امروز : جمعه ۶ اسفند ۱۳۹۵ - 2017 February 24
۰۹:۲۳
نمایشگاه رسانه دیجیتال
ادموند
کمک مالی
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 113486
تاریخ انتشار: ۳۰ شهریور ۱۳۹۳ - ساعت ۰۶:۰۰
تعداد بازدید: 7
به گزارش خبرنگار آئین و اندیشه پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; ، دومین روز از نخستین گردهمایی فعالان تحول علوم انسانی کشور تحت عنوان «جنود عقل» در

به گزارش خبرنگار آئین و اندیشه پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; ، دومین روز از نخستین گردهمایی فعالان تحول علوم انسانی کشور تحت عنوان «جنود عقل» در اردوگاه شهید چمران تهران برگزار شد.

آیت الله سید محمدمهدی میرباقری در سخنرانی عصرگاهی خود درباره جریانات مختلف در حوزه تحول علوم به ویژه علوم انسانی گفت: تلقی اصلی این است که فعالان مدعی علوم انسانی در سه لایه فعالیت می کنند، نخست مبانی که صاحب‌نظرانی در این عرصه قائل به علم دینی هستند از جمله حضرت آیت الله جوادی آملی و سیدحسین نصر که قائل به علم قدسی است. دسته دوم در حوزه راهبردنگاری یا علوم استراتژیک هستند به نتایج و سندهایی هم رسیده اند و دسته سوم هم افرادی اند که در تولید خود علم دینی وارد شده اند مثل دانشگاه باقرالعلوم.

وی در ادامه توضیح داد: تلقی بنده نسبت به لایه اول و اشکالاتی که دارم بدین شرح است نخست در دو دهه اخیر در این حوزه ما با رکود روبه رو هستیم افراد چون دکتر گلشنی سه دهه است که درباره علم دینی صحبت می کنند ولی حرف تازه ای نزده اند. یک زمان رویکرد قالب این بود که علوم انسانی همان علوم غربی است که باید اصلاح شود الان دیگر چنین رویکردی مدنظر نیست و فلسفه های مضاف و روش های دیگر علوم مدنظر است.

آیت الله میرباقری اشکال دوم را بی ارتباطی برخی از نظریه ها با انقلاب اسلامی به شمار آورد و گفت: نمونه این نظریه ها، نظریه سیدحسین نصر درباره علم قدسی است که هیچ ربطی به انقلاب اسلامی ندارد درحالیکه نظریات ما باید معطوف فضای کنونی دنیای اسلام و اضطرارهای آن باشد وگرنه در پارادایم انقلاب قرار نمی گیرد. بنابراین کسانی که علم دینی را صرف نظر از بستر انقلاب اسلامی درنظر می گیرند به تعبیر بنده راه به جایی نمی برند.

وی با تاکید بر اینکه عده ای از کسانی که انقلاب را پذیرفتند و معتقد به علم دینی هستند هم به خاطر تحلیل غلط از انقلاب مایوس شدند، توضیح داد: حتی عده ای از اینها از بزرگان هم هستند و شعار مرگ بر آمریکا، آری یا نه می دهند. این ناشی از عدم درک از انقلاب است. در نهایت براساس همین تفکر غلط برخی به این نتیجه رسیدند که ما بحران زیاد داریم و بنابراین باید به سراغ علوم دقیقه برویم بله برخی تناقضات و بحران ها هست اما معنی اش این است ک ما به دنبال راه خود هستیم این مواجه سنگین با غرب برخی بحران ها را ایجاد کرده است.

آیت‌الله میرباقری با اشاره به برخی تلقی‌های غلط از انقلاب سیاسی بدون انقلاب فرهنگی و اقتصاد گفت: ما الان نسبت به تولیدات غرب عقب نیستیم اگر تولیدات ما هم تجمیع شود موفقیت های ما مشخص می شود. یک اشکال دیگر هم این است که با رویکرد انقلاب به مبانی نپرداختیم شاید به درک عمیق و درستی نرسیدیم و نمیتوانیم نظریه را ادامه دهیم باید تلاش کنیم از حالت سکوت خارج شویم تمام بسترها برای عرضه نظریات را فراهم و نقدها را پاسخ دهیم بنابراین نباید دچار تورم در حوزه نظر هم بشویم.

وی درباره اشکالات در بخش راهبردی گفت: تلقی این است که تنها از طریق سیاست گذاری نمی توان به نظام علمی درست رسید درحالیکه باید حرکت از مبانی آغاز شود، به نرم افزارهای راهبردنگارانه نیز نیاز داریم.

وی در ادامه افزود: از سند چشم انداز تا سند آموزش و پرورش نسبت مبانی، مبادی و اصول راهبردی مشخص نشده است همین اسناد ممکن است به گونه دیگری حتی قابل قرائت سکولاری نیز بشود درحالیکه نباید اینطور شود.

میرباقری با تاکید بر اینکه چه کسانی در حوزه تولید گزاره های دینی تلاش کرده یا نکرده اند اشکالش این است که رابطه منطقی این نظریه ها با مبانی و راهبردها روشن نشده و خلائی در این حوزه وجود دارد، گفت: نیاز دیگر ما نرم افزاری و شامل هماهنگی این سه حوزه است که در دستور کار بوده است.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم در پایان اظهار داشت: اگر ما معتقدیم علوم انسانی دینی داریم در رتبه قبل معرفت شناسیمان باید قائل به معرفت شناسی اسلامی و غیر اسلامی باشمی وگرنه دیگر نمیتوانیم قائل به علم دینی و غیردینی شویم. اگر مبنای ما در معرفت شناسی این است که معیار صحت و سقم یک مولفه های ان هم نسبت معرفت با واقعیت است بی تردید دنبال علم دینی بودن بی معناست.
انتهای پیام/ک

منبع : فارس

برچسب ها:
آخرین اخبار