امروز : یکشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 10
۰۱:۵۵
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 110067
تاریخ انتشار: ۱۹ شهریور ۱۳۹۳ - ساعت ۱۵:۵۶
تعداد بازدید: 5
به گزارش خبرنگار هنرهای تجسمی پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; ، مراسم نکوداشت مازیار بیژنی از کاریکاتوریست‌های برجسته و انقلابی کشورمان عصر امروز ...

به گزارش خبرنگار هنرهای تجسمی پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; ، مراسم نکوداشت مازیار بیژنی از کاریکاتوریست‌های برجسته و انقلابی کشورمان عصر امروز با حضور سیدنظام‌الدین موسوی مدیرعامل پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; ، وحید جلیلی، محمدحسین نیرومند، گل‌علی بابایی رئیس سازمان هنری و ادبیات دفاع مقدس، مسعود ده‌نمکی، سیدمسعود شجاعی طباطبایی، فریدالدین حدادعادل و خانواده مازیار بیژنی در موسسه هنری‌رسانه‌ای اوج برگزار شد.

* بیژنی خود به تنهایی یک رسانه است

در این مراسم،سیدنظام‌الدین موسوی طی سخنانی ، اظهار داشت: نزدیک به 17 سال است که این افتخار را داشته‌ام با آقای بیژنی ارتباط داشته و کارش را شاهد باشم. از زمانی که با هم در روزنامه کیهان همکار بودیم تا نشریه آرمان دانشجو و بعد در روزنامه جوان و نشریه «کشیده» در کنار هم بودیم.

وی ادامه داد: بدون اغراق می‌خواهم بگویم که ندیده‌ام آقای بیژنی با تعارفات و حرف‌های کسی و حتی تعریف و تمجید یا انتقادات دیگران در کارهایش و دیدگاهش تغییری ایجاد شود؛ صلابت و پایداری در نگاه و اعتقادات، خلقیات و ظاهر او همین بوده که اکنون می‌بینیم.

مدیرعامل پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; ، بیان داشت: دغدغه‌های بیژنی همیشه معطوف به دغدغه‌های کلان انقلاب اسلامی و نظام بوده است و امیدواریم که اگر قرار است تغییری کند تغییری رو به رشد و تعالی باشد.

وی یادآور شد: ویژگی دیگر آقای بیژنی این است که او به معنای واقعی کلمه ساده‌زیست بوده است؛ مناعت طبع و قناعتی که دارد قابل تقدیر است. او تا مدتی در جایی کار می‌کرد که حتی بیمه نبود با این حال هیچ اعتراضی نکرد. در شرایطی که جبهه انقلاب اسلامی نیاز به نیروی متعهد داشت می‌دانستیم که فقط او را داریم و کسی بود که برای جبهه انقلاب اسلامی وقت می‌گذاشت البته بزرگانی هم بودند اما دغدغه دیگری داشتند.

دبیرکل انجمن روزنامه نگاران مسلمان افزود: مازیار بیژنی هیچ‌وقت نرخ تعیین نکرده است برای دیگران کار می‌کرد و در واقع او به همان اندازه که به فکر خودش نبود به فکر دیگران بود و دغدغه این را داشت که نیروهایی از جنس خود را تربیت کند و تداوم جذب این افراد را داشته باشد.

موسوی خاطرنشان کرد: روحیه بسیجی‌وار و احساس بدهکاری به انقلاب اسلامی از دیگر ویژگی‌های مازیار بیژنی است؛ تا به حال ندیده‌ام که او بگوید من این کار را کرده‌ام و سهمم چه می‌شود. شاید او از مدیران گله دارد اما چیزی را برای خودش نمی‌خواهد در حالی که برخی خودشان را میراث‌خوار انقلاب و مدعی نظام می دانند.

مدیرعامل پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; ، بیان داشت: از نظر من به عنوان یک مخاطب بیژنی سبک جدیدی را در حوزه کاریکاتور داشت که توانست مخاطب عام و خاص را جلب کند؛ تاکنون کسی را ندیده‌ام که به سواد و تخصص وی ایراد بگیرد در واقع او یک نماد و خود به تنهایی یک رسانه است. بیژنی سبکی را ارائه داد که خیلی‌ها تلاش می‌کنند به این سبک نزدیک شوند.

