امروز : پنجشنبه ۳ فروردین ۱۳۹۶ - 2017 March 23
۲۲:۵۲
ادموند
کمک مالی
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 113053
تاریخ انتشار: ۲۹ شهریور ۱۳۹۳ - ساعت ۰۰:۵۱
تعداد بازدید: 21
به گزارش پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; ، تالار وحدت، مجموعه سینمایی فلسطین با سه سالن سینمایی، مجموعه عصر جدید با سه سالن سینمایی و پردیس ملت ...

به گزارش پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; ، تالار وحدت، مجموعه سینمایی فلسطین با سه سالن سینمایی، مجموعه عصر جدید با سه سالن سینمایی و پردیس ملت برای میزبانی و اجرای برنامه های سیزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت آماده می شوند این در حالی است که علاوه بر این مجموعه ها، در تهران تالار اجتماعات دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران و دانشگاه هنر و هتل لاله برای میزبانی از نخستین همایش علمی سینمای مقاومت و دومین کنفرانس بین المللی افق نو که قرار است دو روز بعد از برگزاری جشنواره در تهران صورت گیرد مهیا می شوند.
 
روابط عمومی جشنواره بین المللی فیلم مقاومت اعلام کرد: جشنواره فیلم مقاومت در این دوره با شعار «جشنواره فیلم مقاومت برای همه مردم کشور»در ستاد مرکزی کلید خورد و همین امر باعث شده است که تاکنون حدود 2600 نقطه در31 استان کشور به جمع اکران‌کنندگان فیلم‌های این رویداد فرهنگی –  سینمایی پیوسته‌اند.
 
300 کانون بسیج هنرمندان، بیش از 200 پارک، مسجد و فرهنگسرا مانند پارک لاله، پارک پامچال، پارک بسیج، بوستان بهمن، مسجد امام علی‌النقی (ع)، مسجد جابری، فرهنگسرای خاوران، فرهنگسرای اخلاق، فرهنگسرای بهمن و همچنین پارک‌ها و مساجد در خراسان شمالی و رضوی، کازرون، هرمزگان، اصفهان و... تعدادی از مدارس در استان‌های مختلف برای دانش‌آموزان: دبیرستان نخبگان دانش تهران، دبیرستان ابوریحان تهران، خوابگاه دانشجویان صدا و سیما و...، مکان‌های تاریخی – فرهنگی مانند موزه رییسعلی دلواری بوشهر، بیش از 500 مرکز آموزش عالی برای دانشجویان که از مهمترین اهداف جشنواره هستند: مانند دانشگاه تهران، دانشگاه شیراز، دانشگاه تبریز، دانشگاه شهید بهشتی تهران، دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه بوعلی همدان، دانشگاه بین‌المللی قزوین، دانشگاه بندرعباس، دانشگاه فردوسی مشهد، دانشگاه اصفهان، دانشگاه عسلویه، دانشگاه آزاد هنر و معماری تهران، دانشگاه زنجان، دانشگاه دولتی، آزاد و علوم پزشکی قم، دانشگاه کرمانشاه و...، بیش از 600 حوزه علمیه: مدرسه فیضیه قم، مدرسه معصومیه قم، حوزه علمیه حقانی، مدرسه شهیدین، مدرسه جامعه‌الزهرا (س)، مدرسه صدوق و... پنج زندان استان خراسان رضوی: در زندان‌های مرکزی مشهد، سبزوار، تربت حیدریه، نیشابور و کاشمر، بنادر شمالی و جنوبی کشور: بندر خمیر، بندر انزلی، بندر بوشهر، بندر عباس، بندر لنگه، بندر چابهار، بندر کنگان، بندر دیر، بندر گناوه، بندر جاسک و بندر دیلم، چالوس و...، نقاط محروم و مرزی کشور مانند: لیچک، لنده، بشاگر، کهنوج، فهرج، امبرآباد، قلعه گنج، ریگان، رودبار جنوب، فاریاب، لوجلی، راز و جرگلان، بام و صفی‌آباد، مانه و سملقان، جاجرم، سرداب و سرانی، گرمه، درق، رباط، گیفان و...، آخرین نقاط چهار گوشه کشور: سرخس، گواتر، بورالان و و جزیره مینو و جزایر خلیج فارس: جزیره کیش و قشم و ... از نقاط برگزاری این جشنواره در سطح کشور هستند.
 
