امروز : پنجشنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۶ - 2017 September 21
۱۳:۱۶
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 108586
تاریخ انتشار: ۱۳ شهریور ۱۳۹۳ - ساعت ۱۳:۵۸
تعداد بازدید: 46
به گزارش پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; به نقل از روابط عمومی سازمان بنادر و دریانوردی امروزه مسأله انتقال گونه‌های مضر آبزی غیر بومی ناشی از ...

به گزارش پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; به نقل از روابط عمومی سازمان بنادر و دریانوردی امروزه مسأله انتقال گونه‌های مضر آبزی غیر بومی ناشی از تخلیه آب توازن کشتی‌ها به دریا ‌به شکل یک معضل جهانی نمود یافته و نیازمند همکاری‌ها و عملکرد یکنواخت جهانی و منطقه ای است.

برآوردها حاکی از این است که با توجه به وضعیت ناوگان کشتی‌های جهان همه ساله در حدود 4 میلیارد تن آب توازن توسط کشتی‌ها جا‌به‌جا می شود و روزانه دست کم 3 تا 4 هزار گونه از موجودات زنده به این وسیله از محلی به محل دیگر انتقال می‌یابند.

در این راستا پس از تحقیقات و برگزاری اجلاس‌ در مورد جلوگیری از انتشار گونه‌های غیربومی دریاها ‌در نهایت منجر به تهیه و تصویب سند حقوقی لازم الاجرای بین المللی در قالب « کنوانسیون بین‌المللی برای کنترل و مدیریت آب توازن و رسوبات کشتی‌» شد‌.

پس از برگزاری جلسات متعدد و بحث و کارشناسی طولانی‌ سند مذکور در 13 فوریه سال 2004 میلادی پس از برگزاری کنفرانس دیپلماتیک به تصویب دولت‌های عضو سازمان بین المللی دریانوردی رسید‌.

این در حالی است که تا 31 آگوست 2014 تعداد 40 کشور با 25 تا 30 درصد ظرفیت کشتیرانی تجاری به عضویت کنوانسیون بین المللی کنترل و مدیریت آب توازن درآمدند.

کنوانسیون مذکور 12 ماه پس از عضویت 30 کشور که دارای 35 درصد ظرفیت کشتیرانی تجاری باشند‌ لازم‌الاجرا خواهد شد‌.

با توجه به تودیع سند الحاق جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون یاد شده در 17 فروردین 1390 و تمهیدات منطقه خلیج فارس و دریای عمان در این راستا،‌ اداره کنترل و بازرسی کشتی‌ها‌، براساس الزامات کنوانسیون، مدیریت آب توازن را از تاریخ یکم اردیبهشت 93 تا 31 تیرما‌ه 93 از کشتی‌های متردد در آبها و بنادر جمهوری اسلامی ایران بازرسی متمرکز به عمل آورده که در این برنامه از تعداد 156 فروند کشتی خارجی و 32 فروند کشتی تحت پرچم در بنادر جنوب و شمال بازرسی شد‌.

انتهای پیام/ب

منبع : فارس

برچسب ها:
آخرین اخبار
پربازدید ها