امروز : جمعه ۱ بهمن ۱۳۹۵ - 2017 January 19
۰۲:۳۶
ادموند
کمک مالی
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 113487
تاریخ انتشار: ۳۰ شهریور ۱۳۹۳ - ساعت ۰۶:۰۰
تعداد بازدید: 11
ابراهیم حسینی دبیر اجرایی پانزدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران-مبارک در گفت‌وگو با خبرنگار بخش تئاتر پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; در پاسخ به ...

ابراهیم حسینی دبیر اجرایی پانزدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران-مبارک در گفت‌وگو با خبرنگار بخش تئاتر پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; در پاسخ به این سوال که چرا از شخصی به عنوان دبیر بخش عکس استفاده شد که سال ها از عکاسی تئاتر دور بوده است؟ گفت: گذشته از هر اظهار نظری باید بگویم هر عضوی بر اساس صلاح دید دبیر جشنواره انتخاب می شود و چرایی انتخاب ها را باید از خود وی پرسید اما به عقیده من انتخاب کسی مانند حمید جبلی اشتباه نبوده است زیرا وی چندباری تجربه برگزاری نمایشگاه تئاتر عروسکی در جشنواره عروسکی را داشته و با فضای آن بیگانه نیست و البته هنوز هم از برخی نمایش ها عکاسی می کند و آخرین تئاتری که عکاسی کرده بود نمایشی از زهرا صبری است که زمان زیادی هم از اجرا آن نمی گذرد. گذشته از این موضوع یک جاهایی حضور پیشکسوتان موجب رونق بیشتر جشنواره ها می شود. به علاوه اینکه آقای جبلی تیم متعادلی را برای هیات انتخاب چیده بود و دلیل آن هم شناخت و تجربه ای است که از برگزاری جشنواره های گذشته داشته است.

* در بخش عکاسی نمایش عروسکی ضعیف هستیم

وی دلیل اینکه در این دوره بخش پوستر قوی تر از عکس بود ادامه داد: دو دلیل اصلی وجود دارد اول آنکه اجراهای نمایش عروسکی بسیار کم هستند و دوم آنکه ما در عکاسی نمایش عروسکی فقیر هستیم. گلایه دارم از عکاسان که نسبت به نمایش عروسکی بی رغبت هستند شاید دلیل هم سختی کار و یا نبود جذابیت های صحنه ای باشد؛ اما اگر ما برای خودمان رسالتی را قائل هستیم باید از نمایش های عروسکی هم عکاسی کنیم.

حسینی افزود: اتفاقا چون نمایش عروسکی نسل آینده را می سازد اهمیت ویژه ای دارد. کودکانی که آینده جامعه را در دست می گیرند به تماشای نمایش عروسکی می روند  پس هر چه این بخش قوی تر باشد آینده ما بیشتر تضمین می شود. از عکاسان خواهش می کنم که به این بخش توجه بیشتری داشته باشند. امیدوارم این نمایشگاه بهانه ای شود که عکاسان، عکاسی عروسکی را جدی تر بگیرند و ما هم بودجه داشته باشیم که مسابقه برگزار کنیم و جوایز نفیس برایشان درنظر بگیریم.

* همواره داوری آثار با حاشیه همراه است

وی با ابراز خوشحالی از اینکه آثار داوری نشدند و تنها انتخاب عکس و پوستر مدنظر بوده است عنوان کرد: خوشحالم که داوری و اعلام سه نفر برگزیده نداشته ایم و تنها آثار خوب را انتخاب کردیم زیرا همواره در بحث داوری عکس ها در جشنواره های مختلف با حاشیه های فراوانی از سوی شرکت کنندگان رو به رو هستیم.

حسینی ادامه داد: شرکت کنندگان اسامی داوران را در فراخوان می بینند و اثر خود را ارسال می کنند و این اقدام به این معنا است که داور را قبول دارند وگرنه از ابتدا اثر خود را ارسال نمی کردند اما به محض اینکه عکسشان انتخاب و برگزیده نمی شود اعتراض های آن ها در صفحه های اجتماعی و جلسات آغاز می شود و بدتر از همه این است که وارد مسایل خصوصی داوران می شوند. من فکر می کنم عکاسی تئاتر در این بخش بسیار عقب و سطح نگرش حرفه ای آن به مسابقات پایین است.

* طریقه اعتراض را یاد بگیرید!

وی افزود: متاسفانه حاشیه های داوری تئاتر فجر ما هنوز هم ادامه دارد و جالب این است که طریقه اعتراض کردن را هم بلد نیستند و بعد از اعتراض ها که انجمن دعوتشان می کند حتی برای صحبت کردن هم در انجمن حاضر نمی شوند. از این رو به شدت خوشحال هستم که در نمایشگاه جشنواره تئاتر عروسکی به جای داوری بحث انتخاب را داشتیم.

