امروز : چهارشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۵ - 2017 February 22
۲۱:۵۴
نمایشگاه رسانه دیجیتال
ادموند
کمک مالی
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 108253
تاریخ انتشار: ۱۲ شهریور ۱۳۹۳ - ساعت ۰۶:۰۰
تعداد بازدید: 4
به گزارش پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; از اراک، شاید بتوان گفت در مفهوم کلی هر عکسی مستند است، چرا که هر عکسی سند رخداد، اتفاق و یا موضوعی خاص ...

به گزارش پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; از اراک، شاید بتوان گفت در مفهوم کلی هر عکسی مستند است، چرا که هر عکسی سند رخداد، اتفاق و یا موضوعی خاص است که واقعا در مقابل دوربین اتفاق افتاده و یا عکاس شکارچی آن است.

هنر عکس و عکاسی و جست گریزی در عکس‌های مستند و دور شدن عکاسان به دلایل مختلف از این حوزه خبرنگار ما را به سوی علیرضا کریمی‌ صارمی مدیر عکس انجمن سینمای جوانان ایران که چندی پیش در پنجاهمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان آفتاب در اراک برگزار شد، کشاند تا در این رابطه با وی به گفت‌وگو بنشینیم.

فارس: مشکلات حوزه هنر عکاسی در موضوعات اجتماعی چیست؟

امروز یکی از بحران‌های جدی که در حوزه هنر عکاسی وجود دارد این است که عکاسان جرات عکاسی از حوزه اجتماعی را ندارند و این یکی از چالش‌های جدی در حوزه این هنر است که اگر این بحران بر طرف نشود، به جرات می‌توان گفت در سال‌های آینده هیچ سند تصویری معتبری از زندگی اجتماعی امروز نخواهیم داشت.

باید در این زمینه حساس بود، اگر عکاسی نتواند عکسی از شهر خود برای آیندگان به عنوان اسناد تصویری بر جای بگذارد، آیندگان در شناخت وضعیت نحوه زندگی اجتماعی امروز به بیراهه خواهند رفت.

فارس: مستند سازی اجتماعی در چه زمینه‌هایی کاربرد دارد؟

برای کارهای تحقیقاتی به مستند سازی اجتماعی نیاز داریم و اگر در زمینه حل بحران عکاسی مستند اجتماعی اقدامی صورت نگیرد، کارهای تحقیقاتی با چالش مواجه خواهند شد.

سال‌ها است که هیچ عکسی که در خور توجه به زندگی شهری باشد، وجود ندارد این یک خطر برای جامعه است، من معتقد هستم عکاسان حرفه‌ای خط قرمزها را می‌شناسند، متوجه خوب و بد می‌شوند، باید با کمی اعتماد یکی از بزرگ‌ترین مشکلات عکاسی مستند اجتماعی را بر طرف کرد، ما باید اعتمادسازی کنیم.

فارس: چطور می‌توانیم عکاسی پویا را به جامعه عکاسی بازگردانیم؟

باید عکاسی پویا دوباره به جامعه عکاسی بازگرداننده شود، ایران در سنوات گذشته جزو کشورهایی به شمار می‌رفت که در حوزه عکاسی مستند اجتماعی دارای قدرت و توان بالایی بود و اگر امروز برای عکاسان مستند اجتماعی محدودیت ایجاد کنیم، آنها به عکاسی استودیویی روی خواهند آورد، هنری که هیچ تاثیر مثبتی در جامعه نخواهد داشت.

برای رفع این معضل باید برنامه‌ریزی کرد، مدیران را دعوت کرده و به تبادل نظر پرداخت، مشکل عکاسی مستند اجتماعی چالش مهمی است که باید برای آن چاره‌اندیشی کرد.

* چطور می‌توانیم تاثیرات مثبتی‌ در جامعه عکاسی داشته باشیم؟

باید با رویکرد جدید به مقوله عکس پرداخته شود، ما نیاز به برنامه‌ داریم تا با رویکرد جدید به مقوله عکاسی بپردازیم، انجمن عکس در 25 سال گذشته تاثیرات مثبتی در جامعه داشت، اما به دنبال بازنگری مجدد در رویکردهای انجمن هستیم، قرار است با برنامه‌ر‌یزی متفاوت تاثیرات مثبتی‌ در جامعه عکاسی داشته باشیم.

باید عکاسان را به فکر کردن، مطالعه کردن، پرداختن به مباحث پیرامون، ادبیات معاصر و پرداختن به تاریخ و فرهنگ تشویق کنیم، اثرات پرداختن به این موضوعات است که باعث مثبت‌ شدن امور می‌شود.

