امروز : دوشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۶ - 2017 November 20
۰۷:۲۰
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 108185
تاریخ انتشار: ۱۲ شهریور ۱۳۹۳ - ساعت ۰۶:۰۰
تعداد بازدید: 14
به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; ، با نزدیک شدن به سال تحصیلی جدید، این روزها شور و نشاط خاصی در بین دانش‌آموزان و ...

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; ، با نزدیک شدن به سال تحصیلی جدید، این روزها شور و نشاط خاصی در بین دانش‌آموزان و به تبع آن والدین آنها ایجاد شده است و همه به دنبال تهیه مایحتاج ویژه ایام تحصیل فرزندان خود هستند؛ در این بین لوازم التحریر از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و خرید آن هر سال از اوایل شهریور روند صعودی به خود می‌گیرد.

برای آشنایی با وضعیت لوازم‌التحریر از جهت تنوع و نرخ‌های آن به بازار لوازم‌التحریر واقع در بازار بزرگ تهران رفتیم تا از نزدیک ببینیم با توجه به تأکید دستگاه‌های متولی در امر طراحی، تولید و نظارت بر محصولات اسلامی ـ ایرانی، در بازار اصلی کشور که محل پخش عمده این محصول در بین مغازه داران و مردم است، این موضوع تا چه میزان مشهود است.

دفاتر در اندازه‌های گوناگون و طرح‌های مختلف ما را بسمت خود کشاند؛ هر تولید کننده‌ای با روش‌های جدید و طرح‌های مورد علاقه دانش‌آموزان به بازار آمده است؛ از شکرستان، کلاه قرمزی، پهلوانان و باب اسفنجی وطنی تا سوپر استارهای فوتبالی دنیا مانند «مسی» ،«رونالدو» و «کریم بنزوا» و «پو» بازی تلفن همراه، همه در پی کسب سود بیشتر از زمان طلایی خرید لوازم التحریر هستند.

*نماد فرهنگ بیگانه بازار را تسخیر کرده‌ است/ طرح شهدا دیده نمی‌شود    

اما نکته مهم و واقعیت تأمل برانگیز آن است که علی رغم تبلیغات و تأکیدات بسیار مسئولان، عدم وجود طرح‌ها و تصاویر مربوط به شهدا و قهرمانان ایرانی ـ اسلامی در بازار این محصول فرهنگی مشهود و ملموس است و جاذبه‌های دلفریب فرهنگ وارداتی بر سر لوازم التحریر فرزندانمان نیز سایه سنگینی انداخته است.

هومن اسماعیلی، فروشنده دفاتر در پاسخ به این پرسش که «امسال وضعیت دفاتر و طرح‌های آن چگونه است؟»، اظهار داشت: امسال ما طرح‌های سنجد، کلاه قرمزی، پهلوانان و شکرستان را عرضه کردیم.

از وی در خصوص وجود بعضی طرح‌های نامتعارف در بازار و چگونگی تولید آن می‌پرسیم که پاسخ داد: این طرح‌ها بیشتر به صورت غیر مجاز تولید می‌شود. 





امیر پارسا مهری، دانش‌آموز مقطع ششم که برای خرید لوازم التحریر به بازار آمده است،گفت: من به طرح‌های شکرستان و کلاه‌قرمزی علاقه دارم و قصد خرید آنها را نیز دارم.

فروشنده دیگری دفاتری را عرضه کرده است که مربوط به تصاویر فوتبالیست‌های مشهور جام جهانی مانند «مسی»، «رونالدو»، «کریم بنزوا» و بازی پو در گوشی‌های همراه است که از طرف دانش‌آموزان خریداری می‌شود. وی گفت: همه این دفاتر نیز با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تولید و عرضه شده است!

خانم نوروز بیگی، یکی از خریداران که به همراه فرزندش برای خرید لوازم‌التحریر به بازار آمده است؛ در پاسخ به این پرسش که «چه طرحی را برای فرزندتان ترجیح می دهید؟»، گفت: فرزندم به خرید دفاتر با طرح فوتبالیست‌های معروف علاقه دارد و من نیز مجبورم به علائق او احترام بگذارم.

مینا حسن‌آبادی، که همراه فرزند خردسالش به بازار آمده است، گفت: متأسفانه طرح‌های موجود در بازار را خیلی نمی‌پسندم؛ چرا که خیلی با فرهنگ‌مان تناسب ندارد.

وی توضیح داد: باید طرح‌های شهدا و قهرمانان ملی نیز وجود داشته باشد؛ اما اینطور نیست و من مجبور به خرید دفاتر با طرح‌های ساده شدم.

حسن‌آبادی گفت: متأسفانه طرح‌های بی‌ارزش مانند «سیندرلا»، «سفید برفی» و ...  در بازار زیاد است.

*بیشتر طرح‌ها با فرهنگ‌مان تناسبی ندارد

محمد قربانی 49 ساله و بازنشسته، که همراه همسرش به بازار آمده است، نیز همین نظر را دارد و خاطر نشان کرد: بنده دو محصل دبیرستانی و دانشگاهی دارم و امروز تعدادی دفتر خریداری کرده‌ام؛ اما باید بگویم متأسفانه بسیاری از طرح‌های موجود با فرهنگ ما سنخیتی ندارد.

