امروز : دوشنبه ۴ بهمن ۱۳۹۵ - 2017 January 22
۰۰:۱۶
ادموند
کمک مالی
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 110693
تاریخ انتشار: ۲۲ شهریور ۱۳۹۳ - ساعت ۰۶:۰۰
تعداد بازدید: 29
به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات فارس، در سومین نشست از سلسله نشست‌های نقد کتاب انتشارات علمی و فرهنگی کتاب جستاری در تراژدی یونان با حضور اساتید ...

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات فارس، در سومین نشست از سلسله نشست‌های نقد کتاب انتشارات علمی و فرهنگی کتاب جستاری در تراژدی یونان با حضور اساتید دانشگاه و صاحب نظران و هم چنین نویسندۀ کتاب کیوان میرمحمدی نقد و بررسی شد.

**لزوم ارتباط اهالی فلسفه و هنر

در این نشست که شمس الملوک مصطفوی و بیژن عبدالکریمی، استادان فلسفه دانشگاه آزاد اسلامی و نیز یوسف فخرایی مدرس و پژوهشگر حوزۀ هنر در آن حضور داشتند،

عبدالکریمی گفت: من همیشه آرزو داشتم جامعه هنری ما با اهل فلسفه نشست و برخاست و دیالوگ داشته باشد؛ باورم بر این است که سینما و تئاتر بدون سناریو سینما و تئاتر نیست و سناریو چه برای نمایشنامه و چه برای فیلم نامه، بدون تفکر سناریو نمی‌شود. پس باید بین جامعه هنری و جامعه فلسفی ارتباط وجود داشته باشد و خوشحالم که آقای فخرایی که استاد فلسفه هنر هستند در بین ما حضور دارند.

وی افزود: مثلا اگر بحث از تراژدی یونان می‌کنیم، بی تردید این مبحث با مشکلات کنونی و زندگی روز مره ما مرتبط است و اگر این ارتباط کشف نمی‌شود یا قصور در زبان من معلم است یا اینکه گرفتاری‌های بیش از حد مخاطب باعث می‌شود که او نتواند ارتباط بین مقولات را بیان کند.

این استاد فلسفه اظهار داشت: آیا عالم کنونی بهترین عالمی است که بشر در آن زیسته است؟ در این باره دو تلقی وجود دارد، یک تلقی که با دوران مدرن شکل گرفته و از آن به اصل پیشرفت یاد می‌شود و اگوست کنت آن را بیان کرده است مبنی بر اینکه زندگی بشر هر روز بهتر از دیروز می‌شود و زندگی بشر مدرن بهتر از زندگی انسان‌های دوران‌های قبل‌تر تاریخی است. اما پاره ای از روشنفکران بزرگ در این اصل تردید کرده‌اند و می‌گویند: چه بسا در میان گذشتگان بصیرت‌ها و فهم‌هایی وجود داشته که ما باید آنها را بیاموزیم تا بتوانیم به بحران‌های معنوی. فرهنگی و فکری خود در جهان کنونی پاسخ دهیم.

عبدالکریمی گفت: از جمله نیچه که معتقد است انسان روزگار کنونی انسان کوچک و حقیر است و اخلاق بردگی همه جا را فرا گرفته و یکی از آثار او بازگشت به تراژدی از درون روح موسیقی است. او ما را به اندیشه های سه هزار سال قبل دعوت می‌کند و می‌گوید در فرهنگ دوران تراژدی عناصری وجود دارد که بشر امروز سخت به آنها نیازمند است.

وی اظهار داشت: مدرنیته امری است اجتناب ناپذیر و گریز ناپذیر و به بخشی از زیست سراسر جهان و همه جوامع و ادیان و مذاهب و فرهنگ‌ها تبدیل شده است؛ هیچ نقطه ای در مقابل یا خارج از مدرنیته لااقل در دوران کنونی وجود ندارد.

