئولان آموزش و پرورش توجه به این نکات و ظرایف را حتی در اردوهای یک روزه‏ای که برای دانش‏آموزان تدارک می‏بینند، در دستور کار خود قرار دهند.




اوقات فراغت و شکل‏دهی رفتار شخصی و اجتماعی

بدون تردید، یکی از ثمرات اوقات فراغت، پرداختن به چگونگی رفتار شخصی و اجتماعی خود و فرزندان است.

باید توجه کرد که انحرافات اخلاقی و رفتاری به صورت ناگهانی ظاهر نمی‏شوند، بلکه به تدریج ظاهر می‏شوند و به همین دلیل غالبا والدین در طول سال تحصیلی فرصت ارزیابی دقیق رفتار فرزندان خود را و راه‏های پیشگیری از بروز رفتارهای سازش نایافته را نمی‏یابند.

بنابراین در شرایطی که کودکان و نوجوانان تحت تنش‏های ناشی از تکالیف درسی نیستند، در دوران اوقات فراغت، پرداختن به اصلاح عادات، و رفتارهای نامطلوب امری بسیار بااهمیت است.

رفتارهای دچار اختلال مانند پرخاشگری، افسردگی، اضطراب، کم‏رویی و ... را در این ایام با استفاده از کارشناسان فن و در شرایطی مساعد می‏توان اصلاح کرد.
انتهای پیام/2568 /ط40
برچسب ها:
آخرین اخبار