*بیژنی مصداق بارز امت همیشه در صحنه است

همچنین در ادامه این مراسم، وحید جلیلی طی سخنانی با پرداختن به ویژگی‌های بارز مازیار بیژنی ، اظهار داشت: از آشنایی بنده با مازیار بیژنی 24 سال می‌گذرد و از مهمترین ویژگی‌های وی در مقایسه با بسیاری از دوستان دیگر این است که دیگران در فراز و فرودها رنگ عوض کردند و به اشکال مختلف درآمدند و حتی فضای فکری و رفتاریشان متفاوت شد؛ به جرات می‌توانم بگویم که در طول این سال‌ها بیژنی حتی ذره‌ای تغییر نکرد و به جهت صداقت، سادگی، نکته‌بینی و ظرافت همان فردی است که اولین‌بار دیده‌ام.

وی ادامه داد: مهمترین ویژگی مازیار بیژنی پرکاری او است؛ پرکاری به این معنا که او در طول دو دهه فعالیت جدی در عرصه کاریکاتور هیچ‌وقت میدان را خالی نکرد و در واقع او مصداق بارز امت همیشه در صحنه است.

روزنامه‌نگار و فعال فرهنگی انقلاب اسلامی بیان داشت: پرکاری وی در حوزه‌های متنوع بوده و اینطور نبوده که فقط در یک حوزه قلم بزند؛ جامعیتی در مجموعه کارهای او دیده می‌شود که کم‌نظیر است در واقع وی از وجوه استکبارستیزی، مبارزه با صهیونیسم تا نقد درون‌گفتمانی در حوزه عدالت‌خواهی و ستیز با مفاسد اقتصادی و میادین سیاسی داخلی از مضامین اصلی کارهای او به شمار می‌رود.

وی خاطرنشان کرد: نکته مهم دیگر در پرکاری بیژنی این بوده که معمولا در خط مقدم حضور داشت و در بسیاری از مقاطع کار کرده‌است در حالی که خیلی‌ها تمایلی نداشتند خودشان را برای انقلاب خرج کنند.

جلیلی یادآور شد: درخصوص اسلام آمریکایی کسی به اندازه بیژنی کار نکرده است و او هنرمند انقلابی بوده که توانسته این مرزبندی را بین اسلام ناب محمدی و اسلام آمریکایی به دیگران نشان دهد.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه کاریکاتور ویژگی انتقال سریع پیام را دارد، دارای مخاطب بیشتری بوده لذا در جنبش‌های دانشجویی دیده‌ایم که برای ایجاد روزنه زیر آوار غرب‌زده‌ها در دانشگاه‌ها از آثار بیژنی استفاده می‌شد.

جلیلی یادآور شد: ویژگی بارز مازیار بیژنی کم‌ادعایی یا بی‌ادعایی او است، این مسئله نکته مهمی است، کسانی که یک دهم بیژنی کار نکرده‌اند خیلی توقع دارند اما بیژنی هنرمندی بی‌ادعا است و این ویژگی او می‌تواند برای نسل‌های بعد الگو باشد. در واقع او بسیجی به معنای واقعی بوده و امیدواریم همواره هنر انقلاب از آثار او بهره‌مند باشد.

این فعال فرهنگی انقلاب اسلامی گفت: در حوزه کاریکاتور معدود دوستانی داشتیم که پای انقلاب ایستاده باشند در صورتی که معارضین لشگری بودند اما چند نفر از همین کاریکاتوریست‌ها از جمله مازیار بیژنی ایستادند و این خاکریز را با زحمات زیادی حفظ کردند و این خط با تلاش‌ها، اخلاص و جان‌فشانی باز شد. امیدواریم که این مسیر همیشه مستدام باشد.

* هنرمندی که در مقابل موج اشرافی‌گرایی سکوت نکرد

مسعود ده نمکی کارگردان سینما و فعال عرصه انقلاب در ادامه این مراسم اظهار داشت: بیژنی را از زمانی که در نشریات بود، می‌شناسم؛ اگر بیژنی نبود من به جای او کاریکاتوریست می‌شدم چرا که همیشه این احساس تکلیف بود که ما را به عرصه‌های مختلف می کشاند و اگر مجبور بودم، کاریکاتوریست هم می شدم چرا که ما معتقدیم هدف وسیله را توجیه می کند.

وی با اشاره به جایگاه حساس کاریکاتور، ادامه داد: کاریکاتوریست باید هم اندیشه سیاسی و هم تفکر ایدئولوژیک داشته باشد و هم طراحی و گرافیک را بلد باشد؛ ساختن طنز سخت است و به قول یکی از بازیگران طنز را جدی بگیرید. چون وقتی قرار است که مخاطب را بخندانی اگر موفق نباشی، شکست خورده‌ای؛ بنابراین کسانی هم که بخواهند ادای کاریکاتوریست ها را دربیاورند، آنها هم شکست می‌خورند.

