امروز : شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 3
۱۸:۱۰
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 110291
تاریخ انتشار: ۲۰ شهریور ۱۳۹۳ - ساعت ۰۶:۰۰
تعداد بازدید: 21
به گزارش پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; ، محمدعلی شعبانی کارگردان مستند «ملی بدون کارت» در آستانه برگزاری سیزدهمین جشنواره فیلم مقاومت گفت: این ...

به گزارش پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; ، محمدعلی شعبانی کارگردان مستند «ملی بدون کارت» در آستانه برگزاری سیزدهمین جشنواره فیلم مقاومت گفت: این مستند اجتماعی زندگی شخصی به نام « آمیریک سین »که ازکشور هند به اروپا رفته و دست سرنوشت او را به ایران می کشاند مورد بررسی قرار می دهد. در واقع بخش مهمی از زندگی  او در ایران  با جنگ ترکیب می شود و  سرنوشت « آمیریک سین» در ایران شکل و با جنگ گره می خورد.

این کارگردان فیلم مستند همچنین در مورد جایگاه جشنواره فیلم مقاومت گفت: جشنواره فیلم مقاومت سالیان سال است که برگزار می شود. در این رویداد بین المللی بنده چند بار کاندید شدم و یک بار هم برگزیده. این فستیوال همانطور که از نامش پیداست تکلیفش با خودش مشخص است. ما در ایران جشنواره ای نداشتیم که به حوزه مقاومت و دفاع مقدس بپردازد. این رویداد با تمرکز روی این موضوع به سینمای جنگ و مقاومت نگاه جدیتری دارد. جشنواره طی سالها برگزاری خود همینکه توانسته صف  برنامه سازان تلویزیون را  از صف  مستند سازان  جنگ جدا کند و شکل و کلاس به سینمای مستند جنگ ببخشدخودش کار ارزشمندیست.

وی ادامه داد: مستند سازان جنگ هیچ وقت تریبونی نداشتند تا حرفهایشان را بزنند و به صورت مستقل کارهایشان دیده شد اما جشنواره فیلم مقاومت این امکان را برای مستند سازان ژانر دفاع مقدس  بوجود آورده است.

شعبانی همچنین در خصوص ابعاد بین المللی جشنواره گفت: متاسفم که خیلی ها قدر جشنواره مقاومت را نمی دانند اما برای  کشورهای دیگر  سینمای دفاع مقدس ما بسیار جذاب  است. چرا که نگاهشان به جنگ نگاه دیگریست. بزرگترین مستند سازان غرب  وقتی به سینمای جنگ ما نگاه می کنند ا ز روایت  فتح شروع می کنند چون به تصویر کشیدن یک چنین صحنه هایی  برایشان بدیع است چراکه  اینگونه از سینما صرفا متعلق به ایران است  و تنها سبکیست که مبتکر آن ایرانیان هستند. وی در بخش دیگری از صحبت خود در مورد چگونگی برگزاری جشنواره در سالهای گذشته گفت: در کشورمان چند جشنواره جدی برگزار می شود  که متعلق به سازمانها و نهادهای دیگر است. در واقع سازمان ها و نهاد های مختلف برای اینکه  بین مردم دیده شوند دست به تشکیل جشنواره می دهند اما برای آنکه به رسالتشان پایبند باشند بعد تبلیغاتی می گیرد. اما جشنواره فیلم مقاومت از این آسیب در امان است. کارش منعکس کردن آثار سینمایی دفاع مقدس است. هرساله آقای خزایی با تیمی بدون ادعا کار می کند که هیچ کدام این افراد بدنبال منافع شخصی خود نیستند و به دنبال کاری پروپاگاندایی هم  نیستند . البته سالهای اول برگزاری جشنواره ، این رویداد با اشکالاتی همراه بود که به مرور و در سالهای گذشته این معایب برطرف و  به قوت اساسی خود  دست پیدا کرد و به فستیوال حرفه ای تبدیل شد.

