امروز : شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 10
۰۷:۴۶
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 108048
تاریخ انتشار: ۱۱ شهریور ۱۳۹۳ - ساعت ۱۴:۱۳
تعداد بازدید: 152
به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; ، پانزدهمین «عصرانه ادبی فارس» پاسداشت ایرج قنبری با حضور جمعی از شعرا، هنرمندان و

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; ، پانزدهمین «عصرانه ادبی فارس» پاسداشت ایرج قنبری با حضور جمعی از شعرا، هنرمندان و علاقه‌مندان به شعر عصر روز گذشته در پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; برگزار شد.
 
*شاعر بهار آمد و شمشادها جوان شده‌اند

حسین قرایی در ابتدای این مراسم گفت: نام قنبری همیشه در کنار هراتی و علیپور می‌آید. سال‌ها پیش قنبری کانونی در تنکابن راه می‌اندازد و اولین دیدار قنبری با هراتی در همانجا بوده و از همانجا با هم آشنا شدند. «بهار آمد و شمشادها جوان شده‌اند...» سروده ایشان است و امروز چندین مجموعه شعر از وی منتشر شده است.
 
* لطافت طبیعت در زبان قنبری موج می‌زند

رضا اسماعیلی شاعر و منتقد ادبی در ادامه این مراسم گفت: ادبیات فارسی مظلوم است و حرکاتی که به تجلیل و تکریم شعر می‌پردازد را علاقه‌مندم و حضور در این مراسم را ادای دینی به شعر می‌دانم. آشنایی من با قنبری مربوط به دهه اول انقلاب بار می‌گردد که در مجلات فرهنگی شاهد آثار ایشان چاپ می‌شد. قنبری در شعر دارای زبان صمیمی،‌ زلال و روان است و کوه و دریا و جنگل در اشعارش وجود دارد و لطافت طبیعت در زبان ادبی وی موج می‌زند.
 
* قنبری در غزل ید طولایی دارد

وی افزود: وقتی شعری در هر کدام از قالب‌های غزل، سپید و نیمایی از قنبری خوانده می‌شود متوجه زبان ساده در روایت می‌شویم. قنبری در چند حوزه فعالیت می‌کند که در غزل دارای ید طولایی هستند اما به طور همزمان اشعار نیمایی و سپید ایشان نیز بارز است. علاوه بر این‌ها ترانه‌سرایی از زمان همکاری ایشان با صدا و سیما نیز به کارهای وی افزوده شده است، امروز وقتی از ایرج قنبری حرف می‌زنیم تمام توانایی وی مورد نظر است.
 


 
 
* نسل چهارم شعر انقلاب، بزرگان شعر را نمی‌شناسند

اسماعیلی در ادامه گفت: در نسل چهارم شاعران انقلاب  بزرگان شعر و انقلاب کمتر شناخته شده هستند و این غفلتی است که از سوی برخی رخ داده است. اگر اشعار شعرای نسل سوم و چهارم انقلاب هم به پختگی رسیده است ولی نباید فراموش کنیم که اگر امروز شعر انقلاب به یک برگ و باری رسیده حاصل تلاش امثال سید حسن حسینی، قیصر امین‌پور و سلمان هراتی است.
 
* قنبری از شعرای تاثیر گذار دهه شصت است

در ادامه پانزدهمین عصرانه ادبی فارس مصطفی علیپور گفت: شعر دهه 60 یک شعر متفاوت با دهه‌های بعد است و به نظرم بعید است که شعرا رجعت به دهه شصت داشته باشند. کسانی که شعر معاصر را مطالعه کرده باشند متوجه خواهند شد که شعر مرحوم صفارزاده در قبل و بعد از انقلاب دارای تفاوت است که آن سادگی کلام است. در دهه شصت به نظرم شعر دارای یک سادگی و صمیمیت شده است. این خصلت از ویژگی شعر دهه 60 است و علاوه بر صفارزاده می‌توان به استاد گرمارودی نیز اشاره کرد. اگر بخواهیم 10 نفر شاعر اثر‌گذار دهه شصت  را نام ببریم یکی از آنها ایرج قنبری است. ویژگی‌های شخصیتی و شعری قنبری گواهی بر این ادعا است. هر شاعری جایگاه خود را دارد و نمی‌تواند شاعری جای شاعر دیگری را بگیرد و هر کدام ویژگی شعر خود را دارند.
 
