امروز : دوشنبه ۵ تیر ۱۳۹۶ - 2017 June 26
۱۲:۰۰
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 111161
تاریخ انتشار: ۲۴ شهریور ۱۳۹۳ - ساعت ۰۶:۰۰
تعداد بازدید: 92
پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; -گروه فعالیت‌‌های قرآنی: بی تردید ورود سبک تلاوت مصری به ایران و آشنایی مردم با تلاوت بزرگانی چون «محمد رفعت»،

پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; -گروه فعالیت‌‌های قرآنی: بی تردید ورود سبک تلاوت مصری به ایران و آشنایی مردم با تلاوت بزرگانی چون «محمد رفعت»، «عبدالفتاح شعشاعی»، «مصطفی اسماعیل» و «عبدالباسط» و دیگر بزرگان هنر تلاوت قرآن کریم بیش از اینکه چه فرد و یا افرادی در این زمینه دخیل بوده‌اند مهم است.

در هنر تلاوت قرآن به شیوه مصری ارزش‌هایی نهفته است که با اطلاع از آنها می‌توان از طرفی به بزرگی اساتید نسل اول این هنر در مصر و از سویی دیگر به بزرگی کار واردکنندگان این هنر به ایران پی برد.

آنچه مشخص است این است که سبک تلاوت مصری در میان شهرهای ایران، ابتدا به تهران و مشهد وارد شد؛ اما اینکه کدامیک از این شهرها در این باره مقدم بر دیگری است و یا اینکه احتمالا این جریان به صورت موازی در این دو شهر پیش رفته، نیازمند تحقیق و مداقّه بیشتری است.

اما در رابطه با اولین افراد مؤثر در انتقال این هنر به ایران از بزرگانی همچون مرحوم «اوحدی» در مشهد و «محمدتقی مروت» در تهران نام برده می‌شود.

به گفته سیدمحسن موسوی بلده مدرس پیشکسوت قرآن کریم، مروت اولین جلسه آموزش تلاوت قرآن کریم به سبک مصری را در تهران برقرار کرد.

وی در این باره می‌گوید: استاد محمدتقی مروت در سال 1345 اولین جلسه از این نوع جلسات را در محله بازار تهران و به صورت گردشی در منازل و هیئات مذهبی برقرار کرد.

موسوی بلده درباره نحوه فعالیت مروت در زمینه گسترش این هنر اصیل اسلامی می‌گوید: استاد مروت فردی خودساخته بود کتاب‌های مربوط به علم قرائت را می‌جست، مطالعه می‌کرد، تلاوت‌های مصری را گوش می‌داد، می‌آموخت و به ما هم آموزش می‌داد و می‌توان گفت که او اولین استاد سبک جدید تلاوت در ایران بود.

این مدرس تجوید قرآن کریم با اشاره به اینکه مروت اولین ایرانی و شیعه‌ای است که پیش از پیروزی انقلاب اسلامی توانست رتبه نخست مسابقات قرآن کشور مالزی را کسب کند درباره نقش او در ورود سبک تلاوت مصری به ایران می‌‌افزاید: استاد صلاح الصاوی، مدرس مصری ادبیات عرب در دانشگاه تهران  که پیش از انقلاب به ایران پناهنده سیاسی شد و در سال‌های اخیر درگذشت، درباره محمدتقی مروت می‌گوید: پایه‌گذار نهضت قرآنی به شکل جدید، در مصر محمد رفعت و در ایران محمدتقی مروت است.

به گفته موسوی بلده، الصاوی علاوه بر شرکت در محافل قرآنی، سال‌ها در ایران به عنوان داور رشته وقف و ابتدا شناخته می‌شده است.

مروت، مولایی را  بزرگ‌تر نهضت قرآنی جدید در ایران معرفی می‌کند

موسوی بلده در ادامه با اشاره به تواضع و فروتنی محمدتقی مروت، درباره سایر جلسات قرآن موجود در تهران می‌گوید: در عین حال شاید عده‌ای قائل بر این باشند که آغازگر جلسات تلاوت قرآن به سبک جدید استاد مولایی باشد.

صاحب کتاب حلیةالقران در این باره می‌افزاید: موضوع جلسات استاد مولایی علم قرائات و آموزش اختلاف قرائات بود و بیش از اینکه رنگ و بوی تلاوت مصری داشته باشد رنگ و بوی تلاوت ترتیل داشت که البته با ورود آقای مروت و شاگردانش به جمع شاگردان استاد مولایی، جلسه ایشان نیز حال و هوای تلاوت مصری گرفت.

موسوی بلده با اشاره به اینکه استاد مروت همواره خود را شاگرد استاد مولایی معرفی کرد، می‌گوید: یک بار از ایشان پرسیدم که شما آنچنان که خودتان می‌گویید شاگرد استاد مولایی نبوده‌اید پس چرا اینگونه خود را معرفی می‌کنید؟ و او در جواب پاسخی حکیمانه به من داد و گفت: «نهضت قرآنی ایران نیاز به یک بزرگ‌تر دارد و فقط استاد مولایی شایسته این عنوان است».

استاد ابراهیم پورفرزیب، معروف به مولایی مدتی است که در بیماستان مهر تهران در بستر بیماری به سر می‌برد؛ بیائید برای شفای عاجل بزرگ قاری قرآن ایران دست به دعا برداریم.

انتهای پیام/م.خ     

منبع : فارس

برچسب ها:
آخرین اخبار
پربازدید ها