امروز : شنبه ۱ مهر ۱۳۹۶ - 2017 September 23
۱۳:۳۱
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 113653
تاریخ انتشار: ۳۱ شهریور ۱۳۹۳ - ساعت ۰۶:۰۰
تعداد بازدید: 38
مهدی فقیهی پژوهشگر و کارشناس میراث فرهنگی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان در این باره گفت: این پنجره از جمله شاهکارهایی است که تاریخ آن ...

مهدی فقیهی پژوهشگر و کارشناس میراث فرهنگی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان در این باره گفت: این پنجره از جمله شاهکارهایی است که تاریخ آن مصادف با قرن نهم هجری یعنی سال 857 (ه.ق)، برابر با 1453 میلادی و زمان حکومت جهان شاه قراقویونلو از فرمانروایان ترکمان این دیار است.

وی افزود: این اثر هنری که نزدیک به 600 سال عمر دارد، پیش از این در بنای تاریخی درب امام متعلق به امامزادگان ابراهیم طباطبایی و سیدعلی نگهداری می‌شد و در دوران معاصر به این مکان انتقال یافته است.

پژوهشگر و کارشناس میراث فرهنگی بیان کرد: پنجره مذکور که تا حدود چهل سال پیش بر دهانه شمالی اتاق چهارشنبه سوری نصب بود، در این زمان و پس از مرمت‌های اساسی از این مکان خارج شد، اما به دلیل آسیب‌دیدگی‌های زیاد دور از انظار نگهداری می‌شد.

وی ادامه داد: این شاهکار هنری که با شیوه‌ای بدیع و متشکل از چوب، شیشه و گچ ساخته شده، مزین به نقوش مختلف گیاهی و حیوانی بوده که شامل گل، برگ، درختان و پرندگان گوناگون است.

فقیهی افزود: نمای کلی این پنجره به ابعاد دو متر در 10 سانتی‌متر در یازده قاب جداگانه شکل گرفته و با ظرافتی خاص از قطعات ریز و درشت شیشه‌های رنگی پوشش یافته است.




وی در ادامه گفت: بزرگ‌ترین قطعه شیشه‌ای این پنجره متجاوز از چند سانتی‌متر نیست که متناسب با نقوش گچ‌بری شده و با رنگ‌های زرد، آبی لاجوردی، سبز و قرمز خودنمایی می‌کند.

این پژوهشگر و کارشناس میراث فرهنگی ادامه داد: بازی نور با تابش آفتاب از پشت شیشه‌های رنگی آغاز می‌شود و حاشیه‌های زیبای لوزی شکل و گچ‌بری شده تورباف و لانه زنبوری پنجره را روشن می‌کند، طرح‌ها و اشکالی که علاوه بر زیباتر کردن این اثر هنری چیره‌دستی اساتید آن را نیز به تصویر می‌کشد، از جمله در سه قاب تحتانی چند طاووس دیده می‌شود که مبین زیباترین پرنده بهشتی بوده و اشاره به داستانی دارد که طاووس در آن بوته گندم را به ابلیس نشان داد تا آدم و حوا را بفریبد و از بهشت براند.

وی در ادامه گفت: نقش این پرنده در کنار تزئیناتی چون گل و برگ انتزاعی معنی و جان دوباره‌ای به این اثر می‌بخشد و به واسطه بندهای اسلیمی به قاب‌های میانی متصل می‌شود، در این قاب‌ها نیز دو درخت سرو دیده می‌شود که به عنوان نماد استقامت و سرفرازی ایرانیان قدیم بوده و با سبزی و خرمی همیشگی خود به عنوان یک درخت استوار در برابر سرما و گرما پایداری می‌‌کند.

فقیهی افزود: علاوه بر این در همین قسمت پرندگان زیبایی هم موجود هستند که نماد تعالی، روح، تجلی الهی، صعود و دخول به مرتبه عالی را به نمایش می‌گذارند، بالاتر از این جا و در قاب‌های فوقانی نیز تصویر گلدانی‌هایی را می‌بینیم که به معنای جایگاه و مأوای همیشگی گل قابل مشاهده‌اند. البته شیشه‌های رنگی به کار گرفته شده در این پنجره در بخش‌های فروریخته و مرمتی با رنگ‌های تیره‌تر و در قسمت‌های اصلی با رنگ‌های روشن‌تر جلب توجه می‌کند.

وی گفت: رنگ‌های به کار رفته در این اثر هر کدام معنا و مفهوم خاصی دارند که به عنوان مثال رنگ قرمز آن نشانه‌ای از قدرت، یادآور آتش و بیان کننده تولدی دوباره است و آبی به معنای حکمت، احساسات عمیق، شکوفایی اعتقاد و تواضع در برابر خداوند که در دین اسلام و مسیحیت، پاکی و ایمان را نیز به ظهور می‌رساند، رنگ زرد حاوی ذهن و تفکری مثبت، روشنی و گرما، فضیلت جویی، عروج انبیا، شادمانی و سرخوشی است و سبز یشمی نیز نشانی از آزادی، رهایی و زندگی دوباره را به همراه دارد.

این پژوهشگر میراث فرهنگی در ادامه گفت: از نکات قابل تامل این پنجره آسیب‌های فراوانی است که بر اثر مرور زمان و عوامل محیطی مختلف در آن پدید آمده که ترک‌خوردگی و شکستگی بعضی از نقاط گچ‌بری شده و ریختگی معدودی از شیشه‌های رنگی از آن جمله‌ هستند.

وی اضافه کرد: این آسیب‌ها به دلیل مایل بودن و عمود نبودن کامل این پنجره بیش از پیش خطر از هم گسیختن و ریختگی آن را تشدید می‌کند، البته گرد و غبار ناشی از گذر زمان بر روی این پنجره را هم نباید فراموش کرد، چرا که علاوه بر کاهش زیبایی آن، سبب فرسودگی بیش از پیش این اثر نیز می‌شود.
انتهای پیام/2301/ب40/چ3000

منبع : فارس

برچسب ها:
آخرین اخبار
پربازدید ها