روابط عمومی جشنواره مقاومت همچنین، خبرداد: علاوه بر برگزاری جشنواره در نقاط مختلف سطح کشور، این دوره جشنواره در هشت کشور جهان شامل: سوریه، روسیه، هند، فلسطین(غزه)، ترکیه، گرجستان، لبنان و قزاقستان هم برگزار می‌شود.
 
* شهر 4800 ساله، میزبان افتتاحیه و اختتامیه جشنواره مقاومت

بنابراین گزارش،‌ صلاح‌الدین قره‌تپه (مسئول  بسیج هنرمندان استان کرمانشاه) درباره برگزاری این رویداد فرهنگی – سینمایی در این استان گفت: پیش‌بینی می‌کنیم که بتوانیم جشنواره را در حدود 100 مکان در استان برگزار کنیم و فیلم‌ها را نمایش دهیم. به طور کلی تمام تلاش‌مان این است که در همه بخش‌ها، مراکز دهستان‌ها و مناطق محروم تعدادی از فیلم‌ها را نمایش دهیم.
 
وی همچنین با اشاره به برگزاری مراسم‌های افتتاحیه و اختتامیه برای جشنواره بیان کرد: اگرچه شهرهای روانسر، پاوه، جوانرود، سر پل ذهاب، ثلاث  باباخانی، اسلام آباد غرب ، دالاهو، قصر شیرین، گیلان غرب، کرمانشاه، صحنه، هرسین، کنگاور و سنقر میزبان جشنواره فیلم مقاومت خواهند بود اما مراسم افتتاحیه و اختتامیه تنها در دو شهر سر پل ذهاب و کرمانشاه برگزار می‌شود.
 
محسن مفید (مسئول سازمان بسیج طلاب و روحانیون استان کرمانشاه) هم با اشاره به برگزاری ویژه جشنواره در کرمانشاه و سر پل ذهاب گفت: قصد داریم این رویداد فرهنگی – سینمایی را در 24 حوزه علمیه برگزار کنیم.
 
وی سپس از مسئولان و برگزارکنندگان جشنواره فیلم مقاومت به جهت برگزاری این رویداد با ابعاد گسترده و کیفیت بالا، تشکر کرد.
 
محمدپحسن قربانی (نماینده بسیج دانشجویی استان کرمانشاه) نیز به ستاد خبری جشنواره گفت: 30 دانشگاه استان کرمانشاه در شهرهایی چون کرمانشاه، اسلام آباد غرب، گیلان غرب، سرپل ذهاب، روان سر، کنگاور، سنقر، صحنه، هرسین و جوان‌رود میزبان جشنواره خواهد بود.

این فعال دانشجویی در پایان ابراز امیدواری کرد که جشنواره فیلم مقاومت هرساله همچون جشنواره  فجر بزرگ و با اهمیت برگزار شود.

بر اساس این خبر، «سر پل ذهاب» که قرار است میزبان مراسم‌های افتتاحیه و اختتامیه جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت در استان کرمانشاه باشد، از شهر‌های مرزی و باستانی این استان است که گفته شده، قدمتی بالغ بر 2800 سال قبل از میلاد حضرت مسیح (ع) دارد.

* تجلیل از خانواده‌‌های دو شهید فیلمساز و روحانی در سمنان

براساس این گزارش، علی عشق (مسئول بسیج هنرمندان استان سمنان) درباره کم و کیف برگزاری جشنواره فیلم مقاومت در این استان گفت: 8 نقطه در پنج شهر استان سمنان (سمنان، دامغان، گرمسار، شاهرود و آرادان) آماده برگزاری جشنواره فیلم مقاومت می‌شوند.

