امروز : سه شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۶ - 2017 August 22
۱۸:۱۰
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 107061
تاریخ انتشار: ۷ شهریور ۱۳۹۳ - ساعت ۱۲:۱۷
تعداد بازدید: 63
به گزارش خبرنگار سینمایی فارس، نشست خبری بخش بین الملل دومین جشنواره بین المللی فیلم یاس با حضور داوران این بخش از جمله همایون ارشادی، گریک هدریک از ...

به گزارش خبرنگار سینمایی فارس، نشست خبری بخش بین الملل دومین جشنواره بین المللی فیلم یاس با حضور داوران این بخش از جمله همایون ارشادی، گریک هدریک از استرالیا، نجیب عاید از تونس و دنیل لاسور از فرانسه ظهر روز پنجشنبه ششم شهریور ماه در هتل نارنجستان برگزار شد.

در ابتدای این نشست دنیل لاسور با ابراز خورسندی از حضور در این جشنواره گفت: این سفر شرایطی را فراهم کرد تا من بتوانم دنیا و کشور شما را کشف کنم، من خیلی عادت به دیدن فیلم هایی از این نوع ندارم آثاری که در این جشنواره دیده شد ترکیبی از کشورهای مختلف بود و ما شاهد  حضور آثار متفاوتی بودیم.

گریک هدریک نیز با بیان اینکه حضور در جشنواره فیلم یاس یک تجربه متفاوت و خوب برای من بود، بیان کرد: من شاهد فیلم های متفاوتی در حوزه ویدئویی بودم، فیلم هایی که از لحاظ محتوایی با تولیداتی که تا امروز دیدم متفاوت بود.
 
* هنوز فرق تولیدات ویدئویی و سینمایی را نمی دانم

همایون ارشادی داور ایرانی بخش بین الملل این دوره از جشنواره فیلم یاس در ادامه توضیح داد: من هنوز فرق تولیدات ویدئویی و سینمایی را نمی دانم. درباره فیلم های ویدئویی باید بگویم که اکثر این فیلم ها بسیار خوب است اما اگر در مدیوم سینمایی ساخته شود ممکن است که فروش خوبی نداشته باشد، با توجه به اینکه ما در بسیاری از شهرهای کشورمان سینما نداریم، چنین فیلم هایی با حضور در شبکه خانگی می تواند به خوبی در سراسر کشور دیده شود.

بازیگر فیلم «گیلاس» همچنین با اشاره به داوری این بخش تصریح کرد: خوشبختانه داوران این بخش در حوزه داوری فیلم ها نظرات یکسانی داشتند و در این زمینه با مشکلی مواجه نشدیم. خوشبختانه داوران در این بخش نگاه مثبتی به سینمای ایران دارند. نوع داوری آنها به گونه ای بود که فکر می کنم ما می توانیم خیلی از چیزها را از آنها یاد بگیریم.

وی افزود: فیلم های سینمای ایران کشت و کشتار ندارد و و بیشتر فیلم هایی است که طبیعت ایران را به نمایش می گذارد.
 
* شاهد تولد یک جشنواره فیلم در ایران هستم

نجیب عیاد گفت: این اولین حضور من در ایران است که فکر می کنم تجربه بسیار خوبی برای من در این زمینه بود. من شاهد تولد یک جشنواره فیلم در ایران هستم که می توان امیدوار بود که شرایط برای رشد آن فراهم شود. این جشنواره می تواند آینده خوبی را به همراه داشته باشد .

وی ادامه داد: تجهیزات فنی برای تلویزیون و سینمای ایران یکسان است به همین دلیل باید برروی این تولیدات توجه کرد، خوشبختانه در این جشنواره فرصت دیده شدن و داوری آثار ویدئویی فراهم شده و امیدوارم این جشنواره در سال های آینده توسعه پیدا کند.
 
*مردم فرانسه چندان با سینمای ایران آشنا نیستند

براساس این گزارش، در ادامه این نشست دانیل لاسور با اشاره به اینکه در فرانسه مخاطب عادت به دیدن فیلم های ایرانی ندارد، گفت: متاسفانه مردم فرانسه چندان با سینمای ایران آشنا نبوده و اگر چند فیلم از این سینما در کشور فرانسه به نمایش گذاشته می شود بیشتر فیلم های هنری بوده که در سینما تک ها نمایش داده می شود که البته این سینماها نیز کمتر با مخاطب عام همراه است. البته این جای تاسف است که مردم فرانسه بیشتر با فیلم های هالیوودی و اروپایی آشنایی دارند و کمتر آثار سینمایی را می شناسند.
 
هدریک در ادامه این نشست با اشاره به اینکه تجربه بسیار محدودی نسبت به آثار تلویزیونی و ویدئویی ایران دارد، گفت: آثار سینمایی بخش بین الملل همگی آثار خوب و قابل توجهی بودند این فیلم ها جدی-داستانی و بومی هستند که می توان آن را به آثار استرالیایی کاملا متفاوت دانست. به همین دلیل تهیه کنندگان استرالیایی کمتر مجاب می شوند تا فیلم هایی از این دست را بسازند، البته این به آن معنا نیست که تولیدات ایرانی بد است بلکه به این معنا است که مخاطب و تهیه کننده تولیدات ویدئویی استرالیا کمتر به این مضامین اهمیت می دهند.  متاسفانه سه فاکتور فیلم نامه های با مضمون جدی، داستانی و بومی در یک فیلم استرالیایی در کنار هم قرار نمی گیرد.
 
