امروز : چهارشنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ - 2017 April 26
۰۷:۴۶
ادموند
کمک مالی
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 11183
تاریخ انتشار: ۸ خرداد ۱۳۹۲ - ساعت ۱۰:۱۱
تعداد بازدید: 135
خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، گروه کتاب و ادبیات: حوزه ادبیات و تصویرگری کودک و نوجوان نیاز به آسیب‌شناسی جدی دارد. سال 1390 در ...

خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، گروه کتاب و ادبیات: حوزه ادبیات و تصویرگری کودک و نوجوان نیاز به آسیب‌شناسی جدی دارد. سال 1390 در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نمایشگاه خیمه خورشید نمایشگاه کتابی داشت که سیدمیثم آقا سید حسینی مدیر تخصصی نشست‌های نمایشگاه بود و گزارشی با خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس در این رابطه داشت. همان سال به طور جدی پیگیر این بود که تمام نویسندگان حوزه ادبیات و تصویرگری را گرد هم جمع کرده و مباحثی در باب اصلاح اشکالات حوزه تصویرگری و ادبیات کودک و نوجوان را به سوی ترنم و طراوت سوق دهد. 

* حساسیت‌های بالای فرهنگی و اجتماعی که مستقیم با شخصیت فرهنگی کودک و نوجوان ارتباط دارد

وی امسال در گفت‌وگو با فارس جدی‌تر و محکم‌تر بیان کرد که این نشست‌ها را با حضور نویسندگان و تصویرگران مطرح تدارک خواهد دید، زیرا این حوزه دچار بیماری اقتصاد شده است، تمام نویسندگان و تصویرگران جز تعدادی معدود بازاری کار می‌کنند و دیگر آسیب‌شناسی نمی‌کنند و کار را سری کرده‌اند، این حوزه به دلیل حساسیت‌های بالای فرهنگی و اجتماعی که مستقیم با شخصیت فرهنگی کودک و نوجوان ارتباط دارد بسیار مهم و برجسته است به دلیل اینکه کودک از همان اوان کودکی شخصیت فرهنگی و کتابخوانی را در خود می‌سازد و پایه‌های محکم علم و ارتباط با کتاب و کتابخوانی را بنا می‌کند.
 

* آسیب‌های جدی به دید بصری کودک/ چه لایه‌های بصری کودک را گمراه می‌کند؟

سیدمیثم آقا سیدحسینی در گفت‌وگو با خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس پیرامون «چیستی تصویرگری جذاب در آثار ادبیات کودک و نوجوان» اظهار داشت: در مبحث تصویرگری بسیار دیده‌ام که تصویرگر از خطوط و لایه‌های رنگارنگ زیادی همراه با سایه و روشن‌های رنگی و شلوغ و بی‌پایان در تصاویر خود استفاده کرده همین یکی از دلایل آسیب‌های جدی به دید بصری کودک است که نه می‌تواند با آن همه لایه‌های رنگ ارتباط برقرار کند نه می‌تواند از آن رنگ‌های زیبا و دیدنی و اشکال قابل هضم صرف‌نظر کند. اینجاست که کارتون‌ها نیاز به رنگ‌آمیزی مسطح دارند تا رنگ‌آمیز لایه به لایه.

وی ادامه داد: این لایه‌ها دید بصری کودک و نوجوان را گمراه می‌کند و خسته‌کننده می‌شوند. لازمه دنیای امروزه کودک و نوجوان تصویرگری مدرن است، اما باید پایه‌ها را با دقت بنا کرد تصویرگری و ادبیات کودک و نوجوان وظیفه سنگین و عظیمی است، به دلیل اینکه در شخصیت کودک مستقیم سهم خواهیم داشت.

سیدحسینی ضمن بیان این جملات که کودکان پذیرای هرگونه آموزشی هستند، تاکید کرد: پس باید تصویرهایی خلق شود و نوشته‌هایی نگارش شود که علاوه بر جذاب بون مفاهیم را به صورت غیرمستقیم به آنان آموزش دهد، مثلاً یک کتاب به کارتونی با قصه‌های دوست‌داشتنی و شخصیت‌های شیرین و جذاب درباره کمک حیوانات جنگل به یک سنجاب بیمار و گرفتن جشن بهبودی برای او می‌تواند به صورت غیرمستقیم مفهوم کمک به دیگران را برای کودکان درونی کند.
 

* عرصه ادبیات، کتاب و کتابخوانی بستر مناسبی برای تربیت کودکان است

به گفته این نویسنده، عرصه ادبیات و کتاب و کتابخوانی بستر مناسبی برای تربیت کودکان است اگر ما بتوانیم احترام همه انسان‌ها و به ویژه کودکان را نسبت به نظم و زیبایی و هماهنگی طبیعت جلب کنیم، پیرو آن واجد ارزش بودن تک‌تک انسان‌ها را نیز در آنان نهادینه خواهیم کرد. تصویرگران و نویسندگان حوزه کودک و نوجوان باید بدانند هر کاری که در عرصه فرهنگ و هنر امروز انجام دهند، در ارتقاء فرهنگ فردای جامعه‌مان تأثیر خواهد داشت همه کاری در آغاز سخت است و تمامی مشکلات نیز برای بشر است از مشکلات نترسید و مأیوس و ناامید نشوید و این حس پوچ و تهی را به کودکان امروز و جامعه‌سازان فردا منتقل نکنیم.