وی افزود: طبق برنامه‌ریزی‌های‌مان قصد داریم که مراسم افتتاحیه و اختتامیه جشنواره را در شهر شاهرود برگزار کنیم که مراسم افتتاحیه در اول مهرماه و مراسم اختتامیه هفتم مهرماه برگزار خواهد شد. البته در حال تلاشیم تا بتوانیم یک مراسم اختتامیه هم در گرمسار بگیریم. ضمن آنکه، ویژه‌ترین برنامه بسیج هنرمندان سمنان برای افتتاحیه، آیین بزرگداشت و تجلیل از خانواده شهید فیلمساز بسیجی، جمشید طاهرکرد خواهد بود.

مسئول بسیج هنرمندان استان سمنان با ابراز امیدواری از اینکه استقبال خوبی از برگزاری جشنواره فیلم مقاومت در این استان انجام شود، اظهار کرد: امیدوارم در برگزاری یک چنین برنامه‌هایی  به شهرستان‌ها توجه بیشتری شود چرا که متاسفانه اکثرا، مدیران ظرفیت و قابلیت استان‌ها  را کمتر مورد توجه قرار می‌دهند.
 
همچنین وحید نظری (نماینده بسیج دانشجویی استان سمنان) نیز گفت: نزدیک به 30 دانشگاه استان سمنان در چهار شهر سمنان، شاهرود، دامغان و گرمسار آماده برگزاری این رویداد هستند.
 
وی ادامه داد: برنامه‌ی ما نمایش فیلم برای اساتید و دانشجویان است تا ان‌شاءا... بتوانیم دانشجویان را بیشتر با فرهنگ مقاومت آشنا کنیم.
 
بر اساس این گزارش، همچنین امور استان‌های جشنواره مقاومت اعلام کرده است که سازمان بسیج طلاب استان سمنان قصد دارد در یکی از مراسم‌های استانی این جشنواره، از خانواده روحانیِ شهید، حیدر عبدوس، تجلیل کرده و یاد و خاطره او را زنده کند.
 
بر اساس این خبر، گستره برگزاری جشنواره فیلم مقاومت در 31 استان کشور به جایی رسیده است که گفته می‌شود این رویداد در دوره سیزدهم خود، به گسترده‌ترین جشنواره فرهنگی – سینمایی پس از انقلاب اسلامی بدل شده است.

* خوشبخت: رسالت جشنواره مقاومت تشویق و خط دهی درست به فیلمساز جوان است

به گزارش فارس، مهرداد خوشبخت در گفت‌وگو با روابط عمومی سیزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت درباره برگزاری این رویداد سینمایی گفت: قبل از اینکه بخواهیم درباره جشنواره مقاومت و عملکرد آن اظهارنظری داشته باشیم باید بررسی کنیم این جشنواره کارش را با چه هدفی آغاز کرده و در اساسنامه آن چه چیزی آمده است.
 
وی در ادامه افزود: درباره عمکرد جشنواره مقاومت کسی می تواند قضاوت کند که از دوره های ابتدایی در این جشنواره حضور داشته است و فراز و فرودهای آن را دیده است. عملکرد جشنواره مقاومت باید با اساسنامه آن مقایسه شود دراین صورت می توانیم بگوییم که در جهت اهدافش پیش رفته یا نرفته است.
 
کارگردان «عقاب صحرا» گفت: با توجه به اینکه فیلم های زیادی در جشنواره مقاومت حضور دارند، راه انداختن چنین جشنواره ای آن هم در ابعاد بزرگ کار بسیار سختی است اما محمد خزاعی مدیر باتجربه ای است که توانسته جشنواره مقاومت را راه اندازی و مدیریت کند.
 
