امروز : یکشنبه ۱ اسفند ۱۳۹۵ - 2017 February 19
۱۶:۴۱
نمایشگاه رسانه دیجیتال
ادموند
کمک مالی
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 114005
تاریخ انتشار: ۱ مهر ۱۳۹۳ - ساعت ۰۶:۰۱
تعداد بازدید: 36
شاهرخ بحرالعلومی دبیر جشنواره‌ فیلم‌های ایرانی تورنتو در گفت‌وگو با خبرنگار سینمایی فارس در ارزیابی معرفی «امروز» به عنوان نماینده سینمای ایران به ...

شاهرخ بحرالعلومی دبیر جشنواره‌ فیلم‌های ایرانی تورنتو در گفت‌وگو با خبرنگار سینمایی فارس در ارزیابی معرفی «امروز» به عنوان نماینده سینمای ایران به هشتاد و هفتمین مراسم اسکار گفت:خوشحالم از اینکه «امروز» نماینده ایران در مرحله اولیه  آکادمی اسکار است و «امروز» رو فیلم صاحب خرد و تفکری میدانم که با استاندارهای روز سینمای جهان سو سلیقه های آکادمی و جشنواره های کلاس A همسو است.

وی ادامه داد:خیلی سخت است که شما در ظرف یک فیلم بخواهید محتوای فکری و پشتوانه های علمی و منویات درونی خود را با صنعت و صنعت روز سینما با استانداردهای روز سنیما بیامیزید و دست آخر حرفی باشد که برخواسته از تفکر شما و برآیند حهان بینی ، منش، روش ولی بتواند در نوع گفتار ارائه و تکنیک پهلو به پهلو فیلمهای دیگری که از جاهای دیگر با استانداردهای فنی سطح بالا که میتوانند خود را در انجا به رخ بکشند هر چه قدر هم که بگوییم هیت انتخاب جشنواره های کلاس A در جهان مسحور شگفتیها و حقه های سینمایی نمی‌شوند اما ابزار و ادواتی که امروز در سینمای ما استفاده میشود شاید فاصله جدی با کاربرد آن وسایل وجود داشته باشد.

این فیلمساز ادامه داد:شاید ما دوربین الکسا را آورده باشیم اما آیا همه امکاناتی که از این دوربین استفاده میشود را داریم؟ ما استفاده میکنیم؟ ما فقط وسیله را آوردیم اما امکانات و شرایط آن را نداریم. اگر در ایران CGI بود چرا آقای مجیدی این کار را باید در آلمان انجام بدهد؟ مطمئنم ایشان دلشان میخواست این کار را در ایران انجام بدهند اما هستند دوستانی که وسیله را وارد کردند و در حال یادگیری هستند ولی تا ما برسیم به جایی که در یک فیلمی که اهمیت ویژه ای به اندازه یک سرزمیی دارد کار می‌برد.

دبیر جشنواره‌ فیلم‌های ایرانی تورنتو تاکید کرد:«امروز» فیلمی است که انتظار بیننده جهانی سینمای ایران را برآورده می‌کند و بهره مندی از پرویز پرستویی به عنوان یک بازیگر صاحب نام در سینمای جهان به ویژه اسکار که بارها فیلمهایی که به اسکار معرفی شدند لااقل اعضای آکادمی در انتخاب‌های اولیه شان مثل «کافه ترانزیت» و «بید مجنون» را دیده‌اند و یک جهره آشنا هست.

بحرالعلومی با متفاوت خواندن قهرمان پروری در سینمای امروز جهان گفت:دیگر سینمای جهان و حتی اسکار بدنبال قهرمان پروری‌های در سینمای دارای قهرمان نیست و قهرمانان میتوانند در پیاده رو دیده شوند و حتی قهرمان میتواند یک راننده تاکسی باشد، قرار نیست که یک وجود عجیب و قریب و آکنده از حقه‌های سینمایی در آن باشد.

وی با اشاره به نقد مثبت روزنامه تورنتو استار درباره «امروز« خاطرنشان کرد:اگر به نقد روزنامه تورنتو استار نوشته هارون صدیقی نوسینده مصری دقت کنید که در جشنواره فیلم تورنتو چقد این فیلم مورد توجه قرار گرفته،میفهمیم که این انتخاب انتخاب درستی است و اتفاقا اهل فن میفهمند مبانی انسانی که از سینمای ایران انتظار میرود خیلی مهم است، مهم نوع آوری در ریتم و ضرب آهنگ و ساختار نیست.امیدواریم که «امروز» بتواند با توجه به ویژگی هایی که در مورد آن برشمردیم این اتفاق را داشته باشد و بتواند از مرحله اولیه رد بشود و به انتخابات نهایی برسد.

دبیر جشنواره‌ فیلم‌های ایرانی تورنتو در ادامه بیان داشت:من فکر می‌کنم «امروز» می‌تواند حرفی برای گفتن داشته باشد جون از اساس وقتی به تاریخچه آکادمی نگاه کنیم فیلمی مثلا مثل آمور(عشق) از فرانسه جایزه اسکار را میبرد چگونه فیلمی است؟ آیا فیلم قهرمان پرور و قهرمان محوری است؟ این فیلم یک فیلم جم و جور درباره عشق است که پایان تلخی هم دارد اما یک جایگاه انسانی را که می‌تواند تاثیرات غیرانسانی داشته باشد در لایه های دوم و سوم روانشناختی خود ارزیابی میکند.عاشقی معشوق خود را از بین ببرد که طاقت درد کشیدن بیش از پیش را ندارد و این را در لایه های دو م و سوم به درستی به تصویر می‌کشد. اگر از این منظر نگاه کنیم «امروز» فیلمی است که اتفاقا برای جشنواره های کلاس A دارای اهمیت است.

بحرالعلومی در خاتمه با اشاره به بازخوردهای مثبت نمایش «امروز» در جشنواره تورنتو گفت:در جشنواره تورنتو برای اهل فن خیلی مورد توجه واقع شد و این شانس را دارد و اینکه چقدر شانس دارد بحث دیگری است که باید به اعضای آکادمی و سلیقه ها و نگاه آنها منتج به نتیجه شدن آن به این موارد بستگی دارد اما یک فیلمی است که ما میتوانیم تمام قد و آبرومند زیر آن بایستیم و بگوییم نماینده ما است، و ادعایی که میکند را از پس پیش برد آن تمام و کمال بر می‌آید. یک فیلم را باید در حوزه پیش برد خود و اهدافی که خودش برای خودش تامین کرده محک زد. در «امروز» این پکیج موفقیت آمیز به سرمقصد رسیده که شاید در بقیه فیلمها چنین چیزی نباشد.

انتهای پیام/

منبع : فارس

برچسب ها:
آخرین اخبار