این کارگردان سینما بیان داشت: در دوران ویژه دهه 70 وجود امثال بیژنی در جبهه انقلاب یک برکت بود؛ دورانی که فقر نیرو داشتیم؛ آن طرف هم پر بود از نیروهای که خلاف جریان انقلاب بودند؛ در این دوران بیژنی با جریان سازی و دل و جرأت دادن به نیروهای انقلاب وارد عرصه شد.

وی افزود: مازیار بیژنی گمشده فرهنگی جبهه انقلاب اسلامی بوده و برجسته‌ترین آثارش در حوزه فقر و غنا است؛ در واقع او از جمله هنرمندانی است که در مقابل موج اشرافی‌گری سکوت نکرد؛ عمق نفوذ هنر انقلاب اسلامی در کارهای بیژنی بروز پیدا کرده و این آثار تقویم تاریخی برای آیندگان است.

* بیژنی را به عنوان سرمایه‌ای بزرگ و مایه فخر این مرز و بوم

سید مسعود شجاعی طباطبایی هنرمند کاریکاتوریست اظهار داشت: معنی و مفهوم در آثار بیژنی بر اعتقاد دینی و سیاسی او است؛ در عین حال توجه ویژه او به مبانی انقلاب باعث می‌شود تا او را هنرمندی بدانیم. بیژنی هنر معاصر و زمان خویش را در آثارش به نمایش می‌گذارد و نماینده‌ی اندیشه‌ای جسورانه در هنر کاریکاتور ایران است کاریکاتور‌های او با کیفیتی بالا در اراده طنز و با شکل‌های بیانی نواندیش او در گرافیک خط و ترکیب‌بندی خود می‌نمایاند و در مجموع شکل واحدی از کاریکاتور سیاسی و اجتماعی را به نمایش می‌گذارد که با حذف قید و بند از شیوه کلاسیک قالب خود را یافته و در سبکی خلاصه می‌شود که کاملا متعلق به خود اوست.

وی ادامه داد: مازیار بیژنی کاریکاتور ایران در جست و جوی بیان تازه خود برای خلق هویتی نو در عرصه هنر سیاسی وارد فضای نوینی برای انعکاس واقعیات مربوط به این مرز و بوم بنا می‌نهد طرح‌های او انعکاس زندگی مرد ماست که با ارتباط صریح با مخاطب دارای فرمی زیبا و جدید از هنر کاریکاتور است در عین حال او به ضابطه‌ها و نمادها اشراف دارد و آن را در فضای طنز سیاسی معرفی و مطرح می‌کند.

شجاعی طباطبایی گفت: کتاب «جنبش سبز مخملی» نمونه‌ای از یک اثر بصری کاملا سیاسی است که دستورات «جین شارپ» برای راه‌اندازی انقلاب‌های رنگین با نگاه به وقایع و فتنه پس از انتخابات در ایران را به زبان کاریکاتور تفسیر می‌کند او با زبان کاریکاتور و بی‌پیرایه این موضوع را به چالش می‌کشد و مخاطب عام خود را به واکنش در این راه فرا می‌خواند،  در واقع آگاهی بخشی نوعی از وظیفه کاریکاتوریست در تبیین مواضع سیاسی‌اش است در عین حال بیژنی با چاپ کتاب دیگر خود با عنوان «سر بی‌پناه» با موضوع زمین و زمین‌خواری، مسکن و مشکلات آن،‌است دست به نمایش آثاری مهم از مسائل روز می‌زند و در آخرین کتاب خود با عنوان «نیش‌ تر» در حوزه‌های اقتصاد و فرهنگ ورود پیدا می‌کند.

وی بیان داشت: بیژنی مفهوم هنر کاریکاتور را از شکل رایج در شکل روشنفکری خود که حسی از تفنن صرف را در دل خود دارد،‌خارج می‌کند. کاریکاتور و طنز در آثار او دو عنصر تفکر و خلاقیت را نشان می‌دهد و کیفیت طنز آثار او جنبه‌های از زندگی روزمره را معرفی می‌کند. طبیعت طنز و گرافیک در آثار او در ارائه مفاهیم تا طنزی مردمی گسترش می‌یابد. او در حوزه طنز تصویری خود، مسائل و جنبه‌های مختلفی را مطرح می‌کند تا ذخائر فرهنگ تصویری این مرز و بوم غنی‌تر شود.