خوشبخت با بیان اینکه برگزاری هر جشنواره ای نیازمند بودجه است افزود: به نظرم اگر جشنواره ها ردیف بودجه مستقلی داشته باشند بهتر است زیرا جشنواره بنا بر نیاز جامعه برپا می شوند بنابراین برای برپا کردن آنها باید هزینه کنیم مخصوصا برای جشنواره مقاومت که از نظر موضوع و محتوا از اهمیت ویژه ای برای کشور برخوردار است.
 
وی با بیان اینکه حمایت ها باید از فیلم های حوزه جنگ و دفاع مقدس بیشتر باشد گفت: در طول 30 سال گذشته فیلم های زیادی در این حوزه ساخته شده است که برخی از آنها ماندگار هم شدند اما باید توجه داشته باشیم که این حمایت‌ها کم بوده است زیرا متاسفانه امروز تعداد فیلم های دفاع مقدس و زیرمجموعه های مربوط به آن از تعداد انگشتان دست هم کمتر است.
 
کارگردان «صدای پای من» با بیان اینکه جشنواره ویترینی برای همه دنیا است گفت: همه کشورها فیلم های خود را با توجه موضوع به جشنواره های مختلفی می فرستند و این امر در اکران آنها تاثیر به سزایی دارد. البته بیشتر جشنواره ها در دنیا موضوعی است نمونه جشنواره مقاومت و دفاع مقدسی که در کشور ما وجود دارد در ایتالیا هم وجود دارد.
 
وی در ادامه افزود: از کارکردهای دیگر جشنواره این است که باعث تشویق و خط دهی درست به فیلمساز جوان می شود. امروز زمان آن رسیده تا فیلمسازان جوان ما هم در حوزه دفاع مقدس و مقاومت فیلم بسازند تا این ژانر سینمایی هیچ وقت از یاد کسی نرود.
 
خوشبخت در ادامه افزود: البته جشنواره مقاومت در سال های گذشته این کار را انجام داده و ادامه هم می دهد. با توجه به بعد بین المللی جشنواره فیلم مقاومت باید برنامه ریزی داشته باشیم تا فیلم های مربوط به دفاع مقدس و مقاومتمان را  در کشورهای دیگر به نمایش درآوریم تا آنها هم با دفاع ما آشنا شوند.
 
وی ادامه داد: باید روابطمان را در این زمینه با کشورهایی که چنین جشنواره ای با این موضوع و محتوا دارند را بیشتر کنیم تا بدین وسیله تبادل فرهنگی نیز ایجاد شود. البته در این میان تبلیغات را نباید از یاد ببریم  زیرا تبلیغات در فروش و پیدا کردن بازار مناسب برای فیلم ها نقش به سزایی دارد.
 
کارگردان «جای او دیگر خالی نیست» با بیان اینکه در جشنواره مقاومت جایزه تدوین و فیلمنامه را گرفته است، گفت: این جشنواره جای خوبی برای پیاده کردن ایده ها و طرح ها در زمینه جنگ است. در طول این سال ها در فیلم ها به جنگ و رشادت ها زیاد پرداخته شده است و امروز زمان آنست تا به حاشیه های جنگ پرداخته شود.
 
وی با بیان اینکه بهتر است دبیر جشنواره مقاومت ثابت باشد، افزود: در همه  زمانیکه مدیری کارش را به درستی انجام می دهد برای نتیجه گرفتن و به بار نشستن ایده ها و طرح هایش آن مدیر را سال ها نگه می دارند اما متاسفانه در کشور ما بدین شکل نیست. محمد خزاعی در طول برگزاری چند دوره از جشنواره مقاومت نشان داده مدیر خوبی است و درست عمل می کند ضمن اینکه در طول این سال ها در این زمینه توانسته با برخی کشورها هو ارتباط خوبی برقرار کند و به نوعی به این جشنواره اعتبار بخشیده است.

