امروز : یکشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 4
۰۵:۳۶
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 114011
تاریخ انتشار: ۱ مهر ۱۳۹۳ - ساعت ۰۶:۰۱
تعداد بازدید: 12
سامان استرکی، نویسنده و کارگردان، در گفت‌وگو با خبرنگار سینمایی فارس در ارزیابی خود از مخاطب دهه نود سینمای کودک و نوجوان، گفت: مهمترین نکته اینجاست ...

سامان استرکی، نویسنده و کارگردان، در گفت‌وگو با خبرنگار سینمایی فارس در ارزیابی خود از مخاطب دهه نود سینمای کودک و نوجوان، گفت: مهمترین نکته اینجاست که ما باید بپذیریم بچه‌ها به یک «خود کارگردانی» رسیده‌اند که علت آن شاید به پیشرفت تکنولوژِی و فراگیری بازی‌های رایانه‌ای باز‌گردد.
 
او با بیان این‌که کودکان به این طریق، سهم خود از مخاطب صرف بودن را به کارگردانی ارتقا داده‌اند، در توضیح این برداشت خود، گفت: کودکان برای انجام یک بازی رایانه‌ای بارها و بارها دیزایین مطلوب خود را می‌چینند، یک اتفاقی را از چند زاویه بررسی می‌کنند یا حتی لوکیشن تعیین می‌کنند که تمامی این‌ها به خود کارگردانی آنان بازمی‌گردد.بنابراین، کودکان را نمی‌توانیم به سادگی درگیر موضوع و مسئله دل‌خواه خودمان کنیم، چرا که آنان با کودکان دیروز تفاوت دارند.
 
فیلمساز متخصص کودک می‌خواهیم
 
استرکی در قیاس وضعیت امروز و دیروز سینمای کودک با اشاره به این‌که در دو دهه 60 و70، فیلم‌ساز مشخص کودک و نوجوان داشتیم، بیان کرد: در دو دهه یاد شده حتی اگر فیلمی درباره کودک می‌ساختیم، توسط متخصصان این حوزه نظیر خانم برومند یا آقایان فروزش و طالبی ساخته می‌شد، درحالی که نسل جدید سازندگان فیلم کودک، بعضا چندان در این حوزه متخصص نیستند.
 
او با اشاره به این‌که، البته سینما و فیلم‌سازان عرصه کودک، فاقد عنصر حمایتی چون کانون هم هستند، سینمای کودک را در حوزه اکران، دچار آفتی چون مافیای اکران دانست و افزود: به همین علت، سرمایه‌گذاران اندکی به سرمایه‌گذاری در عرصه فیلم کودک رغبت نشان می‌دهند.
 
کارگردان سینمای کشورمان با اظهار تاسف از این‌که، در سالیان اخیر، شاید با ارفاق، انگشت شمار کار خوب کودک و نوجوان داشتیم، در پاسخ به این پرسش که چگونه می‌توان کودکان را جذب سینما و راغب به فیلم دیدن کرد، فانتزی را مهم‌ترین عنصر و المان برای جذب مخاطب کودک خواند.
 
او در توضیح این موضوع بیان کرد: فانتزی از آن‌رو که می‌تواند به قدرت تخیل و رویا‌پردازی بچه‌ها کمک کند، به اعتقاد من، بهترین عنصر و شاخصه برای جذب کودکان به سینما و به تماشای فیلم نشستن، به شمار می‌آید.
 
استرکی، سینمای کودک و نوجوان امروز روز ایران را، فاقد چنین شاخصه‌ای خواند و ادامه داد: گاهی اوقات یک اتفاقات خوبی در فیلم‌های کودک‌مان دیده می‌شود، اما باز در اندازه‌ای نیستند که بتوان روی آن‌ها حساب ویژه باز کرد.
 
سینمای کودک نیازمند یک رویای مشترک است
 
او در پاسخ به پرسشی مبنی بر نقش بازی‌های رایانه‌ای در رنگ باختن مخاطب سینمای کودک و نوجوان، اظهار کرد: ببینید ما چاره‌ای جز ارتقای کیفی فیلم‌ها نداریم. چون تا زمانی که کیفبت فیلم‌های کودک و نوجوان‌مان پایین باشد، مطمئن باشید که کودکان و نوجوانان‌مان ترجیح می‌دهند در کنار کانون گرم خانواده و در منزل‌شان به انجام بازی‌های رایانه‌ای بپردازند.
 
این کارگردان سینمای کشورمان تاکید کرد: امیدوارم بپذیریم و به این درک برسیم که سینما، یکی از مهم‌ترین عناصر فرهنگ‌ساز است. عنصری که در واقع، زبانی مشترک برای تربیت یک نسل تعریف می‌شود.
 
استرکی در پایان صحبت‌های خود، اذعان کرد: سینمای کودک و نوجوان ما، درراستای ایجاد یک زبان فرهنگی مشترک برای تربیت و جلب رضایت نسل تازه کودکان و نوجوانان ایرانی، نیازمند یک رویای مشترک است.

انتهای پیام/

منبع : فارس

برچسب ها:
آخرین اخبار