این کاریکاتوریست انقلابی یادآور شد: در واقع بیژنی در کاریکاتور‌هایش جنبه‌های مختلفی از زندگی و هستی را در فضا و ارتباطی جدید و تدوین ممکن و تشریح می‌کند. شناخت او از طنز ژورنالیسم با حضور بیشتر از یک دهه در روزنامه‌های صبح و کیهان رقم خورد،‌که با مدیریت سایت اینترنتی کاریکاتور «روز کارتون»‌ تا به حال ادامه داشته است.

وی اضافه کرد: آثار این هنرمند بزرگ از نظام ذهنی و احساسی خاصی برخوردار است که به نوعی به جهان‌بینی خاص از زندگی هنری او می‌انجامد. دیگر اینکه توجه بیژنی به فرم، هیچگاه به انتزاع صرف یا فرمالیسم مجرد نمی‌انجامد و دغدغه او از این استفاده از تکنیک در ارائه موضوع و دیدگاهش به نوعی فرم و قالب خاص می‌رسد که در خطهای او، احساسات نهفته در این خطوط، عمق و معنا را جاری می‌سازد.

شجاعی طباطبایی گفت: آثار بیژنی برای مخاطب عام است و رمزگشایی این طرح‌ها برای مخاطبین این مرز و بوم کار چندان دشواری نیست، در عین حال چهره‌ای جدید از طنز گرافیکی در این آثار زمینه‌ای برای معرفی آثارش به عنوان یک هنرمند معاصر با پیش‌زمینه‌ای از فرهنگ غنی ایرانی اسلامی ایجاد می‌کند و ابداعات او به سبکی کاملا مشخص بدل می‌شود که آثار او را از کاریکاتورهای دیگران کاملا متمایز می‌کند و چهره‌ای شاخص در شکل‌سای نمادین یعنی مهارت در طراحی و ترکیب و گنجاندن محتوایی قابل هضم برای طیف وسیعی از مخاطبینش فراهم می‌شود.

وی ادامه داد: بیژنی در نمایش آثارش در عرصه بین‌الملل نیز چهره‌ای نام آشناست، انیمیشن‌های کوتاه او با موضوع « هولوکاست»‌توانست در زمان کوتاهی مخاطبین بسیاری از سراسر دنیا را به خود جذب کند. شهرت بیژنی هیچگاه مقطعی نبوده و می‌توان او را هنرمندی دانست که هر روز تازه‌تر می‌شود و حرف‌های بسیاری برای گفتن در عرصه طنز ترسیمی دارد و تنها زمانی شاهد خوبی بر این مدعاست که می‌تواند در بستر خویش حضور موثر هنرمند بزرگی چون مازیار بیژنی را به عنوان سرمایه‌ای بزرگ و مایه فخر این مرز و بوم به اثبات برساند.

* هنرمندانی مثل مازیار به درد انقلاب می‌خوردند

در ادامه این مراسم منصورالله بیژنی، پدر مازیار بیژنی ضمن قدردانی از برگزارکنندگان این مراسم، گفت: بنده امروز آثار و نتیجه زحمات فرزند انقلابی خود را دیدم؛ البته مشک آن است که خود ببوید نه اینکه پدر بگوید.

وی ادامه داد: هنرمندانی مثل مازیار به درد انقلاب می‌خوردند؛ امیداوریم خداوند توفیق دهد تا هنرمندانی نظیر مازیار تربیت شوند.

* آثار بیژنی اسناد تاریخی برای آیندگان است

محمدحسین نیرومند هنرمند انقلاب اسلامی در این مراسم بیان داشت: آثار بیژنی از جمله معدود کاریکاتورهایی است که به خود هنر کاریکاتور بسیار نزدیک است؛ کاریکاتور یک زبان حامل پیام و معناست که این ویژگی‌ها در آثار بیژنی دیده می‌شود؛ با توجه به اینکه کاریکاتور دنبال پیرایش است و همه هنرمندان مطرح دنیا به سمت سادگی در کارشان تمایل دارند که این ویژگی ها در آثار بیژنی هم دیده میشود.

وی افزود: بیژنی با انتخاب عناصر تقابل و فرمالیزم در آثارش به همراه یادداشت‌های کوچک توانایی خنداندن مخاطب را دارد، او یک کاریکاتوریست حرفه‌ای و به لحاظ فنی توانمند است؛ او در مقطعی ژورنالیست بود  و هر روز با ایده‌های جدید حرفی برای گفتن داشت و از این جهت حائز اهمیت است.

