امروز : شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 3
۰۶:۱۲
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 109355
تاریخ انتشار: ۱۷ شهریور ۱۳۹۳ - ساعت ۰۶:۰۰
تعداد بازدید: 12
به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; ،‌ استرکیش لاروش رئیس دفتر خوشه‌ای یونسکو در تهران امروز در هم‌‌اندیشی سوادآموزی و

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; ،‌ استرکیش لاروش رئیس دفتر خوشه‌ای یونسکو در تهران امروز در هم‌‌اندیشی سوادآموزی و توسعه پایدار به مناسبت روز بین‌المللی سوادآموزی 2014 که در دفتر کمیسیون ملی یونسکو در تهران برگزار شد، در سخنانی اظهار داشت:‌ امسال روز جهانی سوادآموزی به پیوند میان سوادآموزی و توسعه پایدار اختصاص یافته است و تمرکز این روز بر مفهوم توسعه پایدار، یادآور این حقیقت ساده است که سواد نه تنها زندگی‌ها را تغییر می‌دهد بلکه آنها را نجات می‌دهد.

وی ادامه داد: سوادآموزی به کاهش فقر کمک می‌کند و به انسان‌ها امکان کاریابی و دریافت حقوق‌های بالاتر را می‌دهد و از مهمترین روش‌های بهبود بهداشت مادران و فرزندان است و به درک بهتر نکته‌های پزشکان و دسترسی به مراقبت‌‌های بهداشتی بهینه کمک می‌کند.

لاروش افزود: به واسطه بهبود وضعیت آموزش زنانی که به سن باروری رسیده‌اند، جان بیش از دو میلیون کودک زیر 5 سال در فاصله سال‌های 1990 تا 2009 در سراسر جهان نجات یافت و سوادآموزی دسترسی به دانش را تقویت کرده و آغازگر یک فرآیند توانمندسازی و خودباوری است و همه افراد بشر از این وضعیت سود می‌برند.

رئیس دفتر خوشه‌ای یونسکو در ایران یادآور شد: امروز 781 میلیون نفر بزرگسال در سراسر جهان قادر به خواندن، نوشتن یا شمارش نیستند؛ دو سوم این تعداد زنان هستند و بیش از 250 میلیون کودک حتی توان خواندن یک جمله را هم ندارند. با وجود اینکه نیمی از آنها، 4 سال هم به مدرسه رفتند.

وی اضافه کرد: با وجود جوانانی اینچنین بیسواد، آیا انتظار داریم چه جور جوامعی بسازیم؟ ما به جهانی نیاز داریم که همه در آن بتوانند در تعیین سرنوشت جوامع ‌شان مشارکت داشته باشند؛ به دانش دسترسی داشته و هر کسی به نوبه خود در بنای دانش سهم داشته باشد.

لاروش خاطرنشان کرد:‌ جمهوری اسلامی ایران در این راستا در سال‌های گذشته فعالیت و پیشرفت چشمگیری داشته است و با ورود 98.8 درصد از کودکان به دوره ابتدایی در سن قانونی ایران پیشرفت چشمگیری در فراهم آوردن فرصت آموزش پایه در سطح ملی داشته است؛ ضمن اینکه ایران پیشرفت خوبی در دستیابی به این هدف خاص از اهداف توسعه هزاره تا سال 2015 نیز داشته است.

وی اضافه کرد:‌ به علاوه ایران تمرکز ویژه‌ای به آموزش کودکان خارج از مدرسه به ویژه دختران کارگر روستایی از طرق و روش‌های یادگیری مجازی و تأسیس مدارس خانگی داشته است و جمهوری اسلامی اکنون یک چارچوب معادل‌یابی دارد که به کودکان خارج از مدرسه یا کودکانی که اصلاً به شکل رسمی به مدرسه نرفته‌‌اند امکان کسب اعتبار علمی می‌دهد.

رئیس دفتر خوشه‌ای یونسکو در ایران یادآور شد: به علاوه دولت ایران به تأسیس سازمان نهضت سوادآموزی در سال 1984 و آغاز یک نهضت سوادآموزی در دهه 90 میلادی تلاش دائمی برای بهبود نرخ سوادآموزی داشته است که از جمله این فعالیت‌ها، ایجاد مراکز یادگیری محلی، ترغیب خانواده‌ها به کسب عادت کتابخوانی و نهادینه سازی این عادت و ایجاد گروه‌های مطالعاتی برای پاسداشت و نهادینه سازی مهارت‌های تازه کسب شده سوادآموزی است.

لاروش یادآور شد: همه این تلاش‌ها به این حقیقت منجر شده است که تقریباً همه افراد رده سنی 15 تا 24 سال اعم از زن و مرد در ایران باسواد شده‌اند که این دستاورد چشمگیری است.

وی افزود:‌ آنچه باید اکنون انجام دهیم آن است که رویکرد سنتی برنامه‌های سوادآموزی را به نوعی سازگار کنیم که علاوه بر خواندن و نوشتن صرف، مهارت‌های گسترده‌تری را در حوزه نحوه مصرف و سبک زندگی، حفظ تنوع زیستی و میراث فرهنگی، کاهش فقر و کاهش خطر بلایا و مشارکت مدنی را در بر گیرد و در این صورت است که نهایت توان برنامه‌های سوادآموزی به کار گرفته می‌شود و ما در یونسکو به این مهم واقفیم که سوادآموزی از قدرتمندترین عوامل تسریع‌کننده توسعه پایدار است و مایلیم در چارچوب برنامه آموزش سازمان برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار،‌ با ایران همکاری کنیم.
انتهای پیام/

منبع : فارس

برچسب ها:
آخرین اخبار