امروز : دوشنبه ۹ اسفند ۱۳۹۵ - 2017 February 27
۰۷:۰۳
نمایشگاه رسانه دیجیتال
ادموند
کمک مالی
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 108793
تاریخ انتشار: ۱۴ شهریور ۱۳۹۳ - ساعت ۱۴:۴۲
تعداد بازدید: 51
به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; ، هدف نگارنده از نگارش کتاب کتاب «راهنمای نگارش و انشا»، کمک به ایجاد نظمی منطقی در ...

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; ، هدف نگارنده از نگارش کتاب کتاب «راهنمای نگارش و انشا»، کمک به ایجاد نظمی منطقی در ساختار شناختی مخاطبان کتاب‌های فارسی ششم دبستان و در نهایت، کمک به درک بهتر آنان از مطالب ارائه شده در ارتباط با مهارت‌های نگارشی بوده است.

مطالب این کتاب در قالب 17 تمرین و تقریباً متناظر با مطالب بخش‌های «یادآوری»، «نگارش» و «کارگاه نویسندگی»، در کتاب‌های فارسی ششم دبستان ارائه شده‌اند. به گونه‌ای که مؤلف تلاش کرده است تا به تناسب مباحث مطرح شده در هر تمرین، نمونه‌های مناسب و جذابی از منابع مختلف و متون غنی ادبیات فارسی را بیان کند. حتی فهرستی از این منابع و نیز سایر منابع مورد مراجعه نگارنده در بخش پایانی کتاب آمده است.

در بخشی از مقدمه کتاب «راهنمای نگارش و انشا» که توسط اشرف کریمی نوشته شده است،‌ می‌خوانیم: دقت در محتوای کتاب‌های فارسی ششم دبستان از منظر مهارت‌های نگارشی، نمایانگر دامنه وسیعی از مطالب است. ظاهراً حجم و تنوع مطالب ارائه شده در کتاب‌های فارسی ششم دبستان، نویسندگان را ناگزیر کرده است که در بسیاری موارد به توضیح مختصر و ذکر یک مثال اکتفا کنند و در مواردی، از جمله در بخش معرفی بعضی عناصر داستان، حتی یک مثال هم ارائه نشود.

 





 

شاید این پیش‌فرض که ششم دبستان مرز ورود به مقطع دبیرستان بوده و لازم است دانش‌آموزان مقطع ابتدایی از نظر نگارش و تسلط بر مهارت‌های نوشتاری و آشنایی با انواع نوشته (نظم و نثر) هر چه توانمندتر به مقطع بعدی وارد شوند، بتواند ارائه چنین حجم بزرگی از مطالب را در یک پایه توجیه کند اما هر قدر هم که محتوای این کتاب‌ها غنی باشد، توضیح و تشریح بعضی مطالب که مؤلفان ناگزیر به سرعت از آنها گذشته‌اند، ضروری می‌کند.

  در بخشی از این کتاب می خوانیم:

بعضی شاعران و نویسندگان در شعر یا داستان خود، شخصیت‌های غیرانسانی را رو در روی انسان یا شخصیت غیرانسانی دیگری قرار می‌دهند و موضوع مورد نظرشان را از زبان آنها و به شکل بحث و گفت‌وگو بیان می‌کنند. به این نوع نوشته «مناظره» می‌گویند.

پروین اعتصامی یکی از شاعرانی است که در شعرهای خود از «مناظره» بهره بسیار برده است، به نمونه زیر توجه کنید:

نخودی گفت لوبیایی را              کز چه من گِردَم این چنین، تو دارا؟

گفت ما هر دو را بباید پُخت        چاره‌ای نیست، با زمانه بساز

به درازی و گِردی من و تو        نَنَهد قَدر، چرخِ شعبده باز

هر دو روزی در اوفتیم به دیگ   هر دو گَردیم جُفتِ سوز و گُداز

این هم یکی دیگر از شعرهای پروین اعتصامی است که در آن از قالب مناظره استفاده شده است:

سیر، یک روز طعنه زد به پیاز        که تو مسکین چه قدر بدبویی!

گفت از عیب خویش بی‌خبری          زان رَه از خَلق عیب می‌جویی

گفتن از زشت‌رویی دِگران             نشود باعثِ نکورویی

خویشتن بی‌سبب بزرگ مکن          تو هم از ساکنان این کویی

در خود آن بِه که نیک‌تر نِگری       اول آن بِه که عیب خود گویی

گفتنی است، انتشارات قدیانی کتاب «راهنمای نگارش و انشا برا اساس فارسی ششم ابتدایی» را در 107 صفحه و با قیمت 7000 تومان در 3300 نسخه منتشر کرده است که علاقمندان برای تهیه این کتاب می‌توانند به دفتر و فروشگاه مرکزی نشر قدیانی، به نشانی تهران، خیابان انقلاب، روبه‌روی دانشگاه، خیابان فخررازی، خیابان شهدای ژاندارمری (غربی)، شماره 90 مراجعه یا با شماره تلفن‌های 66404410 تماس حاصل کنند.

انتهای پیام/و

منبع : فارس

برچسب ها:
آخرین اخبار