وی افزود: باید از عکس‌های دانشمندان و شهدا در طرح روی جلد استفاده شود؛ بنده در منزل ماهواره ندارم اما فرزندم در مدرسه هنگام صحبت با دوستان خود با این فرهنگ‌های غربی آشنا می‌شود و او نیز خود به خود تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

وی پیشنهاد کرد، صدا و سیما در طراحی برنامه‌ها به شکلی برنامه‌ریزی ‌کند تا جاذبه در بین دانش‌آموزان ایجاد شود.

* لوازم‌التحریر ارزان یا گران؟

وضعیت قیمت‌ها نیز متفاوت است و هر گوشه‌ای از بازار لوازم التحریر شرائط خاص خود را دارد و برندها مثل دیگر محصولات موجود در بازار ، قیمت متفاوتی دارد؛ مردم و فروشندگان نیز نظرات مختلفی دارند.

کامران آقا رضی، یکی  از فروشندگان لوازم‌التحریر با بیان اینکه امسال قیمت‌ها نسبت به سال گذشته حتی ارزان‌تر است، افزود: دلیل پایین بودن قیمت لوازم‌التحریر به خصوص در نوع خارجی به خاطر پایین بودن قیمت دلار نسبت به سال گذشته است که این سبب کاهش 20 درصدی اجناس خارجی است؛ برای نمونه جامدادی که سال گذشته 15000 هزار تومان بوده است، امسال به قیمت 12000 هزار تومان می‌توان خریداری کرد؛ اما باز هم همه مردم توانایی اجناس با کیفیت‌تر را به دلیل مشکلات اقتصادی ندارند.

فروشنده‌ فروشگاه لوازم‌التحریر دیگری نیز اعتقاد دارد، امسال قیمت‌های لوازم‌التحریر نسبت به سال گذشته تفاوت چندانی پیدا نکرده است.





اما، مریم اکبری، مادری که برای خرید لوازم‌التحریر آمده است، نظر دیگری داشت و از گران بودن لوازم‌التحریر با توجه به وضعیت اقتصادی مردم گلایه کرد و گفت: مجبور هستم بسیاری از لوازم مورد نیاز را بر خلاف میل باطنی خریداری کنم!

در این بازار بی‌حد و حصر لوازم‌التحریر، کسانی بودند که دفاتر را به قیمت‌های پایین‌تر از بازار اصلی لوازم‌التحریر به فروش می‌رساندند؛ آنها هیچ سرپناه و مغازه‌ای نداشتند و فقط در گوشه‌ای یا در پیاده روها به بازار پیوسته‌اند.   





شهرام علیپور، جوان دستفروش یکی از آنهاست که تعدادی دفتر نقاشی و مداد رنگی در دست دارد و در حالی که اضطراب آمدن مأموران سد معبر را دارد، گفت: من این دفترها و مداد رنگی را از فردی که پخش کننده عمده لوازم‌التحریر است و انبار آن در منطقه عبدل‌آباد تهران است، تهیه می‌کنم.

وی در پاسخ به این پرسش که «چرا قیمت‌هایش نسبت به داخل بازار پایین‌تر است؟»، یادآور شد: این لوازم‌التحریرها مربوط به سال‌های گذشته است که در انبار جمع شده و حالا با سود کمتر عرضه شده است.

علیپور در تأیید گفته‌های خود به قیمت‌های مداد رنگی‌های در دستش اشاره کرد و گفت: همین مداد رنگی که به قیمت 7 هزار تومان فروخته می‌شود را فردی با تفاوت 10 هزار تومان از بازار خریداری کرده است.

قیمت‌ها چه می‌گویند؟

دفتر سیمی 50 برگ در سال 92، 1700 تومان

دفتر سیمی 50 برگ سال93، 1800 تومان

دفتر 12 عددی 50برگ،  10000 تومان

دفتر تندیس 80 برگ اعلا 2400 تومان

مداد سیاه 12تایی 5000 تومان

مداد سیاه 12 تایی اعلا 6000 تومان

پاک‌کن 1000 تا 200 تومان

تراش 300تا  500

تراش اعلا 1500

مداد رنگی 12 عددی 5 تا 12 هزار تومان

حال با توجه به گشت و گذار چند ساعته در بازار لوازم‌التحریر، به این نکته پی بردیم که علی رغم تبلیغات در خصوص اینکه به طرح‌های ملی و متناسب با فرهنگ ایرانی ـ اسلامی بها داده شده است، مع‌ الاسف همچنان بازار در دست طرح‌ها و شخصیت‌های کارتونی جذاب تلویزیون که بیشتر مربوط به برنامه‌های وارداتی است، قرار دارد.

گزارش از محمد تاجیک 

انتهای پیام/ 

منبع : فارس

برچسب ها:
آخرین اخبار
پربازدید ها