* شعر سلمان دارای نثروارگی است

وی در ادامه توضیح داد: من زمانی با سلمان آشنا شدم که چندین سال از دوستی وی با قنبری گذشته بود. نثر وارگی در اشعار سلمان وجود دارد و اگر موسیقی در کلام وی نبود یک متن معمولی بود و این ویژگی شعرای دهه شصت بوده است. نقش شاعران دهه شصت در شعر انقلاب انکار ناپذیر است و شاعران بزرگ بعد از انقلاب که از خود آثاری بر جای گذاشته‌اند همان شاعران دهه شصت بوده‌اند.
 


 
 
* قنبری از شعرای صادق دهه شصت است

علیپور در ادامه گفت: قنبری به خاطر داشتن نشانه‌های اقلیمی و ارزشی دهه شصت، یکی از صادق‌ترین شعرای دهه شصت است کسانی که می‌خواهند در مورد شعر دهه شصت مطالعه کنند باید اشعار قنبری را نیز بررسی کنند. وجه دیگر شخصیت قنبری چهره معلمی ایشان است و در همان دوران ایشان جوانان را گرد هم آوردند و فضایی که ایشان در آنجا ایجاد کرده بود شاعران بزرگی را به وجود آورد. تیرداد نصری، ابوالحسنی، ابوالفضل حسنی،‌ شیخ‌الاسلامی و ... از این جلسه خارج شده‌اند. سلمان هراتی نیز از جلسات شعر قنبری برخاسته است.
 
* شب شعر در اول انقلاب بازار شعرای جوان بوده است

وی اضافه کرد: برگزاری شب شعر در آن دوران شاید امروز زیاد به چشم نیاید ولی تاثیری که در تهییج مردم برای حمایت از جبهه داشته است و این برنامه‌ها را قنبری یک تنه هدایت می‌کرده است. شب‌های شعری آن روزگاران بازاری برای شعرای جوان بود.
 
* بار سوم از جبهه آمد

ناهید یوسفی دیگر فردی بود که در این مراسم سخن گفت. وی به ذکر خاطره‌ای بسنده کرد و توضیح داد: در یاد دارم که پسر بچه‌ای 14 ساله با دفتر شعری زیر بغل آمد به مدرسه‌ای که من در آنجا معاون بودم و اولین بار گفتم برو من وقت ندارم شعر تو را بخوانم. برای دومین مرتبه که آمد اشعارش را خواندم و به وی گفتم که شعرش مضامین انسانی ندارد و بیشتر رویا‌پردازی است، برو هنوز شعرت کار دارد. مرتبه سوم که آمد از جبهه آمده بود و این بار شعرش مملو از احساس و انسانیت و ... بود و من دیدم با شعر پخته‌ای روبرو هستم که به ایشان گفتم، برو که حالا شاعر شدی و خدا پشت و پناهت باشد و خوشحالم که تنکابن چنین شاعری را به جریان شعر انقلاب تقدیم کرده است.
 


 
 
* سلمان به شعر جوششی اعتقاد داشت

در پایان این مراسم ایرج قنبری گفت: سلمان در شعر باور به فرم نداشت و به این عقیده بود که شعر جوششی است، اما بعدها به این نتیجه رسید که شعر باید ویرایش شود. رفته رفته به این نتیجه رسید که اشعار باید جدی‌تر نگاه شود و از همان زمان به موسیقی و فرم پایبند‌تر شد. ما جلساتی را برگزار می‌کردیم که شعرای گیلان و مازندران در آن حاضر می‌شدند و یاد دارم که سلمان وقتی می‌آمد سری به مزرعه و کوه می‌زد و سپس چکمه وارد جلسه می‌شد.
 


 
 
* پیش‌بینی سلمان در شعرش از مرگ خود

وی افزود: ایشان در آخرین جلسه‌ای که حاضر شدند شعر «من هم می‌میرم» را خواند و بعد از آن به رحمت ایزدی پیوست. از طریق یک نشریه با خانم یوسفی آشنا شدم که ایشان من را راهنمایی کردند و  اشعار بنده را ویرایش کردند. استاد محبت نیز یکی از کسانی است که حق استادی بر گردن من دارند و یادم هست که سه مرتبه به منزل ایشان رجوع کردم که در بار سوم بنده را پذیرفتند و سه شبانه‌روز از من پذیرایی کردند.

در پایان این مراسم از ایرج قنبری به خاطر فعالیت شعری تقدیر به عمل آمد.

انتهای پیام/

منبع : فارس

برچسب ها:
آخرین اخبار