* معرفی مستندهای بین الملل جشنواره مقاومت

بنابراین گزارش، مستندهای مسابقه بین الملل جشنواره مقاومت با تنوع مضمونی و کثرت موضوعی بسیاری انتخاب شده اند. در این آثار از ماجرای انفجار مرکز یهودیان سال 1994در بوینس آیرس و تلاش فلسطینیان برای عبور از دیوار حائل میان فلسطین و اسرائیل، 23 سال دیکتاتوری فاسد تونس، قربانیان حقوق بشر در مراکش، پشت صحنه قاچاق اعضای بدن در اسرائیل، افشای رازهایی رسانه‌های آمریکاییدر باره مسلمانان و اعراب و ... پرداخته شده است.
 
به گزارش روابط عمومی جشنواره بین المللی فیلم مقاومت موضوع شناسی و مشخصات مستندهای بین الملل جشنواره مقاومت به این شرح است.
 
"تکرار آمیا"
 
ماریا پومیر  با فیلم مستند "تکرار آمیا" در بخش مسابقه مستندهای بین الملل جشنواره مقاومت حضور دارد. فیلم ماریا پومیر  به ماجرای انفجار مرکز یهودیان سال 1994در بوینس آیرس می پردازد.
 
ماریا پومیر در خانواده ای اهل بوینس آیرس به دنیا آمد. تحقیقات او بیشتر در زمینه آمریکای لاتین، کوبا و تاریخ قرن است. او بیشتر به دلیل فعالیت هایش در مورد موضوع اسرائیل و فلسطین مشهور است.
 
5 دوربین شکسته
 
فیلم 5 دوربین شکسته به کارگردانی عماد برنات و گای داویدی است که فیلمی عمیقا شخصی در باره مقاومت غیر خشونت آمیز در بیل-این، روستایی در کرانه غربی که توسط نیروهای اسرائیلی تهدید می شود..
 
عماد برنات عکاس و فیلمبردار مستقل فلسطینی است. او برای شبکه های تلویزیونی مانند الجزیره و تلویزیون فلسطین عکاسی می کند.
 
گای داویدی مستند ساز و مدرس سینما است. او فیلم های کوتاه بسیاری را مانند در مرحله پیشرفت، کلمات کلیدی، و زنان علیه محدودیت ها را کارگردانی کرده است.
 
دشمن جهانی
 
دشمن جهانی به کارگردانی جیمی اوترو رومانی است . پس از 23 سال دیکتاتوری فاسد تونس مردم متحد می شوند تا بن علی دیکتاتور این کشور را از قدرت برکنار کنند و جرقه بهار عربی شد. این حادثه تاریخی در حافظه مردم این کشور باقی مانده است.
 
جیمی اوترو رومانی تهیه کننده، فیلمساز و کارافرین با هشت سال سابقه تولید پروژه های متداول و آن لاین رسانه ای است. آثار مهم او در مقام  تهیه کننده شامل فیلم های آسیب پذیرها و خون آشام در چاه و کارگردانی و تهیه کنندگی فیلم نانو کاست است.
 
نفوذی
 
نفوذی به کارگردانی خالد جرار است. این فیلم که برنده سه جایزه از جشنواره فیلم دبی است نشان دهنده تلاش فلسطینیان برای عبور از دیوار حائل میان فلسطین و اسرائیل است. با دیدن هر بار تلاش آن ها جدیت و فوریت این کار احساس می شود.
 
خالد جرار متولد جنین و فارغ التحصیل دانشگاه پلی تکنیک فلسطین در رشته طراحی داخلی است. او در سال 2004 وارد عرصه عکاسی شد. اولین نمایشگاه آثار جرار در کرانه غربی بیت المقدس برگزار شد. این هنرمند فلسطینی در سال 2008 فیلمسازی را آغاز کرد.
 
بپر
 
بپر به کارگردانی جینا آنگلون، منا استوارت، پاتریک الکساندر استوارت. فیلم «بپر» درباره شهر آکا است که درگذشته با دیوار محاصره شده بوده است. فیلم بر روی ساکنان فلسطینی که این شهر قدیمی را خانه صدا می زنند تاکید می کند.
 