این داور مسابقه های کاریکاتور با بیان این که از هنر کاریکاتور نمی‌توان ارتزاق کرد، گفت: کمتر از پنج نفر کاریکاتوریست در کشور داریم که از راه هنر ارتزاق می‌کنند و یکی از آنها بیژنی است. علاوه بر این آثار او اسناد تاریخی انقلاب اسلامی برای آیندگان خواهد بود.

* شبی که بیژنی نخوابید

در ادامه این مراسم فریدالدین حداد عادل بیان داشت: مازیار بیژنی دوست و همکلاسی دوران دانشجویی در دانشگاه امام صادق (ع) بود؛ در دوران دانشجویی در برخی کلاس‌های درس مطالبی عنوان می‌شد که از جنس تفکر انقلابی نبود و بیژنی در جمع دانشجویی ما از جمله کسانی بود که بر این اعتقاد بود که هر آن چه در کلاس های درس استادان دانشگاه مطرح می‌کنند، علم نیست بنابراین آن چه را نتوانیم بپذیریم، نمی‌پذیریم.

وی به خاطره نقاشی بیژنی در ایام شهادت شهید آوینی اشاره کرد و گفت: در شبی که قرار بود مراسمی برای شهید آوینی برگزار شود، بیژنی تمام آن شب را بیدار بود و پرتره بسیار زیبایی از شهید آوینی در نهایت غم و اندوهش کشید که در مراسم به تعداد محدودی تکثیر و توزیع شد و بنده تصویر جدیدی از مازیار بیژنی را دیدم؛ این در حالی بود که او را به عنوان فردی می‌شناختم که همیشه در وادی طنز و کاریکاتور بود.

حداد عادل به خاطره دیگری از بیژنی در دوران دانشجویی‌اش اشاره کرد که این کاریکاتوریست به دانشجویان نخبه حزب اللهی پیشنهاد کرد تا برای تقویت عمق فکری و بینشی خود کتاب‌های شهید مطهری را مطالعه کنند و این در حالی بود که آن زمانی سر مطالعاتی کتاب‌های شهید مطهری در هیچ دانشگاهی مطرح نمی‌شد؛ این کار توجه به مسائل نظری آقای بیژنی را نشان می‌داد.

* باید برای آینده کاریکاتور انقلابی نیرو تربیت کنیم

در پایان این مراسم مازیار بیژنی ضمن قدردانی از تقدیرات، اظهار داشت: یکی از دغدغه‌های من آینده هنر کاریکاتور انقلابی است؛ باید برای آینده نیروسازی کنیم البته کارهایی در این زمینه انجام می‌شود که امیدواریم در آینده آثار آن را ببینیم.

وی ادامه داد: کاریکاتور در میان سایر هنرهای تجسمی از بابت پرداختن به موضوعات انقلابی اوضاع بهتری دارد چرا که در دیگر هنرهای تجسمی تفکر هنر انقلابی یا از دست رفته یا دارد از دست می‌رود؛ لذا باید این هنر در آینده دست کسانی باشد که راه را ادامه دهند. به هر حال بعد از مدتی ما هم از صحنه کار و فعالیت خارج می‌شویم و باید این فضا را نیروهای جوان پر کنند که در این راستا ما با راه‌اندازی نشریه و سایت اینترنتی سعی کردیم گام‌هایی را برداریم.

وی گفت: در حال حاضر ما اهداف و برنامه‌های خود را در قالب سایت «روز کارتون» دنبال می‌کنیم که اولین سایت کاریکاتور مطبوعاتی ایران است که حدود یک سال پیش آغاز به کار کرده و با صرف بودجه اندکی گروهی از کاریکاتوریست‌های آمانور و حرفه‌ای را گرد هم آورده‌ایم.

بخش پایانی این مراسم مربوط به تجلیل از مازیار بیژنی و خانواده وی بود. وقتی که مادر مازیار برای تقدیر به روی سن دعوت شد، مازیار لوح تقدیر از مادر را تقدیم کرد و بوسه‌ای بر دستان مادر زد. در ادامه پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; ، سازمان هنری و ادبیات دفاع مقدس، دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی، انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان و سازمان هنری‌رسانه‌ای اوج با لوح تقدیر از مازیار بیژنی تجلیل کردند.
انتهای پیام/

منبع : فارس

برچسب ها:
آخرین اخبار