*آیا می‌توانیم با گوشی موبایل عکاس شویم؟

انجمن سینمای جوان ایران به دنبال تربیت عکاس است، نه عکس‌بردار، عکاسان کسانی هستند که قدرت فکر و اندیشه دارند، اهل تحقیق و پژوهش هستند، اما هر کسی که با گوشی موبایل خود عکس بگیرد، عکس‌بردار است که جامعه به عکس‌بردار نیازی ندارد.

فارس: سیاست‌های مهم انجمن سینمای جوانان ایران در بهبود هنر عکاسی چیست؟

یکی از سیاست‌های مهم انجمن برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی در شهرها به ویژه با موضوع دفاع مقدس است که در آینده‌ای نزدیک این مهم محقق خواهد شد.

این نمایشگاه‌ها یک نمایشگاه‌ صرف عکس نخواهند بود، بلکه برنامه‌ داریم که در کنار این نمایشگاه‌ها نشست‌های تخصصی را با عکاسان برتر و استادان بزرگ کشور برگزار کنیم تا به نقد و بررسی آثار هم پرداخته شود.

فارس: در حوزه اقتصادی عکاسی چه برنامه‌هایی‌ دارید؟

توجه به اقتصاد عکاسی از دیگر سیاست‌های این انجمن است، شورای عالی عکس ایران متشکل از استادان دانشگاه و هنرمندان تلاش دارند به برنامه‌ریزی مدون در این حوزه دست یابند.

باید آثار عکاسان جوان و علاقمندان را با نگاه اقتصادی به فروش برسانیم که در این راستا برنامه‌ریزی‌های خوبی را در دستور کار قرار داده‌ایم.

برگزاری پنجاهمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان آفتاب به میزبانی اراک و حضور عکاسان در این جشنواره نوید روزهای روشنی در حوزه عکاسی بود، انجمن سینمای جوان به دنبال این است که در برگزاری جشنواره‌ها آیین‌نامه‌ها را تغییر داده و با رویکرد جدید در مباحث اقتصادی عکاسی ورود کند که در پنجاهمین جشنواره شاهد این تغییر رویکرد بودیم.

فارس: رویکرد جدید انجمن در عکاسی کشور چیست؟

باید حرکتی بزرگ در عکاسی کشور صورت گیرد، بر اساس رویکرد جدید انجمن برنامه‌ریزی خاصی برای بخش عکس جشنواره آفتاب داشتیم، در این جشنواره کارگاه تخصصی عکاسی اجتماعی در محیط کارخانه را با مدرسی محمدمهدی رحیمیان برگزار کردیم، با توجه به اینکه اراک یک محیط صنعتی است و تاکنون عکاسی در بحث محیط کارخانه انجام نشده بود، با این رویکرد وارد بحث شدیم که عکاسان با شیوه نگاه جستجوگرانه به پیرامون آشنا شوند، اطراف خود را در جامعه صنعتی ببینند، این کارگاه همراه با نمایش مجموعه عکس‌هایی بود که زندگی در جوامع صنعتی را نیز به نمایش گذاشت.

خوشبختانه این کارگاه مورد استقبال شرکت کنندگان قرار گرفت و عکاسان از مباحث مطرح شده احساس رضایت کردند و این برای برگزار کنندگان جشنواره خوشایند بود.

در این جشنواره همچنین با حضور علی فریدونی و مسعود زنده‌روح کرمانی عکاسان پیشکسوت دفاع مقدس کارگاه‌های تخصصی عکاسی دفاع مقدس را برگزار کردیم، در این کارگاه 80 عکس را در معرض دید نسل جوان قرار داده و مورد نقد و بررسی قرار دادیم که تاثیرگذاری خاصی بر روی جوانان داشت، به طوری که بعد از چندین ساعت از زمان کارگاه، جوانان حاضر به ترک محل نشدند و علاقه داشتند مباحث ادامه داشته باشد.

بخش عکس این جشنواره توفیقات بسیار خوبی داشت که در مجموع می‌توان گفت جشنواره در بخش عکس با موفقیت بزرگی همراه بود.

فارس: در شهرستان‌‌ها استعدادهای فراوانی وجود دارد، چگونه آنان را کشف می‌کنید؟

امروز هنرمندان بسیاری در شهرهای مختلف کشور فعالیت دارند، اما به علت نداشتن دسترسی به برنامه‌های پایتخت گمنام مانده‌اند، انجمن قرار است این استعدادها را شناسایی کرده و با برگزاری نمایشگاه آثار آنان در تهران، این هنرمندان را به جامعه معرفی کند.

انتهای پیام/87001/ق40

منبع : فارس

برچسب ها:
آخرین اخبار
پربازدید ها