منا استوارت هنرمندی است که اولین تجربه فیلم سازی خود را با فیلم «بپر» به نمایش گذاشت. او در این پروژه نقش اساسی را ایفا کرده است. از دیگر آثار او می‌توان به مستند تلوزیونی رنه و من: از آشوویتز تا آمریکا اشاره کرد
 
بن بست
 
بن بست به کارگردانی دومینیک براون است. مستندی که  به وضعیت سیاسی و حقوق بشر مردم سهراوی می پردازد. مصاحبه های مختلفی در مورد قربانیان حقوق بشر مانند زنی که در خانه اش توسط نیروهای امنیتی مراکش کشته شد. همچنین اشاراتی به کشورهای خارجی منطقه مانند فرانسه می شود.
 
دومینیک براون متولد سال 1980 است و به عنوان مستند ساز مستقل در لندن فعالیت می کند. از آثار او می‌توان به مستند کوتاه پرنده بهشتی فراموش شده اشاره کرد.
 
میتسواخ
 
میتسواخ به کارگردانی ویتولد گادوسکی است و فیلمی تکان دهنده است. فیلم نشان دهنده پشت صحنه قاچاق اعضای بدن در اسرائیل و کشور های دیگر مانند اکراین، ترکیه، کلمبیا، چین و فیلیپین می پردازد. کارگدان فیلم تلاش می کند دلیل این اتفاق و پس زمینه های فرهنگی و اقتصادی آن را بررسی کند.
 
ویتولد گادوسکی روزنامه نگار، نویسنده، اقتصاددان، فیلمنامه نویس و کارگردان مستقل است. او بین سال های 2007 تا 2009 در تلویزیون لهستان مشغول کار شد و در سال 2010 رییس شبکه 1 لهستان بود.
 
کابوس والنتینو
 
کابوس والنتینو به کارگردانی مایکل سینگ و کاترین جردن است. این مستند پرده از رازهایی برمی‌دارد که رسانه‌های آمریکایی طبق آنها مسلمانان و اعراب را تصویر می کنند. فیلم زبان روزانه رسانه ها و اطلاع رسانی نادرست آنها را در این بخش از دنیا را به چالش می کشد.
 
مایکل سینگ نویسنده و کارگردانی است که با آثاری چون کابوس والنتینو (2012)، ملکه شورشی (2009) و آواز زندانی (2008) شناخته می‌شود.

* عرب: فیلمم زحمات زنان در پشت صحنه جنگ را به تصویر می‌کشد

براساس این گزارش،‌ یاسر عرب درباره محتوای فیلمش که در بخش مسابقه مستند جشنواره مقاومت حاضر است، اظهار داشت: مستند ننه قربون ، راوی حکایت غریبی است که در زمان جنگ ، در پشت جبهه و به دست زنانی به ظاهر، بسیار معمولی و ساده ، رقم زده شده است . زنانی که بدون هیچ ادعایی از زندگی و جوانی و سلامت خویش، مایه گذاشتند تا گمنام ترین حماسه سازان دفاع مقدس باشند .نه کسی می شناسدشان و نه کسی اسمشان را شنیده و نه کسی می داند که آن ها وجود دارند ! در حالی که آثار وجودی شان ، مانا و جاودان است !

