امروز : شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 9
۰۲:۵۵
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 109302
تاریخ انتشار: ۱۷ شهریور ۱۳۹۳ - ساعت ۰۶:۰۰
تعداد بازدید: 7
به گزارش پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; از قم، آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی پیش از ظهر امروز در مراسم آغاز سال ‏تحصیلی حوزه‌های علمیه که در مدرسه ...

به گزارش پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; از قم، آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی پیش از ظهر امروز در مراسم آغاز سال ‏تحصیلی حوزه‌های علمیه که در مدرسه فیضیه برگزار شد با اشاره به اهمیت علم و دانش در ‏اسلام اظهار کرد: از دیدگاه اسلام و قرآن، پایه آفرینش حضرت آدم(ع) بر علم و دانش بوده است.‏

وی افزود: این دیدگاه مهمی است که اسلام دارد؛ در قرآن است که چون آدم(ع) علم اسماء را ‏آموخت مقامش از فرشتگان بالاتر رفت و مسجود آنها شد.‏

این مرجع تقلید با بیان اینکه علم اسماء را همان اسرار آفرینش می‌دانند گفت: همین امر سبب ‏مقام والای آدم و انسان شد.‏

وی ادامه داد: آیاتی که در قرآن کریم اهمیت علم و دانش را مورد توجه قرار داده‌اند در زمانی نازل ‏شده‌اند که عرب جاهلی اهمیت برای دانش قائل نبود؛ مقام علم و عالم در نزد خداوند بسیار ‏والاست و همین امر زمینه تاکیدات فراوان نسبت به علم آموزی را فراهم آورده است.‏

آیت‌الله مکارم شیرازی خاطرنشان کرد: بر اساس روایات، اگر در زمان غیبت، عالمان دین حضور ‏نداشته باشند که از اسلام دفاع کنند و عبادالله را از دام‌های شیطانی نجات دهند، همه انسان‌ها ‏دچار ارتداد و خروج از دین خواهند شد.‏

استاد خارج فقه حوزه علمیه قم به خصوصیات عالمان دینی که در روایات به آنها اشاره شده است ‏پرداخت و افزود: کسی عالم حقیقی از نظر اسلام است که عمل او، سخنش را تصدیق کند.‏

وی با بیان اینکه حوزه‌های علمیه در این عصر و زمان وظایف سنگینی دارند گفت: حمایت از مسائل ‏فرهنگی جامعه که به فرموده رهبر معظم انقلاب، پایه و رکن نظام اسلامی به شمار می‌روند از ‏جمله وظایف حوزه‌های علمیه به شمار می‌رود.‏

آیت‌الله مکارم شیرازی تصریح کرد: در برخی موارد مسائل در حال کمرنگ شدن هستند و نهادها ‏یکی پس از دیگری مسائل فرهنگی را از خود دور می‌سازند به طوری که حراست یکی از ‏دانشگاه‌ها اعلامیه صادر کرده که مسائل فرهنگی بر عهده ما نیست در حالیکه این امر صحیح نبوده ‏و در نظام جمهوری اسلامی، تقویت اسلامیت و جمهوریت بر عهده همگان خواهد بود.‏

این مرجع تقلید با تاکید بر اینکه همه نهادها بدون استنثاء در برابر مسائل فرهنگی مسئولیت دارند ‏افزود: البته اگر احساس مسئولیت از سوی دیگران کمرنگ شود حوزه‌های علمیه وظیفه ‏سنگین‌تری دارند و باید با اقدامات خود، از تزلزل مبانی دینی جلوگیری کنند تا در نهایت اسلام و ‏نظام دینی حفظ و تقویت شود.‏

وی در بخش دیگری از سخنان خود به وظایف حوزه‌های علمیه و روحانیت در شرایط کنونی اشاره ‏کرد و گفت: نخستین وظیفه حفظ و تقویت فقه سنتی است که پایه مرجعیت، اقتصاد، سیاست و ‏همه موارد زندگی در نظام اسلامی محسوب می‌شود.‏

آیت‌الله مکارم شیرازی با بیان اینکه پاسخگویی به مسائل مستحدثه از دیگر وظایف حوزه‌های ‏علمیه به شمار می‌رود عنوان کرد: امروزه موضوعات تغییر کرده‌اند و لازم است حوزه‌های علمیه این ‏مهم را در نظر داشته و برای پاسخگویی آماده باشند. ‏

استاد برجسته حوزه علمیه قم رفع شبهات را سومین وظیفه حوزه‌های علمیه دانست و تصریح ‏کرد: آگاهی به شبهات روز جامعه یکی از اساسی‌ترین ویژگی‌های هر طلبه باید باشد تا بتواند ‏پاسخی صحیح هم برای آنها فراهم کند ضمن اینکه لازم است در شرایط کنونی، گروهی از طلاب ‏به تعلیم زبان‌های رایج دنیا بپردازند و علاوه بر این، آموزش مکالمه زبان عربی در حوزه‌ها جدی گرفته ‏شود.‏

وی ادامه داد: پرورش و تربیت مفسران قرآن در حوزه‌ها از دیگر وظایف به شمار می‌رود؛ قرآن تمام ‏علوم را تا پایان جهان در خود دارد بنابراین منبع ما در همه امور خواهد بود بنابراین صرف پرداختن به ‏تلاوت، تجوید و حفظ قرآن کافی نیست.‏

آیت‌الله مکارم شیرازی با تاکید بر تربیت مبلغان، خطبا و پژوهشگران برجسته در حوزه‌های علمیه ‏گفت: همین اشخاص هستند که موجب گسترش دین مبین اسلام می‌شوند ضمن اینکه مبلغان ‏دین باید از ابزارهای روز هم برای انتشار پیام خداوند به همه مردم بهره ببرند.‏

این مرجع تقلید سایت‌های اینترنتی را از جمله ابزارهای روز برای انتقال معارف دینی برشمرد و با ‏تاکید بر استفاده از آنها افزود: یکی از مهمترین مسائلی که در شرایط کنونی نیازمند آن هستیم، ‏اعزام و سکونت مبلغان دینی و روحانیون در شهرستان‌هاست زیرا بعضی مظاهر باطل در دیگر نقاط ‏آشکار شده‌اند که اگر عالمان دین و حوزه‌های علمیه در آن شهرها تقویت شوند، جلوی پیشرفت ‏باطل را خواهند گرفت.‏

وی در خاتمه با بیان اینکه اساتید لایق و برجسته باید برای حوزه‌های علمیه شهرستان‌ها تربیت ‏شوند گفت: از دیگر نیازهای نظام اسلامی در شرایط کنونی که مشکلاتی را هم در این بخش ‏شاهد هستیم، تربیت قضات لایق و عادل است که باید توسط حوزه‌های علمیه جدی گرفته شود.‏

انتهای پیام/78004‏/صا40

منبع : فارس

برچسب ها:
آخرین اخبار