وی به برگزاری دوسالانه نمایشگاه عکس در این جشنواره اشاره کرد و گفت: باید در سال های قبل نیز این نمایشگاه برگزار می شد اما اینکه در جشنواره بعدی نمایشگاه عکس را داشته باشیم بستگی به نظر دبیر آینده دارد چون بخش جنبی است و دبیر براساس بودجه تعیین شده جشنواره است. امسال بازتاب های خوبی از این نمایشگاه داشتیم چون آقای جبلی هم یک نمایشگاه از آثار خود برگزار کرد.

* نمایشگاهی که از 40 سال گذشته هم عکس و پوستر داشت

حسینی با اشاره به تعیین ارسال آثار از 15 سال گذشته تاکنون در فراخوان، علت را اینگونه توضیح داد: برای  دومین بار در تاریخ جشنواره تئاتر عروسکی نمایشگاه عکس همزمان با جشنواره برگزار شد و هدف ما نیز این بود که عکس ها و پوسترهایی که سال ها خاک خورده بودند و دیده نشدند را در این نمایشکاه به نمایش بگذاریم. حتی آثار 40 سال گذشته هم در این نمایشگاه ارائه شد. 

وی در پاسخ به این سوال که چرا با وجود نبود حمایت ها از انجمن اما باز هم این انجمن است که در بحث عکس به کمک جشنواره ها می آید؟ گفت: البته این خوب است که در تمام این اتفاقات انجمن پیش قدم است و باید هم همینطور باشد و در اصل معنای صنف هم همین است. بدون استثنا هر مسابقه ای که برگزار می شود دبیران آن از بچه های خود انجمن هستند و به واسطه این رابطه اعضای انجمن هم آثارشان را ارسال می کنند. انجمن خود را متولی این کار می داند و فضا را برای عکاسان باز گذاشته است البته ما قصد داشتیم فضا را محدود کنیم و تنها از آثار 40 عضو انجمن استفاده کنیم اما این کار بی عدالتی بود. در نهایت باید بگویم که ما نگرش بسته نداریم و کار ما بستن دریچه عکاسی تئاتر نیست اتفاقا باز کردن این دریچه است.

وی ادامه داد: اما اینکه چرا از انجمن حمایت نمی شود باید بگویم بیشتر کار انجمن، صنفی است و قصد دارد مرکز هنرهای نمایشی را متوجه کند که اعضای آن پتانسیل های زیادی در عکاسی تئاتر دارند و درخواست ما از مرکز هنرهای نمایشی این است که قانونی را برای قرارداد و دستمزد عکاس ها تعریف کنند زیرا دغدغه اصلی ما نیز همین موضوع است.

* کار اصلی انجمن عکاسان خانه تئاتر حمایت از حقوق اعضایش است

رئیس انجمن عکاسان خانه تئاتر ایران با تاکید بر این امر که ما انجمن صنفی هستیم نه انجمن فرهنگی و کار اصلی ما دفاع از حق و حقوق اعضای انجمن و ارتقای اوضاع بیمه و مسکن آنهاست، اضافه کرد: تئاتر به شدت وابسته به عکس است زیرا هنری است که اجرای آن پایه دار نیست بلکه میراست و با عکس ثبت می شود. مرکز هنرهای نمایشی باید لطف کند برای این که هر گروه تئاتر یک عکاس داشته باشد و دستمزد آن تعریف شود چاره ای بیاندیشد. البته اگر ببینیم که ترتیب اثر نمی دهند ما هم به موقع اقدام خواهیم کرد. ناگفته نماند که این ماجرا زمان بر است که دوره  10 ساله دارد.

* ماهی که گذشت بهار عکاسی تئاتر بود...

ابراهیم حسینی یادآور شد: ماه گذشته بهار عکاسی بود، ما 4 مسابقه عکاسی تئاتر کودک و نوجوان، عکاسی نمایش عروسکی، عکاسی تئاتر شهر و عکاسی یک نمایش را برگزار کردیم که این آمار در دنیا بی نظیر است. باید قاطعانه به جامعه عکاسی اعلام کنم که بخش عکاسی تئاتر بسیار با قدرت عمل می کند.

وی در پایان گفت: درهای انجمن عکاسان خانه تئاتر ایران به روی همه عکاسان باز است. اوایل سالی 5 عکاس را عضو می کردیم اما اکنون محدودیتی وجود ندارد ولی تنها عکاس های حرفه ای را می پذیریم چون باید یک تیم حرفه ای باید تشکیل دهیم.

انتهای پیام/

منبع : فارس

برچسب ها:
آخرین اخبار