*سینمای ایران می تواند یک مکتب سینمایی باشد

در ادامه ابن نشست نجیب عیاد با تمجید از سینمای ایران گفت:سینمای ایران می تواند یک مکتب سینمایی باشد و تبدیل به یک الگو شود، مهم این است که این تجربه ادامه پیدا کند. البته من نمی دانم ساز و کار تلویزیون ایران چگونه است اما تا آنجا که با برخی از کارگردانان صحبت کردم به این نتیجه رسیدم که بسیاری از این کارگردانان از امکانات مورد نظر راضی نیستند. توصیه من این است که کارگردانان آثار سینمایی وارد عرصه تلویزیون شوند. این کاری است که در بسیاری از کشورهای توسعه یافته انجام می شود. در واقع کارگردانان مطرح سینما به تلویزیون آمده و دست به تولیدات قابل توجهی می زنند.
 
*روی پیشنهاد برای ساخت یک فیلم در ایران فکر می کنم

لاسور در پاسخ به این سوال که آیا علاقه مند به ساخت فیلم در ایران است یا خیر، توضیح داد: من یک تهیه کننده هستم زمانی که یک فیلم تهیه می کنم دیدگاه مالی و بازگشت سرمایه نسبت به ساخت فیلم دارم. نباید فراموش کرد که بازگشت سرمایه برای تهیه کننده بسیار با اهمیت است و ما تنها برای فیلمی می توانیم سرمایه جذب کنیم که بتوانیم تضمین کننده بخشی از سرمایه فیلم به سرمایه گذار باشیم.

وی افزود:من تجربه ساخت فیلم در فرانسه، چک و امریکا داشته ام و این را می دانم زمانی که مخاطب برای دیدن فیلم به سینما می رود وقتی با پوستری مواجه می شود که یک زن در آن روسری سر کرده است، ناخوددآگاه ترجیح می دهد که بدون اطلاع کافی از مضمون فیلم، فیلم های دیگر را ببینند. این یکی از مشکلات بزرگی است که برای جذب سرمایه برای تولید در سینمای ایران با آن مواجه هستیم. البته من روی پیشنهاد برای ساخت یک فیلم در ایران فکر می کنم و امیدوارم بتوانم به نتایج خوبی برسم.
 
نجیب عیاد نیز با توضیح اینکه قرار بود با همکاری یک تهیه کننده ایرانی با نام عبدالرحمان شاهینیان فیلمی را در تونس بسازم، اظهار داشت: این اثر می توانست اولین تولید مشترک بین ایران و تونس باشد اما تهیه کننده این فیلم سینمایی درگذشت. امیدوارم بتوانم در این جشنواره دوستانی را پیدا کنم که برای ساخت فیلم با آنها همکاری کنم.
 
هدریک نیز در این رابطه توضیح داد: افراد زیادی هستند که می توان در کنار آنها در ایران فیلم ساخت، تولیداتی که می تواند تجربه جدیدی را برای همه به همراه داشته باشد. البته با توجه به اینکه ساخت تله فیلم در استرالیا براساس نظرسنجی مخاطب انجام می شود باید برای ساخت فیلم تلویزیونی در ایران دقت بیشتری داشت. در واقع مخاطب برای سینمای استرالیا حرف اول را می زند، به همین دلیل قبل از هرچیز ترجیح می دهیم تا نظر مخاطب را راجب موضوعی که تولید می شود، بدانیم. چیزی که کمتر در ایران به آن توجه می شود.
 
وی در پاسخ به این سوال که سریال های تلویزیون از اهمیت بیشتری برخوردار بوده و مخاطب به آن توجه دارد، وضعیت این تولیدات در استرالیا چگونه است، توضیح داد: اگر در استرالیا در طول یک سال 4 تله فیلم تولید می شود، در همین کشور 15 سریال 6 قسمتی و هر قسمت با زمان یک ساعت ساخته می شود که مورد استقبال مخاطب قرار می گیرد. اما در ایران دیدم که در طول یک سال 100 ها فیلم تلویزیونی تولید می شود که این مسئله برای من بسیار جالب بود.
 
هدریک در پاسخ به این سوال که اولین مسئله که از شنیدن نام ایران به ذهنش می رسد چیست، گفت: پیش از این موضوعات و چهره های سیاسی اولین چیزی است که به ذهن من می رسید اما با حضور در این جشنواره نسبت به ایران و مردم این سرزمین نگاه متفاوتی پیدا کردم.
 
لاسور نیز در ادامه گفت: نمی توانم خیلی نسبت به تولیدات تلویزیون فرانسه نظر بدهم اما می دانم که جذابیت یک سریال زمانی  مشخص می شود که فیلم به شبکه ویدئویی برود و این نشان دهنده استقبال این سریال ها از سوی مردم بوده است. برداشت اولیه من نسبت به ایران براساس مسائل سیاسی ایران و تحریم های موجود بود. اما با حضور در ایران به این نتیجه رسیدن که این کشور نسبت به آنچه که شنیده بودم بسیار متفاوت است.

انتهای پیام

منبع : فارس

برچسب ها:
آخرین اخبار