وی گفت:داستان این است که با آغاز جنگ ، همه روزه ،بچه های تدارکات سپاه ، تعداد زیادی از لباس های خونی یا کثیف یا غیرقابل استفاده رزمندگان و مجروحین و شهدا را به جایی در حوالی سه راه خرم شهر در حوالی اهواز حمل کرده و در آن جا آتش می زدند . اما آیت الله جزایری ، امام جمعه وقت اهواز و بعضی دیگر ،می گویند که این کار خیلی اسراف است و باید فکری برای این مسئله کرد .قبل از جنگ ،جایی به نام چای خانه سنتی دراهواز بوده که درزمان جنگ ، تبدیل می شود به پایگاه شهید سید حسین علم الهدی . تعدادی خانم داوطلب می شوند که در این پایگاه گرد هم آمده و این لباس ها را شستشو داده و خشک کرده ودر صورت لزوم ، رفو و تعمیر کنند و دوباره برای استفاده به جبهه بفرستند و این می شود آغاز داستان عجیبی که شاید باورش برای خیلی ها مشکل باشد .

این کارگردان گفت:رخت شوی خانه و خیاط خانه ای درست می شود و آن ها که خیاطی بلد بودند ، چرخ خیاطی هایشان را هم از خانه می آورند و دست به کار می شوند . تدارکات جبهه ، هر روز ، تعداد زیادی لباس راکه آغشته به خون و گل و خاک بود، به این پایگاه که به چای خانه معروف شده بود ، می آوردند و البسه تمیز و رفو شده را ، برای استفاده مجدد به جبهه باز می بردند .ننه قربون ، یکی از خانم های بسیار فعال و تاثیر گذار این مجموعه بوده که اکنون به رحمت خدا پیوسته است .معمولا پس از عملیات بزرگی که در جبهه ها انجام می شد ، ارتفاع البسه آورده شده به چای خانه به چندین متر می رسید ؛ لباس هایی که بیشترشان خونی ، شلوارهایی که بدون پا و پیراهن هایی که بدون دست بود ...لباس هایی که بعضا هنگام شستشو در بین آن ها ، تکه هایی از اعضای بدن انسان ، یافته می شد ؛ تکه ای از انگشت یا جگر یا دست یا پا یا روده .... تکه ای از کاسه سر که دست زنی را هنگام شستشو خراش می داد .... لباس های خونی که آب را در طشت های بزرگ رخت شویی غرق در خون می کرد و آن هم نه یک بار و دو بار بلکه چندین بار....

عرب ادامه داد:مادری که هنگام شستشوی لباس خونی و پاره پاره شده ای می فهمید که این لباس پسر رزمنده اش است و مطمئن می شد که پسرش شهید شده ؛ اما کارش را رها نمی کرد....شب حمله غواص ها .... رزمنده هایی که آن شب ، قبل از حمله ، حنا بندان گرفتند و به ناخن های دست وپایشان حنا زدند .... تکه انگشت های دست و پای حنا زده در بین لباس ها.... گرمای بالای پنجاه درجه اهواز .... بدون کولر .... بدون هیچ وسیله سرمازا .... زنانی که از فرط گرما ،چند ثانیه به داخل یخچال بزرگ غذا پناه می بردند و دوباره کار را از سر می گرفتند ....حملات شیمیایی به رزمندگان .... لباس رزمندگان شیمیایی.... آلودگی شیمیایی و زنانی که سال هاست مبتلا به مشکلات تنفسی و پوستی شده اند و نامشان در هیچ فهرست کمکی گنجانده نشده .امام خامنه ای ، در آن زمان ،در حالی که لباس رزم بر تن دارند ، از این مرکز دیدار می کنند ودر دفترچه یادبود آن می نویسند : اکنون یکی از جلوه های عظیم سازندگی و جهاد فی سبیل الله را در برابر خود مشاهده می کنم .... آن جا که ایمان و اخلاص به میدان می اید ، همه چیز تمام نشدنی می شود....
 