این مستندساز در خصوص برگزاری جشنواره در تهران گفت: با هر جشنواره ای که اهل بریز و بپاش باشد و ولخرج‌های بیهوده کند مخالفم. اینکه این جشنواره امسال در تهران برگزار می شود بسیار شایسته است . یکی از نکات مهم جشنواره فیلم دفاع مقدس اینکه جشنواره در دوسال گذشته خودش تولید داشته و در بخش جنبی به نمایش می گذارد.اینکه جشنواره ای خودش تولید داشته باشدبه نظر من   از محاسن آن است.

محمد علی شعبانی در سال‌های گذشته در جشنواره مقاومت  فیلم های درخت گیلاس ،صد و هشت سال تنهایی، باران بند آمد، هفتمین روز تابستان  و.. داشته که فیلم صد و هشت سال تنهایی او در بخش نوعی نگاه برگزیده شد.

* مصطفی رزاق کریمی: سمبل کارهای دفاع مقدس در سینمای ایران  شهید آوینی می‌دانم

مصطفی رزاق کریمی کارگردان مستند «خاطرات مردی برای تمام فصول» گفت: مقاومت شکل و اساس این جشنواره است و اینکه چنین رویداد بین المللی در خصوص این واقعه مهم تاریخی برگزار می شود نقطه مثبت آن می بینم. جنگی که در زمان خودش توجه  تمام دنیا  را به خود جلب کرد و بلاهایی که سر مملکت ما آمد بسیار سخت و مشقت بار بود. اما آنچه که مسلم است در ارتباط با این دفاع مقدس سینمای ایران هیچ کاری نکرده و تنها  سمبل تمام کارهای خوب سینمایی  به شهید آوینی  بر می گردد.

به گزارش روابط عمومی سیزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت این کارگردان گفت:موضوع  و محتوای فیلم «خاطراتی برای تمام فصول» مربوط به سی و دو سال گذشته در وین است که من با این موضوع در ارتباط بودم. دوسال ونیم به عنوان مترجم با مجروحین شیمیایی که در زمان هشت سال دفاع مقدس  در جریان جنگ و بعد از مجروح شدن به وین انتقال داده شدند در خدمتشان بودم. هر هواپیمایی که ازایران با مجروحین شیمیایی به وین می نشست من در کنار کار ترجمه فیلمبرداری این وقایع را هم انجام می دادم.

وی ادامه داد:موضوع فیلم من سیاسی است اما پرداخت سیاسی ندارد. محتوای فیلم کاملا انسانی و مظلومیت این مجروحین را نشان می دهد.

این کارگردان در بخش دیگری از صحبت خود در خصوص برگزاری جشواره فیلم مقاومت گفت:مقاومت شکل و اساس این جشنواره است و اینکه چنین رویداد بین المللی  در خصوص این واقعه مهم تاریخی برگزار می شود نقطه مثبت آن می بینم. جنگی که در زمان خودش توجه  تمام دنیا  را به خود جلب کرد و بلاهایی که سر مملکت ما آمد بسیار سخت و مشقت بار بود. اما آنچه که مسلم است در ارتباط با این دفاع مقدس سینمای ایران هیچ کاری نکرده و تنها  سمبل تمام کارهای خوب سینمایی  به شهید آوینی  بر می گردد.

رزاق کریمی بیان کرد: واقعیتش را بخواهید سینمای ایران در ارتباط با جنگ نتوانسته نقش زیادی  برعهده بگیرد هر آنچه که تا به حال ارائه شده بیشتر کارهای گزارشی مستند گونه بوده.به نظر من روی موضوع  جنگ حتما جشنواره باید  متمرکز تر  شود  تا  برای نسل سوم و چهارم جنبه آگاهی بخشی داشته باشد . این وظیفه ماست که نسل به نسل تاریخ و  واقعه جنگمان را انتقال دهیم باید حرفهایمان را به درستی در ابعاد مختلف جنگ روایت و جراحی کنیم.

این کارگردان سینما همچنین به نمایش فیلش در هیروشیمای ژاپن اشاره کرد و گفت:زمان نمایش این فیلم مخاطبان اشاره می کردند که بسیار جای شرمساریست که چنین وقایعی در ایران رخ داده  و یک چنین بلایی بر سر مردم ایران آمده و ما تا کنون از آن بی اطلاع بودیم.
انتهای پیام/

منبع : فارس

برچسب ها:
آخرین اخبار