امروز : دوشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 5
۰۷:۱۲
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 107752
تاریخ انتشار: ۱۰ شهریور ۱۳۹۳ - ساعت ۰۶:۰۰
تعداد بازدید: 27
به گزارش خبرنگار هنرهای تجسمی پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; ، مراسم یادبود مرحوم «عبدالمجید حسینی‌راد» از هنرمندان پیشکسوت کشورمان امروز با حضور ...

به گزارش خبرنگار هنرهای تجسمی پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; ، مراسم یادبود مرحوم «عبدالمجید حسینی‌راد» از هنرمندان پیشکسوت کشورمان امروز با حضور سید نظام الدین موسوی مدیرعامل پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; ، فاطمه شهریاری همسر مرحوم حسینی‌راد، احسان حسینی‌راد، امیر عبدالحسینی معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، محمدحسین نیرومند، اصغر کفشچیان و جمعی از اهالی رسانه و با اجرای مجری ادبی کشورمان «حسین قرایی» در سالن اجتماعات این خبرگزاری برگزار شد.





 

* ما از مرحوم استاد حسینی‌راد هیچ نمی‌دانستیم

مهدی نوری در این مراسم گفت: همایش و دور هم جمع شدن امروز ما به بهانه بزرگداشت یک استاد فقید و هنرمند متوفی نیست. بزرگداشت یک نقاش چیره‌دست و ماهر هم نیست. عبدالمجید حسینی‌راد همه اینها و فراتر از همه اینها بود.

وی ادامه داد: صادقانه بگویم ما از حسینی‌راد هیچ نمی‌دانستیم. تا همین چند وقت پیش که در مجلسی کوچک ذکر خیری از وی  شد. اما هر چه جلوتر رفتیم در شناخت، اعجاب ما بیشتر شد. اینکه ما یکی از بهترین چهره‌های هنر متعهد معاصر را نمی‌شناختیم خیلی بد است؛ اما از این بدتر این است که وقتی شناختیم خودمان را به ندیدن بزنیم.

مدیر کل فرهنگی پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; یادآور شد: اگر برگزاری چنین مراسم‌هایی از سوی برخی مرده‌پرستی اطلاق می‌شود، بگذاریم دیگران ما را به مرده‌پرستی متهم‌مان کنند. چه باک! مهم این است که آتش اشتیاق نیاز به تحسین کردن زیبایی‌ها و جمال‌ها را در وجود خودمان شعله‌ور نگه داریم.

نوری خاطرنشان کرد: در واقع ما اینجا نشسته‌ایم برای مردی که می‌خواست هنر اسلامی را رشته رسمی دانشگاه هنرهای زیبا کند. اینجا نشسته‌ایم برای مردی که ساعت‌ها و ساعت‌ها روی داربست‌های دیوار 60 متری کیانپارس اهواز و خیابان آزادی تهران با رنگ‌ها نقش انقلاب اسلامی و جنگ را یادگار می‌گذاشت. در واقع حسینی‌راد می‌خواست هنر در ریل درست خود و با سرعت بیشتری حرکت کند.





 

* تعهد انقلابی در آثار و رفتار حسینی‌راد متجلی شده بود

امیر عبدالحسینی معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در ادامه اظهار داشت: وقتی همراه و همدلی عزیز به جهانی دیگر می‌رود انگار بخشی از خاطرات مشترک ما را با مرگش زنده می‌کند؛‌ خاطراتی خاک خورده و فراموش شده که دوباره از پستوهای ذهن بیرون می‌آیند و جان می‌گیرند.

وی ادامه داد: رفتن شتاب‌آلود و غمناک هنرمند گرامی و استاد ارجمند عبدالمجید حسینی‌راد هم از این قاعده خارج نبود و گذشتنش از آستانه این جهان خاکی، بر پا خاستن خاطره‌ها و یادهای دور بود، خاصه برای من که به حساب اوراق تقویم، چیزی قریب به 17 سال سعادت رفاقت با او را داشتم.

عبدالحسینی گفت: حالا که به گذشته برمی‌گردم اولین تصاویری که از او به یاد می‌آورم، برمی‌گردد به سال‌های پرشور درس. یعنی سال‌های آخر دانشگاه و آن زمان که مشتاق آموختن و غرقه شدن در جهان رویایی رنگ و نقش و طرح شدم. همان سال‌هایی که با نظر استاد ارجمندم مصطفی گودرزی به حوزه هنری رفتم و از اولین چیزها که در ذهنم ماندگار شد لبخند بی‌توقع حسینی‌راد در مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری بود.