این محقق سپس به ارزش‌ها اشاره و ابراز داشت: کودکانی که با ارزش‌های اخلاقی و اجتماعی درونی شده‌ای زندگی می‌کنند می‌توانند زندگی متفاوت‌تری و سعادتمندتری نسبت به دیگران که با این پدیده غربی‌اند، داشته باشند. با توجه به نفع دیگران در کنار منفعت تصویرگران و نویسندگان امروز کودک و نوجوان و ایجاد این‌گونه ارزش‌های اخلاقی در انسان‌ها و کودکان و نوجوانان دنیا نیز جای آشناتر و امن‌تری برای زیستن خواهد شد و مشارکت فرهنگی و هنری ادبی در آن ابعاد عاطفی و شناخت ژرف‌تری پیدا می‌کند که به سعادتمندی می‌انجامد.
 

* آموزش‌های کودک می‌بایست همراه موقعیت‌های جالب و شادی‌آور با مسیری باشد

آقا سیدحسینی ضمن اشاره به اینکه کودکان در سنین پایین می‌توانند عواطف و احساسات خود را نسبت به دنیای پیرامون به خوبی بیان کند که قافله کتاب و ادبیات کودک و نوجوان از این مبحث مستثنی نیست پس بهتر است محتوایی که در جامعه به عنوان ارزش انتقال داده می‌شود متناسب با تجربه‌های انسان‌دوستانه باشد و به انتقال مفاهیم نوع‌دوستی و کمک به هم‌نوع بپردازد، اضافه کرد: آموزش‌های کودک می‌بایست همراه موقعیت‌های جالب و شادی‌آور با مسیری باشد که برای آموزش کودکان درنظر گرفته شده به صورت طبیعی کودکان کتاب‌هایی را که با خاطرات خوش‌شان همراه شده سریع‌تر به یاد می‌آورند که این وظیفه مؤلف کتاب کودک را سنگین و جدی می‌کند که طوری برنامه‌ریزی کند که کودک با کتاب همراه شده غرق در زیبایی‌ها و لذت‌های خارج از این دغدغه‌ها را تجربه کند. بنابراین ایجاد زمینه و آموزش مناسب برای کودکان برای داشتن روابط اجتماعی سالم و مناسب بسیار ضروری می‌باشد.
 

* توصیه‌هایی به والدین و تصویرگران کتاب‌های کودک

نویسنده چند کتاب با موضوع خلیج فارس ضمن اشاره به موارد استفاده از کتاب خاطرنشان کرد: کتاب درمانی برای کودکان و استفاده از کتاب برای کودک در شرایطی است که کودک نیاز به حمایت و پشتیبانی در برابر شرایط و موقعیت‌های دشوار و سخت زندگی دارد، این شرایط و رویدادها در پاره‌ای از مواقع کودک را در خود غوطه‌ور می‌سازد و در این مرحله کودک نیاز به دلگرمی و حمایت دارد که کتاب برای وی فراهم می‌کند. این چالش‌های زندگی که برای آن می‌توان درمان از طریق کتاب را برای کودک برگزید به شرح ذیل است؛

1ـ خشونت خانوادگی و محیط نامناسب خانه؛

2ـ مرگ عزیزان کودک و نحوه برخورد با موقعیت‌های ایجادشده، درک مرگ و مفهوم اندوه مقابله با بیماری‌های صعب‌العلاج آشنا شدن با مفهوم مراسم سوگواری تدفین و گورستان و...؛

3ـ ناتوانی‌ها و اثر متقابل آن بر کودک، آشنایی با نحوه آموزش و تدریس به کودکان، نحوه دوست‌یابی و آشنایی با کودکان؛

4ـ انواع گوناگون خانواده‌ها مانند خانواده‌هایی که سرپرست و یا بدون سرپرست فرزندخواندگی طلاق فرزندان پذیرفته شده یا تحت حمایت سایر خانواده‌ها و آشنایی کودک با هریک از موقعیت‌ها؛

5ـ احساسات کودک، ادراک فهم و مقابله با شرایط شامل انواع احساسات از قبیل خشم، اذیت کردن، افسردگی، ترس، حسادت، اندوه، اعتماد به نفس و خجالت و...؛

6ـ تعامل با مشکلات اجتماعی از قبیل دوستان نامناسب، امنیت اجتماعی و اعتیاد و...؛

وی سپس به مرحله پیش مطالعه کتاب هم اشاره و مواردی را مطرح و اضافه کرد: در این مرحله تصمیم‌گیری بر سر انتخاب کتاب و مواد تصویری برای کودک انجام می‌پذیرد و انتخاب کتابی که بیشترین تأکید و ارتباط را با مشکلات کودک دارد.

سید حسینی با تاکید بر این مهم که «بیان کنید که چرا برای کودکان کتاب می‌خوانید» گفت: در این مرحله ابتدا متن ساده‌ای را برای کودک انتخاب کنید، بدین طریق از زیاده‌گویی نیز پرهیز کرده و توضیح می‌دهید که چرا مطلبی را یا متنی برای برای کودک می‌خوانید، که بدین طریق به سؤالات او جواب می‌دهد و احساسات کودک را تفهیم می‌کند پی به اهمیت شنیدن و صحبت کردن موفقیت‌آمیز ببرید. تعادل و میانه‌روی را رعایت کنید و... .

وی در خاتمه تصریح کرد: با توجه به این موضوعات سعی بر این داشته باشید که کتاب درمانی را در برنامه زندگی کودک قرار دهید و بازگشای دریچه از امید در عشق و علاقه کودکان باشد. تصویرگران و نویسندگان حوزه کودک و نوجوان باید جدی‌تر به این حوزه خدمت کنند.

انتهای پیام/و
برچسب ها:
آخرین اخبار