امروز : یکشنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ - 2017 April 23
۱۵:۰۹
ادموند
کمک مالی
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 109346
تاریخ انتشار: ۱۷ شهریور ۱۳۹۳ - ساعت ۰۶:۰۰
تعداد بازدید: 10
به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; ، محدثه محب‌حسینی مدیر گروه آموزش کمیسیون ملی یونسکو در ایران امروز در هم‌اندیشی

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; ، محدثه محب‌حسینی مدیر گروه آموزش کمیسیون ملی یونسکو در ایران امروز در هم‌اندیشی سوادآموزی و توسعه پایدار به مناسبت روز بین‌المللی سوادآموزی 2014 که در دفتر کمیسیون ملی یونسکو در ایران برگزار شد در سخنانی اظهار داشت: علیرغم پیشرفت‌های انجام شده بسیاری از کودکان از آموزش و مراقبت‌های کودکی بی‌بهره‌اند.

وی ادامه داد: تقریباً دو سوم بی‌سوادان بزرگسال را زنان تشکیل می‌دهند و علیرغم پیشرفت‌های انجام شده در سال 2012، 25 درصد کودکان زیر 5 سال از رشد اجتماعی بی‌بهره بودند و در سال 2011 فقط نیمی از نوباوگان به آموزش پیش‌دبستانی دسترسی داشته که این میزان در صحرای آفریقا تنها 18 درصد بوده است.

محب‌حسینی افزود: در جهان بسیاری از حاشیه ماندگان از آموزش ابتدایی بی‌بهره‌اند و تعداد کودکان بازمانده از تحصیل در سال 2011، 57 میلیون نفر بوده است که نیمی از آنان در کشورهای در حال نزاع و درگیری زندگی می‌کنند.

مدیر گروه آموزش کمیسیوم ملی یونسکو در ایران گفت: بسیاری از نوجوانان از مهارت‌های اولیه‌ای که طی مقطع پایه اول متوسطه ارائه می‌شود بی‌بهره‌اند و در سال 2011، 69 میلیون نوجوان از تحصیل بی‌بهره بوده‌اند و از سال 2004 بهبود چندانی در روند افزایش ورود آنان به مدرسه صورت نگرفته است و در کشورهای کم‌درآمد تنها 37 درصد از نوجوانان پایه اول آموزش متوسطه را به پایان می‌رسانند و این میزان برای افراد بسیار فقیر 14 درصد است.

وی یادآور شد: پیشرفت سودآموزی بزرگسالان به سختی صورت می‌گیرد به طوری که در سال 2011، 774 میلیون بزرگسال بی‌سواد وجود داشته است که نسبت به سال 2000 تنها یک درصد کاهش در این میزان دیده می‌شود که طبق برنامه تعداد این بی‌سوادان در سال 2015 به 743 میلیون نفر کاهش خواهد یافت.

محب‌حسینی بیان داشت: تقریباً دو سوم بی‌سوادان بزرگسال را زنان تشکیل می‌دهند.

محب حسینی با اشاره به نابرابری بین دختران و پسران و دسترسی به آموزش خاطرنشان کرد: حتی اگر بر فرض مثال تساوی جنسیتی تا سال 2005 تحقق می‌یافت در سال 2011 صرفاً 60 درصد از کشورها به تساوی آموزشی دختران و پسران در مقطع ابتدایی و 38 درصد به تساوی آموزشی در مقطع متوسطه دست می‌یافتند.

مدیر گروه آموزشی کمیسیون ملی یونسکو در ایران یادآور شد: کیفیت ضعیف آموزش یعنی اینکه میلیون‌ها نفر کودک از فراگیری آموزش پایه بی‌بهره‌اند و حدود 250 میلیون کودک در جهان وجود دارد که مهارت‌های پایه را فرا نگرفته‌اند که نیمی از این تعداد حتی 4 سال نیز به مدرسه رفته‌اند.

وی اضافه کرد: بر اساس طبقه‌بندی یونسکو کشورهایی مانند شیلی، چین، آذربایجان، کویت، قطر، روسیه، آفریقای جنوبی، تاجیکستان و ترکمنستان تا سال 2011 به 50 درصد نرخ کاهش بی‌سوادی بزرگسالان رسیده‌اند و کشورهای بولیوی، بوسنی، گرجستان، ایتالیا، ایران، قزاقستان، فیلیپین، مجارستان، مالزی و قرقیزستان نیز احتمال دادند که تا سال 2015 به نرخ 50 درصدی کاهش بی‌سوادی بزرگسالان می‌رسند.

محب‌حسینی اولویت دستور کار جهانی آموزش پس از سال 2015 را برشمرد و گفت: ترویج آموزش پایه و مداوم و با کیفیت، ارتقای آموزش پس از پایه، سوادآموزی جوانان و بزرگسالان، مهارت و آموزش متناسب و باکیفیت در یک رویکرد جامع، مهارت‌ها برای جهان کار و زندگی، تأمین اعتبار آموزش و اختصاص 6 درصد از بودجه تولید ناخالص و عمومی از جمله اولویت‌های دستور کار جهانی آموزش پس از سال 2015 است.

در ادامه این منیر صفی‌الدین رئیس دفتر یونسف در تهران نیز در سخنانی اظهار داشت: آموزش یکی از حقوق بنیادین بشر است و باید به یک یک انسان‌ها ارائه شود.

وی ادامه داد: زنان بالای 15 سال که آموزش دیده‌اند موفق‌تر بوده و میزان مرگ و میر در خانواده‌هایی که مادران تحصیلکرده داشتند کمتر بوده است.

صفی‌الدین افزود: تمام جامعه نیز از آموزش دیدگان نفع می‌برد و ما در یونسف نیز در این خصوص تلاش می‌کنیم.
انتهای پیام/

منبع : فارس

برچسب ها:
آخرین اخبار