وی یادآور شد: بنده سالیان سال بعد، در نشریه هنرهای تجسمی حوزه هنری به شکلی مستقیم و چهره به چهره، همکاری با او را تجربه کنم. در آن نشریه، عبدالمجید سردبیر بود و من به عنوان قائم مقام سردبیر، این فرصت مغتنم را داشتم که در عرصه‌های پژوهش و مدیریت و امور آموزشی از او فراوان بیاموزم.

معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران بیان داشت: حسینی‌راد در هر جایگاهی بود، چه دبیر و چه عضو هیأت داوران و سیاست‌گذاری یا هر نقش دیگری، همواره و همواره رفتاری مهربان و یکسان با همه داشت. یعنی این‌گونه نبود که اگر در جایی مدیر و دبیر جشنواره بود رفتاری داشته باشد و اگر عضو هیأت داوران، رفتاری دیگر. برای او عزت انسان‌ها و رعایت کردن این عزت، بی‌توجه به جایگاه و پست و مقام‌شان بود.

وی ادامه داد: حالا نه اینکه چون استاد رفته، بخواهم مبالغه‌آمیز از صفات او بگویم. نه، اینها نیست، هر چه می‌گویم، چیزهایی است که به یاد آورده‌ام و عین حقیقت است؛ این حقیقت که او برتر و فراتر از دانش و هنرمندی و استادی، چیزی داشت کمیاب و ناب. یعنی صفات والای اخلاقی و رفتار و منشی انسانی. این را نه فقط من می‌گویم، بلکه یقین دارم که همه همکاران دانشگاه و دانشجویانش و تمام اهالی جامعه هنری که حسینی‌راد را می‌شناختند بر این صفات او صحه می‌گذارند.

عبدالحسینی افزود: دیگر آنکه می‌خواهم در این مجال از چهره چند وجهی او هم یاد کنم. این است که حسینی‌راد از یک سو تحصیلات آکادمیک داشت و در دانشگاه پاریس درس خوانده بود و از سویی دیگر تعهدی انقلابی و نوعی کمال طلبی در جان شیفته‌اش نهادینه شده بود که می‌شد تجلی‌اش را در آثار و رفتار او به وضوح دید. همچنین روحیه و انگیزه عمیق او برای معلمی و آموزاندن، بخش دیگری از چهره او را به عنوان استادی ترسیم می‌کرد که دلش بی‌وقفه برای هنر و فرهنگ سرزمین‌اش می‌تپید؛ بی‌آنکه به دام خط‌کشی‌های مذموم و موهوم بیفتد.

وی بیان داشت: دوست و استاد فقید ما، چنان انسانی و نجیب زندگی کرد که خود زیستن‌اش بدل به بزرگترین اثر هنری او شد تا برای همیشه و هنوز در یادها بماند. او به جز هنرمندی و استادی در هنر، با شیوه زندگی‌اش برای ما و همه آنها که در جوارش بودند معلم اخلاق و فضیلت بود.





 

* رسانه‌ها هنرمندان فرهیخته انقلاب را به جامعه معرفی کنند

محمد حسین نیرومند در مراسم بزرگداشت مرحوم استاد «عبدالمجید حسینی‌راد» که در پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; برگزار شد، اظهارداشت: بعد از اینکه خبر وفات مرحوم حسینی‌راد را شنیدم به سراغ رسانه‌ها رفتم و جای خالی او را احساس کردم. با خودم فکر می‌کردم چرا باید آدم بزرگی مثل حسینی راد در رسانه‌ها دیده نشود.

وی ادامه داد: رسانه‌های ما دو مشکل اساسی دارند یکی اینکه قدرت تشخیص ندارند و نمی‌توانند آدم‌های بزرگ در حوزه فرهنگ و هنر را بشناسند و دوم اینکه برخی رسانه‌ها عوام‌زده هستند و متوجه نیستند که در لایه‌های عمیق فرهنگی چه اتفاقی می‌افتد و چه کسانی کار می‌کنند و در سطح، ماجرا را دنبال می‌کنند.

نیرومند بیان داشت: حسینی‌راد یکی از برجسته‌ترین پژوهشگران عرصه هنر بعد از پیروزی انقلاب اسلامی است که اگر در این زمینه 3 فعال داشته باشیم وی نفر اول حوزه پژوهش در هنر است لذا باید تلاش کنیم افراد هنرمند و فرهیخته و تاثیرگذار در فرهنگ و هنر انقلاب اسلامی را بشناسیم و به جامعه معرفی کنیم.