وی در خصوص جایگاه جشنواره بین المللی فیلم مقاومت را در بین سایر جشنواره های داخلی گفت:در شرایط فعلی که جامعه هنری ما به شدت جشنواره زده است بیش از نیاز تذکر به هنرمندان نیاز تذکر به برگزار کنندگان جشنواره ها احساس می شود که به کدام سو میروند ؟برگزیدگان انها در کنار حفظ مولفه های فرمی در محتوای آثار بیندیشند که کدام اثر دردی از اجتماع اطراف دوا خواهد کرد و کدام اثر خود درد زاست!؟به حمد خدا جشنواره مقاومت با نگاهی جامع سعی در بازنمایی جمع بین هنر و دغدغه دارد که این مهم در جشنواره های دیگر کمتر به چشم می اید
 
این کارگردان مستند در خصوص سالانه  برگزارشدن جشنواره مقاومت  و اینکه چه کمکی به جدی تر شدن این رقابت بین جشنواره ها می کند  توضیح داد:با توجه به تولید بیش از چند هزار مستند در هر سال در کشورمان بجاست که این جشنواره نیز با توجه به تعدد اثار و مخاطبین سالانه باشد تا اثار گوناگون ضریب در خوررا بیابند و به دلیل ترافیک بالای اثار بعضی از تولیدات مغفول قرار نگیرند.
 
وی درباره این مهم که به نظر شما مستند سازی در مقوله دفاع مقدس و انقلاب  اسلامی  تاکنون توانسته این رویداد مهم را  آنچنان در خور توجه به تصویر بکشد؟ بیان کرد:خیر! از انجا که حسن فعلی مرتبط با حسن فاعلی است باید بدانیم که مستند سازان وقتی توفیق موفقیت را دارند که از طرفی واقعیت جاری و ساری در زمان جنگ را دیده وبه جای ساختن قهرمان ملت به پرداختن ملت قهرمان رو بیاورند و از طرف دیگر واقعیت امروز جامعه را دیده و از آثاری که صرفا فضای  نوستالژیک داشته و یا فقط راوی خاطرات دورند، دوری کنند.
 
این کارگردان در خصوص اینکه سینمای ایران چه سهمی از بازتاب مقاومت کشورهای اسلامی جهان داشته است گفت: بهتر است واقع بین باشیم و بجای استفاده از عبارت سینمای ایران از عبارت سینمای تهران استفاده کنیم چونکه واقعیت این است که بدنه کلی آثار تولیدی در تهران ساخته شده و سینماگری که در اتمسفر تهران زندگی می کند با واقعیت جاری و ساری که در کشور خودمان در جریان است ارتباطی بر قرار نمی کند چه رسد به تحولات منطقه ای.
 
یاسر عرب مصائب مستندسازی در ژانر دفاع مقدس و انقلاب را اینگونه ارزیابی کرد:صورت ظاهر این مصائب البته صدها موضوع است که صدها بار گفته شده از باورد های پایین و به ثمن بخس خریدن های صداو سیما تا پخش در بدترین ساعات بی بازدید و غیره و غیره اما جان مایه این مصائب این است که مستند سازان بعضا خود گره ای با کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا ندارند که اگر داشته باشند می دانند که کل یوم عملیات کربلای پنج است و کل ارض شلمچه! مستندی که ما را به حقیقت جنگ ( یعنی جهاد ) گره نزند و به حقیقت عاشورا ( ولایت پذیری ) مرتبط نکند و صرفا یک اثر گریه اور باشد با نارنجک اشک اور تفاوت چندانی ندارد..ما د رمصائب حضرت اباعبدالله قرنها گریستیم تا اینکه حضرت روح الله ان گریه را از ادبار و انفعال به حرکت در اورد امروز ما بزرگترین مصیبتمان این است که خدای ناکرده به نام روایتگری از جنگ به اصطلاح در جنگ گیر بیفتیم و جهاد امروزمان را فراموش کنیم
 
وی در انتها در مورد برگزاری هر چه بهتر این جشنواره  بیان کرد:اخلاص برکت دهنده  حرکتها ست هر چه این جشنواره و دوستان برگزار کننده هزینه های خودشان را بی نیاز از شیر نفت و حمایت های دولتی کاهش دهند به اصل قصه مقاومت نزدیک تر می‌شوند.
 
انتهای پیام/

منبع : فارس

برچسب ها:
آخرین اخبار