امروز : سه شنبه ۶ تیر ۱۳۹۶ - 2017 June 27
۲۲:۰۱
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 107168
تاریخ انتشار: ۸ شهریور ۱۳۹۳ - ساعت ۰۶:۰۰
تعداد بازدید: 10
سید کاظم اکرمی، مشاور وزیر آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; ، در خصوص مسائل اجرایی سند تحول آموزش ...

سید کاظم اکرمی، مشاور وزیر آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; ، در خصوص مسائل اجرایی سند تحول آموزش و پرورش اظهار داشت: یکی از ضعف‌هایی که در بحث سند تحول وجود دارد، مسئله آسیب‌شناسی است و به خوبی این موضوع باز نشده است که «چرا ما بعد از 30 سال که از انقلاب اسلامی می‌گذرد، موفق نبوده‌ایم و علل مشکلات چیست».

وی ادامه داد: راهکار حل مشکلات مسائل اخلاقی، رفتاری و انسانی است و مسائل آموزشی نیست؛ چرا از نظر اخلاق و رفتار نسلی که داریم، میهن دوست، مردم‌گرا ،مشارکت‌جو، متفکر، خلاق و اهل دین آن طور که باید باشند، نیستند و این موارد که ذکر شد خیلی در سند تحول مورد کنکاش قرار نگرفته است.

اکرمی افزود: وزیر آموزش و پرورش باید جمعی از استادان روان‌شناس، تعلیم و تربیت و جامعه‌شناس را دعوت کند و آنها مطالعه کنند که چرا در شبیخون فرهنگی که چند سال نیز مقام معظم رهبری در مورد آن بحث می‌کنند، گرفتار شده‌ایم و اگر ریشه‌یابی نشود و راه حل آن ارائه نشود، ممکن است در اجرای سند تحول به لحاظ علمی موفق شویم؛ اما از جهت رفتاری و اخلاقی بعد از چند سال ممکن است مشکل داشته باشیم. 

مشاور وزیر آموزش و پرورش در خصوص «مشارکت‌های مردمی در آموزش و پرورش و سوق دادن دانش‌آموزان به مدارس غیر دولتی با توجه به وجود مشکلات اقتصادی» افزود: دولت امسال 26 درصد افزایش بودجه برای آموزش و پرورش در نظر گرفته است که رسیدگی خوبی است؛ اما مشکلات آموزش و پرورش بسیار زیاد است؛ البته در عین اینکه مردم مشکلات اقتصادی زیادی دارند، ملاحظه می‌کنید در تعطیلات عید فطر امسال چند میلیون سفر انجام شده و می‌بینیم جمعی از مردم توان کمک به مدارس را دارند.

وی در پاسخ به این پرسش که «با توجه به اینکه در قانون اساسی بیان شده است، تعلیم و تربیت تا پایان دوره متوسطه رایگان است، حالا دریافت وجه در این خصوص چه توجیهی دارد؟»، خاطر نشان کرد: این درست است؛ اما این موضوع  هم شرط و شروطی دارد و آن این است که دولت بتواند کاملاً از عهده‌ این کار برآید.

اکرمی بیان داشت: دولت می‌گوید: ما اصل 30 قانون اساسی را قبول داریم و همه امکاناتی که می‌توانیم به آموزش و پرورش می‌دهیم.

مشاور آموزش و پرورش در خصوص «مهمترین ضعف نظام آموزشی کشور در بُعد آموزشی»، خاطر نشان کرد: معلمان تلاش می‌کنند و کارشان کم و بیش خوب هست؛ اما ضعف‌هایی وجود دارد؛ برای نمونه دو سال پیش وزیر سابق آموزش و پرورش با عجله تمام کلاس ششم را راه‌اندازی کرد، با اینکه نه معلم،‌کلاس و نه کتاب آن را آنچنان آماده کرده بود.

اکرمی ادامه داد: این کار را به سرعت انجام داد و از معلم خواستند در عرض دو ماه تابستان آموزش ببینند و بعد بعضی از دبیران که در دبیرستان کار می‌کردند را به دبستان انتقال دادند و آنها ناراضی شدند و به بعضی از معلمان که پایه اول کار کرده بودند گفتند کلاس ششم تدریس کنند که آنها ناراضی شدند.

وی افزود: مسائل اخلاقی به وجود آمد که همه اینها را آقای فانی وزیر آموزش و پرورش باید حل کند که نمی‌دانم چقدر موفق شده است و اطلاعات جزئی ندارم و این مشکلات آموزشی از گذشته باقی مانده است و مشکل اصلی ما مشکلات اخلاقی، رفتاری و انسانی است که فراوان است.

اکرمی یادآور شد: شاید در مقایسه با بعضی از کشورها فرار مغزهای‌مان بالاتر باشد که عواملی دارد و باید بررسی شود و یکی از عوامل عمده این است که امکان تحقیق در جامعه کم است و آزادی نقد و انتقاد نیست؛ بعضی از دانشجویان جرأت نقد مسائل اجتماعی که در جامعه می‌گذرد را ندارند و هنوز امنیت فرهنگی لازم وجود ندارد.

وی خاطر نشان کرد:‌ رئیس جمهور اظهار داشتند ما در نمره دادن به اینکه این دانش‌آموزان متعلق به کدام گروه، شهر و کدام پدر و مادر است در جامعه تبعیض داریم و مردم این احساس‌ها و تبعیض را می‌کنند؛ اما آنها می‌روند و می‌بینند در جای دیگر دنیا این تبعیض‌ها نیست؛ به ایرانی در آمریکا و کانادا در دانشگاه به همان چشم نگاه می‌کنند که به اهل کشورشان یا اهل مالزی، چین، مصر و عراق نگاه می‌کنند.

مشاور وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: در ایران این طور نیست؛ همین الان می‌شنوم یکی از مدیران کل آموزش و پرورش استان‌ها می‌گوید خانمی که در گذشته به او حکم داده شد تا یکسال رئیس دبیرستان باشد، حکم یکساله، چهار ساله شده است و وقتی می‌خواهیم به دلیل نارضایتی اکثر دانش‌آموزان او را تعویض کنیم، نماینده نمی‌گذارد و به وزیر فشار آوردند که اگر عوض شود، مثلا آسمان به زمین می‌آید.

اکرمی اضافه کرد: وقتی دانش‌آموزان می‌بینند که یک مدیری قرار بوده است یکسال باشد، حالا چهار سال مانده و اجازه حرف زدن به دانش‌آموزی را نمی‌دهد، قطعا می‌گوید اینجا جای زندگی نیست و اینها برمی‌گردد به اینکه ما یک جامعه آزاد، سالم و راحتی که دانش‌آموز و دانشجو بتواند حرف بزند و مدیر، رئیس دانشگاه و استاد را نقد کنندداشته باشیم؛ اما این وضعیت‌ها در جامعه ما وجود ندارد.

وی خاطر نشان کرد: مردم باید احساس کنند از هر گروه، طبقه، نژاد و مذهبی هستند یا اصولگرا و اصلاح‌طلب، هر چه هستند مساوی و برابر هستند؛ اما این احساس آنچه باید و شاید در جامعه وجود ندارد.
انتهای پیام/

منبع : فارس

برچسب ها:
آخرین اخبار
پربازدید ها