وی گفت: مجید فردی بود که چراغ‌خاموش کار می‌کرد ولی به عنوان رسانه‌ ما وظیفه داریم که اینگونه افراد شایسته را در عرصه فرهنگ و هنر بشناسیم و آنها را مطرح کنیم. هرچند که هنرمندان دوست دارند بی سر و صدا و در گمنامی فعالیت کنند اما نباید این باعث شود که ما اهالی رسانه آنها را نبینیم.

* از هنر هم می‌توان بهره سیاسی برد

احسان حسینی‌راد فرزند مرحوم «عبدالمجید حسینی‌راد» در این مراسم گفت: پدرم تأکید داشت که هنر جدی‌تر گرفته شود. هنر از هر لحاظ خوب است حتی اگر از حیث سیاسی نگاه کنیم باز هم می‌تواند تاثیرگذار باشد.

وی با اشاره به ویژگی‌های مرحوم حسینی‌راد بیان داشت: پدرم مرد آرامی بود، زیاد حرف نمی‌زد و تنها یک همدم در دانشگاه به نام زنده‌یاد نوروزی‌طلب داشت که او هم به تازگی وفات کرده است. ما باید سعی کنیم از این افراد نهایت استفاده را ببریم و اگر می‌دانیم اینها دنبال چه بودند ما باید ادامه راهشان را برویم.

* انتقاد کفشچیان از رئیس جمهور

اصغر کفشچیان عضو هیئت علمی پردیس هنرهای زیبا در این مراسم اظهار داشت: متأسفانه در کشور ما حتی در رسانه‌ها اهالی هنر شناخته نشده‌اند؛ حتی همین اواخر رئیس جمهور جلسه‌ای با هنرمندان داشت و در صدر هنرمندان، بازیگران را می‌دید؛ چیزی که شاید در ساختار فرهنگی ما اولویت نداشته باشد.

وی با اشاره به جمله‌ای فرزند مرحوم حسینی‌راد مبنی بر اینکه هنر در سیاست هم تاثیرگذار است، ادامه داد: هر وقت به عبدالمجید حسینی‌راد نیاز بود بلافاصله خودش را می‌رساند اما وقتی که او به کمک نیاز داشت دیگران نیامدند و کسانی که می‌توانستند کاری انجام بدهند برای او کاری انجام ندادند.

عضو هیئت علمی پردیس هنرهای زیبا گفت: مدیر ارشاد کشور هم اکنون کجاست؟ چه کسی است؟ وزیر هنر کشور چقدر جایگاه هنر را می‌فهمد؟ چقدر هنرمندان را می‌شناسد؟ چند اثر هنری در خانه این افراد وجود دارد؟ کشور ما سمت و سوی هنری ندارد بلکه بیشتر سمت و سوی نظامی و سیاسی پیدا کرده است و اگر دقت کنید می‌بینید که چه تفاوتی بین افرادی که در جشنواره هنری حضور پیدا می‌کنند با افرادی که برای حضور در افتتاحیه آثار نظامی می‌روند، وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: هم اکنون جای حسینی‌راد در دانشگاه خالی است. بعد از اینکه از جمع رفته هنوز نتوانسته‌ایم فردی مثل او در عرصه هنر پیدا کنیم تا در دانشگاه تدریس کند. او آدمی هدفمند و روشمند و استراتژیک بود، زیرساخت‌های او را چنان در تدریس لحاظ می‌کرد که به دل و جان می‌رسید، هنرمندان تلاش زیادی می‌کنند اما گروهی جناحی هستند و گروهی تعصبات خاص دارند.

 





پخش کلیپ از مرحوم حسینی‌راد از دیگر برنامه‌های این مراسم بود ضمن اینکه تابلوهایی از مرحوم حسینی‌راد در سالن جلسات به نمایش گذاشته شده بود.

حسین قرایی فعال حوزه هنر و ادب که اجرای این مراسم را بر عهده داشت، ضمن تأکید بر  معرفی هنرمندان گفت: جای یادنامه‌ای از استاد حسینی‌راد در دانشگاه تهران خالی است.

در پایان این مراسم از خانواده مرحوم استاد «عبدالمجید حسینی‌راد» تجلیل به عمل آمد.

انتهای پیام/

منبع : فارس

برچسب ها:
آخرین اخبار