امروز : پنجشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۵ - 2017 February 23
۲۰:۴۷
نمایشگاه رسانه دیجیتال
ادموند
کمک مالی
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 11412
تاریخ انتشار: ۸ خرداد ۱۳۹۲ - ساعت ۲۱:۰۲
تعداد بازدید: 95
به گزارش خبرنگار شهری فارس، عبابافی قائم‌مقام متروی شهر تهران در نشست خبری چهارمین دوره جایزه بهره‌وری 1404 گفت: در دنیا 200 شهر در 60 کشور دارای ...

به گزارش خبرنگار شهری فارس، عبابافی قائم‌مقام متروی شهر تهران در نشست خبری چهارمین دوره جایزه بهره‌وری 1404 گفت: در دنیا 200 شهر در 60 کشور دارای مترو هستند که طول متروی دنیا 12 هزار کیلومتر و شامل 10 هزار ایستگاه می‌شود که روزانه 200 میلیون مسافر توسط مترو در دنیا جابه‌جا می‌شود که از این سهم 500 کیلومتر مترو مختص به منطقه خاورمیانه است.

قائم‌مقام متروی شهر تهران در ادامه گفت: متروی تهران هم از لحاظ طول و ایستگاه رتبه اول در منطقه خاورمیانه را دارد و در دنیا رتبه 12 را دارد. همچنین از لحاظ متروی ارزان در دنیا ما در رتبه سوم قرار داریم.

مهندس عبابافی با اشاره به سن 14 ساله متروی تهران گفت: می‌شود متروی تهران را به دو دوره 7 ساله تقسیم کرد که از روز 17 اسفند سال 77 با یک قطار از کرج به سمت تهران مترو حرکت کرد و در حال حاضر روزانه 3 میلیون سفر در روز توسط مترو در تهران انجام می‌شود.

وی افزود: روزانه 2 میلیون و 200 نفر مسافر توسط مترو در تهران سفر می‌کنند که در سال 91 بالغ بر 600 میلیون سفر توسط مترو ارائه شده که 350 میلیون کیلووات ساعت انرژی در این خصوص مصرف شده است که با تقسیم بر تعداد سفرها در ازای هر سفر نیم کیلووات ساعت انرژی مصرف شده است.

عبابافی گفت: مترو سیستم حمل‌ونقلی است که در کنار دیگر سیستم‌های حمل‌ونقل عمومی مانند اتوبوس، تاکسی و مینی‌بوس فعالیت می‌کنند و هر سیستم حمل‌ونقلی نیاز به رانش دارد. سیستم رانش در اتوبوس و خودروها و در کل سیستم جاده‌ای نیازمند موتورهای درونی است که سوخت مصرف می‌کند و در مترو سیستم رانش به صورت الکتریکی است ممکن است در سیستم‌های دیگر دغدغه سوخت و آلاینده‌ها باشد اما در مترو ما موضوعی به نام آلودگی هوا نداریم که این مسئله بسیار مهم است.

وی در ادامه گفت: در بحث انرژی اثر یک لیتر بنزین و حتی یک مترمکعب گاز دارای آلایندگی است و اگر به سفرهای ایجاد شده توسط مترو نگاه کنیم می‌بینیم که در این خصوص 2 میلیارد لیتر سوخت مصرف نشده و در حدود نیم دلار صرفه‌جویی سوبسید سوخت برای هر سفر انجام شده است.

عبا بافی همچنین به دیگر فواید استفاده از مترو اشاره کرد و گفت: سرعت جابجایی در ترافیک تهران کمتر از 10 کیلومتر در ساعت است و سرعت در مترو 3 برابر سرعت ترافیک یعنی 30 کیلومتر در ساعت است که در ازای سفر با مترو 3 برابر صرفه‌جویی وقت برای مسافران انجام شده است.

وی افزود: در خصوص صرفه‌جویی فقط بحث مصرف سوخت نیست و اینکه مسافران را از خیابان‌ها جمع می‌کنیم تا در معرض آلاینده‌ها قرار نگیرند و بیماریهای حاصل از آلایندگی و هزینه درمان هم در دسته صرفه‌جویی قرار می‌گیرند و در کل به ازای هر مسافر یک دلار از سمت جابجایی مسافر به نفع دولت و مردم کمتر هزینه شده است.

عبابافی در ادامه افزود: در دوره 7 ساله دوم هم توسعه مترو و همچنین خدمات مترو صورت گرفته که در حدود 1050 ایستگاه مترو به بهره‌برداری رسیده و دو سوم از تحقیقات مترو در دوره 7 ساله دوم شکل گرفته است از این بابت شورای بهره‌وری شرکت مترو را مورد تشویق با جایزه بهره‌برداری 1404 قرار داده است.

قائم‌مقام متروی شهر تهران گفت: مترو در تمام شهرهای دنیا وسیله‌ای ایمن است و حوادث منجر به فوت در سال 90 و 91 در متروی شهر تهران صفر نفر بوده که این مسئله و دیگر خدمات ارائه شده باعث رضایت 80 درصدی مشتریان مترو شده است.

عبابافی در خصوص آلودگی‌های مترو و در پاسخ به آلودگی‌های آزبست در سیستم ترمز متروها گفت: کل کفش‌های ترمزی که در مترو استفاده می‌شود از فری‌آزبست تحت آزمایشگاه‌های معتبر استفاده می‌شود و تنها 15 درصد ترمز‌های مترو از نوع ترمز اصطکاکی است و الباقی سیستم مغناطیسی و الکترونیکی است.

وی در خصوص پرداخت میزان اعتبارات و یارانه بلیط مترو توسط دولت گفت: کل اعتباراتی که باید به صورت یارانه به مترو پرداخت می‌شد در حدود 140 میلیارد توسط شهرداری و 140 میلیارد توسط دولت بوده که تمام سهم شهرداری پرداخت شده و تنها 12.5 میلیارد توسط دولت پرداخت شد البته شهرداری در خصوص این کمبودها همیشه به کمک متروها آمده و در خصوص تأمین مالی و همچنین قطعاتی که باید از خارج خریداری شود شهرداری کمبودها را برای مترو تأمین کرده است.

عبابافی در خصوص مشکل پله‌برقی‌های خط 4 گفت: در این خط 6 ایستگاه دارای مشکل بودند که 19 دستگاه پله برقی خریداری شده و در 3 ایستگاه در حال نصب پله‌برقی‌ها هستیم و در فاز بعدی 30 پله برقی دیگر سفارش داده شده که در سال 92 در بخش جنوبی خط 3 استفاده می‌شود و بخش جنوبی خط 3 با 9 ایستگاه تا پایان سال 92 به بهره‌برداری خواهد رسید.

انتهای پیام/
برچسب ها:
آخرین اخبار