**رویکرد سیاسی و اجتماعی به تراژدی یونان

کیوان میر محمدی نویسندۀ جوان کتاب نیز با بیان این نکته که با خواندن نمایش نامه پرومته در زنجیر با دنیای یونان آشنا شده است، در باره کتابش گفت: این کتاب از چند مقاله جدا ازهم تشکیل شده که در نهایت یک نگاه کلی از تراژدی یونان به مخاطب می‌دهد. چهار مقاله اول بیشتر رویکرد سیاسی دارد و اینکه فضای اجتماعی یونان چه تاثیری در شکل گیری تراژدی می‌گذارد و متقابلا تراژدی چه تاثیری بر روی مفهوم شهر دارد.

میرمحمدی ادامه داد: در مقالات پنجم تا هشتم به یکی از علاقه های خودم که آیین و اسطوره است پرداخته‌ام و تلاش کردم که رد پای آیین و اسطوره را در تراژدی‌ها پیدا کنم.

یوسف فخرایی دیگر میهمان و کارشناس این نشست نیز ضمن تبریک به میرمحمدی برای نگارش این کتاب ارزشمند، به این موضوع اشاره کرد که برخی از مقاله های این کتاب مفصل‌تر و کامل‌ترند و می‌توانند مخاطب را وارد حیطه یک بحث نظری بکنند، در حالی که بعضی دیگر تنها اشارتی به یک اصل پیچیده دارند که در کاوش‌های بعدی ایشان باز خواهد شد.

**لزوم بررسی ادبیات غرب با توجه به تاریخ و فلسفه و اسطور‌ه‌های غربی

فخرایی افزود: از سه منظر می‌توان ادبیات غرب را کاوش کرد و ضرورت دارد که برای قضاوت درباره غرب بر این سه منظر تسلط داشته باشیم؛ نخست تاریخ غرب است، دوم اسطوره شناسی و سوم فلسفه آن‌هاست. اما به یاد داشته باشید که هیچ مکتب ادبی و هنری در غرب نیست که ما به ازاء فلسفی مشخص نداشته باشد.

این استاد حوزه هنر ادامه داد: آن چه در این کتاب روی آن تاکید شده آیین و اسطوره و رابطه آن با تراژدی است و آن چه که می‌تواند در جلد دوم بیاید، رویکرد فلسفه در تراژدی یونان است.

شمس الملوک مصطفوی نیز با تبریک گفتن به میرمحمدی که در عین جوانی توانسته چنین کتاب قابل تاملی را به نگارش درآورد، بیان داشت: تراژدی یونانی نحوه مقابله و مواجهه انسان با تقدیر و سرنوشت است. انسان در طول زندگی به طور ناخواسته درگیر مشکلاتی می‌شود که با او تحمیل شده و رنج‌هایی به او وارد می‌شود که خودش آن‌ها را انتخاب نکرده و در یک کلمه انسان دچار تقدیری می‌شود که خودش آن را انتخاب نکرده است. یکی از ویژگی‌های تراژدی یونان این است که نحوه مواجهه قهرمانانه با مصائب را نشان می‌دهد.

مصطفوی سپس از نیچه صحبت کرد و اینکه علت توجه نیچه به تراژدی‌های یونان این است که او فکر می‌کند آلمان زمان خودش یک کشور از هم گسیخته و به لحاظ فرهنگی منحط است و آرزو می‌کند این فرهنگ رشد پیدا کند و راه حل را بازگشت به نگاه یونانی‌ها می‌بیند و معتقد است تراژدی به ما کمک می‌کند این نگاه را بشناسیم.

مصطفوی اشکال کتاب جستاری در تراژدی یونان را در این دانست که زمینه و بستر تاریخی و سیاسی و اجتماعی تراژدی را مطرح نکرده است و به نویسنده پیشنهاد کرد این بحث را در چاپ بعدی اضافه کند.
انتهای پیام/

منبع : فارس

برچسب ها:
آخرین اخبار